بازدید 16347
پیمانه اقتصادی؛

از «نخستین واکنش اقتصادی عراق در برابر همه پرسی کردستان» تا «رکورد صادرات نفت ایران به آسیا»

این پیمانه موضوعاتی همچون درآمد ۸۲ میلیون دلاری با صادرات خرما، رشد شاخص بورس آسیا، هشدار رئیس فدرال رزرو سنت لوییس نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا، بالاترین رشد قیمت نفت در سه ماهه سوم سیزده سال گذشته، پیش بینی شل از قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۰، افزایش ۱۶ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار و حرکت فورد در مسیر خودران شدن را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 30 September 2017
از «نخستین واکنش اقتصادی عراق در برابر همه پرسی کردستان» تا «رکورد صادرات نفت ایران به آسیا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون درآمد ۸۲ میلیون دلاری با صادرات خرما، رشد شاخص بورس آسیا، هشدار رئیس فدرال رزرو سنت لوییس نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا، بالاترین رشد قیمت نفت در سه ماهه سوم ۱۳ سال گذشته، پیش بینی شل از قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۰، افزایش ۱۶ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار و حرکت فورد در مسیر خودران شدن را در بر دارد.


نخستین واکنش اقتصادی عراق در برابر همه پرسی کردستان

مسئول بانک مرکزی عراق در بغداد تأکید کرد، همه تبادلات مالی با اقلیم کردستان عراق بنا به مصوبه اخیر پارلمان این کشور متوقف می شود. این نخستین اقدام اقتصادی عراق برای مجازات اقلیم کردستان در پی برگزاری همه پرسی به شمار می آید. اقلیم کردستان اساسا در تبادلات مالی خود به بانک های عراقی وابسته است. به نقل از البلاد، بر اساس این گزارش سه بانک کردستان عراق از مشارکت در مزایده ارزی منع شده اند.

درآمد ۸۲ میلیون دلاری با صادرات خرما

آمار مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران از تجارت خارجی پنج ماهه نخست سال جاری حاکی از آن است که در این مدت بیش از 81 هزار و 581 تن انواع خرما از جمله خرما کبکاب، پیارم، مضافتی، استعمران، زاهدی و خرما شاهانی به شکل تازه و خشک شده به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است. براساس صادرات این حجم خرما به کشور‌های مختلف، درآمد 82 میلیون و 825 هزار و 622 دلاری نصیب کشور شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی این حجم صادرات بالغ بر 268 میلیارد و 790 میلیون و 805 هزار و 44 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. در مدت ذکر شده بیش از 76 کشور جهان از جمله پاکستان، ترکیه، کانادا، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، فدراسیون روسیه، هند مقصد انواع خرما ایرانی بودند. در میان کشور‌های ذکر شده پاکستان با خریداری بیش از 10 هزار و 356 تن خرما از ایران، اولین و بزرگترین وارد کننده بوده است که در پنج ماهه نخست سال جاری درآمد 11 میلیون و 793 هزار و 286 دلاری را نصیب کشور کرده است. پس از آن کشور هند با خرید بیش از 9هزار و357تن خرما از ایران دومین کشور وارد کننده محسوب می‌شود که در مدت ذکر شده درآمد 11 میلیون و 308هزار و 478 دلاری را برای کشور به همراه داشته است. سومین کشور طرفدار خرمای ایرانی در 5 ماهه نخست سال جاری، عراق بوده که درآمد 11 میلیون و 89 هزار و 413 دلاری نصیب کشور کرده است. همچنین کشور ترکیه با خریداری 9 هزار و 647 تن خرما از ایران بالغ بر 9 میلیون و 544 هزار و 602 دلار درآمد ارزی برای کشور داشته است. در بین کشورهای خریدار خرما، آلمان بیش از 463 تن خرما از ایران خریداری کرده است که در مدت پنج ماهه نخست سال جاری بیش از نیم میلیون دلار برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته است. /میزان

شاخص بورس آسیا رشد کرد

شاخص بورس کشورهای آسیایی در معاملات روز جمعه روند صعودی را تجربه کرد. به نقل از سی ان بی سی، شاخص بورس کشورهای آسیایی بعد از عقبگرد نسبی دلار در مقابل ارزهای اصلی جهان و نیز اشتیاق سرمایه گذاران برای چشم انداز طرح اصلاح مالیاتی در آمریکا با افزایش روبه رو شد. در همین حال شاخص بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ ۰.۳۷ درصد افزایش یافت و در چین هم شاخص بورس «شانگهای» ۰.۲۰ درصد و بورس «شنزن» ۰.۵۵۵ درصد جهش زد. همچنین بورس های «کاسپی» کره جنوبی و ASX ۲۰۰ استرالیا هر کدام به ترتیب با ۰.۲۰ درصد و ۰.۹۰ درصد روند افزایشی داشتند؛ اما در ژاپن بورس «نیکی» این کشور ۰.۲۹ درصد روند نزولی داشت. همچین دلار آمریکا هم به دلیل خوش بینی از برنامه اصلاحات مالیاتی «دونالد ترامپ» در راستای کاهش بیشتر مالیات شرکت های آمریکایی، کمی روند صعودی خود را از دست داد و شاخص آن در مقابل ۶ سبد اصلی ارز جهان به ۹۳.۱۴۸ واحد رسید؛ اما دلار آمریکا در مقابل ین با افزایش روبر شد و هر دلار به ۱۱۲.۵۷ ین رسید. در همین حال، برنامه اصلاحات مالیاتی آمریکا منجر به افزایش ۰.۱۸ درصدی بورس «دواو جونز» آمریکا شد. /مهر

هشدار رئیس فدرال رزرو سنت لوییس نسبت به اوضاع اقتصادی آمریکا

جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوییس در سخنانی تأکید کرد: به دلیل آنکه رشد اقتصادی آمریکا امسال به بالاتر از 2 درصد نخواهد رسید و تورم نیز احتمالا در سطح پایینی تثبیت خواهد شد، نیازی به افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده نخواهد بود. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: امیدواری ها برای افزایش رشد اقتصادی آمریکا در شش ماه دوم امسال به شدت کاهش یافته است. وقوع توفان های سهمگین و وارد شدن خسارات گسترده به زیر ساخت های اقتصادی در ایالت های مختلف به ضرر رشد اقتصادی بوده است. طی ماه گذشته طوفان های ایرما و هاروی موجب وارد شدن خسارات سنگینی به شهرهای مختلف آمریکا شده است. در حالی که به نظر می رسد بازسازی مناطق آسیب دیده از طوفان و سیل می تواند موجب افزایش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه پایانی امسال شود ولی بولارد معتقد است که این مساله برای افزایش رشد اقتصادی آمریکا کافی نخواهد بود و فدرال رزرو نباید نرخ بهره را در چنین شرایطی افزایش دهد. وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، سیاست های پولی فدرال رزرو مناسب است و هیچ نیازی به افزایش نرخ بهره نخواهد بود. بولارد بیش از یک سال است که استدلال می کند فدرال رزرو نباید نرخ بهره را تا زمانی که نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی و تورم مطمئن نشده، افزایش دهد.

بالاترین رشد قیمت نفت در سه ماهه سوم سیزده سال گذشته

روز جمعه و در آخرین روز بازار نفت در ماه سپتامبر، قیمت نفت افزایش یافت. در سه ماهه سوم امسال، قیمت نفت برنت با نزدیک به ۲۰ درصد افزایش، بیشترین میزان رشد سه ماهه سوم سال، در سیزده سال گذشته را داشته است. دلیل بالا رفتن قیمت نفت، اوج گرفتن تنش ها بر سر موضوع استقلال کردستان عراق بوده است که موجب کاهش عرضه نقت این منطقه شده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، یک سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۴۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییر، بشکه‌ای ۵۱.۵۶ دلار صورت گرفت. همچنین در سه ماهه سوم امسال، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز بیشترین میزان رشد سه ماهه سوم سال، در ۱۰ سال گذشته را داشته است.

پیش بینی شل از قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۰

مدیر عامل شرکت انگلیسی-هلندی شل، اعلام کرد: پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه تا پایان دهه جاری میلادی، نامعقول نیست. پیش‌بینی قیمت نفت در کوتاه مدت دشوار است، با این حال وی انتظار رشد قیمت‌ها را دارد. مدیرعامل شل گفت: گمان می‌کنم در نتیجه محدود شدن عرضه در بازار، قیمت نفت به تدریج افزایش می یابد.  رشد تقاضا در بازارهای جهانی استمرار داشته، ولی بحث عرضه بسیار پیچیده‌تر بوده است.

افزایش ۱۶ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان دلایل افزایش 16 درصدی قیمت برنج خارجی در بازار اظهار کرد: امسال مجوز واردات برنج با تأخیر دو ماهه از سوی دولت صادر شد که این امر به سبب کمبود وقت تا زمان ممنوعیت موجب شد که واردکنندگان نتوانند به موقع واردات را انجام دهند. به گفته وی محدودیت زمان ثبت سفارش به طور متوسط افزایش نرخ 300 دلاری هر تن برنج  در بازارهای جهانی را به همراه داشته است. کشاورز در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، مقصر اصلی گرانی را وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود: اگر واردات برنج در آذر ماه سال گذشته آزاد اعلام می شد، واردکنندگان با قیمت های مناسبی می توانستند اقدام به خرید برنج هندی کنند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد:  واردات در شرایط غیرعادی، افزایش هزینه های مختلف کشتیرانی، جاده ای و گمرک را به همراه دارد و واردکنندگان چاره ای جز سرشکن کردن هزینه ها بر قیمت تمام شده ندارند.

فورد در مسیر خودران شدن حرکت می‌کند

فورد اعلام کرد برای خودران کردن خودروهایش تا سال 2021 با لیفت همکاری می‌کند. به گزارش رویترز، تیم همکاری فورد و لیفت برای طراحی یک نرم‌افزار گرد هم خواهند آمد. لیفت یک برنامه کاربردی هدایت خودکار خودرو برای تلفن همراه هوشمند طراحی کرده است که در قالب این همکاری، امکان ارتباط خودروهای فورد با این برنامه کاربردی را فراهم خواهد آورد. شریف مرکبی، معاون خودروهای خودران و برقی‌سازی فورد، اعلام کرد خودروهای فورد به شبکه لیفت متصل خواهند شد، اما امکان استفاده از این شبکه برای خریداران در ابتدا محدود خواهد بود. او افزود:« فورد خودروهایی که توسط انسان‌ها رانده می‌شوند را به شبکه لیفت متصل خواهد کرد.» جیم هکت، مدیرعامل جدید فورد، هفته آینده راهکارهای افزایش سوددهی از طریق به کار گرفتن سیستم‌های خودران را بررسی خواهد کرد. فورد پیش‌تر اعلام کرده بود قصد دارد 700 میلیون دلار در کارخانه‌ای در میشیگان سرمایه‌گذاری کند که مختص تولید خودروهای برقی و خودران خواهد بود.

رکورد صادرات نفت ایران به آسیا

صادرات نفت ایران به آسیا با افزایش خرید از سوی چین و کره جنوبی، در اوت برای دومین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین میزان در پنج ماه گذشته رسید. بر اساس آمار رویترز Eikon، واردات نفت ایران از سوی چین در اوت ۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به ۷۸۶ هزار و ۷۲۰ بشکه در روز رسید که بالاترین واردات ماهانه از سال ۲۰۰۶ بود. واردات کره جنوبی در همین مدت ۴۶.۷ درصد رشد کرد و به ۴۰۷ هزار و ۳۲۳ بشکه در روز رسید که بالاترین میزان در پنج ماه اخیر بود. اما هند به تلافی تصمیم تهران برای اعطای حق توسعه یک میدان گازی به یک شرکت روسی به جای هندی‌ها، همچنان وارداتش از ایران را کاهش می‌دهد. هند در اوت ۳۳۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۶ به این طرف بود و در مقایسه با اوت سال ۲۰۱۶، حدود ۴۲ درصد کاهش نشان داد. به نقل از ایسنا، طبق آمار وزارت بازرگانی ژاپن، واردات نفت ایران از سوی ژاپن در اوت کاهش یافت و به ۱۰۷ هزار و ۳۵۷ بشکه در روز رسید که پایین‌ترین حجم واردات از آوریل بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان