بازدید 3632

اردوغان با سامانه موشکی روسیه از ناتو و اتحادیه اروپا گروکشی می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: حضور سامانه پدافندی اس۴۰۰ در مرزهای شرقی اروپا این پیام را به ناتو می دهد که ممکن است ترکیه متعهد به حمایت از منافع روسیه شود که تهدیدی ناپذیرفتنی برای بروکسل است.
کد خبر: ۷۲۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹ 13 September 2017
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ملت گفت: ترکیه مهم ترین عو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مرزهای شرقی اروپا محسوب می شود اما خرید سامانه پدافندی اس400 روسیه توسط اردوغان دارای تبعات آشکار و پنهانی است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عمده سامانه های جنگ سرد همچنان در خاک ترکیه فعال است که بارزترین آنها پایگاه هوایی اینجرلیک است.

وی بیان داشت: ناتو به ترکیه همواره به عنوان اولین سنگر دفاعی در مقابل بلوک شرق و تهدیدات امنیتی خاورمیانه نگریسته است و برهمین اساس رویکردی حیثیتی نسبت به آنکارا تاکنون داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ایفای نقش ترکیه و مسئولیت پذیری این کشور در چارچوب پروتکل های ناتو با روی کارآمدن رجب طیب اردوغان از 12 سال پیش منوط به پذیرش این کشور در اتحادیه اروپایی شده است.

وی تصریح کرد: ترکیه موضوع ایفای نقش در ناتو و موضوع عضویت در اتحادیه اروپایی را به موازات و مساوات با یکدیگر پیش برده اند تا بتوانند امتیازات مورد نظر اردوغان را مطالبه کند.

خشم ترکیه از معطلی پشت درهای اتحادیه اروپایی

فلاحت پیشه گفت: ظرف یک دهه اخیر بسیاری از کشورهای بلوک شرق سابق و کشورهای بالکان به عضویت اتحادیه اروپایی درآمدند اما ترکیه که دروازه ناتو محسوب می شد همچنان پشت درهای بروکسل معطل مانده است.

وی با اشاره به بگومگوهای اخیر دولت اردوغان با دولت آنگلامرکل ، گفت: آلمان به عنوان بانفوذترین عضو اتحادیه اروپایی تاکنون اجازه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپایی را نداده است.

این نماینده مجلس دهم گفت: حمایت آلمان از گسترش اتحادیه اروپایی و امتناع از پذیرش ترکیه منجر به تشدید خشم اردوغان از رفتار اعضای دیگر ناتو شده است.

رویگردانی ترکیه از ناتو

وی خاطرنشان کرد: ترکیه به موازات دور شدن از اتحادیه اروپا به روسیه و سیاست های متضاد با منافع ناتو نزدیک شده است تا بروکسل و برلین را تحت فشار قرار دهد.

فلاحت پیشه گفت: ترکیه که نقش مهمی در حفاظت از مرزهای شرقی اروپایی داشته است در کوران ازسرگیری جدال کرملین با اروپا به سمت مسکو گرایش یافته است.

وی تاکید کرد: حضور سامانه پدافندی اس400 در مرزهای شرقی اروپا این پیام را به ناتو می دهد که ممکن است ترکیه متعهد به حمایت از منافع روسیه شود که تهدیدی ناپذیرفتنی برای بروکسل است. اردوغان می خواهد با این اقدام در نهایت آلمان را وادار به عقب نشینی و عضویت در اتحادیه اروپایی کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل