بازدید 8467
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

چرا بازار ارز صحبت‌های ترامپ را جدی نگرفت؟/ تاکید بر مدیریت نوسانات نه کنترل قیمت

در ابتدای هفته بازار ارز با کاهش قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا، یورو و درهم امارات مواجه شد. این کاهش قیمت برای گروهی که در هفته قبل، اقدام به خرید ارز به خصوص دلار آمریکا کرده بودند و پیش بینی گرانی در واکنش به سخنان ترامپ را داشتند، غیر منتظره بود. اما کارشناسان اقتصادی این نوع واکنش، یعنی کاهش قیمت ارز در مقابل جهش هفته قبل را منطقی و امیدوار کننده تصور می کردند. آن ها معتقد بودند واکنش ترامپ به اندازه‌ای نبود که بازیگران ارزی تصور می‌کردند
کد خبر: ۷۴۰۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۳ 21 October 2017
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛بازار آزاد ارز در هفته گذشته رفتاری به دور از هیجانات هفته پیشین داشت. زیرا هفته پیش از اظهارات ترامپ، فضایی هیجانی بر بازار ارز به خصوص در خرید و فروش دلار آمریکا به وجود آورده بود که منجر به افزایش نرخ دلار آمریکا در بازار ارز شده بود. در آن مقطع تابناک اقتصادی پیش بینی کرده بود که روند بازار ارز پس از روز جمعه یعنی زمانی که ترامپ سخنرانی خواهد داشت، دیگر در جهت گرانی غیرقابل انتظاری پیش نخواهد رفت و حتی انتظار کاهش قیمت را هم در شرایطی می توان داشت. دلیل این پیش بینی این بود که دلار آمریکا در بازار ارز، با افزایش تقاضای به وجود آمده به سمت پیشخور کردن قیمت حرکت کرده است و بازار توانی برای گرانی بیش از این نخواهد داشت. حال پس از روز جمعه، در ابتدای هفته بازار ارز با کاهش قیمت ارز به ویژه دلار آمریکا، یورو و درهم امارات مواجه شد. این کاهش قیمت برای گروهی که در هفته قبل، اقدام به خرید ارز به خصوص دلار آمریکا کرده بودند و پیش بینی گرانی در واکنش به سخنان ترامپ را داشتند، غیر منتظره بود. اما کارشناسان اقتصادی این نوع واکنش، یعنی کاهش قیمت ارز در مقابل جهش هفته قبل را منطقی و امیدوار کننده تصور می کردند. آن ها معتقد بودند واکنش ترامپ به اندازه‌ای نبود که بازیگران ارزی تصور می‌کردند؛ هفته های قبل صحبت‌های زیادی در مورد اقدامات احتمالی ترامپ مانند قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی منتشر شده بود، ولی در عمل ترامپ از این صحبت‌ها عقب‌نشینی کرد تا بازار نیز حداقل در مقطع فعلی کمتر او را جدی بگیرد. دومین موضوع که شاید بیشتر از صحبت‌های ترامپ، انتظارات را تحت‌تاثیر قرار داد، واکنش مسوولان کشورهای اروپایی و حمایت آنها از برجام بود در مجموع از صحبت‌های فعالان این نکته مشهود که بازار به این نتیجه رسیده که در حال حاضر امکان نوسان‌گیری با ریسک ترامپی وجود ندارد؛ بنابراین از این ناحیه نمی‌توان هیجانی به بازار تزریق کرد. تا اینجای گزارش به عاملی روانی اشاره داشت که در روزهای گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود. ولی یکی از دلایل ثبات نوسان نرخ ارز به خصوص دلار آمریکا در بازار که تحت تاثیر هیجان ترامپی کمتر به آن پرداخته شد، موضوع نرخ حواله درهم امارات و مدیریت نوسانات توسط بانک مرکزی و بازارساز بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بر اساس این گزارش، در ابتدای هفته گذشته در کنار حمایت کشورهای اروپایی از برجام در مقابل دولت آمریکا و ایجاد اطمینان نسبی در بازار داخلی، افت نرخ حواله درهم نیز بر کاهش قیمت دلار آمریکا تاثیر زیادی داشت. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که معامله‌گران بازار داخلی آن را رصد می‌کنند و افزایش و کاهش آن را نشانه مستقیم از نوسانات احتمالی بازار داخلی تصور می‌کنند. همچنین بازارساز اولین روز هفته را به خوبی رصد و مدیریت کرد تا فضایی همراه با آرامش بر بازار ارز حاکم شود. روز شنبه بیست و دوم مهر، بازارساز عرضه خود را حفظ کرد ولی آن را به میزانی بالا نبرد که قیمت دچار نوسانات شدید کاهشی شود. در واقع، بازارساز روز شنبه به جای توجه به کاهش قیمت بیشتر به مدیریت نوسانات بها داد، عاملی که در آرامش روز اول هفته نقش مهمی داشت. این رفتار بازارساز در اولین روز هفته نشان داد که تمایل برای حفظ نرخ دلار در مرز روانی 4 هزار تومان جزو برنامه های بازارساز و صرافی های بانکی است. زیرا شرایط روانی حاکم بر بازار روز شنبه نشان می داد که اگر بازارساز اقدام به عرضه بیشتر ارز کند، دلار ظرفیت کاهش  قیمت به کانال پایین را دارد ولی بازارساز از این مسیر عبور نکرد. زیرا با این کار یعنی افزایش عرضه و نزول به کانال پایین، زمینه را برای افزایش دامنه نوسانات از سوی دلالان فراهم می شد. بنابراین به نظر می رسد در هفته پیش رو نیز همین نگاه از سوی بازارساز در جهت حفظ و مدیریت نوسانات نرخ ارز و نگه داشتن دلار آمریکا در مرز روانی 4 هزار تومان وجود داشته باشد.




در ادامه نگاهی به روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در هفته گذشته بر اساس اطلاعات سامانه نظارت ارز داریم:

شنبه؛ کاهش قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم

ر پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه 22 مهر، هر دلار آمریکا با افت 6 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 56 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 128 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 558 ریال رسید. همچنین در بازار امروز، هر درهم امارات 10 هزار و 937 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین 18 ریال ارزان تر فروخته شد.

یکشنبه؛ ادامه روند نزولی قیمت دلار آمریکا، یورو و درهم

در پایان روز یکشنبه 23 مهر، هر دلار آمریکا به طور میانگین 44 ریال کاهش قیمت داشت و به سطح 40 هزار و 12 رسید. هر چند روز یکشنبه شاهد بازگشت دلار آمریکا در ساعاتی از روز به کانال 3900 تومان هم بودیم. هر یورو نیز با افت 232 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 427 ریال بسنده کرد. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 933 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، افت اندک 4 ریال را به طور میانگین ثبت کرد.

دوشنبه؛ تغییر مسیر دلار و درهم؛ ادامه افت یورو

هر دلار آمریکا پس از دو روز روند کاهشی، در پایان روز دوشنبه 24 مهر، به طور میانگین 64 ریال افزایش قیمت داشت و به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 76 ریال فروخته شد. هر یورو نیز همانند روز قبل، با افت 30 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 397 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بیست و چهارمین روز از پاییز، 10 هزار و 953 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 20 ریال رشد قیمت داشت. 

سه شنبه؛ رشد سه گانه دلار، یورو و درهم

در پایان چهارمین روز کاری بازار ارز در هفته گذشته، شاهد گران شدن دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. بر این اساس، هر دلار آمریکا با رشد 92 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 168 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 86 یرال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 483 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 962 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 9 ریال گران تر شده بود.

چهارشنبه؛ ادامه گرانی دلار، یورو و درهم

در پنجمین روز کاری بازار آزاد ارز در هفته همانند روز قبل، شاهد روند روبه رشد دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. بر این اساس، هر دلار آمریکا با افزایش 8 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 176 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 51 ریال مواجه شد و به رقم فروش 47 هزار و 534 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد روز چهارشنبه، 10 هزار و 991 ریال قیمت گذاری شد که نسبت روز سه شنبه، 29 ریال گران تر فروخته شد.

پنج شنبه؛ عقب نشینی پایان هفته دلار آمریکا، یورو و درهم 

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، شاهد عقب نشینی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات بودیم. به طوریکه هر دلار آمریکا با کاهش 66 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 110 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 56 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 478 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 987 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 4 ریال ارزان تر فروخته شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر