بازدید 4880
جهان انرژی؛

سه سناریو از آینده قیمت نفت

در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال مجدد تحریم‌های ایران و همچنین درگیری‌ها در عراق و در عین حال انفجار در یک دکل نفتی آمریکا که سبب کاهش فعالیت‌های اکتشافی در این کشور شد، قیمت نفت افزایش یافت.
کد خبر: ۷۳۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲ 16 October 2017
قیمت نفت به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال مجدد تحریم‌های ایران و همچنین درگیری‌ها در عراق و در عین حال انفجار در یک دکل نفتی آمریکا که سبب کاهش فعالیت‌های اکتشافی در این کشور شد، افزایش یافت.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال مجدد تحریم‌های ایران و همچنین درگیری‌ها در عراق و در عین حال انفجار در یک دکل نفتی آمریکا که سبب کاهش فعالیت‌های اکتشافی در این کشور شد، قیمت نفت افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 70 سنت افزایش یافت و 57.87 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 51 سنت افزایش 51.96 دلار معامله شد.

قیمت‌ها به علت نگرانی در مورد اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بالا رفت. دونالد ترامپ روز جمعه از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای حتی با وجود اینکه بازرسان بین‌المللی آن را تایید کرده‌اند، سرباز زد.

بر اساس قانون آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند. اکنون کنگره 60 روز مهلت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران دوباره اعمال می‌کند یا نه.

در جریان دور پیشین تحریم‌ها علیه ایران، عرضه روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی کم شد. این درحالی است که تحلیلگران می گویند انتشار ندارند اعمال مجدد تحریم‌ها، بار دیگر چنین تاثیر بزرگی داشته باشد به ویژه اینکه آمریکا احتمالا تنهایی این کار را می‌کند.

همچنین تحلیلگران نگران ثبات عراق هستند که دومین تولیدکننده نفت اوپک است. نیروهای عراقی روز یک‌شنبه به سمت میادین نفتی و یک پایگاه هوایی مهم کردستان در نزدیکی منطقه نفت‌خیز کرکوک حرکت کردند.

گرِگ  مک‌کین، استراتژیست ارشد بازار گفت : «اینکه ترامپ موضوع ایران را دوباره باز کرده است و ادامه تهدید توقف فعالیت خط لوله کردستان، عوامل اصلی افزایش قیمت نفت بوده است.»

همچنین بروز انفجار در یک دکل نفتی در دریاچه لوئیزیانا توجه بازار را جلب کرده است و حداقل 6 نفر مجروح شده‌اند.

همچنین قیمت‌ها به علت کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا تقویت شد. حفاران آمریکایی 5 دکل نفتی را در هفته منتهی به 13 اکتبر خاموش کردند و مجموع دکل‌های نفتی فعال این کشور به 743 دکل، کمترین تعداد از اوایل ماه ژوئن رسید.

به لحاظ تقاضا نیز مصرف نفت زیاد شده است به ویژه در چین چراکه بانک مرکزی این کشور امروز اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم امسال به 7 درصد برسد. /منبع: فارس

چرا امروز طلای سیاه در بازار جهانی گران شد؟ /سه سناریو از آینده قیمت نفت


سه سناریو از آینده قیمت نفت

پیش‌بینی‌های میانه از آینده قیمت نفت که رقم ۵۰ دلار را برای آینده‌ای بلندمدت مطرح می‌کنند، این مفهوم را در دل خود دارند که چنانچه عرضه و تقاضا پا به پای هم پیش‌ رفته و از یکدیگر فاصله نداشته باشند، می‌توان امیدوار بود حتی با وجود رشد تولیدات شیل و همچنین گسترش خودروهای الکتریکی، طلای سیاه در مقاطع قیمتی فعلی باقی بماند. به این ترتیب چنانچه همزمان با رشد تولید نفت، تقاضا برای این ماده اولیه نیز رشد داشته باشد می‌توان به آینده‌ای متعادل برای بازار نفت امیدوار بود، به‌خصوص آنکه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک درحال تلاش برای خارج کردن مازاد عرضه از بازار نفت و ایجاد تعادل هستند.

اما چنانچه پیک عرضه زودتر از پیک تقاضای نفت خام فرا برسد، می‌توان شاهد تحقق پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه مانند نفت ۱۰۰دلاری بود. یکی از عواملی که باعث ایجاد نگاه خوش‌بینانه در پیش‌بینی آینده قیمت نفت شده است، افت قیمت نفت در سال‌های گذشته و کاهش سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌های تولید و اکتشاف نفت خام بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اخیرا در گزارشی اعلام کرده است «در سه سال گذشته سرمایه‌گذاری در بخش انرژی همزمان با کاهش سود در صنعت نفت، ۲۰ درصد کاهش نشان داده است.» در پی این اتفاق آژانس هشدار داده است که «کاهش سرمایه‌گذاری جهانی در بخش صنعت نفت زمانی که بهای نفت در بازار جهانی رو به افزایش بگذارد، جهان را با کمبود انرژی روبه‌رو خواهد کرد.» از نگاه برخی کارشناسان این اتفاق بعید به‌نظر نمی‌رسد به خصوص اینکه طبق گزارش «چشم‌انداز بین‌المللی انرژی»، «نفت در سال ۲۰۴۰ همچنان بزرگ‌ترین سهم را در سبد انرژی جهان خواهد داشت.» به این ترتیب ممکن است بازار نفت در سال‌های آینده یک غافلگیری بزرگ به همراه داشته باشد.

در مقابل این نگاه خوش‌بینانه، این دیدگاه مطرح است که با تداوم رشد تولید طلای سیاه از سوی تولیدکنندگان نفت شیل و گسترش روزافزون خودروهای الکتریکی، تقاضا پیش از عرضه به پیک خود خواهد رسید و این زمانی است که باید در انتظار نفت ۱۰ دلاری بود. ثابت بودن تقاضا برای نفت خام یا آغاز روند کاهشی آن زمانی جدی‌تر به‌نظر می‌رسد که اخیرا تئوری حذف خودروهای بنزینی و دیزلی از سوی چین و برخی کشورهای توسعه یافته با جدیت در حال پیگیری است. در واقع اگرچه مطابق برخی محاسبات، ممکن است تا سال ۲۰۲۵ رشد وسایل نقلیه الکترونیک با آهنگ فعلی، کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای تقاضا برای نفت خام را به همراه داشته باشد اما چنانچه رشدی سریع‌تر و فراتر از انتظار برای این تکنولوژی رقم بخورد، بعید نیست پیش‌بینی‌های بدبینانه دامان بازار نفت را بگیرد. منبع: دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر