بازدید 4215
۱
گزارش

ورودنهادنظارتی به پرونده غارت فوتبال با پورسانت بلیت

فدراسیون فوتبال که از بدهی 2 میلیاردی به برهان مبین نگران بود ، تصمیم گرفت با قراردادی 11 ساله و با پورسانت 35 درصدی برای حل مشکل این بدهی، بلیت فروشی را بدون هیچ سازوکار قانونی به برهان مبین بسپارد
کد خبر: ۷۲۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ 22 August 2017
ماجرای واگذاری بلیت‌فروشی مسابقات لیگ برتر فوتبال بدل به یک پرونده عجیب و شائبه برانگیز شده که بررسی و تحقیق درباره جزئیات آن ابعاد گسترده‌ای از فساد و تخلف را برملا کرده است.

به گزارش تابناک ورزشی، آغاز قرارداد ترکمنچای برای فروش بلیت‌های مسابقات فوتبال به سال 89 برمی‌گردد؛ زمانی که شرکت افق سبز با ریاست علی کفاشیان (مهدی محمدنبی، غلامحسین عسگری، محمد درخشان و مجید پاشنا به عنوان اعضای هیات مدیره) که در آن دوره ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت، به شرکت برهان مبین واگذار شد؛ قراردادی 11 ساله با پورسانت‌ 35 درصد.

موضوع از این قرار است که شرکت افق سبز در سال 89 به این فکر افتاد تا بلیت‌فروشی را به صورت الکترونیک انجام دهد به همین دلیل با بخش فناوری ریاست‌جمهوری با همکاری وزارت ورزش در زمان محمد عباسی وارد مذاکره و تفاهم‌نامه‌ای نیز امضا شد.

ورودنهادنظارتی به پرونده غارت فوتبال با پورسانت بلیت

علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال در این باره مدعی بود که دفتر فناوری ریاست جمهوری شرکت برهان مبین را معرفی کرده و هدف کمک به فدراسیون فوتبال بود. این شرکت در ابتدا 6 هزار بلیت VIP را به فروش رساند و طلب 2 میلیاردی این شرکت از فدراسیون فوتبال سرآغاز قرارداد ترکمنچای شد. قراردادی ننگین و یکسویه که منافع فوتبال را در اختیار یک مجموعه خاص قرار می داد. مجموعه ای که ردپای پررنگ یکی از آقازاده های سرشناس حوزه ورزش در آن به وضوح رویت می شد. 

واگذاری بلیت‌فروشی بدون مناقصه و تخلف آشکار فدراسیون فوتبال
تخلفات و ابهامات از جایی آغاز شد که فدراسیون فوتبال بدون برگزاری مناقصه تصمیم گرفت بلیت‌فروشی را به شرکت برهان مبین واگذار کند شرکتی که به نظر می‌رسید پای یک آقازاده سرشناس و معروف نیز در میان است. فدراسیون فوتبال که از بدهی 2 میلیاردی به برهان مبین نگران بود ، تصمیم گرفت با قراردادی 11 ساله و با پورسانت 35 درصدی برای حل مشکل این بدهی، بلیت فروشی را بدون هیچ سازوکار قانونی به برهان مبین بسپارد.
کفاشیان اگرچه بدهی 2 میلیاردی را تکذیب کرد، اما صحبت‌های جالبی درباره واگذاری بلیت‌فروشی به شرکت برهان مبین داشت.
وی در این باره می‌گوید: ما جرأت نمی‌کردیم بلیت‌فروشی را به بخش خصوصی واگذار کنیم به همین دلیل با همکاری وزارت ورزش با دفتر فناوری ریاست جمهوری وارد مذاکره شدیم و این دفتر نیز شرکت برهان مبین را معرفی کرد. وزارت ورزش نیز تاکید داشت بلیت‌فروشی دست کسانی باشد که وابسته به دولت هستند!

ورود ناکام شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی
25 تیرماه بود که مصطفی مدبر رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نشست خبری از واگذاری بلیت‌فروشی به این شرکت خبر داد اما بعد از گذشت یک ماه و با پایان هفته چهارم لیگ برتر خبری از برگزاری مناقصه برای واگذاری بلیت‌فروشی به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نشد؛ اینجا بود که از برخی فسادها پرده برداشته شد.
شرکت برهان مبین بدون اطلاع فدراسیون فوتبال، بلیت‌فروشی را به شرکت توسعه هوشمند برهان مبین که به نوعی زیرمجموعه و وابسته خود محسوب می شد، واگذار کرد و فدراسیون فوتبال با وجود شکایت از این اتفاقات، همکاری خود را با شرکت جدید ادامه داد.
بحران وقتی رویت شد که شرکت توسعه و تجهیز به دلیل قرارداد ترکمنچای فدراسیون فوتبال با شرکت برهان مبین نتوانست بلیت‌فروشی را در اختیار بگیرد چرا که فدراسیون فوتبال در صورت فسخ قرارداد یک طرفه باید 30 میلیارد تومان به شرکت برهان مبین بپردازد همین موضوع گره کار را کورتر و پیچیده تر کرده است.

مراجع ذی‌صلاح چه زمانی قصد ورود دارند؟
شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با وجود اینکه اعلام کرده خواهان گرفتن مسئولیت بلیت فروشی است اما به طور جدی پا پیش نگذاشته. مزایای مسئولیت فروش بلیت مسابقات فوتبال توسط شرکت توسعه و تجهیز بر کسی پوشیده نیست چرا که در این صورت هم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از این بلیت‌فروشی سود منطقی و واقعی می‌برند و هم سازمان لیگ. از طرفی ورزشگاه آزادی نیز به عنوان متولی برگزاری این مسابقات از مزایایی برخوردار خواهد بود.
سود بلیت فروشی مسابقات فوتبال یکی از منابع اصلی درآمد باشگاه ها در سراسر دنیا محسوب می شود و در اقتصاد ورزش نقش کلیدی و مهمی را ایفا می کند اما در ایران به رغم استقبال گسترده تماشاگران، سود بلیت فروشی تنها به جیب عده ای خاص می رود و از این خوان گسترده، فوتبال و به ویژه پرسپولیس و استقلال هیچ انتفاعی ندارند. دو باشگاهی که با هواداران بیشمار خود مولد اصلی این درآمد سرشار هستند اما سهم آنها از این درآمد عملا صفر است. دو باشگاهی که تا بیخ گلو در بدهکاری غرق شده اند و پرونده های بدهکاری آن ها سر به فلک زده و پای نهادهای بین المللی نظیر فیفا و AFC را هم به این ماجرا باز کرده و این درآمد سرشار می تواند بخش اعظمی از این بحران بزرگ را حل و فصل کند اما قرارداد ترکمنچای و یکسویه بلیت فروشی دست سرخابی ها را از رسیدن به حق خود کوتاه کرده تا در عوض عده ای خاص از این خوان رنگین، لقمه ای چرب بردارند و به ریش فوتبال بخندند.

فساد و تخلفات صورت گرفته در بلیت‌فروشی توسط شرکت برهان مبین کاملا آشکار است اما هنوز مشخص نیست چرا برای حل مشکل هنوز هیچ مرجعی ورود نکرده است؟حالا باید دید آیا مراجع ذی‌صلاح در این موضوع خاص ورود خواهند کرد؟ برنامه مسعود سلطانی‌فر در خصوص اقدامات 2 وزیر پیشن چه خواهد بود؟ آیا حق باشگاه‌ها برگردانده خواهد شد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فساد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان