بازدید 7203

دلایل کناره‌گیری حکیم از مجلس اعلای عراق

کد خبر: ۷۱۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹ 26 July 2017
دیپلمات و سیاستمدار عراقی می‌گوید که داعش علیرغم شکست‌هایش، روزبه‌روز تلاش می‌کند تا وارد شهرهای امن شود تا امنیت این کشور را بر هم بزند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محسن حکیم، دیپلمات عراقی در نشست خبری که امروز چهارشنبه در تهران برگزار شد با اشاره به وضعیت عراق پس از داعش گفت: در بخش‌های نظامی و امنیتی در عراق تغییرات قابل توجهی رخ داده و با آزادسازی تلعفر، حویجه و قائم شاهد آزادسازی کل عراق خواهیم بود که این یک پیروزی بزرگ برای عراق و همپیمانان آن و مرجعیت این کشور است. نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در این پروسه زبانزد است و همراهی مقام معظم رهبری و مقامات ایرانی در این پروسه قابل توجه و مهم است.

وی افزود: باید چارچوب و ساختار بعد از این آزادسازی را مشخص کنیم تا از شیرینی آن بهره‌برداری کنیم. اولویت اول ما امنیتی و مقابله با فعالیت‌های داعش است که روزبه‌روز تلاش می‌کند تا وارد شهرهای امن شود تا امنیت عراق را بر هم زده و ناکارآمدی دولت در بخش امنیتی را نشان دهد. ما روزانه شاهد کشف و خنثی‌سازی ماشین‌های بمب‌گذاری و نفوذها هستیم که بیشتر این نفوذها کشف و خنثی می‌شود.

حکیم موضوع دیگر را بازگرداندن آوارگان خواند و گفت: آن‌ها الان در اردوگاه زندگی می‌کنند که باید هرچه زودتر به خانه‌های خود بازگردند که البته دولت تلاش زیادی داشته و در بخش شرقی موصل به سرعت مردم بازگشته و شهر رونق گرفته است. اما بخش غربی تا حدود 90 درصد تخریب شده و نیازمند بازسازی است که نیازمند وقت بیشتری است و با توجه به محدودیت بودجه دولت هم باید کمک‌های بین‌المللی صورت بگیرد.

وی موضوع سوم را آشتی ملی یا مصالحه جامع خواند و گفت: کمیته‌ای تحت عنوان مصالحه شکل گرفته و در این زمینه «ائتلاف ملی» طرح کاملی را تصویب کرده که به تصویب شورای امنیت هم رسیده تا آشتی ملی را دنبال کند که در این پروسه همه جوانب سیاسی، اجتماعی و ملی را شامل می‌شود.

حکیم با اشاره به ارتباطات فراملی عراق گفت: با شرق و غرب روابط را توسعه می‌دهیم که سفر مقامات کشورمان به روسیه، ایران و اتحادیه اروپا نشانگر آن است و امیدواریم این روابط با توجه به روابطی که هر یک از سیاستمداران عراقی دارند دنبال شود و شاهد پیشرفت این روند باشیم.

وی مسئله دیگر را وحدت عراق خواند و گفت: مقامات عراقی تلاش دارند این وحدت حفظ شود و اگر اختلاف‌نظرها و مشکلاتی وجود دارد، (باید) در چارچوب قانون اساسی عراق حل شود. اگر هر بخش و استانی مشکلی دارد امیدواریم در چارچوب گفتگوی ملی باشیم که اقلیم کرستان هم جزو آن است.

حکیم با اشاره به انتخابات شوراهای استانی در عراق گفت: با توجه به نبود امنیت و بودجه بالای حدود 521 میلیارد دیناری هر انتخابات، بر این اساس (تصمیم گرفته شد) که در سال 2018 هر دو انتخابات را با هم داشته باشیم و تجمیع انتخابات باشد که هم شامل شوراهای استانی و هم پارلمان عراق است.

وی با اشاره به تصویب قانون احزاب گفت: کمیسیاریای عالی انتخابات از دیگر موارد مهم انتخابات است که در ماه نهم میلادی دوره زمانی آن پایان می‌یابد و نیازمند انتخاب مجدد آن‌ها هستیم که در مرحله آخر (انتخاب اعضای) کمیساریای جدید هستیم که اکثر آن‌ها جدید هستند.

حکیم با بیان اینکه حشد الشعبی یکی از موارد مهم دیگر است، گفت: با رأی پارلمان عراق ما یک نهاد چهارم در منظومه امنیتی خواهیم اشت که حشد الشعبی است. این موضوع به قانون تبدیل شده است و در پارلمان به تصویب رسیده و کمیته‌ای از سوی فرمانده کل قوا تشکیل شده و آئین‌نامه جدید شکل گرفته است. مشکلاتی در خصوص بودجه بود که تلاش شد تا آن‌ها نیز حل شوند و این یک پیروزی بزرگ دیگر است . حشد الشعبی مختص شیعیان نیست، از همه طیف‌ها به جز کردها در آن هستند و الان 150 هزار نفر در این نهاد حضور دارند.

وی با اشاره به جدایی سید عمار حکیم از «مجلس اعلای عراق» گفت: نظام ما در عراق پارلمانی است که در آن نهادها و احزاب حضوری فعال دارند. از سالیان سال و بعد از فوت سید عبدالعزیز حکیم، مشی سید عمار این بود که مجلس اعلا باید به عنوان یک نهاد کارآمد و سازمان یافته باشد که با همه نهادها و طیف‌ها فعالیت و مشارکت داشته باشد و به قشر جوان نیز یک توجه ویژه شود، زیرا بیش از 60 درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهند.

حکیم با اشاره به اختلافی که بین سید عمار حکیم با برخی اعضای مجلس اعلای عراق در خصوص استفاده از این توان شکل گرفته بود، گفت: این اختلاف‌نظر و دیدگاه که در شکل کار و نحوه مدیریت و جایگاه جوانان وجود داشت و تلاش زیادی بود تا به جمع‌بندی برسیم، اما نشد و سید عمار حکیم بعد از این حرف و حدیث‌ها، و نبود مشکل شخصی به این جمع‌بندی رسید که ممکن است در آینده اختلاف‌هایی بوجود آید که با نزدیک شدن به انتخابات این اختلافات بیشتر می‌شد، بر این اساس تصمیم به ایجاد یک حزب گرفت.

وی با اشاره به ارتباط بیت حکیم با مجلس اعلا که تاریخی بوده گفت: ایشان تصمیم گرفتند با توجه به یافت نشدن راه حل میانه خارج شوند، اما همان ایدئولوژی و شیوه سابق ادامه خواهد یافت، همانطور که در بیانیه اعلام این حزب وجود داشت ما اختلافی نداریم به جز بحث جوانان که البته طبیعی است.

حکیم یادآور شد: نسبت به نحوه مدیریت اختلاف بود و درباره چارت، ماهیت و عقیده اختلافی وجود نداشت.

وی افزود: مبنای ما همکاری گسترده و عمیق با مجلس اعلا و سایر جریان‌ها و گروه‌ها است.

حکیم در خصوص تاثیر این اتفاق بر «فراکسیون ائتلاف ملی» گفت: فراکسیون ائتلاف ملی شامل بسیاری از دیگر گروه‌ها می‌شود که الان هیچ تأثیری بر آن ندارد و سید عمار در حال حاضر ریاست آن را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه همه الان در حال ایجاد یک چارچوب ملی برای خواسته‌های خود هستند تا جلوی فعالیت دشمن گرفته شود و بر طبل اختلافات کوبیده نشود، گفت: برای جلوگیری از اختلافات نیازمند آن هستیم که چتری فراتر از قومیت و مذاهب را بر عراق بگسترانیم. گفتمان سیاسی فراگیرتر از لیست‌های انتخاباتی است تا «فراشمول» باشد و همه طوایف را در بر بگیرد.

حکیم در خصوص اعلان تشکیل حزب گفت: یک تیم ویژه مکلف شده تا اساسنامه را تدوین کند تا در کمیسیون احزاب ثبت شود. بیانیه سید عمار حکیم مانیفست حزب بود که در آن به ارتباط با ایران و مقامات ایران و مقام معظم رهبری اشاره داشت.

وی ادامه داد: مشی و رفتار سید عمار حکیم در راستای پدر و عمو و بزرگان بیت (حکیم) خواهد بود.

محسن حکیم در خصوص دیدار سید عمار حکیم با مقامات کشورمان طی سه هفته گذشته گفت: در این زمینه رایزنی انجام شده و سید عمار نظرات مقامات جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار می‌دهد.

وی در خصوص ائتلاف حزب حکمت ملی با سایر احزاب گفت: این بسته به قانون انتخابات است که چگونه باشد. قانون مطرح کنونی تجمیع‌کننده لیست‌های بزرگ نیست و شاید احزاب چندان مایل نباشند با یکدیگر ائتلاف کنند.

حکیم در خصوص رویکرد ملی‌گرایانه حزب حکمت ملی عراق گفت: مل‌ گرایی ما دو معنا دارد. یکی اینکه همه طیف‌ها در یک لیست وارد شوند. اما سید عمار حکیم در راستای رفتار پدر و عمویشان حرکت خواهند کرد.

وی در خصوص انشقاق احتمالی شکل گرفته در جریان شیعه و تضعیف آن گفت: طبیعت کار سیاسی این است که گفتمان است یا موضع‌گیری. این جریان همان مانیفست قبلی را دارد با چهره‌های جدید و جوان برای جذب حداکثری از جامعه و این به معنای تغییر ایدئولوژیکی نیست.

وی در خصوص آینده مجلس اعلای عراق گفت: ما همانطور که قبلا در خدمت مجلس اعلا بودیم، از این پس هم چنین است، مانند برادران‌ «سازمان بدر» که چند سال پیش جدا شدند و ما هنوز روابط خوبی داریم. هر انچه متعلق مجلس اعلا است انشاءلله تحویل داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص خسارات وارد شده به عراق در جنگ با داعش و شروط عربستان برای کمک به بازسازی عراق گفت: سیاست دولت عراق مستقل است و تابع هیچ کشوری نیست و اجازه نمی‌دهد استقلال آن زیر سوال برود. استقلال سیاسی و حاکمیت آن چیزی نیست که مورد گفتگو قرار گیرد، با اینکه نشنیده‌ام که شروطی برای دولت عراق تعیین شده باشد.

حکیم با بیان اینکه ملت عراق هزینه زیادی را برای این مبارزه داده است، گفت: جامعه بین‌المللی موظف است از دولت عراق در بازسازی این کشور کمک کند زیرا داعش تهدید کل دنیا بوده است.

وی در خصوص همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: با توجه به ارتباط خانواده حکیم با کردها که تاریخی است همواره تلاش کردیم که کردها را در چارچوب عراق حفظ کنیم زیرا تعبیرمان این است که قلب عراق کردستان عراق است.

حکیم در خصوص انتخابات و حضور ائتلافی در آن گفت: این موضوع به نتایج قانون انتخابات وابسته است. تاکنون هیچ توافقی برای ائتلاف و ورود به انتخابات صورت نگرفته است.

وی در خصوص جنایت (قتل عام دانشجویان پایگاه هوایی) اسپایکر گفت: کسانیکه دست داشتند در حال حاضر در حال محاکمه هستند و سی نفر نیز تا کنون اعدام شده‌اند.

حکیم در خصوص ادامه ریاست سید عمار حکیم بر فراکسیون «ائتلاف ملی» و اظهاراتی که از سوی برخی اعضای مجلس اعلا مطرح شده نیز گفت: مبنای ما این است به هیچ وجه وارد درگیری نشویم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان