بازدید 4686

لاریجانی: دلسوزی آمریکا برای ایران حیرت‌آور است

کد خبر: ۷۳۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴ 16 October 2017
علی لاریجانی در نشست عمومی بین المجالس گفت: تعجب آور است، رییس جمهوری کشوری با پیشینه ای سیاه، اکنون برای ایران دلسوزی می کند و تاسف آورتر اینکه سپاه نیروی نظامی مردمی که با خواسته دولت های عراق و سوریه به کمک ملت های این دو کشور شتافته تا داعش سرکوب شود را متهم به حمایت از تروریسم می کند.

به گزارش ایرنا، یکصد و سی و هفتمین نشست بین المجالس شامگاه شنبه با شرکت هیات های پارلمانی از 171 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در شهر سن پترزبورگ روسیه گشایش یافت.
 
 
 
رییس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در سخنان خود در نشست عمومی این اجلاس گفت: شرایطی که آمریکا ایجاد کرده نه تنها کمکی به «تقویت تکثر فرهنگی و صلح از طریق گفت وگوی بین دینی و قومی» نمی کند، بلکه فضا را نیز قدری یاس آلوده کرده که سخنان غیرمسئولانه اخیر رییس جمهوری این کشور نمونه آن است.
 
لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره ای به تاریخچه اقدام های ضدایرانی آمریکا، افزود: آگاه هستید که ایالات متحده سال 1953 با کودتایی علیه دولت دموکراتیک ایران، مردم را 25 سال گرفتار دیکتاتوری وابسته به خود کرد، اما ایرانیان پس از مبارزات سخت در سال 1979 بر حکومت دست نشانده واشنگتن پیروز شدند.
 
رییس مجلس سپس با اشاره به جریان توطئه های واشنگتن چند ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت: آمریکا بار دیگر قصد کودتا در ایران را داشت و این ماموریت را به ژنرال هایزر سپرد که توفان انقلاب به رهبری امام خمینی (ره)، بساط آنها را بر هم زد و فرار را بر قرار ترجیح دادند.
 
رییس قوه مقننه ادامه داد: آمریکا که پایگاه اصلی خود را در منطقه از دست داده بود، صدام را تشویق کرد تا به ایران حمله ور شود و در هشت سال جنگ، صدها هزار ایرانی شهید و مجروح شدند و این دیگر اقدام سبعانه آنان بود.
 
وی همچنین اظهار کرد: آمریکا در اقدامی جنون آمیز هواپیمای مسافری ایران را سرنگون کرد که همه سرنشینان آن به شهادت رسیدند و تعجب آور است که رییس جمهوری کشوری با چنین پیشینه سیاهی، امروز برای ملت ایران دلسوزی می کند.
 
لاریجانی در ادامه اظهار کرد: اکنون نیز ظاهرا ایشان فراموش کرده اند، وزیر خارجه اسبق آمریکا آشکارا اعلام کرده که گروه داعش را واشنگتن به وجود آورده و خود ترامپ نیز در تبلیغات انتخاباتی به این مساله اشاره کرد.
 
رییس مجلس همچنین ادامه داد: اگر صد بار رییس جمهوری آمریکا حماس و حزب الله را در ردیف گروههای تروریستی مورد اهانت قرار دهد، از ارزش مبارزات آنان کاسته نمی شود. این دو گروه مقابل رژیم صهیونیستی که بارها دست به قتل عام فلسطینیان زده، سال ها است آنان را از سرزمین خود آواره کرده و همچنین بارها به لبنان حمله ور شده، از حقوق ملت خود دفاع می کنند و البته ما با افتخار از آنان دفاع می کنیم.
 
لاریجانی در ادامه نیز در باره مذاکرات هسته ای و توافق بین المللی آن گفت: با حضور اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس و ایران در 30 ماه مذاکرات، توافقی حاصل شد که به تصویب شورای امنیت (سازمان ملل) نیز رسید.
 
مقام ارشد ایرانی افزود: اکنون آقای ترامپ اعلام کرده، ایران به توافق پایبند نیست، حال آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار اجرای تعهدات جمهوری اسلامی را تایید کرده و در گزارش خود پس از سخنرانی وی اعلام کرد، تهران به همه نظامات بین المللی پایبند بوده است.
 
لاریجانی ادامه داد: چنین می نماید، ترامپ نه به توافق های بین المللی پایبند است و نه احترامی به سازمان ملل می گذارد و به همه کشورها نشان می دهد، دولت آمریکا پایبند هیچ تعهدی نیست. روزی از پیمان آب و وهوایی پاریس خارج می شود و روزی دیگر دیوار مکزیک را برای تحقیر این کشور مطرح می کند و یک روز هم از یونسکو خارج می شود.
 
رییس مجلس گفت: (ترامپ) در سازمان ملل و در حضور رهبران دنیا نیز سخن از نابودی کامل کشور کره بر زبان می آورد و به سرکوبگران مردم متمدن و نجیب اما فقیر یمن هم جنگ افزار می دهد.
 
لاریجانی ادامه داد: اگر او واقعا نگران سلاح هسته ای است، چرا جلو رژیم صهیونیستی را نمی گیرد، چه کسی سخنان شما را باور می کند، آن هم زمانی که ایران صریح اعلام کرده است، جنگ افزار اتمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی جای ندارد.
 
رییس مجلس تاکید کرد: اندوهبار اینکه ترامپ با ادبیات نازی سخن می گوید. امروز از مدیترانه تا اقیانوس هند و از شرق تا غرب آسیا را تهدید می کند. آیا می داند چه می گوید؟ اگر آمریکا ضعیف شده، چرا باید سایر کشورها هزینه آن را بدهند؟ نازی ها هم می خواستند ضعف خود را با کوبیدن دیگر کشورها جبران کنند، ولی هزینه ای دادند که برای همه بشریت تجربه تلخ آن باقی ماند. اگر قدرتی دارید، چرا جلو هجوم وحشیانه به مسلمانان میانمار را نمی گیرید؟
 
لاریجانی همچنین گفت: چنین می نماید، ترامپ برای دشمنی با اوباما، می خواهد هر کار وی را ویران و اوباما زدایی کند. این چه رویکردی است که شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس را هم نادیده می گیرد و فقط می خواهد در رقابت های داخلی اوباما را بکوبد.
 
رییس قوه مقننه اظهار کرد: این افتخار نیست برای کشوری که در قانون اساسی خود گسترش دموکراسی و حقوق بشر را اصل قرار داده، اکنون با اینگونه رفتارها به جایی رسیده که برخی شرکای آن در منطقه ما کشورهای بدون برگزاری حتی یک بار انتخابات پارلمانی هستند.
 
«این موارد گوشه هایی از موانعی است که مقابل ایده ارزشمند نشست اتحادیه بین المجالس قرار دارد، لیکن پارلمان ها می توانند با هوشیاری اما با حوصله این موانع را از بین ببرند.»
 
لاریجانی در پایان سخنان خود همچنین در باره دستاوردهای همگرایی تهران، مسکو و آنکارا برای حل سیاسی بحران سوریه، اظهار کرد: تلاش های دولت روسیه به ویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور با همکاری ایران و ترکیه جای قدردانی دارد و این به عنوان نمونه ای مقابل اقدام های یاس آور برخی قدرت ها، نشانه های امیدوار کننده ای است که در جهان امروز مشاهده می شود.
 
رییس مجلس شورای إسلامی که در صدر یک هیات برای شرکت در صد و سی و هفتمین نشست بین المجالس و مذاکره با همتایان در شهر سن پترزبورگ حضور دارد، روز جمعه با دو همتای روسی خود نیز جداگانه دیدار و مذاکره کرد.
 
به گزارش ایرنا، وی در دیدارهای با ویاچسلاو والودین رییس دوما و خانم والنتینا ماتوویینکو رییس شورای فدراسیون روسیه (سنا) که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران برگزار شد، در باره مسائل مختلف از جمله روابط دوجانبه و پارلمانی گفت وگو کرد.
 
دیدارهای لاریجانی در سن پترزبورگ مورد توجه رسانه های روسی از جمله خبرگزاری ایتارتاس قرار گرفته است.
 
نشست پنج روزه اتحادیه بین المجالس با شرکت هیات های پارلمانی بیش از 150 کشور از روز شنبه در سن پترزبورگ آغاز شده است.
 
بیش از 100 رییس پارلمان و حدود 70 معاون مجالس کشورهای مختلف همراه هیات های پارلمانی در این اجلاس شرکت دارند.
 
تقویت همکاری های پارلمانی در عرصه بین المللی، مبارزه با تروریسم، مقابله با چالش های امنیتی فراروی کشورها و نیز موضوعات اقتصادی و مالی، مباحث حقوق بشر و دمکراسی از دستورهای کار اجلاس اتحادیه بین المجالس اعلام شده است.
 
سخنرانی و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه های پارلمانی و بین المللی و همچنین دیدار با روسای مجالس شرکت کننده در این اجلاس از برنامه های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه است.
 
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نیز در این نشست حضور دارد و حسین امیرعبداللهیان دستیار سیاست خارجی لاریجانی، کاظم جلالی، یوناتن بت کلیا، مصطفی کواکبیان، اسماعیلی، اسدالله عباسی، مهدی فرشادان، کوروش کرم‌پور و سیده فاطمه حسینی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله اعضای هیأت ایرانی هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل