بازدید 3012
ضرورت واگذاری بخشی از خدمات توانبخشی به سازمان‌های مردم نهاد

کمبود ۲۴۰۰ تخت توانبخشی در کشور

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور کمبود بیمارستان‌های توانبخشی است، تاکید کرد: ۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است.
کد خبر: ۷۳۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲ 27 September 2017
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور کمبود بیمارستان‌های توانبخشی است، تاکید کرد: ۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است.

به گزارش ایلنا، محمدتقی جغتایی در نشست تشکیل و انتخاب هیات مدیره شبکه ملی موسسات خیریه توانبخشی با بیان اینکه بخش توانبخشی را با حمایت‌های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت پیش می‌بریم، گفت: حوزه توانبخشی، به جز ابعاد پزشکی، ابعاد اجتماعی، روانی و حرفه‌‌ای را نیز در برمی‌گیرد.

وی افزود: در کشور ما مسئولیت حوزه توانبخشی به دو وزارتخانه مربوط است، بسیاری از کشورها یک وزارتخانه دارند و رفاه و سلامت یک جا قرار دارد و این دو به هم خیلی نزدیک است و در برخی دیگر هم این مسئولیت در دو یا سه وزارتخانه پیگیری می‌شود و نهاد هماهنگ کننده دارند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه بخشی که وزارت بهداشت دنبال آن است و وظیفه دارد، توانبخشی پزشکی است و بقیه ابعاد توانبخشی در وزارت رفاه و سازمان بهزیستی رفع و رجوع می‌شود، اظهار داشت: برنامه عملیاتی توانبخشی از یکی، دو سال پیش در حال تهیه و تدوین است تا به وسیله آن هماهنگی بین دو وزارتخانه رفاه و بهداشت ایجاد شود، این امر نیز به کمک ایازی در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب خواهد شد و چنانچه تصویب شود، چارچوب کارکرد دو وزارتخانه و همچنین نقش سمن ها مشخص می‌شود.

جغتایی اضافه کرد: در حوزه توانبخشی پزشکی توجه به آن بخش توانبخشی که حول مسائل پیرامونی و اجتماعی معلولیت دور می‌زند، رسیدگی نمی‌شود.  

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی به تبعیت از سازمان جهانی بهداشت، چند سیاست را دنبال می‌کند، تصریح کرد: چندماه قبل، در نشستی در ژنو به عنوان نماینده وزارت بهداشت شرکت کردم که در این نشست چندین توصیه اصلی به کشورها شد که ایران نیز در تدوین این مصوبات نقش داشت.

مشاور وزیربهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه یکی از این مصوبات این بود که توانبخشی باید در ساختارهای نظام ارائه خدمات سلامت، پر رنگ شود، خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که خدمات توانبخشی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ادغام شود که جزو سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی است، مثلا در بخش اوتیسم با حمایت معاونت اجتماعی و معاونت بهداشت برنامه ملی تهیه شده است و قرار است، آغاز شود.

جغتایی با بیان اینکه فعالیت‌هایی نیز با معاونت درمان آغاز شده است که همکارانی از انجمن‌‌های مربوطه نیز حضور دارند، ابراز داشت: به عنوان مثال مراکزی برای درمان سکته مغزی ایجاد شود. نکته بعدی این است که توصیه می‌شود، خدمات توانبخشی به صورت روزانه در قالب کارکرد خانواده ارائه و از بار خدمات بستری کاسته شود، اما بهرحال ضروری است که بخشی از خدمات در محیط‌های بستری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور کمبود بیمارستان‌های توانبخشی است، عنوان کرد: حداقل ۲۴۰۰ تخت توانبخشی برای موارد حاد در کشور ضروری است. بهتر است بخشی از خدمات توانبخشی به سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌ها سپرده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل