بازدید 35380

ورود امام جمعه یزد به مشکل پیش آمده برای عضو زرتشتی شورای شهر

بدین ترتیب، مناقشه ای شکل گرفته که ضروری است در اسرع وقت رفع شده و فرجام بیابد. نکته ای مهم و کلیدی که آیت الله ناصری، امام جمعه یزد نیز به طور ضمنی بر آن تأکید کرده و خواستار پایان دادن به مباحثی شده که می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفرقه در این دیار شود.
کد خبر: ۷۳۸۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 15 October 2017
به رغم آنکه شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، مدتی است به فعالیت مشغولند، در شورای شهر یزد بحث هایی در جریان است که به انتخابات بازمی‌گردد؛ مباحثی از جنس حضور یا عدم حضور یکی از منتخبان انتخابات در این شورا.
 
به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته و ابلاغ حکم تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد، موجی از واکنش ها شکل گرفت و حواشی‌ پدید آمد که مرزهای کشورمان را نیز درنوردید تا جایی که شایعه شکل گیری تجمع اعتراضی نیز در این خصوص بر سر زبان ها افتاد و بازتاب وسیعی در فضای مجازی یافت؛ حاشیه هایی که امام جمعه این شهر را به واکنش واداشت؛ واکنشی مثبت که امیدواری های زیادی به حل مشکل به وجود آمده ایجاد کرده است.

ماجرا از آنجایی آغاز شد که با پایان یافتن انتخابات و راهیابی یکی از هموطنان زرتشتی مان به شورای شهر یزد، یکی از رقبای انتخاباتی وی که از راهیابی به شورا بازمانده بود، شکایتی در این خصوص مطرح کرد که در نتیجه بررسی آن در یکی از شعب دیوان عدالت اداری، رأی به تعلیق عضویت سپنتا نیکنام داده شد.

حکمی که به تازگی توسط فرمانداری این شهر به شورا ابلاغ شده و رئیس شورای شهر بر این باور است که قابل اجرا نیست و اذعان داشته، در صورت الزام به اجرایش، از ریاست شورا کنار خواهد رفت؛ اشکالی که به عقیده رئیس شورای شهر یزد، در عضویت چهارساله نیکنام در شورای شهر چهارم خودنمایی می‌کند.

استدلالی که موافقان آن، تعلیق فعالیت عضو دوره قبلی و برنده انتخابات اخیر قانونی نیست اما به باور مخالفان، وفق رأی صادره در دیوان عدالت اداری، مردود است و حکم، لازم الاجرا به نظر می‌رسد. با این یادآوری که برخی بر این باورند طرح این دست مسائل در شورای این شهر، موجب شده این نهاد از عمل به وظایفش غافل شود.

بدین ترتیب، مناقشه ای شکل گرفته که ضروری است در اسرع وقت رفع شده و فرجام بیابد. نکته ای مهم و کلیدی که آیت الله ناصری، امام جمعه یزد نیز به طور ضمنی بر آن تأکید کرده و خواستار پایان دادن به مباحثی شده که می‌تواند زمینه ساز ایجاد تفرقه در این دیار شود.

وی در خطبه های نماز جمعه در این خصوص گفت: «وظیفه شورای شهر رسیدگی به مسائل شهری نظیر فعالیت‌ها عمرانی و فرهنگی در شهر است و اگر مسأله‌ای خارج از حیطه وظایف شورا به وجود آمد، اعضا باید اجازه دهند تا مسأله از طریق دستگاه‌های مسئول و شرایط قانونی خود حل شود و از بیان مطالبی که باعث ایجاد تفرقه در شهر می‌شود، پرهیز کنند.»

سخنانی که از یک سو بر پرهیز اعضای شورا از موضع گیری سیاسی در این خصوص و از سوی دیگر، بر قابل حل بودن این مسأله در مسیر قانونی و از طریق دستگاه‌های مسئول تأکید دارد؛ واکنشی مثبت که حفظ وحدت زرتشتیان و مسلمانان و پرهیز از امور تفرقه ساز، یکی از نتایج آن است.

موضوعی کلیدی و مهم که در قوانین کشورمان به شدت مورد توجه قرار گرفته و حضور نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی از نتایج آن است. موضوعی که در دیدار چند ماه پیش سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد با آیت الله ناصری، امام جمعه این شهر مورد اشاره قرار گرفته بود.

در آن دیدار، نیکنام، رئیس انجمن زرتشتیان یزد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند از میان تمام ادیان دینی که بیشترین شباهت را به آیین اسلام دارد، دین زرتشت است، گفت: وقتی ما چنین فرموده‌های زیبایی را از رهبر نیک اندیشمان می‌شنویم و می‌بینیم واقعا دلگرم و خوشحال و خوش‌بین می‌شویم. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۹
انتشار یافته: ۲۱
چرا یک مشرک باید متصدعی امور مردم یزد بشه؟ مگه مسلمون کم داریم
واقعا به چه راحتی آقایان قنون اساسی یک کشور را زیر پا میگذارند و هیچ اتفاقی نمی افتد . ولی همه میدانیم که بی قانونی رخنه ای است در یک سد که تا ویرانی آن ادامه پیدا میکند
امام جمعه یزد اقدام خاصی انجام نداده است و تصمیم یکی از شعب دیوان عدالت اداری هم بسیار نادرست و ناصواب بوده است. آقای نیکنام به عنوان یک ایرانی زردتشتی ( یکی از ادیان مورد تائید قانون اساسی کشور) در انتخابات پیروز شده است و حق صد در صد مسلم اوست که عضو شورای شهر یزد باشد. قرار دادن کلمه اسلامی پشت هر شورایی و منع کردن جمع کثیری از هموطنان عزیز زردتشی ، مسیحی و کلیمی برای مشارکت فعال آنها در این شوراها کاملاً بر خلاف قانون اساسی است و دیوان عدالت اداری باید اصلاح شود.
خب درست بگو ماجرای و دلیل شکایت چی بوده؟
رأی دیوان عدالت چی بوده؟
مبهم گویی که فایده ای نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
بدلیل مسلمان نبودن دیوان عدالبت رای به کنارگیری این آقا داده.
شخصی که راه نیافته به شورا حتما لیاقت و شایستگی نداشته است که مردم او را انتخاب نکرده اند به اضافه اینکه محروم کردن اقلیت های دینی از فعالیت در امور اجتماعی تبعات منفی برای ایجاد وحدت در کشور دارد,پس عاقلانه تر است که بجای ممانعت از حضور ایشان در سمتی که در آن انتخاب شده , به ایشان فرصت خدمت دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
فعالیت اقلیت دینی در شهری که اکثریت به دین دیگری هستند خیلی بی معنی است. کسی نمی گوید اقلیت ها فعالیت نکنند ولی نه در شهری که اکثریت مسلمان هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
در جواب ناشناس 12:59 عرض کنم که همان اکثریت مسلمان به این آقا رای دادن و به اون مسلمون شما رای ندادن
احترام به رای مردم باید برای همه نهادها اصل باشد.
خدااااااایا به داد ما برس ...چرا اینقدر از دمکراسی حرف میزنیم درصورتی که هیچ کارمان براساس ان نیست ..چی بگیم؟آیا زرتشتی و مسیحی و سنی هیچ حقی بر مردم ندارند؟
واقعا رهبر حرف شایسته ای زدند..
مقام معظم رهبری فرمودند از میان تمام ادیان دینی که بیشترین شباهت را به آیین اسلام دارد، دین زرتشت است،
دقیقا به ویژه با گرایش شیعه
اما همه اینها نباید که ما شایسته سالاری را بجایی دین سالاری قرار دهیم...حداقل تجربه این 40 ساله و بخصوص صحبت استاد چمران که:
“می گویند تقوا از تخصص لازم تر است. آن را می پذیرم. اما می گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد بی تقواست.“
کجا مثبت بود ایشون که بدتر کردند
بابا جان اسمش هست شورای اسلامی نه شورای زرتشتی.چرا بعضی ها متوجه نیستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
کلا با متوجه شدن مشکل داریم پس چرا در مجلس شورای اسلامی نمایندگان زرتشتی ها هستند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
مگه مجلس شورای اسلامی نماینده اقلیت نداره عزیز من؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
به نظر من با توجه به کاکرد این شوراها و اینکه معمولا اعضای این شورا تا بحال هیچ دغدغه ای برای مردم نداشته اند، بهترین کار اینه که اسمشون تغییر
پیدا کنه به: شورای سیاسی
اسم مجلس هم بشه مجلس شورا
چون خبری از اسلام در مجلس نیست
کاش برای مسلمونا هم اینقده ارزش قائل میشدن
میشه یک توضیحی به من که بیسواد هستم بدهی که امام جمعه چه جایگاهی در ساختاری حکومتی و اداری و قانونی کشور عزیز ما ایران دارد که حکم میدهند و اجرا میشود؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
انشا الله بعد ها در كتاب تاريخ خواهي خواند
شورای شهر برای رسیدگی به امور شهر انتخاب میشودوازطرفی مابقیه ادیان رابرسمیت میشناسیم
مشخصه شورای شهر هست
تایید صلاحیت شدن برای شورا پس این چیکه بی صلیقه گی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر