بازدید 2785

امکان انجام مبادلات ایران و ترکیه با ارز ملی در تجارت انرژی

دبیرکل کنفرانس کشورهای صادرکننده گاز گفت: تصمیم ایران و ترکیه برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی به ویژه برای تجارت دوجانبه انرژی امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۷۳۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 06 October 2017
دبیرکل کنفرانس کشورهای صادرکننده گاز گفت: تصمیم ایران و ترکیه برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی به ویژه برای تجارت دوجانبه انرژی امکان‌پذیر است.

به گزارش فارس، سید محمدحسین عادلی، دبیرکل کنفرانس کشورهای صادرکننده گاز (جی ایی سی اف) گفت تصمیم ایران و ترکیه برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی به ویژه برای تجارت دوجانبه انرژی امکان پذیر است.

عادی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی در مسکو افزود: «اگر تحریم ها، محدودیت ها و ملاحظات سیاسی به طریقی تجارت آزاد کشورها را محدود می کند، این کشورها تمایل بیشتری برای انجام مبادلات تجاری خود با ارزهای ملی شان نشان خواهند داد.»

وی تاکید کرد که این اقدام تاثیر بر دیگر کشورها خواهد داشت و زمانی که کشورهای دیگر ببینند که نه تنها این اقدام امکان پذیر است بلکه سودآور نیز هست، بر روی آنها نیز تاثیر خواهد داشت.

عادلی در مورد اختلاف میان ترکیه و ایران بر سر قیمت گاز ابراز امیدواری کرد در نشستی که روز چهارشنبه میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران برگزار شد، راه حلی یافته شده باشد.

وی خاطر نشان کرد: «اگر اردوغان به ایران آمده است، این یک فرصت بزرگ و تاریخی برای برخی مصالحه هاست. چراکه من به عنوان یک ایرانی امیدوارم که روابط نزدیک تری میان ایران و ترکیه برقرار شود. دو کشور بزرگ منطقه باید دوست باشند و آنها پتانسیل های زیادی (برای همکاری) دارند.»

در جریان کنفرانس خبری روحانی در روز چهارشنبه، وی گفت «یکی از مهم ترین تصمیمات این بود که از ارزهای ملی در تجارت برای توسعه روابط بانکی میان دو کشور استفاده شود.» وی افزود این تصمیم هفته آینده نهایی خواهد شد.

ترکیه در سال 2012 نزد دیوان بین المللی داوری علیه ایران با ادعای گران فروشی گاز طی سال های 2011 تا 2015 اقامه دعوی کرد. دیوان در فوریه 2016 به نفع ترکیه رای صادر کرد و دستور داد تا دو طرف بر سر کاهش قیمت 10 تا 15 درصدی گاز صادراتی ایران به ترکیه توافق کنند.

عادلی در مورد خبرهای اخیر تبدیل شدن ایران به بزرگ ترین تامین کننده نفت ترکیه، گفت هرگونه همکاری میان دو کشور طبیعی است.

وی توضیح داد: «از آنجایی که دو کشور مشترکات زیادی دارند تعجبی ندارد که برای همکاری های نزدیک تر توافق کنند. این فقط نشان دهنده خردمندی در روابط دو کشور است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل