بازدید 15792

تهدیدهای توخالی برای کاسبان بازی تاج و تخت؟

دلیلی وجود ندارد که سایر وب‌سایت‌ها به خود این حق را ندهند از این ضعف مدیریت سازمان سینمایی استفاده نکنند و از مواهب انتشار این مجموعه از جمله کسب درآمد بهره گیرند. وقایع آینده همچنین به خوبی نشان خواهد داد که آیا زور آنهایی که می‌توانند تصویر جان اسنو را در خیابان‌های تهران منتشر کنند، از قانون یک وزارتخانه بیشتر است یا نه؟
کد خبر: ۷۲۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷ 24 August 2017
هشدارهای توخالی برای کاسبان از بازی تاج و تخت؟پس از آنکه انتشار بدون مجوز «بازی تاج و تخت» با اعتراض «تابناک» همراه و این پرسش از سازمان سینمایی مطرح شد که «آیا انتشار این مجموعه‌ها آزاد است و هر رسانه‌ای از جمله «تابناک» می‌تواند اقدام به انتشار این سریال‌ها نماید؟»، یکی از مدیران میانی سازمان سینمایی، از غیرقانونی بودن این اقدامات و توقف این رویه سخن به میان آورد؛ اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و رویه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیرقانونی خوانده، همچنان استمرار دارد.
 
به گزارش «تابناک»؛ سریال «بازی تاج و تخت / Game of Thrones» اثر دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، مجموعه ای تلویزیونی آمریکایی است که قسمت‌های هفتمین فصل آن، هفتگی از شبکه HBO در حال پخش است و در ایران نیز مخاطبان بسیار گسترده‌ای دارد و گروه متنوعی از مردم این سریال را همچون دیگر سریال‌ها و فیلم‌های مهم دنیا پیگیری می‌کنند. این سریال، روایتی حماسی ـ افسانه‌ای از مجموعه‌ خاندان‌های حکمرانی است که بر سر قدرت با هم رقابت می‌کنند.
 
در روزهای اخیر، بنرهای بزرگ در سطح پایتخت، مبنی بر دعوت به دیدن این سریال با عکس کیت هرینگتون ـ که نقشی کلیدی در این سریال دارد ـ نصب شده است. این بنرها از مردم دعوت می‌کنند، در وب‌سایت فیلیمو ـ که ظاهراً یکی از VOD های دارای مجوز است ـ سریال بازی تاج و تخت را تماشا کنند. با مراجعه به این وب سایت، همه قسمت های فصل تازه این سریال با زیرنویس فارسی عرضه شده، که اتفاقی بی‌سابقه است.
 
«تابناک» در روزهای اخیر از مسئولان سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسید: چگونه بدون صدور پروانه نمایش برای تک تک قسمت‌های سریال «بازی تاج و تخت»، یک عرضه کننده فیلم و سریال در ایران می‌تواند این سریال را بفروشد؟! چرا همین امکان برای دیگر وب‌سایت‌های عرضه کننده فیلم و سریال ـ که شامل تعدادی قابل توجهی از دارندگان IPTV و VODاست، فراهم نشده؟ آیا اگر سایر وب‌سایت های فارسی زبان نیز بدون مجوز، نسخه کامل این سریال‌ها را با زیرنویس منتشر کنند، مشمول برخوردی نمی‌شوند؟
 
هشدارهای توخالی برای کاسبان از بازی تاج و تخت؟فیلیمو هنوز حاضر به حذف این سریال نشده؛ آیا سایر وب‌سایت‌ها نیز می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند؟
 
از سوی دیگر پرسیده شد، چگونه این وب سایت مجوز تبلیغات شهری در تهران با تصویر یک بازیگر غربی را در دورانی گرفته که چهره بسیاری از بازیگران شناخته شده ی ایران، مجوز تبدیل شدن به بنر و نصب در سطح شهر را دریافت نمی‌کند؟ اگر چنین مجوزی صادر می‌شود، بنابراین بسیاری از عرضه کنندگان محصولات مختلف دوست دارند تبلیغاتشان را با تصویر لئوناردو دیکاپریو یا جورج کلونی در سطح شهر تبلیغ کند. آیا چنین مجوزی برای آنها نیز صادر می‌شود یا همه اینها یک «استثنا»ست؟!
 
بخشی از این پرسش‌ها را حسین پارسایی، مدیرکل شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی پاسخ داد و با رد اعطای مجوز برای عرضه این سریال گفت: «سریال «بازی تاج و تخت» مجوز ندارد، رایت آن هم خریداری نشده است و اساسا این سریال و آثار مشابه علاوه بر محتوای نامناسب با توجه به قوانین کپی رایت نیز غیرقابل خریداری برای عرضه در ایران هستند. هیچ سایتی از جمله سایت فیلمیو، مجاز به عرضه این اثر و یا استفاده تبلیغاتی از سریال و آثار مشابه نیست و هیچ مجوزی هم از سوی دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی برای این منظور صادر نشده، بنابراین بارگزاری این قبیل آثار تخلف آشکار است.»
 
مدیرکل شبکه نمایش خانگی سازمان سینمایی تأکید کرد: «با توجه به توضیحات ارایه شده به استناد ماده ٢ قانون نحوه مجازات مجموعه قوانین و مقرارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوبه مجلس شورای اسلامی، از طریق مراجع ذیربط پیگیری و برخورد خواهد شد. کلیه سایت‌ها و مؤسسات vod دارای مجوز، موظف هستند، همچون سایر مؤسسات ویدیو رسانه برای محتوای آثار برابر قوانین و مقررات از دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی پروانه نمایش دریافت کنند.»
 
با وجود گذشت زمان قابل توجهی از انتشار این گفت وگو، سایت فیلیمو حاضر به حذف این سریال نشده است. شواهدی به چشم نمی آید که نشان می دهد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو ثابت کارگروه تعیین مصادیق و از طریق این کارگروه و یا از طریق مؤسسه رسانه های تصویری که به این سایت مجوز سند (سامانه نمایش درخواستی) داده، خواستار حذف این محتواها شده باشد.
 
اگر واقعاً سازمان سینمایی فاقد قدرت اجرایی است و هشدارهای قانونی اخیر، تهدیدهای توخالی نیست و یا صرفاً برای خالی نبودن عریضه مطرح شده، انتظار می‌رود، در روزهای آینده، شاهد اعمال قانون باشیم. در غیر این صورت، دلیلی وجود ندارد که سایر وب‌سایت‌ها به خود این حق را ندهند که از این ضعف مدیریت سازمان سینمایی استفاده نکنند و از مواهب انتشار این مجموعه از جمله کسب درآمد بهره نگیرند. وقایع آینده همچنین به خوبی نشان خواهد داد که آیا زور آنهایی که می توانند تصویر جان اسنو را در خیابان‌های تهران منتشر کنند، از قانون یک وزارتخانه بیشتر است یا نه؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۴
وقت یک سایت را به علت یک صفحه محتوا کامل فیلتر می کنند و تمام ان سایت نابود میشود به خاطر یک مطلب ! چطور این سایت می توانید در سطح شهر و به این گستردگی تبلیغ این سریال را کند و حتی با وجود اعلام مسئولان هیچ اقدامی در مورد ان نشود ؟
این که مفتش همه جا هست، کدوم احمقی میره براش پول بده؟!
اینا رو ول کن، موندم این فیلم با اون همه و اون همه محتوای بشدت زنندش چجور میخواد پخشش کنه؟ فیلم کوتاه؟
:)
وا، آخرالزمان شده، نصف این سریال صحنه های.....، من تا قسمت ۱۰ بیشتر ندیدم ، عذاب وجدان گرفتم در واقع یک سریال تقریبا .....!! چطوریه که در جمهوری اسلامی بهش جواز پخش دادن؟! اصلا کجاشو میخوان سانسور کنن؟! چطوری سانسور کنن؟!
شاید این یک تحدید نیست و یک فرصت است
وزارت ارشاد فقط زورش به ویدئو کلوپ ها میرسید

من قبلا ویدئو کلوپ داشتم چقدر ما را اذیت کردن به خاطر داشتن سی دی های رایت شده
حالا را ببین همه ورشکست شدن
پول که بدی ، سر سبیل شاه هم نقاره می زنی و هم می رقصی !!
تابناک خبر نداری لنز ایرانسل هم داره با اینترنت رایگان پخش میکنه . تاج و تخت خودمونه داداش
من موندم این سریال اگر بخواد سانسور بشه که چیزی ازش نمیمونه! چجوری دارند پخش می کنند؟؟؟!!!
این سریال فوق العادس و بهترین سریال حال حاضر دنیاس اما آخه کدوم آدم احمقی می ره به این سریال پول بده وقتی کلی سایت هست که میشه رایگان دانلودش کرد، من ۵ ساله دنبالش میکنم و همشونم رایگان دانلود کردم
مشخصه دست یه آقازاده تو کاره
این یک سریالی هست که کمتر کسی محتوای زیبای این فیلم رو ول کنه و بچسبه به حاشیه ها
این سریال یک سریال پرقدرت است که هر فردی رو از کودک و نوجوان و بزرگسال رو با هر گرایشی به خودش جذب کرده
کمتر کسی وجود داره این سریال رو ندیده باشه
واقعا داستان این سریال فوق العادست
در این سریال مسلمان ها رو به شکل چوپانانی که دارای بز هستند نشون میده.
نمونه ای از شرکتهای خصولتی!!!
بخاطر عکس یک زن بیحجاب کل سایتمون فیلتر شده!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر