بازدید 7921
۲

مخالفان محصولات تراریخته، «تروریست» هستند!/ تراریخته ها غیرقانونی هستند/ تحرکات محرمانه مسئولان و مجلسیان در خصوص تراریخته ها

موضوع استفاده از محصولات تراریخته زیاد شده، ولی اختلاف نظرها در این باره نیز به اندازه داغ بودن این بحث زیاد است. برخی مسئولان محیط زیست به شدت با این محصولات موافق هستند و اعتقاد دارند، کشورهای استفاده کننده از این محصولات در پانزده سال گذشته حتی یک سردرد را هم تجربه نکرده اند.
کد خبر: ۷۲۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶ 11 September 2017
این روزها بار دیگر بحث استفاده کردن و نکردن از محصولات تراریخته بالا گرفته است؛ موضوعی که مخالفان و موافقان زیادی دارد، به گونه ای که خبرهای رسیده، حکایت از رفت و آمدهای سری برخی از مسئولان به مجلس شورای اسلامی و برگزاری برخی نشست های محرمانه با نمایندگان دارد.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع استفاده از محصولات تراریخته زیاد شده، ولی اختلاف نظرها در این باره نیز به اندازه داغ بودن این بحث زیاد است. برخی مسئولان محیط زیست به شدت با این محصولات موافق هستند و اعتقاد دارند، کشورهای استفاده کننده از این محصولات در پانزده سال گذشته حتی یک سردرد را هم تجربه نکرده اند.

اما از سوی دیگر، برخی مسئولان بهداشت به شدت با این محصولات مخالفند و اعتقاد دارند، استفاده از این مواد در بلند مدت، موجب بیماری هایی مانند انواع سرطان، نازایی و نارسایی های کلیه ای خواهد شد. این کارشناسان بر این باورند، ژن هایی که به این گیاهان اضافه شده، ژن های یک نوع سم است که باعث مقاوم شدن گیاهان در مقابل حشرات مضر می شود؛ بنابراین، استفاده از این مواد در بلند مدت، باعث بروز ناراحتی های بسیار در میان مردم می شود.

این اختلاف نظرهای عمیق تا جایی پیش رفته که حتی برخی موافقان این محصولات، مخالفان استفاده از محصولات تراریخته را تروریسم نامیده اند.
 
دکتر قره یازی از موافقان دستکاری های ژنتیکی در این باره گفته است: ترور یعنی ایجاد وحشت، ترور به معنی کشتن نیست، چون معنی کشتن یعنی قتل. کسانی که در مردم ایجاد التهاب روانی در باره غذا می کنند، تروریست هستند.

اما این اختلاف نظرها به این جا نیز ختم نمی شود و موافقین تراریخته ها، مخالفان را حتی به همکاری با استکبار جهانی نیز متهم کرده اند. مثلا خانمی در برنامه زنده تلوزیونی صحبت از برخی دست های پشت پرده به میان می آورد که قصد دارند با هراس افکنی، راه تولید ملی محصولات تراریخته در کشور را ببندند.

تولید برنج تراریخته خلاف قانون است

این موضوع کم و بیش در مجلس شورای اسلامی نیز مخالفان و موافقان پروپا قرصی دارد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درباره وضعیت محصولات تراریخته گفته است: اینکه چرا بسیاری از کشورهای جهان مصرف محصولات تراریخته را ممنوع می کند و نیز وضعیت محصولات تراریخته با نگاه کارشناسی، باید بررسی و پس از اثبات سلامت برای آحاد مردم اطلاع رسانی شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم از بنده به عنوان وکلای بهارستان می پرسند، چرا محصولات تراریخته در برخی کشورها ممنوع است، یادآور شد: با توجه به اخباری که دریافت می شود، محصولات تراریخته مضر است و باید برای حفظ سلامت و بهداشت مردم از توزیع آن جلوگیری شود؛ بنابراین، باید دولت در راستای بررسی محصولات تراریخته هر چه زودتر ورود کند و اگر در بررسی ها، مضر بودن محصولات تراریخته به اثبات رسید، اعلام رسمی شود.

وی درباره گران شدن برنج ایرانی نیز خاطرنشان کرد: گران کردن غیرطبیعی برنج، نشانه مافیای برنج است، حال آنکه مافیای برنج می خواهد برنج ارزان قیمت وارداتی را جایگزین برنج داخلی بکند.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: ما قبول داریم هزینه تولید در صنعت کشاورزی بالاست، ولی افزایش نرخ برنج مشکوک و غیر طبیعی است و از همین روی، ما نمی گوییم برنج ارزان یا گران شود، بلکه باید قیمت واقعی برنج توسط مجموعه قیمت گذاری تعیین شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: برنج ایرانی با کیفیت، بهداشتی و برای سلامت انسان ها معضلی ایجاد نمی کند، ولی هنوز سلامت برنج هندی برای ما جای سؤال دارد.

جلسات محرمانه در مجلس درباره «تراریخته»

از سوی دیگر، همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مباحث مطرح درباره محصولات تراریخته در کشور گفت: مهندسی ژنتیک، یک علم است که یافته‌های خود را در جهان نشان می‌دهد و در ایران نیز باید همزمان با علم روز دنیا پیش‌ برویم.

وی با تأکید بر اینکه محصولات تراریخته هم مزایا و هم معایب دارد، افزود: با توجه به افزایش جمعیت جهان و تأمین امنیت غذایی و نگرانی‌های موجود در این زمینه، دانشمندان کشورمان نیز با احتیاط با این موضوع برخورد می‌کنند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها درباره محصولات تراریخته به‌ دلیل دستکاری در گیاهان و حیوانات است، اضافه کرد: برخی از دانشمندان بر این باورند، محصولات تراریخته موجب بروز بیماری‌ها در طول زمان می‌شود، البته این موضوعات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که عمدتاً برخی از آنها به اثبات رسیده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه برخی کشورها به‌ مانند ژاپن چندین سال است که از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، اظهار داشت: البته کشورهایی که از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، مصرف‌کننده را نیز محق می‌دانند که از تراریخته بودن محصولات آگاه شوند و در همین راستا به‌ روی محصولات برچسب‌هایی نصب می‌شود و از تراریخته بودن آن محصول مردم را مطلع می‌کنند.

هاشمی با بیان اینکه در مجلس نیز موافقان و مخالفان محصولات تراریخته نظرات خود را اعلام کرده‌اند، گفت: در برنامه ششم توسعه بحث‌های زیادی در این مورد مطرح شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
مردم ایران محصولات تراریخته نمیخوان...
بفهمین!!!بفهمین!!!بفهمین!!!
هیچکدام از مدافعان استفاده از این محصولات سلامت این محصولات رو نمیتونن اثبات کنن! چون اساسا مشخص نیست چه اتفاق و تغییری در این محصولات رخ داده! بر اساس آمار موجود در امریکا تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم در 50 سال اخیر 20 برابر شده!! و کسی دلیل اون رو نمی دونه! بالاخره دلیل این اتفاقات رو باید در تغییرات جدید در زندگی بشر، از غذا گرفته تا امواج رادیویی ودارو ها و ... یافت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر