بازدید 18741
۱
آخرین و مهم ترین تحولات خاورمیانه؛

فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران

حمله وزیر خارجه امارات به ایران، تلاش حزب منحله بعث برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق، فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام، تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان، بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره و هشدار مالکی درباره تعویق انتخابات آینده عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته تابناک بوده اند. در این میان، هشدار ترکیه به برگزاری همه پرسی استقلال در کرکوک نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.
کد خبر: ۷۲۵۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 30 August 2017
حمله وزیر خارجه امارات به ایران، تلاش حزب منحله بعث برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق، فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام، تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان، بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره و هشدار مالکی درباره تعویق انتخابات آینده عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای 24 ساعت گذشته تابناک بوده اند. در این میان، هشدار ترکیه به برگزاری همه پرسی استقلال در کرکوک نیز از جمله خبرهای مهم بوده است.
 
به گزارش «تابناک»، وزارت امور خارجه ترکیه، روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم شورای استان کرکوک برای برگزاری همه پرسی استقلال کردستان در کرکوک، افزودن حلقه ای جدید بر زنجیره اشتباهات است.
 
در این بیانیه تأکید شده است: بار دیگر برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان و به خصوص در استان کرکوک، قانون اساسی عراق را نقض می کند.
 
در این بیانیه آمده است: ترکیه نگرانی خود را نسبت به برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق به مقامات محلی و نیز دولت مرکزی عراق اعلام کرده و این نگرانی را به اطلاع جامعه جهانی نیز رسانده است.
 
در این بیانیه همچنین عنوان شده است: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در خلال دیدار از عراق بر لزوم انصراف از برگزاری همه پرسی استقلال تأکید کرد.
 
همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق توسط عرب ها و ترکمن‌ها ـ که ساکنان اصلی کرکوک هستند ـ تحریم شده و بنا بر ماده 140 قانون اساسی عراق و همچنین رأی دادگاه اداری عراق در 17 آگوست 2017، مجلس محلی کرکوک و اقلیم کردستان حق دخل و تصرف در مناطق مورد اختلاف را نخواهند داشت.
 
اقلیم کردستان عراق و احزاب کرد عراقی حدود دو ماه پیش بدون حضور دو حزب سیاسی، در نشستی با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، تصمیم گرفتند که همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را در ماه نهم سال جاری میلادی (25 سپتامبرـ سوم مهرماه 1396) میلادی برگزار کنند.
 
حمله وزیر خارجه امارات به ایران
 
وزیر خارجه امارات که دخالت های کشورش در امور داخلی دیگر کشورها را فراموش کرده، در سخنانی مدعی دخالت ایران در امور سوریه شده است!

عبدالله بن زاید آل نهیان در نشست خبری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این نشست مدعی دخالت ایران در امور سوریه شده است!
 
فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران

این مقام اماراتی مدعی شد: ایران و ترکیه با هدف ایجاد هیمنه استعماری جدید، در سوریه مداخله می کنند و همین مسأله دستیابی به راهکار حل بحران این کشور را با چالش روبه رو کرده است.

ادعای عجیب بن زاید علیه ایران، در حالی است که کشورش طی سال های گذشته با حمایت غیرمستقیم از تروریسم در سوریه مردم این کشور را به خاک و خون کشیده است.
 
تلاش حزب منحله بعث برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق
 
به گزارش رسانه‌های عراقی، کامل الدلیمی، نماینده سابق پارلمان عراق روز دوشنبه گفت: حزب منحه بعث، هم‌اکنون در حال مذاکره با دولت آمریکا برای بازگشت به روند سیاسی در عراق است.

وی افزود: هم‌اکنون هیأتی از حزب منحله بعث در واشنگتن در حال مذاکره با مقامات آمریکایی به ویژه جراد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره امکان مشارکت این حزب در روند سیاسی بعد از تغییر نامش است.

الدلیمی در ادامه گفت: برخی از اخباری که به ما رسیده، حاکی از این است که این هیأت هم‌اکنون در واشنگتن حضور دارد و در حال تلاش برای تغییر نام خود است تا برای شرکت در روند سیاسی با مشکلی مواجه نشود.
 
فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران
این نماینده پارلمان عراق همچنین از وجود تلاش‌های کشورهای عربی خلیج فارس و منطقه برای تشکیل یک فراکسیون طایفه‌ای در راستای آمادگی برای انتخابات آینده خبر داد.

نمایندگان پارلمان عراق سال گذشته به قانون ممنوعیت فعالیت حزب بعث، تشکل‌های منحل شده و فعالیت‌های نژادپرستانه، تروریستی و تکفیری رأی دادند.

بر اساس این قانون، بازگشت حزب بعث به قدرت یا فعالیت‌های سیاسی و حزبی مطلقاً ممنوع است.

همچنین بر اساس این قانون فعالیت‌های تشکل‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی که افکار یا گرایش‌هایی مخالف اصول دموکراتیک و گردش صلح‌آمیز قدرت دارند، ممنوع است.

این منبع اعلام کرد، جلسه امروز پارلمان به ‌ریاست سلیم الجبوری و با حضور 215 نماینده برگزار شد.
 
فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام
 
تارنمای «بریتبارت» نوشت: تیمی که در کاخ سفید مسئول بازنگری در توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 شد، اینک از هم پاشیده است؛ بنابراین، شاید رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف تهدیدهایش بار دیگر این توافق را تأیید کند.
 
بریتبارت نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از آنکه بر خلاف میل باطنی اش دو بار پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید کرد، به این نتیجه رسید که بسیاری از اعضای ارشد دولتش نتوانسته اند، گزینه هایی غیر از ادامه توافق هسته ای ایران ارائه دهند.
 
ترامپ از اینکه مقامات عالی کابینه از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه بدون گزینه های جایگزین به جلسات بررسی توافق ایران می آمدند، عصبانی بود. تیلرسون همچنان پست های مهم وزارت خارجه را در اختیار اعضای دولت اوباما که حامی توافق هسته ای هستند، نگه داشته است. تیلرسون در رویکردی که تعجب برانگیز نبود، از تأیید پایبندی ایران به عنوان تنها گزینه موجود حمایت کرد. تیلرسون و سایر اعضای کابینه از جمله هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی برای ادامه توافق تلاش کردند؛ بنابراین، رئیس جمهوری آن را تأیید کرد.
 
ترامپ که از آماده نبودن تیلرسون ناخرسند بود، در اواسط ماه ژوئیه، پس از آنکه برای بار دوم پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید کرد، تیم جدیدی از مشاوران کاخ سفید را مأمور کرد تا مستقلا در توافق هسته ای بازنگری کرد. او نمی خواهد برای بار سومین این توافق را تأیید کند.
 
به نوشته تارنمای آمریکایی بریتبارت، این اقدام برای شکاکان به توافق آرامش بخش بود. تیم جدید کاخ سفید برای بازنگری در توافق ایران متشکل از مشاوران تندروتری است که به این مسأله می پردازد که تأیید توافق به نفع آمریکاست یا نه.
 
 فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران
 
با این حال، این تیم که حدود یک ماه پیش مأمور بازنگری در توافق ایران شد، عملا محو شده است.
«درک هاروی» مشاور ارشد شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه، به تازگی توسط هربرت مک مستر اخراج شد. او یک باز ضد ایرانی است که نقش مهمی در روند بازنگری در توافق ایران بازی می کرد. استیو بنن استراتژیست ارشد ترامپ نیز کنار گذاشته شده است. بنن به مخالفت با ایران معروف است.
 
«ویکتوریا کوتس» یک مقام عالی دیگر در شورای امنیت ملی بود که به نوشته «فارین پالسی» در تیم بازنگری توافق ایران بود. او اینک عضو تیم صلح عربی- اسرائیلی به ریاست جرد کوشنر و جیسون گرینبلات است.
 
سه عضو دیگر تیم ایران یعنی سباستین گورکا، مایکل آنتون سخنگوی شورای امنیت ملی و جوئل ریبرن عضو این شورا، در پست های خود حضور دارند.
 
بریتبارت در نهایت این پرسش را مطرح کرده که «حالا که نیمی از این تیم رفته است، آیا این بدان معنی است که رئیس جمهوری یک بار دیگر پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید خواهد کرد؟»
 
اینک که مسائل سیاسی خارجی زیادی مانند راهبرد جدید برای افغانستان، سرمایه گذاری در جنگ های داخلی خاورمیانه و حضور در روند صلح عربی ـ اسرائیلی، روی میز رئیس جمهوری قرار گرفته است، وی شاید تصمیم بگیرد بار دیگر این توافق را تأیید کند.
 
استیو بنون قبل از پیوستن به دولت ترامپ در بریتبارت فعالیت می کرد. وی پس از ترک کاخ سفید بار دیگر به این رسانه بازگشت. در روزهای اخیر، این تارنما مطالبی انتقادی درباره دولت ترامپ منتشر کرده است.
 
تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان

به گزارش منابع لبنانی، پیکر مطهر شهید «محسن حججی» که به تازگی توسط تروریست های داعش به مقام شهادت نائل گردید، تحویل حزب الله لبنان شد.

پیش از این اعلام شده بود، در جریان توافق بین حزب الله لبنان و تروریست‌های داعشی که خود را تسلیم کرده و به دیرالزور منتقل خواهند شد، نیروهای مقاومت پیکر شهید محسن حججی را نیز تحویل خواهند گرفت.
 
فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران

شهید محسن حججی از نیروهای مدافع حرم بود که در مردادماه جاری به اسارت گروه تروریستی داعش درآمده و پس از دو روز به شهادت رسید.

وی پیش از اسارت از ناحیه پهلو زخمی شده بود و  دو روز پس از اسارت توسط نیروهای داعش به درجه رفیع شهادت نایل آمد.
 
 بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره
 
دیوید گوفرین، سفیر رژیم صهیونیستی در مصر روز سه‌شنبه به قاهره بازگشت.

روزنامه مصری الاهرام ضمن اشاره به این مطلب افزود: گوفرین به منظور ازسرگیری فعالیتش که از ۹ ماه پیش متوقف شده است، وارد قاهره شد.

این روزنامه تصریح کرد: سفیر اسرائیل در قاهره به منظور مقدمه چینی برای ازسرگیری فعالیت‌هایش در قاهره اواخر هفته گذشته به مصر سفر کرده بود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، لازم به ذکر است که سفارت اسرائیل در قاهره در نوامبر سال ۲۰۱۶ به دلیل دریافت هشدار امنیتی بسته شد، دیوید گوفرین نیز به همراه کارکنان این سفارتخانه راهی فلسطین اشغالی شد.

هشدار مالکی درباره تعویق انتخابات آینده عراق
 
معاون رئیس‌جمهور عراق در دیدار با سفیر کشورمان درباره تلاش‌هایی که به منظور تعویق انتخابات آینده عراق صورت می‌گیرد، هشدار داد.

به گزارش رسانه‌های عراقی، ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق روز دوشنبه با نوری المالکی معاون رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

دفتر مالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و راه‌های توسعه آن و تمایل در خصوص تقویت همکاری‌های مشترک در راستای منافع دو ملت دوست، بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار همچنین درباره تازه‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی و پیروزی‌های اخیر نیروهای عراقی و داوطلب مردمی این کشور علیه گروه تروریستی داعش بحث و تبادل نظر شد.
 
فروپاشی تیم ترامپ برای بازنگری در برجام/تحویل پیکر شهید «حججی» به حزب الله لبنان/حمله وزیر خارجه امارات به ایران 

مالکی در این دیدار، با اشاره به احتمال دخالت‌های خارجی در انتخابات آینده این کشور، درباره تلاش‌هایی که به منظور تعویق انتخابات صورت می‌گیرد، هشدار داد.

مسجدی نیز در این دیدار بر حمایت‌های ایران از عراق تأکید کرد و گفت: ایران تمایل دارد که روابط بهتری با عراق در زمینه‌های مختلف داشته باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
روح این شهید عزیز شاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار