بازدید 16400

پنهان کردن طلاق منشا آسیب‌های دایمی می‌شود/ حذف طلاق از شناسنامه کلاهبرداری به حساب می آید/ افراد سودجو از این طریق تجارت خواهند کرد!

گاهی برخی زنان مطلقه دوست ندارند که کسی از راز مهر شده شناسنامه آنها باخبر باشند، و گاهی هم برای آنها این موضوع دردسر هایی را ایجاد کرده است و یا اینکه گاها مجبور شده اند سنگینی برخی از نگاه ها رو تحمل کنند و چیزی نگویند و در کل این موضوع باعث شده است تا زنانی که مهر طلاق بر شناسنامه آنها سنگینی می کنند تکلیف خود را با خود روشن نکنند.
کد خبر: ۷۲۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ 09 September 2017
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودپیشنهاد حذف واژه طلاق از شناسنامه در مجلس شورای اسلامی چند روزی است که از سوی برخی فعالان حوزه زنان و برخی نمایندگان مطرح شده است این پیشنهاد واکنش های بسیار زیادی را در جامعه و خود مجلس داشته است و عده ای آن را به نفع زنان مطلقه ارزیابی می کنند و برخی هم ایراداتی جدی بر آن وارد کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ گاهی برخی زنان مطلقه دوست ندارند که کسی از راز مهر شده شناسنامه آنها باخبر باشند، و گاهی هم برای آنها این موضوع دردسر هایی را ایجاد کرده است و یا اینکه گاها مجبور شده اند سنگینی برخی از نگاه ها رو تحمل کنند و چیزی نگویند و در کل این موضوع باعث شده است تا زنانی که مهر طلاق بر شناسنامه آنها سنگینی می کنند تکلیف خود را با خود روشن نکنند.

اکنون برخی از مسئولان به فکر چاره افتاده اند و راهکارهایی برای عبور از این دغدغه ها پیشنهاد داده اند. راهکارهایی که در نگاه اول شاید خیلی هم بد به نظر نرسد و با پیشنهاد حذف مهر طلاق از شناسنامه ها از رنگی شدن اوراق هویت آنها جلوگیری شود.

عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اعتقاد دارد که ثبت نشدن طلاق در شناسنامه در واقع احترام گذاشتن به شخصیت زناناست و می تواند از وقوع مشکلات اجتماعی شدید در کشور پیشگیری کند.

این نماینده مجلس در خصوص این موضوع گفته است: زن یک انسان است و او نیز شخصیت دارد و همه باید به او احترام بگذارند و کسی نباید به خاطر این موضوع زنی را مورد سرزنش قرار دهد و نباید به گونه ای باشد که وجود این عامل باعث ایجاد بحران در زندگانی آینده فرد شود.

البته این موضع تنها مربوط به زنان نمی شود و مردان طلاق گرفته را نیز شامل می شود اما این موضع تنها دلالت بر موضوع زنان دارد که به نوعی باعث تضییع حقوق مردان می شود و فرقی بین دختران و زنان نمی گذارد.

با این حال این موضع مخالفان زیادی هم دارد، بسیاری از مخالفان بر این اعتقاد هستند که ثبت نشدن طلاق در شناسنامه ممکن است باعث ایجاد برخی سو استفاده ها در بین این افراد گردد و درواقع این اقدام را در صورت ازدواج دوباره یک نوع کلاه برداری قانونی به حساب می آورند.

امینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از جمله این افرادی است که با موضع حذف مهر طلاق از شناسنامه مخالف است وی در این باره گفته است: این موضع باعث ایجاد یک تجارت برای برخی افراد سودجو خواهد بود و این امکان وجود دارد که برخی از زنان با این روش سر شوهران خود را کلاه بگذارند و موفق به ازدواج دوباره شوند.

اما در این میان برخی از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که انجام این کار ممکن است نه تنها گره از کار ازدواج کشور باز نکند بلکه ممکن است باعث بالا رفتن امار طلاق در کشور نیز شود، طبق آموزه های دینی و عرف جامعه درامر ازدواج اصل بر صداقت است و زمانی که افراد بعد از مدتی از حقیقت آگاه شوند ممکن است بعد از مدتها باعث ایجاد سوءظن و از هم پاشیدن دوباره خانواده گردد.

نمایندگان مخالف این موضع در این خصوص گفته اند:

پنهان کردن طلاق منشا آسیب‌های دایمی می‌شود

سهیلا جلودارزاده در خصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه، با اشاره به اینکه حذف واژه طلاق از شناسانه افرادی که در دوران عقد جدا شدند، منطقی‌تر است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد هر دختری که در زندگی خانوادگی دچار شکست شود، نباید آن را عیب دانسته و به دنبال پنهان کردن آن باشد زیرا این اتفاق منشا استرس‌ها و آسیب‌های دایمی خواهد شد.

وی افزود: فرهنگ مقابله با پدیده طلاق و برخورد با زنان مطلقه که در زندگی اول خود به دلایل مختلف شکست خوردند باید رد جامعه تغییر کند، بسیاری از زنان به دلایل اعتیاد مردان یا بیماری یا آسیب‌های مختلف طلاق گرفته، حتی برخی از زنان در شکست اولیه زندگی مقصر هستند در هر حال برای عبور از این مرحله شکست نیازی به پنهان کردن یا حذف واژه طلاق از شناسنامه ندارد.

جلودارزاده معتقد است: مروجین فرهنگی کشور در این خصوص باید گام‌های اساسی بردارند، حذف واژه طلاق به معنی صدور مجوز و حلال کردن دروغ است که به هیچ عنوان نباید انجام گیرد. کما اینکه طرح نپخته‌ای است زیرا در هر حال ازدواج‌ها و در صورت داشتن فرزند، اسامی فرزندان در شناسنامه ثبت می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بنا نهادن زندگی بر پایه دروغ، ظلم به هر دو طرف در ازدواج‌های مجدد است، به جای این موارد باید پذیرش شکست‌ در ازدواج پذیرفته شود تا بدبینی و آسیب‌های دیگر بروز پیدا نکند.

مشکل معضل طلاق در جامعه امروزی ثبت یا عدم ثبت آن در شناسنامه نیست

همچنین پروانه سلحشوری معتقد است: از منظر اخلاقی، عرفی و قانونی حذف واژه طلاق از شناسنامه درست نیست، در حقیقت مشکل معضل طلاق در جامعه امروزی ثبت یا عدم ثبت آن در شناسنامه نیست، این اقدام به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.

وی یادآور شد: این اقدام برای آینده همان زنانی که اقدام به حذف واژه طلاق از شناسنامه خود می‌کنند، مشکل ساز می‌شود کما اینکه نباید بُعد قانونی به آن داد، حال اگر فردی خواهان حذف واژه طلاق از شناسنامه است می‌تواند به ثبت احوال مراجعه کند اما نباید این موضوع به قانون عمومی تبدیل شود.

با این حال این درست است که شانس ازدواج برای زنان مطلق نسبت به مردان مطلقه کمتر است با این حال و به رغم عادی شدن طلاق در جامعه هنوز هم به نظر می رسد که زندگی کردن زیر سایه طلاق برای بسیاری از افراد جامعه آسان نیست اما حذف بدون حساب و کتاب این واژه از شناسنامه هم ممکن است با افزایش سو تفاهم ها و از میان رفتن اعتماد به طلاق بیشتر منجر گردد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۳
امکان استعلام هم برای کسانی که میخواهند ازدواج کنند فراهم شده که باید به اون هم اشاره بشه,اما باید دید ما چه جور مردمانی با چه جور فرهنگ و سطح فکری هستیم که زن ایرانی برای واژه طلاق اینقدر دچار مشکل میشه که مجلس باید قانون بزاره تا امری که اتفاق افتادرو,از شناسنامش پاک کنند!!!!
عنوان ان کلاهبرداری نیست بلکه

"تدلیس در ازدواج است"
پنهان کردن طلاق شبیه حرف احمدی نزاده که گفت ما در ایران همجنسگرا نداریم! مگه میشه!
تنها کاری که بلدیم : حذف صورت مسئله!
پیشنهاد می کنم ثبت واژه طلاق فقط در شناسنامه یکی از زوجین که به تشخیص دادگاه مقصر اصلی جدایی است انجام شود.
طلاق یک واقعیت است. مردی که به هر علتی همسر خود را طلاق داده باید با مردی که ازدواج نکرده یکسان حساب نشود.
همینطور زن.
در اختلافات و جدایی هردو از طرفین مقصرند، باید تا ابد این مهر بر پیشانی طرف باقی بماند که او یا آدمی است که بدون دقت دست به کاری همچون ازدواج و طلاق زده، یا انسانی است ک سازگاری نداشته و کم ظرفیت است.
اومدن ابروشو درست کنن زدن چشمشو کور کردن.. اینطوری دیگه عمرا هیچ پسری زن بگیره چون ممکنه زنش قبلا 50 باز شوهر کرده باشه ولی پسره خبر نداشته باشه. در ضمن چجوریاس ک از توو شناسنامه مردا واژه طلاق رو حذف میکنید ولی از شناسنامه مردا نه؟؟ مردا آدم نیستن؟؟
زندگی که با دروغ و پنهان کاری شروع بشه آخر و عاقبت نداره . این حق هرکدام از طرفین ازدواجه که از زندگی قبل همسر جدید باخبر باشند .
طرح خوبی برای کسایی که تو دوران عقد جدا شدن
چرا بايد واقعيت را پنهان کرد تا باعث هزار گرفتارى و سو استفاده شود کمى فکر کنيد وبه اينده اين قانون. در ضمن با اين قانون خيلى از افراد براى سو استفاده بچه دار نميشوند در ضمن سعى شود کارت ملى طورى مشخصات فرد را اعلام کند که براى هر کارى شناسنامه لازم نباشد مگر در مواقع مهم با قانونهاى بدون فکر تيشه به ريشه اساس خانواده نزنيد
الان خیلی ها از همین راه واقعا پول های عجیبی به جیب زدن ازدواج های متعدد دریافت چندین مرتبه ای مهریه های کلان مهریه باید فقط یک بار قابل درخواست باشه نه هزاران بار واقعا باعث سلب اعتماد عمومی در جامعه شده که ازدواج رو برخی به کاسبی شبیه کردن و اعتماد جامعه رو سلب کردن فقط برای امیال و منافع شخصی و مالی خودشون
واقعا با چه عقل و منطقی میخوان واژه طلاق رو حذف کنن!!!!!!!!!!
متاسفانه مسولين ما غير از تخريب براي مردم كاري انجام نمي دهند خانواده ها بايد صادق باشند وبدانند دروغ گويي مخصوصاً در مورد ازدواج وطلاق عاقبت خوبي ندارد .
مهریه را بالا بکشند و بعد هم طلاق از شناسنامه این سودجویان حذف بشه؟
حرف مفت عامل جوانمرگی جوانان است عامل طلاق و خشک سالی و عامل سرطان است
یکی از درهای جهنم مسلما دری است که غیر عاملان به حرف حق از آن وارد می شوند نزد خدا بزرگ است چیزی را بگویید که به آن عمل نمی کنید همچنین
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَذَبَ عَلَى اللَّهِ وَكَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ ۚ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْكَافِرِينَ
الذی جاء بالصدق و صدق به اولئک هم المتقون
جالب این است که شما لازم نیست حرف صدق بزنید فقط کافی است تایید کنید و از متقین باشید
لازم نیست عقل داشته باشید کافی است گوش شنوا داشته باشید
و این در کشور ما نیست می دانیم مشکل مردم را و نیاز و عطش مردم را و میل مردم را و آنرا نیاز و میل نمی دانیم و حرف حق را تایید نمی کنیم
آمارها را وارونه می کنیم و این همان است که در آیات به آن اشاره شده است
اگر حذف طلاق می خواهد تصویب شود در کنار آن هم فرم وضعیت تاهل گذشته به مدارک ازدواج اضافه شود این طوری هر دو زوج جدید از وضعین همدیگر با خبر شده و جایی برای بهانه حداقل در این مورد باقی نمی ماند.
اینا چرا متوجه نمیشن قراره از شناسنامه حذف بشه ولی باید امکانی تدارک دیده بشه که موقع ازدواج به صورت اجباری (مثل آزمایشات ازدواج) استعلام ازدواج قبلی هر طرف فقط به طرف مقابل یعنی فقط به داماد و عروس به طور خصوصی در زمان آزمایشات یا زمان مناسب دیگری اعلام گردد تا طرفین فرصت تصمیم گیری هم داشته باشند. به این ترتیب برخی که میخوان ازدواج کنن از ترس حرف مردم و یا دخالتهای در و همسایه و فامیل منصرف نمی شوند.
با سلام . در اکثرا کشورهای پیشرفته کودکان و زنان بی سرپرست تحت حمایت سازمان بهزیستی می باشند . برای جلوگیری از اسیب های اجتماعی باید به زنان اجازه داده شود که دوباره وارد زندگی زناشویی شوند . لذا حذف طلاق از شناسنامه زنان برای داشتن جامعه پاک ضروری می باشد .
خدایا چی بودیم و چی شدیم.
به جاي بالابردن فرهنگ مردم و فهماندن اينكه زني كه طلاق گرفته يك جنس دست دوم بي ارزش نيست، بلكه همچنان يك انسان است، مي خواهند راه را براي دروغگويي و مخفي كاري هموار كنند!!! اين يعني اينكه اين افراد خود به كم ارزش بودن زن مطلقه باور دارند!
بهتره بعد از ازدواج مجدد از شناسنامه زوجین برداشته بشه
من موردی را سراغ دارم خانم محترم سه بار شناسنامه را تعویض کرده و سه ازدواج داشته و در هر سه مهریه را به اجرا گذاشته و دادگاه نیز به نفع ایشان رای داده است و محلی برای کلاه برداری عاطفی شده این امر
خب شاید بعضی مطلقه ها دیگه موفق به ازدواج مجدد نباشند .چراباید نام مردی که خاطره تلخی ازش دارند در شناسنامه خانوم تنهای مطلقه بمونه و باعث درد و رنجش بشه. در حالیکه شوهرش ازدواج کرده و اسم این خانوم را هم حذف کرده.اما یک خانوم مطلقه موفق به ازدواج نشه و تنها بمونه، چرا باید داغ اون در شناسنامه اش بمونه.درد تنهاییش کافیه.و اینکه همسرش خانواده داره و اون داره درد سالها تنهایی رو میکشه و اسم اون مرد در شناسنامه اش مونده و عذاب روحی بهش میده، بهتره خیلی زود حذف بشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر