بازدید 17385

توضیحات معاون سازمان دانش آموزی در مورد وضعیت حادثه دیدگان اتوبوس داراب

انگار همین دیروز بود که حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان میناب و رودانی در فضای رسانه ای کشور منتشر شد و در روز عید سعید قربان جامعه ایرانی را در اندوهی غم انگیز فرو برد؛ حادثه ای ناراحت کننده که 9 دانش آموز هرمزگانی را به کام مرگ کشاند و 10 نفر دیگر را به شدت مصدوم کرد و حالا حرف و حدیث های فراوانی در مورد عملکرد آموزش و پرورش در رسیدگی به ماجرا وجود دارد.
کد خبر: ۷۲۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹ 05 September 2017
در حادثه جمعه اگر اشکالی باشد، متوجه ناوگان حمل و نقل است / اجازه نخواهیم داد دانش آموزان مصدوم از  برنامه های درسی عقب بمانندانگار همین دیروز بود که حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان میناب و رودانی در فضای رسانه ای کشور منتشر شد و در روز عید سعید قربان جامعه ایرانی را در  اندوهی غم انگیز فرو برد؛ حادثه ای ناراحت کننده که 9 دانش آموز هرمزگانی را به کام مرگ کشاند و 10 نفر دیگر نفر دیگر را به شدت مصدوم کرد و حالا حرف و حدیث های فراوانی در مورد عملکرد آموزش و پرورش در رسیدگی به ماجرا وجود دارد.

به گزارش «تابناک»، به رغم گذشت 4 روز از وقوع حادثه مرگبار سقوط اتوبوس که در شهرستان داراب شیراز رخ داد، هنوز ماجرای تصادف دانش آموزان هرمزگانی در صدر اخبار کشور قرار دارد و انتظار این است که تا تعیین تکلیف نهایی مصدومان و سایر سرنشینان این حادثه خدمات رسانی و پیگیری ماجرا ادامه داشته باشد.

هنوز در رابطه با واژگونی اتوبوس دانش آموزان اهل شهرستان های میناب و رودان استان هرمزگان سئوال های فراوانی در ذهن وجود دارد که پاسخ به آنها را کسی جز مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش و کسانی که در بطن این ماجرا هستند، نمی توانند بدهند.

سئوال هایی مثل آخرین وضعیت مسافران مصدوم، وضعیت بیمه آنها، شرایط حالی و روحی خانواده دانش آموزان فوت شده، آخرین اخبار از مقصران حادثه و... از جمله پرسش هایی است که افکار عمومی جامعه و رسانه ها به دنبال پاسخی مناسب و امیدوار کننده برای آنها هستند. 

اردشیر دهقان، معاون سازمان دانش آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور در رابطه با پرسش ها و ابهام هایی در رابطه با شرایط پیش از سفر و نیز اقداماتی که پس از حادثه در دستور کار این سازمان قرار دارد، به «تابناک»، گفت: دانش آموزانی که در حادثه روز جمعه در اتوبوس واژگون شده حاضر بودند، همگی دارای رضایت نامه کتبی از والدی خود بودند و به صورت گروهی به این اردوی دانش آموزی اعزام شده بودند. 

وی با انتقاد از کسانی که اقدامات اخیر آموزش و پرورش را در این روزها نمایشی می دانند، ادامه داد: یک تیم کارشناسی از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی دقیق و میدانی موضوع است و تمام تلاش ما این است که همه ابعاد ماجرا در این حادثه روشن و آشکار شوند. 

دهقان در مورد موضوعاتی که مبنی بر تعداد بیش از اندازه سرنشینان اتوبوس در رسانه ها طرح می شود، با رد این گفته ها تأکید کرد: در این اتوبوس دو گروه 20 نفره دانش آموزی حضور داشتند که به ازای هر 20 نفر یک مربی نیز حاضر بود و به همراه 2 راننده جمعاً تعداد 44 نفر سرنشین اتوبوسی بودند که دچار حادثه شد.

وی با رد هر گونه ادعایی مبنی بر پرداخت 8 میلیون تومان از سوی آموزش و پرورش شهرستان هرمزگان به خانواده افراد فوت شده برای امضای رضایت نامه، در مورد انتقادهایی که نسبت به حرکت اتوبوس در شب وجود دارد، ادامه داد: آغاز حرکت این اتوبوس در روز بود، اما به دلیل بعد مسافت ادامه مسیر در مصادف با تاریکی شب شد، ضمن اینکه بر اساس دستور العمل های کنونی حرکت اتوبوس های دانش آموزی در شب منع قانونی ندارد.

دهقان در مورد اشکالی که در فرایند سفر ناکام دانش آموزان هرمزگانی وجود داشت، اضافه کرد: اشکالی که وجود دارد، متوجه راننده و ناوگان حمل و نقل استان هرمزگان است و اگر جا به جایی راننده اتفاق می افتاد، این حادثه رخ نمی داد.

این مسئول ارشد سازمان دانش آموزی کشور در مورد اقداماتی که وزارتخانه پس از حادثه در دستور کار قرار داده است نیز گفت: به محض اطلاع از حادثه، نیروهای ما در آموزش و پرورش استان فارس و شیراز فعالیت خدماتی خود را به دانش آموزان و خانواده های آنها آغاز کردیم و دلجویی از خانواده ها، اسکان آنها در شهرهای داراب و شیراز، جا به جایی آنها، پذیرایی و... از جمله اقداماتی است که انجام می دهیم.

وی ادامه داد: به اتفاق معاون وزیر در مراسم تشییع پیکر فوت شدگان حادثه در بندرعباس حاضر شدیم و امروز نیز بار دیگر برای اطلاع از آخرین وضعیت مصدومان و دلجویی از خانواده ها به هرمزگان سفر خواهیم کرد. 

معاون سازمان دانش آموزی در مورد بیمه دانش آموزان و روند پرداخت خسارت ها گفت: همه این دانش آموزان دارای بیمه دانش آموزی بودند و جدا از این بیمه اتوبوس حامل نیز دارای مدارک بیمه ای کامل است و در جلسه ای که با مدیر عامل بیمه اتوبوس واژگون شده داشتیم، متعهد شد که به محض تشکیل پرونده خسارت های حادثه شامل دیه و... پرداخت شود.

دهقان با اشاره به این نکته که اردوهای فرزانگان در 5 قطب کشوری برگزار می شود و یکی از این قطب ها نیز در شیراز قرار داشت، ادامه داد: از آنجا که دانش آموزان به محل استقرار خود در شیراز نرسیده بودند، مسئولیت این حادثه متوجه آموزش و پرورش استان هرمزگان است.

دهقان در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی و تحت درمان بودن مصدومان حادثه چه تمهیدی برای جبران عقب ماندگی تحصیلی آنها دارید؟، گفت: تمام تمهیدات مقدماتی از قبیل پوشش تحصیلی در شرایط درمانی را به کار می گیرم و با برنامه ریزی هایی که خواهیم کرد اجازه نخواهیم داد این دانش آموزان از تحصیل و برنامه های درسی عقب بمانند. اینکه برخی مدعی بی توجهی آموزش و پرورش به قربانیان، مصدومان و خانواده های آنها هستند درست نیست و تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن آلام خانواده های قربانیان و مصدومان و نیز بهبود وضعیت سلامتی دانش آموزانی که در بیمارستان هستند انجام خواهیم داد.

وی در پایان و در رابطه با آخرین وضعیت درمانی دانش آموزان مصدوم گفت: وضعیت مصدومان در حال حاضر شرایط پایداری دارد و هیچ مشکلی خاصی وجود ندارد. از میان 10 دانش آموزی که در بیمارستان بستری هستند، 8 نفر آنها در بیمارستان های نمازی و رجایی شیراز و 2 دانش آموز نیز در شهرستان داراب تحت مراقبت های پزشکی هستند و ما این اطمینان را به خانواده ها و افکار عمومی می دهیم که بر اساس قانون و اخلاق تمام تلاش خود را در جهت حمایت از این دانش آموزان و احقاق حقوق آنها بکار ببندیم. 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان