بازدید 43245

دستور کاهش سود بانکی و هشدار شدیداللحن بانک مرکزی به بانک‌ها

سرانجام شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا نرخ سود بانکی را در راستای رونق بخشی به اقتصاد کاهش دهد. این موضوع از یازدهم شهریور سال جاری اجرایی خواهد شد و بانک مرکزی این بار اعلام کرده که برای برهم زنندگان بازی نرخ سود مجازات های سنگینی در نظر گرفته است.
کد خبر: ۷۲۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹ 27 August 2017
سرانجام شورای پول و اعتبار تصمیم گرفت تا نرخ سود بانکی را در راستای رونق بخشی به اقتصاد کاهش دهد. این موضوع از یازدهم شهریور سال جاری اجرایی خواهد شد و بانک مرکزی این بار اعلام کرده که برای برهم زنندگان بازی نرخ سود مجازات های سنگینی در نظر گرفته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است که سایه رکود بر اقتصاد کشور سنگینی می کند و عوامل گوناگونی باعث شده اند تا چرخ تولید به کندی بچرخد. یکی از این عوامل نرخ بالای سود بانکی است. در حالی که بازدهی تولید در کشور زیر 10 درصد است، نرخ سود پرداختی بانک ها تقریباً 23 درصد و نرخ دریافتی آن ها 30 درصد است. البته این مشکل زمانی بیشتر نمود پیدا خواهد کرد که بدانیم در کشور ما، بیش از 90 درصد بار تأمین مالی بر دوش بانک ها سنگینی می کند.

با توجه به همین موضوع، زمزمه های کاهش نرخ سود بانکی از سال 94 شروع شد و طی دو مرحله نرخ سود بانک ها از 24 درصد به 18 درصد کاهش یافت. کاهش دوباره نرخ تورم دوباره فشار بر بانک ها را بیشتر کرد تا یک بار دیگر نرخ سود بانکی را کاهش دهند.

در تیر ماه 95 تصمیم گرفته شد که نرخ سود بانکی، این بار به 15 درصد کاهش یابد. این تصمیم به اجرا گذاشته شد اما وجود مؤسسات مالی غیرمجاز باعث شد بازی نرخ سود بر هم بخورد. این مإسسات برای جذب هر چه بیشتر سپرده های مردم، نرخ سود خود را بالاتر از 15 درصد در نظر گرفتند و همین باعث شد تا بانک ها نیز برای فرار از شکست مجبور شوند نرخ سود پرداختی خود را افزایش دهند و پروژه کاهش نرخ سود به 15 درصد عملاً شکست خورد.

در هفته گذشته (دومشهریور 1396) شورای پول و اعتبار دوباره تصویب نمود که از یازدهم شهریور سال جاری کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری نرخ سود علی الحساب یک ساله را 15 درصد و سود سپرده های کوتاه مدت را 10 درصد در نظر بگیرند.

اما در اینجا چندین پرسش درباره این مصوبه شورای پول و اعتبار به ذهن خطور می کند؛ نخستین پرسش این است که چه تضمینی وجود دارد که این بار نیز به مانند بارهای قبل، پروژه کاهش نرخ سود بانکی با شکست مواجه نشود؟ پاسخ بانک مرکزی این است که قبلا این مؤسسات مالی غیرمجاز بودند که باعث بر هم زدن بازی نرخ سود شدند، اما این بار این مؤسسات دیگر در نظام بانکی حضور ندارند و با بانک هایی هم که از این مصوبه پیروی نکنند، برخورد قاطعانه و جدی خواهد شد؛ بنابراین، باید منتظر ماند و دید که چقدر این تهدید بانک مرکزی روی بانک ها تأثیرگذار خواهد بود و همچنین در صورت تخلف بانک ها با آنها چه برخوردی خواهد شد.

دومین پرسش نیز این است که چرا بین تصویب و اجرایی شدن این قانون وقفه زمانی 9 روزه وجود دارد؟ این وقفه باعث شده است تا هم اکنون رقابتی بین بانک ها برای جذب هر چه بیشتر سپرده های مردم آغاز شود و مردم نیز برای استفاده از آخرین فرصت دریافت نرخ سود بانکی بالا به بانک ها هجوم بیاورند.

سومین پرسش نیز این است که این تصمیم شورای پول و اعتبار، چه تأثیری بر بازار رهن و اجاره مسکن خواهد گذاشت؟ هر چند ولی الله سیف قویاً اعلام نموده است که کاهش نرخ سود بانکی هیچ تأثیری بر بازار مسکن نخواهد گذاشت، گزارش میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد در پی اعلام کاهش قطعی نرخ سود، برخی فایل های رهن کامل مسکن کمیاب شده و فایل های رهن و اجاره به سود افزایش اجاره بها و کاهش ودیعه تغییر یافته است.

به هر صورت، باید منتظر ماند و دید آیا اولاً این تصمیم می تواند پایدار بماند و ثانیاً در صورت پایدار ماندن چه عواقب مثبت و منفی را با خود به همراه خواهد داشت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۳۹
در اقتصاد بیمار آخرین گزینه حل بیماری باید بانکها باشند نه اولین گزینه

چون قشر ضفیف زیرفشار میره

وقتی اعلام شده 70 درصد سپرده ها زیر 50 و 100 میلیونه یعنی مردم به چندرقازش احتیاج دارن

با پولهای 50تا 100چکارکنن؟ کارخانه بزنن؟

باااااید سقف و بزلر مثال بالای 100 تا شامل قانون سود پایین بشه

بابا ملت رو دچار چالش نکنید

من جوان 33 ساله...خسته ام دیگه....بریدم دیگه بااین قوانین من درآوردی

کسی میشنوههههههههه ؟؟؟؟ ایهاالناااااس
و بعد تاثیرش بر سود وامها چطور خواهد بود؟ چرا کاهش سود وامها، همزمان با کاهش سود حسابها توسط بانک مرکزی ابلاغ نشده
اينكار بدون كاهش قيمت دلار يعني بدبختي مردم. جناب آقاي رئيس جمهور، كاهش سود باعث مهاجرت پول برأي خريد دلار و أرز و سپس ساير بازارها و ورشكستگي بانكهاي ورشكسته و نهايتا تورمي بيسابقه ميشود. توليدكنندگان سود كمتر ميدهند ولي رشد ارز قاچاق كالا را توسعه و خريد مواد توليد را گران ميكند. مشكل ما عدم وجود سرمايه هاي كلان و شروع پروژههاي مختلف است. چرا اينكار را با كاهش و يكسان سازي ارز
' ولی الله سیف قویاً اعلام نموده است که کاهش نرخ سود بانکی هیچ تاثیری بر بازار مسکن نخواهد گذاشت ' ديوار حاشا بلنده. يعني ارتباط بين كاهش نرخ بهره بانكي و افزايش كرايه رو صاحبخانه كم سواد ما ميدونه اما آقاي سيف نميدونه!
نرخ سود 15 درصد منطقیه واس جلب مشتری تو کشوری که تورم 10 درصد داریم و تو نوسانه و معلوم هم نیست این 7 و 8 و 9 و 10 ها واقعی باشه . واسه کوتاه مدت هم 10 خوبه که حداقل ارزش پول پایین نیاد .. من به شخصه فک میکنم شرایط اگه تو چند سال دیگه هم مثل الان با ثبات باشه کم کم سرمایه دار پول رو وارد گردش مالی و تولید میکنه . ولی تا وقتی فساد و رانت و بی نظارتی و دلالی هست خود مردم انگیزه ای برای کار ندارن . چون سخته دیدن کسی که زحمتی نمیکشه ولی بخاطر داشتن اطلاعات یه شبه ره صد ساله که چه عرض کنم ده هزار ساله رو طی میکنه . تو همچین اقتصادی ازش بیل گیتس درنمیاد یه بابکی و خاوری درمیاد که پول ملتی رو میخوره و یه آبم روش.
تا وقتی صندوق های اعتباری خصوصی و نیمه خصوصی از این قانون پیروی نکنند این طرح فایده ندارد. این صندوق ها هم همراه بانک ها باید مجبور شوند سود را به اندازه بانک ها کاهش دهند وگرنه مردم پول رو از بانک ها گرفته و به این صندوق ها میریزند که عملا هیچ تاثیری بر اقتصاد ندارد
باز هم آزمایش و خطا باز هم باید دید چه میشود
ای خدا کی از دست این اقتصاد رها میشویم
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
آزمایش و خطا نیست. ادامه بالا بودن نرخ سود و تسهیلات مانع رونق اقتصادیه. واضحه باید بیاد پایینو فقط کاش بعد از پایان فصل خرید و فروش ها این کارو می کردن
یک بازی مسخره به بهانه را افتادن چرخ اقتصاد ولی درواقع درامد برای خرج های بی حساب و کتاب.
دریغ از 4 صفحه گزارش از کم شدن سود در سال 95 و نتیجه ایجاد اشتغال و راه افتادن یکی از چرخ های اقتصاد
کاهش سود بانکی به علت سرازیر شدن سرمایه به بازار باعث رونق بازار خواهد شد وجلوی تورم را خواهد گرفت سود بانکی زیاد اقتصادرا نابود کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
احمدی نژاد هم همینو میگفت.
کرایه ها حداقل 100 تومن میاد روش
آخرین صربه بانک مرکزی به اقتصاد کشور
در مورد دلار و طلا هم اینطور حرف می زنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لطفا آرامش اقتصادی را از ملت نگیرید با این تصمیمات خطرناک
پاسخ ها
آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
ادامه تلنبار شدن سرمایه ها تو دلالی بانک ها خطرناکه نه وارد شدنش به باار
آقای سیف وضعشون خوبه از بازار خونه و مستاجری خبر نداره!!!
جالبه امروز یکی از بانکهای سابقا دولتی نرخ 25 درصد رابرای 100 میلیون پیشنهاد میداد...این ره که اقتصاد ما میرود به هیچ جا نمیباشد
چطور وقتي پاي پول مردم در ميان است مدام درصد سود را پايين مي آوريد ولي بانك ها كه پولشان را بصورت ربا و با عنوان ظاهري وام وبا مشكل ترين شرايط به مردم مي دهند هيچ صحبتي از ميزان سود بانك ها نمي شود.
آقای سیف مطمئن باش اکثر مردم پول خود را از بانکها خارج خواهند کرد، دلیل آنهم کاملاً مشخص است. قیمت طلا ظرف یک روز گرمی 4000 تومان افزایش یافته است.
فعلا که پولها از بانکها خارج و روانه بازار دلار شدند. وقتی بدون برنامه فقط سود را دستوری پائین بکشند نتایج زیانبار آن مثل یک آبشار براه خواهد افتاد. باید در اقتصاد برای هر تصمیمی ابتدا پیش بینی و سپس برنامه ریزی کرد که من بعید می دانم هیچکدام از آنها را بانک مرکزی انجام داده باشد.
2
یک پدر مرحوم می شود و یک مادر پیر تک و تنها در قید حیات است و با سود چندر قاز پولی که نزد بانک پس انداز داشتند ممر حیات میکند. حالا دولت میگوید مادر محترم بیا کارخونه بساز. اشتغال زایی بکن مادر محترم اقتصاد رو نجات بده. نقت رو از اقتصاد کشور جدا کن.
سلام صبح بخیر یک سوال داشتم از آقای سیف ارز گرانتر شده وآن از مسکن وآن از اجاره خانه هر وقت در تهران و شهرهای بزرگ قیمت آنها آمد پایین آن درست است شما ودولت مردم را مثل گوشت قرمانی ازاین بانک به آن بانک می‌فرستید و مردم را باسیا ست های غلط به بازی گرفتید
ولی الله سیف قویاً صاحب خانه هستند و الا همين اواخر اگر براي اجاره منزل تشريف ميبردند قوياً نظرشون عوض ميشد
خدا به داد ما مستاجرها برسد....
بیش از نیمی از موسسه های غیر مجاز فرزندان ناخلف خود بانکها هستند برای دور زدن تصمیمات شورای پول و اعتبار نه رقبای آنها
این داستان ها مدت هاست که دیگه تکراری شده ولی هنوز برخی این قصه ها رو باور میکنن
با سود 15 درصد سپرده ها تکون نمیخورن. درآمد بدون زحمنه نه مالیات داره نه بیمه نه با کارگر سرو کله زدن و ...
اگر متناسب با کاهش سود بانک هم نر خ بهره ای وامی را که به مردم داده اند کاهش دهند این طرح خیلی خوب است در غیر اینصورت نه.
مثال: فرض کنید بنده 400 ملیون سپرده دارم با سود 18 درصد و بانک این پول را وام داده با نرخ بهره 27 درصد و اگر الان سود بانکی به 15 درصد کم بشه چون بانک متناسبا نرخ بهره را کم نمی کنه در آمدش از سپرده من 3 درصد افزایش یافته است پس کاهش سود فقط به نفع بانک ها است و به ضرر مردم
اگر متناسب با کاهش سود بانک هم نر خ بهره ای وامی را که به مردم داده اند کاهش دهند این طرح خیلی خوب است در غیر اینصورت نه.
مثال: فرض کنید بنده 400 ملیون سپرده دارم با سود 18 درصد و بانک این پول را وام داده با نرخ بهره 27 درصد و اگر الان سود بانکی به 15 درصد کم بشه چون بانک متناسبا نرخ بهر%
من سرمایه ای ندارم . ولی تجربه این اشتباه را دارم . نتیجه یک تو دهنی و سقوط ارزش ریال است .
این کار در حد خیانت به اقتصاد است . زیرا هیچ زمینه فعالیت مطمئن و سالمی وجود ندارد
جناب سیف
همین امروز صاحبخانه ما گفت دیگر پول پیش نمیخواهد بجای ان در ازای هر یک میلیون تومن سی هزار تومن میخواهد یعنی برای 100 ملیون تومن 3 ملیون میخواهذ حالا بیا بگو اقای سیف فرمودن هیچ تاثیری ندارد
وای بحاله مستاجرین با این صاحبخانه ها
همه میدانند که اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا شکل میگیرد این موضوع را انسانهای اولیه که شروع به داد و ستد کالا کردند کشف نمودند .من تعجب میکنم که با این همه تحصیل کرده در این مملکت چطور این آقایون چنین دستوری به بانکها می دهن . مگر نمی دانند که با خروج پول مردم از بانکها چه آشفته بازاری در اقتصاد خواهد شد .شاید هم میدانند.......
سود تسهیلات بانکی رو کاهش بدید ، تا اقتصاد رونق پیدا کنه ، ثبات و امنیت بازار برای سرمایه
اخطار شدید الحن؟!!
خواهیم دید چقدر جدی هستید....
چرا نرخ بهره بانکی از تسهیلاتشون رو کاهش نمیدن؟
زورشون به این مردم بیچاره و فقیر رسیده؟
هنوز اجرایی نشده قیمت سکه و طلا به سرعت رفته بالا... آخه آدم عاقل تاجر و بازاری که پول تو بانک نمیخوابونه....اونی که پولشو میذاره بانک و دنبال سودشه یکی مثل منه که نه از بازار سر در میاره و نه از تجارت، یا یکی مثل مادر پیرمه که دو زار پول داره و داره از ماهی 400 تومن سودش امرار معاش میکنه. حالا امثال من این دوزار پولو در میارن چیکارش کنن؟ باهاش تجارت خونه راه بندازن؟ خیر....حد اکثر کاری که از دستت بر میاد اینه که بری باهاش یا سکه بخری یا طلا و پر پر پرش ملک(اونم واسه کسایی که دوزار بیشتر دارن) بندازن یه گوشه کناری به امید روزی که دوزار بره روش.
معمولا در دوران رکود از سیاست انبساطی استفاده میشه که مهمترینش تسهیل وامهای بانکی و کاهش سود وامهاست که دولت هیچ اقدامی واسش نمیکنه . یعنی نمیخواد رکود رو بشکنه
آقای سیف 0 درصد چطوره داداش اگه راضی نیستی میخوای منفی کن سود مردم بدبخت رو تا وقتی پول بانک میزارن بهتون سود بدن شاید که اینطوری راضی بشید قربان
این دولت اگه راست میگه و بفکر مردمه چرا اول سود وام رو پایین نمیارن؟
به امید روزی که سایه ربا و نزول از سیستم بانکی کشور حذف و کشوری پویا و فعال داشته باشیم تا مردم ما راه کسب و کار حلال را بیاموزند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل