بازدید 3253

درس‌های قدیمی برای دانش‌آموزان جدید

نمایندگان خانه ملت با بررسی کم و کیف محتوای کتب درسی بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر سند تحول بنیادین برای ایجاد تغییرات استاندارد در محتوای کتب درسی تاکید کردند.
کد خبر: ۷۳۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ 01 October 2017
نمایندگان خانه ملت با بررسی کم و کیف محتوای کتب درسی بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر سند تحول بنیادین برای ایجاد تغییرات استاندارد در محتوای کتب درسی تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اگرچه تغییرات کتاب‌های درسی همزمان با تحول در ساختار آموزش و پرورش از 3سال گذشته و بر اساس همسویی با "سند تحول بنیادین" حتی پیش از تصویب این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده؛ اما به اعتقاد کارشناسان، در 3سال اخیر تغییرات در محتوای کتاب‌های درسی بدون رعایت استانداردها و بدون هیچ گونه نظارتی اعمال شده است که در پی آن، کتاب‌ها بدون طی مراحل آزمایشی و رفع اشکالات محتوایی در فاصله زمانی کوتاهی تالیف و بلافاصله تدریس آن‌ها توسط معلمان آموزش ندیده آغاز شده است.

اما با این وجود رئیس جمهور در نخستین روز سال تحصیلی جاری نسبت به محتوای قدیمی و به روز نشده کتب درسی انتقاد کرد و این مسئله علاوه بر اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش را به صرافت تغییر و نگاهی دوباره به کتاب‌ها انداخته، نظر نمایندگان مجلس را نیز متوجه موضوع کرده است و آن‌ها با اعتقاد به اینکه نظارت مجدد به محتوی کتاب‌ها و به روز کردن آن‌ها با توجه به شرایط فعلی جامعه را ضروری می‌دانند، تاکید دارند؛ انتقاد رئیس جمهور در این زمینه باید به سیستم اجرایی تحت مدیریت خودش باشد.

اظهار نظر نمایندگان مجلس در این رابطه همچون تاکید بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش در این گزارش آمده است؛  

حاجی بابایی: چاره به‌روز کردن محتوای کتب درسی اجرای سند تحول بنیادین است/ باید قدم‌های بلندتری برداشت

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سخنان رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی در رابطه با محتوای قدیمی و به روز نشده کتب درسی، گفت: اینکه آقای رئیس جمهور گفته‌ است؛ محتوای کتاب‌ها باید به روز شده تا بتوانند پاسخگوی نیاز نسل جدید باشد، اظهارنظر گران‌سنگ و قابل تقدیری است اما صاحب نظران در پی فرمایش رهبری سند تحول بنیادین را تدوین کردند تا در صورت اجرا، علاوه بر به روز کردن محتوای کتب درسی بسیاری از معضلات دیگر را نیز حل و فصل شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند تحول بنیادین سال 90 رونمایی شد، ادامه داد: بهتر است آقای رئیس جمهور بفرماید؛ این سند از سال 92 تاکنون که ایشان سکان دولت را در دست گرفته‌اند به چه میزان اجرایی شده و مشکلاتی همچون محتوای کتاب‌ها اصلاح و مشکلات اقتصادی فرهنگیان حل شده است؟

وزیر آموزش و پرورش دولت نهم با بیان اینکه رئیس‌جمهور انتقاد از وضعیت آموزشی را باید نسبت به دولت خود داشته باشد و این سوال که چرا محتوای کتب درسی به روز نیستند را از خودشان بپرسد، اضافه کرد: اگرچه سند تحول در دولت یازدهم تدوین نشد اما نمی‌توان از زحمات مسئولان، مولفین و معلمان گذشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شواری اسلامی در حالی که معتقد است اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نبوده است، بیان کرد: دولت باید قدم‌های بلندتری در این زمینه بردارد چراکه آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آن، باید به اولویت نخست دولت تبدیل شود تا تغییرات در این حوزه ایجاد شود اما با وجود تاکیدات رئیس جمهور آموزش و پرورش نه تنها اولویت دولت نیست بلکه در ردیف‌های آخر قرار گرفته است.

میرزاده: محتوای کتب درسی همیشه عقب‌تر از شرایط روز است/ بوروکراسی چندین ساله اداری برای اعمال تغییرات

سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سخنان رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی در رابطه با محتوای قدیمی و به روز نشده کتب درسی، گفت: در گذشته تنها کتب درسی و آموزه‌های دیگر در مدارس، ذهن کودکان را شکل می‌دادند و تنها خوراک آن‌ها همین کتاب‌های درسی بود اما اکنون با وجود گسترش رسانه‌ها، بازی‌ها، فضاهای مجازی و... دانش‌آموزان تنها دیگر در مدارس آموزش نمی‌بینند؛ به همین دلیل کتب درسی باید کاربردی و به روز شده و علاوه بر کتب درسی شیوه‌های دیگر آموزشی نیز در مدارس پیگیری شوند.

باید از طریق کتب درسی کودکان را در مقابل این تغییرات روز تجهیز و آگاه کرد

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه تغییرات مناسبی در کتب درسی ایجاد شده و تلاش‌های خوبی در این راستا صورت گرفته است اما باید بدانیم؛ دنیای امروز مدام در حال تغییر است لذا باید از طریق کتب درسی کودکان و نوجوانان را در مقابل این تغییرات تجهیز و آگاه کرد.

ضرورت کوتاه شدن بروکراسی اداری تغییر مطالب کتب درسی

وی یکی از دلایل به روز نشدن کتب درسی را بوروکراسی چندین ساله اداری برای این تغییرات دانست و افزود: کتابی‌هایی که به‌عنوان مثال 5 سال گذشته تغییر مطالب‌شان آغاز شده، زمان رسیدن به دست دانش‌آموزان، باز هم به روز نیستند، چراکه شرایط آموزشی و جامعه 5 سال قبل با امروز تفاوت‌هایی کرده است به همین دلیل همیشه کتب درسی عقب‌تر از شرایط روز هستند لذا باید در راستای کوتاه کردن این بروکراسی تلاش کرد.

میرزاده معتقد است کتب درسی باید بتوانند خلاقیت و استعدادهای دانش‌آموزان را شکوفا کرده و به سوالات متعدد و پیچیده آن‌ها در رابطه با مسائل روز پاسخ دهند نه آنکه مملو از مطالب حفظی و فرار باشند تا اگر نتوانستند همه نیازهای دانش‌آموزان را رفع کنند، حداقل نیم بیشتری از این نیازها پاسخ داده شوند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه ضروری است باید میان تدوین‌کننده‌های کتب درسی، کارشناسان رسانه‌ها، بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌سازان تلویزیونی و... همسوی و هماهنگی ایجاد شود، اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی امروز عدم هماهنگی مطالب ارائه شده در کتب درسی با آن چیزی است که رسانه و جامعه منعکس می‌شود.

ساداتی‌نژاد: بود هماهنگی میان مطالب کتب درسی با موضوعات مطروحه در رسانه و جامعه/ کتب به طور دائم به‌روز شود

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سخنان رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی در رابطه با محتوای قدیمی و به روز نشده کتب درسی، گفت: کتب درسی باید با توجه به دانش سیال امروز و توسعه فراگیر تکنولوژی و تغییرات سریع در عرصه علم و فناوری در جهان تغییر کنند چراکه آموزش یک سری مطالب ثابت طی سالیان متولی به دانش‌آموزان ضررهای بسیاری به دنبال خواهد شد به همین دلیل مطالب درسی و تربیتی در مدارس باید دائما به روز شوند.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان نظارت و تغییر بر محتوای کتب درسی باید به طور دائم با توجه به تغییرات روز و اطلاعاتی که کودکان و نوجوانان با آن‌ها مواجهه می‌شوند، به فکر کیفی‌سازی مطالب باشند.

وی با بیان اینکه گاهی ممکن است کتاب امسال دیگر به کار دانش‌آموزان سال بعد نیاید، افزود: گاهی روش‌های بالفعل کردن خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان باید هر سال تغییر کنند چراکه دانش‌آموزان با انبوهی از اطلاعات رو به رو هستند لذا آموزش و پرورش باید براساس سند تحول بنیادین و تاکیدات رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی، با در نظر گرفتن گروهی قوی در طول سال اعم از کارشناسان آموزش و پرورش و دیگر کارشناسان حوزه کودک و نوجوان، به کیفی‌سازی کتب درسی بپردازند. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دروس عمومی در دانشگاه‌ها نیز نیاز به تغییر و خارج شدن از یکنواختی دارند، چراکه بیشتر آن‌ها صرفا حفظیات هستند، افزود: یکی از مشکلات اساسی امروز عدم هماهنگی مطالب ارائه شده در کتب درسی با آن چیزی است که رسانه و جامعه منعکس می‌شود.

سعیدی:شرایط تغییر محتوای کتب درسی فراهم است/ خوراک فکری و علمی دانش‌آموزان متناسب با اهداف عالیه کشور نیست

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با توجه به انتقاد رئیس جمهوری از محتوای کتب درسی گفت: به نظر می‌رسد شرایط برای تغییرات اساسی در این حوزه فراهم باشد؛ همانطور که رئیس جمهور گفت، کتاب‌های درسی فردای دانش آموزان را نمی‌سازد و محتوای آن مناسب کشوری نیست که می‌خواهد در راه توسعه و پیشرفت با توجه به اسناد بالادستی حرکت کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش سازمان‌ها و نهادهای مختلف افزود: نهادهای پژوهشی و علمی متعددی در کشور وجود دارد، همچنین سازمان‌های مردم نهاد مختلفی نیز داریم که می‌توانند با هم‌افزایی کلیه کتب دوره‌های مختلف آموزشی را بررسی و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است آینده ایران به دست دانش‌آموزان ساخته شود باید خوراک فکری، علمی و پرورشی آنان در طول دوران تحصیل نیز متناسب با اهدافی باشد که برای آنان در نظر گرفته شده است. این محتوا امروز هیچ نسبتی به اهداف عالیه کشور ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر