بازدید 4544

چالش آب و هوایی گریبانگیر ترامپ

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا این کشور نه تنها با تنش‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم کرده، بلکه گرفتار بحران‌های داخلی نظیر لغو بیمه درمانی اوباماکر، نژادپرستی و اخراج‌های پشت‌سر هم نیز بوده، در یکی، دو هفته گذشته دولت ترامپ از یک سو در خارج از مرزها گرفتار بحران کره‌شمالی و از سوی دیگر در داخل کشور بلایای طبیعی بوده که می‌تواند زمینه‌ساز ورود اقتصاد آمریکا به دوره بحران باشد‌.
کد خبر: ۷۲۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 10 September 2017
به گزارش جهان صنعت، حرکت توفان ایرما به سمت فلوریدا ممکن است رکود اقتصادی آمریکا را بعد از توفان ‌هاروی که سواحل ایالت تگزاس را درهم کوبید، شدیدتر و طولانی‌تر کند‌. وقوع این توفان در ماه سپتامبر، مقارن با سه ماه آخر سال و با افزایش بی‌ثباتی‌های پیش‌بینی شده بعد از توفان ‌هاروی، خسارات اقتصادی به همراه خواهد داشت، این درحالی است که اکثر رویدادهای جوی معمولا باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شوند اما ایرما می‌تواند برخی از واکنش‌های نیمه اول سال 2018 را به تاخیر بیندازد‌. 

توفان ‌هاروی تقریبا یک‌چهارم از ظرفیت پالایش نفت در آمریکا را نابود کرد و باعث قطعی گسترده برق و جاری شدن سیل شد و منطقه هیوستن را به تعطیل کشاند‌. 

تاثیر این توفان، در افزایش خسارات بیمه بیکاری در طول هفته قبل قابل مشاهده بود که از سال 2012، بیشترین میزان این نرخ است و انتظار می‌رود در لیست پرداخت حقوق آینده، تاثیرات مخرب خود را همراه با قیمت‌های فروش خودرو و آمار تورم نشان دهد‌. 

در بررسی انجام شده توسط بلومبرگ، توفان ‌هاروی می‌توانست رشد اقتصادی در تابستان جاری را تا 3/0 درصد میانگین تخمین زده شده، پایین آورد‌. تولید ناخالص داخلی هم تا سه درصد رشد سالانه، در سه ماه گذشته افزایش داشته است‌. 

ایرما همچنین می‌تواند در شاخص‌هایی که هم‌اکنون به خاطر توفان تعدیل شده‌اند، بی‌ثباتی به وجود بیاورد، گرچه، تلاش‌ها برای بازسازی خسارات مدتی زمان می‌برند تا در آمار نمود پیدا کنند بنابراین رشد برخی شاخص‌های رونق یافته تا نیمه اول سال میلادی آینده احساس نمی‌شوند‌. 

نگرانی‌ها حاکی از این است که ایرما، همان‌طور که می‌تواند بر 2/1 میلیارد دلار محصول کشاورزی، مثل گوجه‌فرنگی و پرتقال در فلوریدا اثر بگذارد، اثراتی قریب‌الوقوع بر تورم هم داشته باشد‌. هرگونه خسارت کشاورزی قابل توجهی، می‌تواند به افزایش قیمت‌ها با قابلیت افزایش تورم در مقیاس ملی برای مدتی منجر شود و علاوه بر اینها باید در نظر داشت صنعت مرکبات این ایالت، به تنهایی 45 هزار شغل را به وجود آورده است که چنین اتفاقی، بر تورم دستمزدها و تورم مواد غذایی تاثیر خواهد گذاشت‌. 

کارشناسان با اشاره به توفان ‌هاروی، کاهش نرخ سکوی نفتی و ساخت‌وسازهای ضعیف در ژوئیه، گسترش تولید ناخالص داخلی در این فصل را بین 1/1 تا 1/2 درصد نرخ سالانه تخمین می‌زنند‌. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه پایانی سال 4/0 درصد افزایش خواهد داشت که به 7/2 درصد می‌رسد، این در حالی است که توفان ایرما می‌توانست اوضاع بی‌ثباتی رشد را وخیم‌تر کند‌. 

به باور کارشناسان اقتصادی، سومین بخش تولید ناخالص داخلی ممکن است اکنون کساد به نظر برسد اما چنین کسادی موقتی است؛ اقتصاد در حال جان گرفتن است، میزان خرید مصرف‌کنندگان بسیار قابل اطمینان است و صادرات در حال بهبود هستند‌. 

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا این کشور نه تنها با تنش‌های بین‌المللی دست و پنجه نرم کرده، بلکه گرفتار بحران‌های داخلی نظیر لغو بیمه درمانی اوباماکر، نژادپرستی و اخراج‌های پشت‌سر هم نیز بوده، در یکی، دو هفته گذشته دولت ترامپ از یک سو در خارج از مرزها گرفتار بحران کره‌شمالی و از سوی دیگر در داخل کشور بلایای طبیعی بوده که می‌تواند زمینه‌ساز ورود اقتصاد آمریکا به دوره بحران باشد‌. خسارات وارده به زیرساخت‌های آمریکا در پی توفان ‌هاروی و کاهش قیمت نفت به نوعی ضربه جبران‌ناپذیری به ایالات متحده وارد کرد اما این پایان ماجرا برای میلیاردر نیویورکی نبوده و نیست، در تازه ترین اتفاق، توفان ایرما راهی جزایر کارائیب شده و ایالات این کشور را یکی پس از دیگری در می‌نوردد و اقتصاد آمریکا و به عبارتی جایگاه ترامپ را متزلزل می‌کند‌. در حالی که پیامدهای توفان ‌هاروی هنوز به پایان نرسیده آمریکا گرفتار توفان جدیدی به نام ایرما شده است‌. ایرما دومین توفان وحشتناکی ست که در دو هفته اخیر به آمریکا نزدیک شده است و تاکنون جان 24 نفر از سکنه این کشور را گرفته است‌. توفان ‌هاروی هم که پیش از این به آمریکا آمده بود باعث تعطیلی یک‌چهارم از پالایشگاه‌های این کشور و کاهش هشت درصدی تولید نفت خام آمریکا شده بود‌. 

توفان ایرما در آبراه‌های مهم کشتیرانی در دریای کارائیب و فلوریدا رخ داده است‌. بیم آن می‌رود که دوباره این توفان موجب تعطیلی برخی از پالایشگاه‌ها و کمبود بنزین شود‌. توفان‌های اخیر موجب شده است که تولید نفت آمریکا تقریبا هشت درصد کاهش یابد و از 5/9 میلیون بشکه به 8/8 میلیون بشکه در روز برسد‌. 

با نزدیک شدن توفان دریایی ایرما به سواحل فلوریدا، مقام‌های این ایالت آمریکا از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از سکنه بخش‌های جنوبی فلوریدا خواسته‌اند که منازل خود را تخلیه و به جای امن پناه ببرند‌. 

تصاویر هوایی از اتوبان‌های جنوب فلوریدا در ساعات پایانی جمعه گذشته صدها هزار اتومبیل را نشان می‌دادند که از بیم این توفان که اکنون به بیشترین میزان قدرت خود رسیده، به سوی شمال ایالت سرازیر شده‌اند‌. هواشناسان پیش‌بینی می‌کنند که توفان دریایی ایرما پیش از رسیدن به سواحل فلوریدا باز هم قدرت بیشتر بگیرد و با قرار گرفتن در طبقه‌بندی ۵ که حداکثر توان یک توفان است سواحل فلوریدا را در هم بکوبد‌. 

رییس ستاد بحران فلوریدا با هشدار به ساکنان مناطقی که در مسیر پیش‌بینی شده ایرما قرار دارند گفت: این هیولا هر کس که از سر راهش کنار نرفته باشد را خواهد کشت‌. 

توفان دریایی ایرما هم‌اکنون برروی مناطقی از شبه جزیره کوباست و به زودی به فلوریدا می‌رسد و یا شاید با تغییر مسیر از ایالت‌های جنوبی مجاور فلوریدا همچون کارولینا یا جرجیا سر درآورد‌. ایرما پیش از این با ایجاد ویرانی گسترده در جزایر کارائیب به باهاما رسید اما در کمال شگفتی با اندکی تغییر مسیر، خسارت جدی به باهاما وارد نکرد و از کنار آن عبور کرد‌. 
همزمان در بخش‌های شرقی دریای کارائیب، جزایری چون باربودا که ایرما تقریبا آن را به‌طور کامل ویران کرده، اهالی یک بار دیگر خود را برای مقابله با توفان دیگری به نام هوزه آماده می‌کنند‌. 

در ساعات پایانی عصر جمعه گذشته، مقام‌های جزیره باربودا اعلام کردند که عملیات تخلیه ساکنان این جزیره پیش از رسیدن توفان هوزه، به‌طور کامل صورت گرفته است‌. 

در همین حال، سازمان هواشناسی آمریکا سرعت گردبادهای ایرما را پس از رسیدن به سواحل فلوریدا تا ۲۷۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده و هشدار داده که ایرما می‌تواند خساراتی به مراتب بیشتر از آخرین توفان فلوریدا ویرانگری (اندرو) باشد که ۲۵ سال پیش این ایالت در جنوب شرقی آمریکا را در وضعیت اضطراری فرو برد‌. 

ریک اسکات، فرماندار فلوریدا، جمعه گذشته در ادامه هشدارهای عمومی گفت همه ۲۰ میلیون سکنه فلوریدا باید آماده تخلیه فوری منازل‌شان باشند تا در صورت لزوم فورا خانه را رها و به مناطق امن پناه ببرند‌. اسکات به کسانی که در محدوده خطر زندگی می‌کنند هشدار داد: به یاد داشته باشید که ما می‌توانیم خانه‌های شما را از نو بسازیم اما جان شما غیرقابل جایگزینی است‌. همزمان آمار قربانیان ایرما در جزایر کارائیب رو به افزایش است‌. 

فرانسه که جزیره سن مارتین در دریای کارائیب از سرزمین‌های آن به‌شمار می‌رود اعلام کرده تاکنون ۹ شهروند سن مارتین کشته و هفت نفر دیگر هم مفقود شده‌اند‌. همچنین در بخش دیگری از سن مارتین که از سرزمین‌های هلند به حساب می‌آید دو نفر قربانی ایرما شده‌اند‌. بریتانیا، فرانسه و هلند که بعضی از جزایر حوزه دریای کارائیب از سرزمین‌های آنها محسوب می‌شود با اعزام ناوهای جنگی تلاش کرده‌اند به امداد آسیب‌دیدگان در این مناطق بروند‌. 

گفتنی است، خسارت حتی فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در یک کلام باربودا باید از نو ساخته شود‌. این درحالی است که اکنون دومین توفند دریایی، به نام هوزه در راه باربودا است‌. رییس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی در مورد آثار ایرما گفته فلوریدا در حدی که امکان داشته آمادگی پیدا کرده اما در نهایت، باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‌افتد‌. 

در کوبا، دولت حدود 10 هزار جهانگرد خارجی را از اماکن تفریحی ساحلی به نقاط امن‌تر انتقال داده و در سراسر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است‌. در حرکت به سوی غرب، توفان ایرما با وزش تندبادهایی به سرعت ٢٩۵ کیلومتر در ساعت همراه بوده که تا ٣٣ ساعت هم ادامه داشته است‌. به گفته کارشناسان، از زمان آغاز اندازه‌گیری توفان‌ها در دهه ١٩٧٠، هیچ توفانی چنین سرعتی برای چنین مدتی نداشته است‌. 

شبیه‌سازی ایرما نشان می‌دهد که این توفان می‌تواند تا آتلانتا برسد‌. همچنین احتمال دارد اثرات آن به صورت سیلاب سواحل ایالت جورجیا مانند کارولینای شمالی و جنوبی را نیز تحت تاثیر قرار دهد‌. هشدارهای امنیتی همچنین شهرهای ساحلی ساوانا و چارلستون را نیز شامل می‌شود‌. توفان دریایی ایرما در جزایر کارائیب آسیب‌های ویرانگری به‌ جای گذاشته است‌. برخی مناطق مانند جزایر باربودا، در اثر شدت تخریب غیرقابل سکونت اعلام شده‌اند‌. شبکه سی‌ان‌ان از کشته شدن دست‌کم ۲۴ نفر در جزایر کارائیب گزارش داده است‌. 

هشدار صلیب سرخ

درحالی‌که ساکنان بخش‌هایی از ایالات متحده از بیم توفان ایرما محل سکونت خود را ترک می‌کنند، صلیب سرخ جهانی در مورد پیامدهای این توفان هشدار داده است‌. 

فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گزارش کرده‌اند که توفان ایرما تاکنون به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر خسارت جانی و مالی وارد کرده و با حرکت به سوی مناطق دیگری از حوزه کارائیب و آمریکا، چند میلیون تن دیگر را نیز تهدید می‌کند‌.

در حال حاضر ایرما که شدیدترین توفانی است که تاکنون در حوزه اقیانوس اطلس ثبت شده، به سوی‌ هائیتی، کوبا و جزایر ترکس و کایکاس حرکت می‌کند و صلیب سرخ تخمین زده است که وزش تندباد و ریزش باران شدید ممکن است جان 26 میلیون نفر را به مخاطره اندازد‌.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر