بازدید 10192
حجت الاسلام قاضی عسکر در دیدار کارگزاران حج با رهبرمعظم انقلاب مطرح کرد:

حج ۹۶ تبلور همبستگی با امت اسلامی

کد خبر: ۷۱۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 30 July 2017
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب؛ از اقدامات انجام شده برای حج تمتع 96 گزارشی را به استحضار رهبر معظم انقلاب رساند.

به گزارش  فارس، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی روز یکشنبه در دیدار کارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب؛ از اقدامات انجام شده برای حج تمتع 96 گزارشی را به استحضار رهبر معظم انقلاب رساند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این گزارش با اشاره به شعار حج امسال اظهار داشت: با توجه به مسائل و رخدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شعار حجِ امسال را، حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی انتخاب کردیم، تا با حفظ و حراست از عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی، حج سالجاری را برگزار و با اعلام همبستگی با امت اسلامی، به فضل پروردگارحجی مطلوب، همراه با موفقیت و سربلندی را برگزار نمائیم.

وی در این گزارش تاکید کرد: در سالجاری پس ‌از چند دور مذاکره‌ و گفت‌وگو و پذیرش خواسته‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران زمینه برای انجام حج فراهم شد و همکاران ما و دیگر ارگانها و نهادهای مرتبط، با هماهنگی و تلاش شبانه‌‌روزی و با کمی فرصت، زمینه را برای اعزام 86 هزار و 500 نفر از حجاج کشور عزیزمان فراهم کرده‌اند.
متن کامل سخنان سرپرست زایران ایرانی خانه خدا به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
در آغاز، دهۀ کرامت و هفتۀ حج را، از طرف خود و جمع حاضر، خدمت حضرتعالی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از اینکه اجازه فرمودید، تا جمعی از کارگزاران حج و زیارت، و مسئولان و اعضاء ارگانها و نهادهای همکار، و نیز تعدادی از زائران و حجاج محترم سالجاری، به حضور آن رهبر فرزانه شرفیاب شوند، صمیمانه تشکر و سپاسگزاری می‌نمایم و اجازه می‌خواهم گزارش کوتاهی را به استحضار برسانم:
 
1- پس از حوادث جانکاه و دردناک حج 94، که جمعی از حجاج عزیز کشورمان در 2 حادثه مسجدالحرام و منی به شهادت رسیدند، ملت شهید پرور ایران اسلامی، داغدار و قلوبشان جریحه‌دار گردید، از آن زمان تاکنون، همواره در چند جبهه پیگیر امور مربوط به شهدای آن 2 حادثه بزرگ بوده‌ایم، از یکسو با همکاری و همراهیِ بنیاد شهید و امور ایثارگران، کلیه خانواده‌های محترم، تحت پوشش کامل بنیاد قرار گرفتند و از سوی دیگر نسبت به تهیة گزارش و مستنداتِ مربوط به چگونگیِ پدید آمدنِ این دو حادثه، جمع‌آوری مدارک، تصاویر، فیلم‌ها و مصاحبه با شهود و چگونگی پیگیری حقوقی و بین‌المللی اقدام، و دلائل و مستندات خود را تدوین و برای وزیر حج کشور عربستان نیز ارسال کردیم تا در کمیته مربوطه مطرح و تصمیم نهایی اتخاذ گردد.

همچنین مبانی فقهیِ مشترک میانِ شیعه و سنی،مبنی بر لزوم پرداختِ دیه و غرامت به بازماندگانِ محترم شهدا، همچون قاعدة قتیل الزحام، بصورت استدلالی تهیه و در اختیار کشور میزبان قرار گرفت.

علاوه بر آن، برای پیگیری حقوقی، وکیلی از خود عربستان انتخاب شد تا به وکالت از سوی جمهوری اسلامی ایران در محاکم آن‌کشور امور را پیگیری‌کند و به فضل پروردگار در موسم حج 96 نیز تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری‌ها را ادامه خواهیم داد، البته متأسفانه تا این تاریخ هنوز گزارش نهایی منتشر نگردیده و دیه و غرامت نیز به بازماندگان پرداخت نشده است.
 
2- پس از حوادث حج سال 94، متأسفانه به جای پرداختن به موضوع اصلی و پدید آورندگان این حوادث، عده‌ای فرصت طلب در خارج کشور و جمعی نیز در داخل، اصل فریضه عبادی سیاسی حج را زیر سئوال برده و فضای سنگینی را علیه کسانی که سالهای متمادی، در انتظارِ انجامِ تکلیفِ الهی بودند بوجود آوردند، و چیزی نمانده بود تا حج و حج‌گزاری را به عنوان یک عمل ضد ارزشی در جامعه معرفی کنند، لیکن به فضل پروردگار و با عنایات حضرتعالی، و حمایت‌های مراجع عظام تقلید، شورایعالی امنیت ملی و هوشیاری مردم شریف ایران اسلامی، و با ثبت نام 86 هزار و 500 نفر در کاروانها، این توطئه خنثی شد و هم اکنون نیز تعداد زیادی بصورت رزرو ثبت نام کرده و ملتمسانه خواستار اعزام به حرمین‌شریفین‌اند، اینجانب وظیفه خود می‌دانم تا از صمیم قلب از این عزیزان تشکر و سپاسگزاری کنم و از اینکه خدمتگزار مردمی متدین، فهیم، انقلابی و آگاه به زمان هستم برخود می‌بالم .
 
3- با توجه به مسائل و رخدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی شعار حجِ امسال را، حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی انتخاب کردیم، تا با حفظ و حراست از عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی، حج سالجاری را برگزار و با اعلام همبستگی با امت اسلامی، به فضل پروردگارحجی مطلوب، همراه با موفقیت و سربلندی را برگزار نمائیم .
 
4- همانگونه‌که استحضار دارید، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در سال 95 تمامی تلاش خود را برای اعزام حجاج به حرمینِ شریفین انجام دادند، اما به دلیل عدم تحقق شرایط جمهوری اسلامی، متأسفانه حج سال 95 تعطیل و مردم عزیز کشورمان از رفتن به حج محروم گردید.

بنده مکرر اعلام کرده‌ام که جمهوری ‌اسلامی ‌ایران هرگز به دنبال تعطیلی حج نبوده و اگر آنان شرایط ما را می‌پذیرفتند حج سال گذشته نیز برگزار می‌شد.

لیکن در سالجاری پس ‌از چند دور مذاکره‌ و گفت‌وگو و پذیرش خواسته‌های جمهوری‌اسلامی‌ایران زمینه برای انجام حج فراهم گردید و همکاران ما و دیگر ارگانها و نهادهای مرتبط، با هماهنگی و تلاش شبانه‌‌روزی و با کمی فرصت، زمینه را برای اعزام 86 هزار و 500 نفر از حجاج کشور عزیزمان فراهم نموده‌اند، و بحمدا... هم اکنون گروه‌های پیش رو در مکه و مدینه مستقر گردیده و اولین پرواز زائران نیز امروز به فضل پروردگار از بندرعباس انجام خواهد شد.
 
5- در راستای افزایش سطح معلومات حجاج عزیز و ارتقاء سطح بهره‌وری در کاروانهای‌ حج، امسال ‌اهتمام‌ ویژه‌ای ‌نسبت‌ به ‌آموزش‌حجاج ‌و کارگزاران‌صورت‌گرفته و ما از ماه مبارک‌رمضان در 13 استان ‌جلسات‌ متمرکز آموزشی اسرار و معارف ‌حج را برگزار کردیم، برای بانوان حج‌گزار در 28 استان جلسات مستقل تشکیل شد، برای روحانیون، معین‌ها و معینه‌ها، مدیران‌کاروانها و مدیران ثابت هتل‌ها و زائران نخبه هر کاروان، هر یک بصورت جداگانه جلسات آموزشی توجیهی برگزار گردید و برای هر یک از زائران نیز متناسب با سطح معلومات و مذهب آنان 5 بسته‌ فرهنگی تعریف و در سطح کشور توزیع گردید.

آموزش امداد و نجات نیز از کارهای جدیدی بود که در سالجاری به عوامل تأثیرگذار در کاروانها داده شد. علاوه بر اینها تشکیل جلسات آموزشی متمرکز در بسیاری از مراکز استانها و شهرهای بزرگ برگزار گردید که فقط در تهران و در استادیوم آزادی حدود 1‌1 هزار نفر شرکت داشتند.

این امکان نیز برای حجاج عزیز فراهم شد تا از طریق اینترنت از آموزش‌های مجازی بهره‌ بگیرند و در منزل خود از اساتید زُبده استفاده کنند.
 
6- پس از حج 94 تاکنون با تلاش محققان و همکاران در پژوهشکده حج و زیارت چاپ تعداد 104جلد کتاب در موضوعات مختلف مرتبط با این حوزه، 20 شماره از فصلنامه‌های میقات حج، فرهنگ زیارت، بینش و میقات الحج، ترجمه 38 اثر به زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی‌ استانبولی و اردو، آماده سازی جلدهای 6 و 7 دانشنامه حج و حرمین شریفین انجام و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
 
حمایت علمی و مالی از 22 پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا با موضوعات مرتبط با حج‌ و زیارت و برگزاری 28 نشست علمی نیز از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت بوده ‌است.
 
در پایان ضمن عرض پوزش از تصدیع ایجاد شده اجازه می‌خواهم تا در محضر حضرتعالی از ریاست محترم سازمان حج و زیارت جناب آقای حمید محمدی، و کلیه همکارانمان در بعثه و سازمان، بیوت مراجع عظام تقلید، روحانیون، مدیران و عوامل محترم کاروانها، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، راه و ترابری، امور خارجه، بانک مرکزی، هلال‌ احمر و مرکز پزشکی حج و زیارت، سازمان صدا و سیما، هواپیمائی کشوری، سازمان فرودگاه‌ها، پلیس‌گذرنامه و فرودگاه‌ها، هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران و همة عزیزانی که از ماه‌های گذشته تاکنون برای انجام حجی با شکوه و عزتمند تلاش کرده و می‌کنند تشکر و قدردانی نمایم و از رهبر عزیز و عظیم‌الشأن تقاضا دارم ما را دعا بفرمایید تا بتوانیم در انجام وظائف محوله کوشا و موفق باشیم.
 
والحمدلله رب العالمین
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار