بازدید 3819

وقتی یک ویرگول حقوق‌های مادام العمر را به مسئولین هدیه می‌دهد

شاید اثر یک ویرگول بر اقتصاد کشور موضوعی خنده دار باشد اما باید گفت همین نشانه سجاوندی و جایگذاری اشتباه آن در یکی از تبصره های قانون بودجه سال 96 باعث شده است تا در صورت اجرای این حکم، چندین هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت و ملت تحمیل شود و حقوق مادام العمر برای مسئولان و نمایندگان مجلس را در پی داشته باشد. اما ماجرا چیست و این اشتباه در صورت اجرای حکم، برای اقتصاد ایران چه آثاری را به همراه دارد؟
کد خبر: ۷۳۱۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 20 September 2017
شاید اثر یک ویرگول بر اقتصاد کشور موضوعی خنده دار باشد اما باید گفت همین نشانه سجاوندی و جایگذاری اشتباه آن در یکی از تبصره های قانون بودجه سال 96 باعث شده است تا در صورت اجرای این حکم، چندین هزار میلیارد تومان بار مالی به دولت و ملت تحمیل شود و حقوق مادام العمر برای مسئولان و نمایندگان مجلس را در پی داشته باشد. اما ماجرا چیست و این اشتباه در صورت اجرای حکم، برای اقتصاد ایران چه آثاری را به همراه دارد؟ 

به گزارش تابناک اقتصادی، در گذشته مثالی از کارکرد ویرگول رایج بود که اهمیت این نشانه سجاوندی و جایگذاری آن را، در مرگ و زندگی یک فرد نشان می داد. حالا این ویرگول به داخل یک تبصره قانون بودجه نفوذ نموده است و به دلیل جایگذاری اشتباه آن، چندین هزار میلیارد تومان هزینه بر روی دست ملت و دولت خواهد گذاشت و باعث خواهد شد که مسئولان و نمایندگان مجلس حقوق مادام العمری را دریافت نمایند.  

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با فارس، درباره این ویرگول در تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۶ می گوید: "مشکلی که به وجود آمده و نمی دانیم براساس خطای سهوی بوده است یا عمدی، آن است که یک ویرگول به بعد از کلمه «حقوق ثابت» اضافه شده که در لایحه بودجه وجود نداشته است. بر این اساس جایگذاری اشتباه این ویرگول تفاوت معنایی و بار مالی جدید برای دولت ایجاد کرده است. 

بند الف تبصره 12 "لایحه" بودجه سال 96 به این صورت بوده است: افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق ‌بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌ طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌ گیرد به‌ نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد (٧١) و (٧٨) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ٨/٧/١٣٨۶ در حکم "حقوق" ، "ثابت" باقی بماند. همین بند در "قانون" بودجه سال 96 با جایجایی ویرگول به این صورت آمده شده است: افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق ‌بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌ طور جداگانه توسط دولت در این قانون انجام می‌ گیرد به‌ نحوی که تفاوت تطبیق موضوع مواد (٧١) و (٧٨) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ٨/٧/١٣٨۶ در حکم "حقوق ثابت"، باقی بماند. یعنی ویرگولی که باید بین دو کلمه حقوق و ثابت قرار می گرفت حالا در قانون بودجه سال 96، به بعد از این دو کلمه انتقال یافته است.  

 سئوالی که مطرح است این است که این اشتباه در جایگذاری ویرگول چه آثاری را می تواند برای اقتصاد به همراه داشته باشد؟ در صورت اجرای این حکم و جاری شدن آن بسیاری از مدیران و مسئولین تا پایان عمر حدود 80 درصد از حقوق دوره مسئولیت خود را دریافت خواهند نمود و بعد از فوت آن ها نیز این حقوق برای بازماندگانشان باقی خواهد ماند. شایان ذکر است این موضوع می تواند برای برخی نمایندگان مجلس هم صادق باشد. 

به گفته حسینعلی حاجی دلیگانی، در تاریخ 19 تیر ماه 96 سازمان برنامه و بودجه مکاتبه ای را در زمینه اجرایی کردن این تبصره با مجلس داشته است. وی افزود: قرار است در ابتدا این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که در کجا و کدام مرحله این موضوع اتفاق افتاده است و بررسی شود که این موضوع سهوی بوده است یا عمدی. این نماینده مجلس همچنین از ارائه طرحی دو فوریتی برای پایان غائله حقوق های مادام العمر طی روزهای یک شنبه و دوشنبه هفته آینده خبر داده و بیان نموده است: برای رسیدگی به این مشکل از طریق استفساریه یا اصلاح قانون با ارائه طرح اقدام خواهیم کرد. 

حالا باید منتظر ماند و دید که بررسی های مجلس در این زمینه به کجا خواهد رسید و جابجایی ویرگول سهوی بوده است و یا عمدی و این جایجایی در کدام مرحله صورت گرفته است. شایان ذکر است که یک بار دیگر این اتفاق در بحث شفافیت حقوق های نجومی رخ داده است. در دی ماه سال 95 بود که پیش ماده ‌ای در مجلس تصویب شد تا حقوق مدیران در سامانه ‌ای در اختیار دستگاه‌ های نظارتی و عموم مردم قرار گیرد. عده ‌ای از نمایندگان خواستار حذف عبارت "و عموم مردم" در این مصوبه شدند. نهایتاً این عبارت در متن برنامه ششم حذف شد اما بعد از فشارهای گسترده رسانه ‌ای؛ رییس کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اعلام کرد که این حذف صرفاً یک اشتباه تایپی و ناخواسته بوده و دوباره موارد حذف شده به متن برنامه ششم اضافه شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار