بازدید 8082

11 درصد بودجه صرف صندوق های بازنشستگی می شود/اجازه حسابرسی به دیوان محاسبات ندهند،بودجه آنها قطع خواهد شد

اگر اوضاع کنونی صندوق‌های بازنشستگی به همین شیوه ادامه پیدا کند، احتمال وقوع بحران در سال‌های آینده بسیار خواهد بود. با اینکه کارشناسان اقتصادی از مدت ها قبل به این موضوعات اشاره و بروز بحران را از مدت ها پیش از این نیز گوشزد کرده اند، گویا در خود این سازمان اراده ای برای مهار آن به چشم نمی خورد!
کد خبر: ۷۳۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰ 12 October 2017
سازمان بازنشستگی اجازه حسابرسی ندهد بودجه آن قطع خواهد شد/ نهاد های عمومی غیر دولتی، غیر قانونی هستند! وضعیت بیمه‌های اجتماعی و کسری صندوق‌های بازنشستگی، در حال ورشکستگی هستند و اگر این اتفاق بیفتد، بحران بزرگی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد.

به گزارش «تابناک»؛ اگر اوضاع کنونی صندوق‌های بازنشستگی به همین شیوه ادامه پیدا کند، احتمال وقوع بحران در سال‌های آینده بسیار خواهد بود. با اینکه کارشناسان اقتصادی از مدت ها پیش به این موضوعات اشاره و بروز بحران را از مدت ها پیش از این نیز گوشزد کرده اند، گویا در خود این سازمان اراده ای برای مهار آن به چشم نمی خورد!

سال هاست مسئولان صندوق های بازنشستگی با اتکا به همین بهانه ها، بخش بسیاری از بودجه عمومی دولت را بلعیده اند؛ اما هیچ گشایشی در کار به وجود نیامده و در حقیقت، وجود این صندوق ها، نه تنها به نفع بازنشستگان نبوده، بلکه به ضرر آنها نیز شده است.

در این میان، اما عده ای هستند که بیشترین سود را از وجود این نهادهای غیر دولتی می برند، به گونه ای که وقتی هرازگاهی فیش های حقوقی برخی اعضای هیأت مدیره این صندوق ها منتشر می شود، ارقامی به چشم می خورد که گاهی یک بازنشسته باید برای دریافت یک ماه حقوق این مدیران، بیش از ده سال کار کند.

در این باره باید گفت، شاید دلیل این ریخت و پاش ها و مدیریت نادرست منابع در نبود ساختارهای نظارتی بر این نهادهاست؛ چیزی که بسیاری از صاحب نظران نیز بر آن صحه می گذارند. مدیران این سازمان ها به بهانه این که سازمانشان، یک نهاد عمومی غیر دولتی است، از پاسخگویی به نهادهای نظارتی خودداری می کنند و اجازه حسابرسی به کسی نمی دهند و همین، باعث گسترش فساد در این نهادها شده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: ما به جز سازمان بازنشستگی با برخی نهادهای دیگر نیز مشکلاتی از این دست داریم. متأسفانه بسیاری از این نهادها از دولت بودجه می گیرند، ولی خود را دولتی نمی دانند و هیچ پاسخی هم در قبال کارهایی که انجام شده، نمی دهند.

این نماینده مجلس گفت: اینها تصور می کنند یک نهاد غیر دولتی هستند و نباید نهادهای نظارتی آنها را بازرسی کند، حال آنکه همه کسانی که بودجه دولتی دریافت می کنند، باید پاسخگوی نهادهای نظارتی باشند؛ اما اگر اینها به این رویه ادامه دهند و پاسخگو نباشند، در بودجه سال 97 ما اینها را دچار مشکل خواهیم کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما نمی توانیم به یک دستگاه پول بدهیم، بعد این دستگاه بگوید ما خصوصی هستیم و به شما پاسخگو نخواهیم بود. متأسفانه دیوان محاسبات این موضوع را به ما منعکس نکرده بود. اگر از قبل می دانستیم به این موضوع ورود می کردیم.

این نماینده مجلس با اشاره بودجه صندوق های بازنشستگی گفت: در سال 1396 حدود 4000 میلیارد تومان به این صندوق ها کمک شده است؛ یعنی معادل 11.7 درصد بودجه عمومی دولت که صرف صندوق های بازنشستگی می شود؛ بنابراین، اینکه گفته می شود، ما به شما حساب پس نمی دهیم، حرف درستی نیست.

جعفرزاده در ادامه با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: مطابق قانون اساسی، باید سه نوع اقتصاد در ایران باشد؛ اقتصاد ایران، یا خصوصی است، یا دولتی و یا تعاونی و چیزی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی نداریم؛ بنابراین این کار خلاف قانون است و باید بساط همه این نوع فعالیت ها برچیده شود.

وی افزود: دولت و مجلس حق کمک به بخش خصوصی را ندارند؛ بنابراین زمانی که اینها از ما بودجه دریافت می کنند، پس نهاد دولتی به شمار می روند و باید به حاکمیت پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: قوانین موجود در حال بازنگری در مجلس است و به زودی ما تکلیف این نهادها را مشخص خواهیم کرد. در موارد اینچنینی هم که هنوز قوانین مشخصی برای آن وجود ندارد؛ بنابراین، در صورتی که نخواهند پاسخگو باشند، مجلس دیگر بودجه ای به آنها نخواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: نمی شود، نام بچه را بگذاریم رستم، بعد بترسیم او را به اسم کنیم. اینها از ما پول گرفته و خرج کرده اند. باید به همین میزان نیز پاسخگو باشند، اگر بخواهند مقاومت کنند، ما نیز کمک های دولتی را به آنها قطع خواهیم کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار