بازدید 2956
۱

حفظ سلامت روان با انجام فعالیت های گروهی

کد خبر: ۷۱۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 25 July 2017
یک کارشناس سلامت با اشاره به تأثیر انجام فعالیت‌های گروهی در حفظ سلامت روان و سلامت اجتماعی گفت: گذراندن اوقات فراغت با وسایل ارتباطی نوین سبب انزواطلبی و گوشه گیری می‌شود

به گزارش فارس، الناز رحمانی درارتباط با موضوع اوقات فراغت و نقش آن در سلامت روان وسلامت اجتماعی اظهارداشت: سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی انسان بیش از مداخلات پزشکی یا بعد پزشکی به عوامل اقتصادی و اجتماعی وابسته است.

وی افزود: در گذشته بعد جسمانی و روانی بیشتر مد نظر بود درحالی که امروز بعد اجتماعی دیگری به نام سلامت اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و فاکتورهای مختلفی همچون مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... را در بر می گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهایی که روی سلامت اجتماعی تاثیر به سزایی دارد اوقات فراغت است، گفت: اینکه افراد جامعه چگونه اوقات فراغت خود را در زمانی که مشغول کار یا تحصیل نبوده ومشغله ای ندارند سپری کنند و نحوه گذراندن اوقات فراغت بر سلامت فرد و کل جامعه تاثیردارد.

رحمانی خاطرنشان کرد: بسیاری از صاحب نظران حوزه جامعه شناسی معتقد هستند که عوامل اجتماعی نقش مهمی در حفظ یا ازبین بردن سلامت انسان دارد به نوعی که شرایط و موقعیت اجتماعی هر فردی نه تنها امکان ایجاد بیماری یا معلولیت را افزایش می دهد بلکه می تواند افق ویژه ای در پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت آن ترسیم کند.

وی اضافه کرد: شرایط اجتماعی فرد تاثیر به سزایی بر روان ودر نهایت سلامت اجتماع و میزان رضایت مندی افراد دارد همچنین میزان اثرگزاری اوقات فراغت در سلامت اجتماعی تا جایی بوده که به عنوان اجتماعی شدن مجدد به آن می نگرند.

این کارشناس سلامت با بیان اینکه اوقات فراغت فرصت مناسبی بوده تا افراد بتوانند در آن نقص ها و کمبود‌های جریان اجتماعی خود را جبران کنند، گفت: مطابق دیدگاه کییز سلامت اجتماعی فردی به چگونگی ارتباط فرد با دیگران یا جامعه پذیری بستگی دارد همچنین سلامت اجتماعی بر ابعادی از سلامت تاکید دارد که به ارتباط فرد با افراد دیگر یا جامعه ای که در آن زندگی می کنند مربوط می شود.

رحمانی تصریح کرد: اوقات فراغت به معنای سبک ها و فعالیت های گذراندن اوقات فراغت به صورت اجتماعی و جسمانی متفاوت بوده که افراد به نحوی ان را سپری می کنند و اگر فرد در یک پروسه روابط اجتماعی گروهی قرار بگیرند و به طور مثال به صورت گروهی با یکدیگر به کوهنوردی، والیبال و شنا با دوستان برود، بسیار مؤثر است همچنین رفتن به کلاس های نقاشی گروهی بهتر است تا اینکه افراد به فعالیت های ذهنی تک نفره بپردازند.

وی با بیان اینکه استفاده از وسایل ارتباطی نوین همچون گوشی های دیجیتال و لپ تاپ سبب شده تا فرد به وسیله انها اوقات فراغت خود را سپری کند، گفت:  این مسئله سبب شده تا در فرد حالت انزوا طلبی و گوشه گیری رشد کند درصورتی که شرکت در فعالیت های گروهی سبب اجتماعی شدن افراد، پیدا کردن نواقص، تقویت روحیه اجتماعی شدن و تامین بعد عاطفی می شود لذا جامعه ای که فعالیت های گروهی بیشتری دارد از سلامت بهتری نیز برخوردار است.

این جامعه شناس تاکید کرد: فعالیت های گروهی اجتماعی، عملی و جسمانی سبب شده تا افراد درگروه و جامعه مسئولیت هایی را برعهده بگیرند و بر این اساس، فعالیت های گروهی برای فرد وجامعه مهم تلقی می شوند لذا فرد براساس فعالیت ها، انرژی، هزینه و وقتی که صرف می کند نتایج آنها برایش مهم است و این فرایند باعث افزایش سلامت اجتماعی و پرورش دیگاه مثبت در جامعه می شود.

رحمانی در پایان تاکید کرد: اگر سعی کنیم فعالیت های در نظرگرفته شده برای نوجوانان و جوانان به صورت گروهی باشد روحیه جمع گرایی در آنها افزایش پیدا کرده و به تبع آن بعد سلامت اجتماعی را ارتقا داده تا به سوی انزواطلبی یا گوشه گیری سوق پیدا نکنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آرامش اقتصادی و رفع نگرانی افراد نسبت به آینده ، توجه به ازدواج جوانان و به کانون خانواده
و ایجاد مراکز رایگان جهت مشاوره و حل مشکلات روحی افراد جامعه توجه به معنویات و قناعت
و دوری از مسابقه تجمل گرایی سبب سلامت روانی میشود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار