بازدید 17526
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ» تا «خبر بد برای مسافران خارج از کشور»

این پیمانه موضوعاتی همچون شیوه جدید کلاهبرداری در جمعه بازار عبدل‌ آباد، نرخ سود وام همچنان در اوج، نظر رئیس سازمان بورس درباره کاهش نرخ سود سپرده، سکه باز هم گران شد، بهای طلا در روزهای آینده، واکنش نفتی کره شمالی به افزایش تحریم‌های بین المللی، جدیدترین بهای نفت خام سبک و سنگین ایران، دلار همچنان در جاده گرانی، پراید ۱۱۱ در ایستگاه پایانی و تأسیس هفت برابر نرم جهانی واحد صنفی در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 04 September 2017
از «جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ» تا «خبر بد برای مسافران خارج از کشور»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شیوه جدید کلاهبرداری در جمعه بازار عبدل‌ آباد، نرخ سود وام همچنان در اوج، نظر رئیس سازمان بورس درباره کاهش نرخ سود سپرده، سکه باز هم گران شد، بهای طلا در روزهای آینده، واکنش نفتی کره شمالی به افزایش تحریم‌های بین المللی، جدیدترین بهای نفت خام سبک و سنگین ایران، دلار همچنان در جاده گرانی، پراید ۱۱۱ در ایستگاه پایانی و تأسیس هفت برابر نرم جهانی واحد صنفی در ایران  را در بر دارد.


شیوه جدید کلاهبرداری در جمعه بازار عبدل‌ آباد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل ضمن هشدار دوباره نسبت به تخلفاتی که در جمعه بازارهای خودرو اتفاق می‌افتد، گفت: به تازگی در جمعه بازار عبدل‌آباد شیوه جدیدی برای کلاهبرداری از مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سعید موتمنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدتی است در عبدل‌آباد مرسوم شده که پس از آنکه یک خریدار تقلبی نسبت به خرید خودرویی اقدام می‌کند خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود و در روزهای پس از آن به هنگام ثبت سند در محضر عده‌ای حاضر می‌شوند و اینگونه عنوان می‌کنند که خودروی مربوطه دارای مشکلات متعدد بوده و به عنوان مثال رنگ‌ شده یا چپ شده است. وی ادامه داد: پس از این اتفاق، خریدار تقلبی از خرید خودرو منصرف می‌شود و دلالان بازار اینگونه عنوان می‌کنند که حاضرند خودرو را چند میلیون زیر قیمت خریداری کنند. موتمنی همچنین عنوان کرد: طی ماه‌های گذشته در موارد متعدد خریداران این بازار نسبت به چنین موضوعی معترض شده‌اند و متاسفانه این نوع اتفاقات و تخلفات دیگر موضوعاتی است که به کرات در برخی از بازارهای خرید و فروش خودرو رخ می‌دهد.

نرخ سود وام همچنان در اوج/ بخشنامه فقط برای کاهش نرخ سود سپرده

با کاهش نرخ سود سپرده، مردم انتظار دارند که نرخ بهره وام ها هم کاهش یابد، موضوعی که هنوز در بخشنامه بانک مرکزی ردپای جدی از آن وجود ندارد؛ ضمن اینکه مراجعه مردم به شعب بانکی برای پیگیری در خصوص نرخ سود تسهیلات هم، به جواب مشخصی نمی رسد و بسیاری از آنها با کج خلقی متصدیان و باجه نشینان مواجه می شوند که در این رابطه، هنوز به آنها دستورالعمل ابلاغ نشده است. یکی از کارمندان بانکی وقتی در مقابل پرسش خبرنگار مهر در مورد نرخ فعلی وام های بانکی با توجه به بخشنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود می گوید: اگر وامی اعطا شود، شما با هم نرخ قبلی دریافت کنید هم خوب است؛ اما موضوع این است که اکنون بانک منابعی برای پرداخت وام ندارد و تنها کسانی که از قبل تشکیل پرونده داده اند، در اولویت قرار گرفته اند. 

از «جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ» تا «خبر بد برای مسافران خارج از کشور»

یکی دیگر از کارمندان شعب بانکی می گوید: اکنون نقدینگی در دست بانک ها بسیار کم است، پرداخت وام برای خرید کالا نداریم و کارت اعتباری هم به ندرت پرداخت می شود؛ به هرحال مردم باید منتظر باشند تا منابع بانکها بهبود یابد، اما پرداخت وام ازدواج تا آخر شهریورماه، در اولویت است.

جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه دوازدهم شهریورماه 96 با کاهش 83 واحدی به رقم 83 هزار و 345 واحد رسید. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از چند روز روش، شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 26 واحدی به رقم 26 هزار و 999 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 71  واحدی، عدد 17 هزار و 777 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 53 واحد به رقم 13 هزار و 463 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.50 درصدی کاهش 456 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 361 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 402 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 226 واحد رسید ولی شاخص بازار دوم در ادامه روند صعودی روز قبل، با رشد 1687 واحد معادل 0.93 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 606 واحد را به نمایش گذاشت. آنچه بیش از همه روی روند بازار سهام در روز گذشته تاثیر گذاشت، بازگشایی نماد شرکت سایپا (خساپا) بعد از تقریبا سه ماه و نیم بود و با توجه به تحولات صورت‌های مالی حسابرسی شده سایپا، سهام آن در معاملات روز گذشته با 15درصد افت قیمت به تابلوی معاملات بازگشت و در نهایت به اندازه 209 واحد شاخص کل را تنزل داد. در طرف مقابل اما، این نماد «فارس» بود که به‌ عنوان بزرگ‌ترین‌ و اثرگذارترین نماد بورسی بر شاخص کل، این نماگر را به اندازه 271 واحد رشد داد. 

از «جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ» تا «خبر بد برای مسافران خارج از کشور»


نظر رئیس سازمان بورس درباره کاهش نرخ سود سپرده

شاپور محمدی در حاشیه لیگ ستارگان بورس در جمع خبرنگاران گفت: بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه کشور دارد و به نظر می رسد، آثار آن در بورس نمایان شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با اجرایی شدن بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی، بازارهای مالی در مقابل سود جذاب و رقابت پذیر می شود؛ ضمن اینکه هزینه تأمین مالی نیز کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد: شرکت های بورسی با این تغییرات در بازار سرمایه، سودآور خواهند شد و وضعیت بهتری را تجربه می کنند. محمدی در خصوص وضعیت بانک های بورسی نیز گفت: کاهش نرخ سود بانکی منجر به تقویت سودآوری بانک های بورسی می شود.

سکه روز گذشته باز هم گران شد

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار آزاد تهران، بهای انواع سکه با افزایش هزار تا ۶۹۰۰ تومانی مواجه بود. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۶۹۰۰ تومان افزایش، به یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان رسید، ضمن اینکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با سه هزار تومان افزایش به نرخ یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومانی معامله شد. در عین حال، هر نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با دو هزار و هزار تومان افزایش نرخ، به ۶۶۳ هزار تومان و ۳۸۵ هزار تومان رسیدند. هر سکه یک گرمی هم ۲۵۲ هزار تومان بود. /مهر

بهای طلا در روزهای آینده بین ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ دلار در نوسان خواهد بود

در حالی که قیمت جهانی طلا همچنان در کانال 1300 دلاری قرار دارد و آمارهای ناامید کننده اشتغال آمریکا در ماه اوت نیز موجب افزایش بیشتر قیمت این فلز گرانبها شده است، تحلیلگران اقتصادی نسبت به روند قیمت طلا در روزهای آینده نیز امیدوار هستند. بر اساس این گزارش تحلیلگران مؤسسه سرمایه گذاری سی ام سی مارکتس بر این باورند که تنش های سیاسی مربوط به کره شمالی و سقف بدهی های آمریکا به شدت افزایش یافته و انتشار آمارهای ضعیف اشتغال در آمریکا نیز عامل مهمی برای ادامه روند صعودی قیمت طلا در روزهای آینده خواهد بود. به نظر می رسد قیمت طلا در روزهای آینده بین 1300 تا 1330 دلار در نوسان خواهد بود. در حالی که کارشتاسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که اقتصاد آمریکا در ماه اوت بیش از 180 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است، امارهای اشتغال وزارت کار آمریکا نشان می دهد که این رقم به 156 هزار فرصت شغلی در این مدت رسیده است. به نقل از سایت طلا، به اعتقاد فعالان بازارهای بین المللی، آمارهای اشتغال در ماه اوت می تواند تاثیر زیادی بر سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده داشته باشد. عدم افزایش چشمگیر دستمزدها در اقتصاد آمریکا نیز می تواند عامل مهم دیگری برای نوسانات قیمت طلا باشد.

واکنش نفتی کره شمالی به افزایش تحریم‌های بین المللی

رسانه های ژاپنی با استناد به منابع دولتی کره شمالی، اعلام کردند: این کشور با پیش بینی افزایش تحریم‌های بین المللی، در آغاز سال جاری میلادی برای ساخت تأسیسات ذخیره سازی با ظرفیت یک میلیون تن (معادل هفت میلیون و ۱۴۷ هزار بشکه) نفت خام، برنامه ریزی کرده است. طبق اعلام روزنامه توکیو شیمبون، کیم جونگ ـ اون، رهبر کره شمالی، در نشست کمیسیون امور دولت در ماه آوریل امسال درباره ایجاد تأسیسات ذخیره سازی یک میلیون تن نفت، به تصمیم رسیده است. حجم یاد شده، معادل یک دوم تا دو سوم از مجموع واردات سالانه نفت خام کره شمالی است. گفته می‌شود که کره شمالی سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تن نفت وارد می‌کند که ۹۰ درصد آن از چین تأمین می‌شود. همچنین برخی گزارش‌ها، نشان دهنده کاهش آمار عرضه فرآورده‌های نفتی در کره شمالی است.

نفت خام سبک ایران ۵۱ دلاری شد

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲۵ اوت (جمعه، سوم شهریورماه) با بیش از یک دلار افزایش به ۵۱ دلار برای هر بشکه رسید. به نقل از وزارت نفت؛ پیش بینی رسیدن طوفان «هاروی» به منطقه خلیج مکزیک در اواخر هفته گذشته سبب افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۹ دلار و ۳ سنت بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز به ۴۸ دلار و ۸۴ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۹۶ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۴۹ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۹۹ سنت افزایش یافته است.

دلار آمریکا در بازار آزاد بازهم گران تر شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 65 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 806 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 280 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 294 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 580 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به ابتدای هفته، 15 ریال گران تر فروخته شد. در اولین روز کاری بازار آزاد ارز در هفته جاری، معامله گران در پایان روز، شاهد گرانی دلار آمریکا و یورو بودند. به گفته فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی، زیارتی و دانشجویی بخشی از عوامل اثرگذار برای افزایش تقاضای اسکناس سبز در بازار بودند. به گفته این دسته، به‌طور سنتی در این مقطع سال، تقاضاهای مسافرتی و دانشجویی به‌ دلیل افزایش خروج افراد از کشور بالا می‌رود. به گفته فعالان، تقاضای زائران عتبات عالیات نیز در سال جاری در بازار وجود دارد و همین موضوع قیمت را تحریک بیشتری کرده است.



پراید ۱۱۱ به ایستگاه پایانی رسید!

بر اساس تأکید مدیر عامل گروه سایپا مبنی بر مدیریت مناسب خروج خانواده ایکس 100 از خطوط تولید گروه، در روز پنجشنبه (9 شهریورماه 1396)، آخرین خودرو پراید 111 در سایپا سیتروئن تولید شد و رسمی تولید این خودرو در این شرکت به پایان رسید.

از «جدال دو غول بورسی جنب پل حافظ» تا «خبر بد برای مسافران خارج از کشور»

تأسیس 7 برابر نرم جهانی واحد صنفی در ایران

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با اشاره به ابلاغیه‌های وزرای صنعت دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای حذف برچسب برخی اقلام کالایی، گفت: اگر سیستم توزیع کالای کشور نظم داشته باشد و مطابق با انضباط کشورهای توسعه‌یافته عمل کند، حذف برچسب قیمت منجر به رقابتی شدن بازار خواهد شد اما وضعیت فعلی بازار خرده‌فروشی کشور به‌ گونه‌ای نیست که حذف برچسب قیمت کالاها چنین نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد. خسرو فروغان در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: حذف قیمت‌گذاری و رقابت‌پذیرکردن بازارها مسئله‌ای است که از مدت‌ها پیش موردنظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بوده اما حذف برچسب قیمت منوط به منظم بودن بازار، درست بودن رقابت و نبود رانت در بازار است. فروغان ادامه داد: در سال‌های گذشته، هر که بیکار بوده به ایجاد واحدهای صنفی هدایت شده تا جایی که حدود هفت برابر نرم جهانی در ایران واحد صنفی تأسیس شده است و بیشتر این واحدها نیز در حوزه توزیع فعال هستند. او یادآور شد: همچنین در چند سال اخیر بحث توزیع کالا از طریق فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و ایجاد این فروشگاه‌ها رونق زیادی یافته که آسیب زیادی به واحدهای کوچک وارد کرده است.

خبر بد برای مسافران خارج از کشور

به زودی پرداخت ارز مسافرتی برای چندمین بار قطع می شود. در حال حاضر به هر مسافر خروجی از کشور در مرزهای خروجی هوایی 300 دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر پرداخت می شود. به نظر می رسد این تصمیم در راستای یکسان سازی نرخ ارز از سوی سیاستگذار ارزی گرفته شده است. یک منبع آگاه در این زمینه به اقتصادنیوز گفت، تصمیم قطع پرداخت ارز مسافرتی گرفته شده و بخشنامه آن به زودی صادر می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۸
همون بهتر که قطع بشه ! دیگه منتی از طرف دولت بر سر مردم نیست که بشه مثل یارانه مصیبت عظما برای دولتمردان !! با این سیصد دلار تا افغانستان هم نمیشه رفت !!!
اگر هدف بانک مرکزی از کاهش سود سپرده رونق تولید و اشتغال بود میبایست سود تسهیلات (وامها) را هم کاهش میداد ولی این کار را نکرده رییس بانک مرکزی بیاید شفاف توضیح دهد علت چیست.
کلا مبلغ ارز مسافرتی در سال حدود 500 میلیون دلاره. حالا این چه ضربه ای به بدنه ارزی و سیاست های اون میزنه معلوم نیست.
با سیصد دلار افغانستان که نمیشه رفت هیچی!! تا قم هم نمیشه رفت!
پرداخت ارز مسافرتی مزخرف بود، همون طورکه دریافت عوارض خروج از کشور مزخرفه. اولی به باد دادن منابع ارزی کشوره و دومی باج گرفتن از مسافرها...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
عوارض خروج از کشور در اکثر کشورها مرسوم است.
حتی برای کسی که تنها چند ساعت از فرودگاه خارج شده است نیز اخذ می شود.
اقا شما ظاهرا هر چیزی که می شنوید را باور می کنید.کدام کاهش سود سپرده؟ حتی افزایس هم داشته است.کاهش سود سپرده نیازمند اصلاحات ساختاری مانند کاهش میزان نقدینگی می باشد که اصلاحاتی از جنس ریاضت اقتصادی است
این سیصد دلار ارز هم از آن کارهای مسخره است که به تکرار اتفاق افتاده و انگار هیچ کس نیست که بگوید بابا ول کنید. آیا هیچوقت به از کار افتادن مردم و کاغذ بازی بیخودی که به وجود میاورد فکر میکنند؟ جالب است که حتما باید بلیط مهر خورده شده را به بانک ارائه کرد. یعنی در دنیایی که همه چیز الکترونیکی است حتما باید برگه کاغذ جابجا شود. اینهمه رفت و آمد و و و
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر