بازدید 3359

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۷۳۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴ 18 November 2009
جام جم
«آقاي البرادعي را درك مي‌كنيم!» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم مهدي فضائلي است كه در آن مي‌خوانيد:
بيست و ششمين گزارش مديركل 67 ساله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تكرار سبك و سياق گزارش هاي قبلي وي، روز دوشنبه منتشر شد تا شوراي حكام آژانس در اولين جلسه خود به بحث و بررسي در مورد آن بپردازد.
گزارش البرادعي حاوي بيش از 20 نكته مثبت است كه همه آنها در چارچوب وظايف فني و حقوقي آژانس و با ادبياتي فني و حقوقي نگارش شده است.


آفتاب يزد
«اپيدمي جديد؛ غفلت از قانون اساسي» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن مي‌خوانيد:
قانون اساسي فعلي، حاصل هم‌فكري عده‌اي از خبرگان منتخب مردم است كه در سال 1358 به تصويب مجلس تدوين قانون اساسي رسيد و پس از قرارگرفتن در معرض راي مردم، به عنوان مبناي اداره نظام جمهوري اسلامي ايران توسط رهبر فقيد انقلاب ابلاغ گرديد.

اين قانون نيز همانند هر قانون مصوب انسان‌ها، مي‌تواند ضعف‌هايي داشته باشد و به همين جهت، راهكار اصلاح آن نيز پيش‌بيني شده است. البته هرگاه كه در سال‌هاي گذشته، گروهي از اصلاح طلبان خواستار بازنگري در اين قانون شده‌اند بلافاصله فريادهايي از جانب مدعيان اصولگرايي برخاسته، اما بازنگري عملي عده‌اي از وابستگان به جناح اصولگرا در قانون و بي توجهي به مباني آن، هيچ گاه اعتراضي را برنيانگيخته است. مثلا هيچ كس نمي‌گويد چرا باگذشت سي سال از تدوين اين قانون، در خصوص اصل168 تدبيري انديشيده نمي‌شود و متهمان سياسي از امتيازات موضوع اين اصل، به هنگام محاكمه برخوردار نيستند؟ عدم توجه به ا‌ ين اصل قانون اساسي، به خودي خود مايه تاسف است اما تاسف‌بارتر از آن، تلاشي است كه برخي مدعيان حمايت از نظام، براي توجيه اين كوتاهي انجام مي‌دهند.

كيهان
«ان.پي.تي، شيربي يال و دم» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسين شريعتمداري است كه در آن مي‌خوانيد:
گزارش اخير البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران، اگرچه از سوي برخي مجامع سياسي- و بعضا رسمي- كشورمان حاوي نكات مثبت قابل توجهي! ارزيابي شده است ولي مروري گذرا بر اين گزارش كه آخرين گزارش آقاي البرادعي قبل از ترك مسئوليت مديركلي آژانس انرژي اتمي نيز هست، به وضوح نشان مي دهد اين گزارش مجموعه اي از اتهامات بي اساس، غيرحقوقي، غيرفني و كينه توزانه عليه برنامه هسته اي ايران اسلامي است و تقريبا هيچ نقطه مثبتي در آن ديده نمي شود.


اعتماد
«رسانه‌هايي براي حوزه تمدن ايران» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم بهروز بهزادي است كه در آن مي‌خوانيد:
يک ايران است محصور در مرزهاي کنوني و يک حوزه تمدني چند برابر سرزمين فعلي ايران. پس يک ايران سياسي داريم با يک ميليون و 648 هزار و 195 کيلومتر مربع وسعت و 70 و چند ميليون جمعيت و يک ايران فرهنگي داريم که با وجود کشورهايي مثل افغانستان و تاجيکستان به طور کامل و پاکستان و هند و تمامي کشورهاي آسياي ميانه، عراق و سرزمين هايي که کردان در آن زندگي مي کنند با درصد بالايي از حضور فرهنگ ايران زمين که بخش بزرگي از غرب و آسياي ميانه را با چندصد ميليون جمعيت شامل مي شود.
اگر بگذريم از اقليت حدود دو ميليون ايراني در امريکا و يک ميليون ديگر در ساير نقاط جهان، متوجه مي شويم که حوزه فرهنگي ايران چه عظمتي دارد. و اما اين حوزه فرهنگي که ساليان طولاني با يورش اجنبي روبه رو بوده است، اينک به لطف گسترش وسايل ارتباط جمعي به صورت يکپارچه درآمده است. نگاهي بر تحولات قرن بيستم نشان مي دهد در همين قرن بود که دول خارجي بر سر راه مناسبات مردمي که در اين حوزه فرهنگي زندگي مي کردند قرار گرفتند و آنان را به گونه يي از هم جدا کردند که امکان نزديکي به هيچ وجه فراهم نبود.


مردم سالاري
«هدفمند کردن يارانه ها و آمادگي مردم» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم مهدي عباسي است كه در آن مي‌خوانيد:
ابهام، يکي از اصلي ترين تصاويري است که با نام «لا يحه هدفمند کردن يارانه ها» در ذهن بسياري از افراد جامعه نقش مي بندد. ابهامات همراه با اين لا يحه تا آن ميزان زياد است که علا وه بر نمايندگان مجلس، رئيس سازمان بازرسي کل کشور نيز اين ابهامات را مشاهده کرده و خواسته است تا زواياي اين لا يحه براي افکار عمومي و نخبگان روشن شود. اين ابهامات تنها به مسوولين جمهوري اسلا مي ختم نمي شود، بلکه اگر در جامعه هم يک نظرسنجي صورت گيرد قطعا درصد ابهامات اين لا يحه براي مردم بسيار بالا خواهد بود. با اين تفاسير، بيان چند نکته ضروري است.


حيات نو
«خلف وعده‌هاى معنى دار» عنوان يادداشت روز روزنامه حيات نو به قلم الهه‌کولايي است كه در آن مي‌خوانيد:
موضوع اتمام پروژه نيروگاه اتمى بوشهر از سوى دولت روسيه به نماد بهره‌گيرى اين کشور از جمهورى اسلامى ايران در جهت حل و فصل مسائل بين‌المللى و منطقه‌اى خود در غرب آسيا بدل شده است. از آنجا که آمريکا و متحدان آن، پس از انقلاب اسلامى در فرآيندى از مذاکرات بى‌نتيجه، حاضر نشدند پروژه نيمه‌کاره نيروگاه بوشهر را به اتمام برسانند، اين همکارى براى دولت روسيه به فرصتى کم‌نظير يا حتى مى‌توان گفت بى‌نظير تبديل شد. در طول سال‌هاى گذشته، شاهد خلف وعده‌هاى مکرر روس‌ها تحت عناوين مختلف مانند مسائل فنى يا مشکلات مالي، در توجيه عدم اجراى تعهدهاى پذيرفته شده، از سوى دولت روسيه بوده‌ايم.


دنياي اقتصاد
«واجب‌تر از نان شب» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمدصادق جنان‌صفت است كه در آن مي‌خوانيد؛وقتي بيان مي‌شود شخصي «بي‌پناه» است، چه ويژگي‌هايي براي او در نظرتان تجسم مي‌شود؟
معمولا، فرد «بي‌پناه» به كسي گفته مي‌شود كه توانايي، دانايي و راه مناسب براي حفظ حق شهروندي و حقوق قانوني و عرفي خود را نمي‌شناسد و بدتر از آن، كساني كه مطابق قانون و عقل و منطق بايد حافظ حق و حقوق او باشند، خواسته يا ناخواسته تصميم‌هايي اتخاذ مي‌كنند كه به زيان فرد بي‌پناه است.


آفرينش
«چالش هاي مسکنانه» عنوان سرمقاله‌ِ روزنامه آفرينش است كه در آن مي‌خوانيد:
وزير تعاون گفت که مردم با 18 ميليون تومان صاحبخانه مي شوند. اين سخن وزير تعاون در شرايطي مطرح مي شود که انبوه سازان مسکن بسته پيشنهادي را نهايي کرده و به دولت ارائه داده اند، گرچه محتواي آن هنوز مشخص نشده اما براساس اعلام رييس انجمن انبوه سازان مسکن يکي از بندهاي آن افزايش وام مسکن ساخت به 40 يا 50 ميليون تومان مي باشد.براساس طرح مسکن مهر بانک ها 15 ميليون تومان تسهيلات به افراد پرداخت مي کنند و مابقي هزينه ساخت را شخص خود تامين مي کند اما از کجا! مشخص نيست مگر نه اينکه ثبت نام کنندگان مسکن که از طبقه کم درآمد جامعه هستند با حداقل ها زندگي مي گذرانند.


جوان
«کارت قرمز ميانه‌رو‌ها» عنوان يادداشت روز روزنامه جوان به قلم مهدي امامقلي است كه در آن مي‌خوانيد:
تراژدي اضمحلال مطلق براي اصلاح‌طلبان به حدي طاقت فرسا شده که اخيراً برخي عناصر ميانه‌‌رو اين جريان با عوامل و سران «جرم بزرگ» پنجه در پنجه انداخته‌اند.
بخشي از پيکره اصلاح‌طلبان سنتي، فراکسيون اقليت مجلس و تني چند از اعضاي حزب اعتماد ملي که اکنون اصلاح‌طلبان ميانه‌رو را شکل داده‌اند با نگراني از ادامه روند افراطي اصلاح‌طلبان راديکال، مراتب نقد، نگراني و اعتراض خود را به طرق مختلف (رجوع مستقيم و غيرمستقيم) نسبت به خاتمي، موسوي و کروبي اعلام کرده‌اند. عمق اين ناراحتي و «اعتراض درون گروهي» به عملکردهاي ميداني و تئوريک اصلاح‌طلبان راديکال به حدي بوده است که ميانه‌روها به سران فتنه هشدار داده‌اند: «کاري نکنيد از شما اعلام برائت کنيم» !

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل