بازدید 19237
دلیل خودکشی دو دختر اصفهانی، «نهنگ آبی» اعلام شد؛

باز هم پای غفلت در میان است نه «ترفند هوکس» و شیطنت برخی کاربران!

به فاصله کوتاهی از شیطنت خواندن اخبار منتشره درباره بازی «نهنگ آبی» در کشورمان، دو دختر نوجوان اصفهانی با این بازی خود را به کام مرگ پرتاب کردند تا مشخص شود، یک بار دیگر از قافله روزگار و مصائب همراه با آن جا مانده‌ایم!
کد خبر: ۷۴۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ 22 October 2017
به فاصله کوتاهی از شیطنت خواندن اخبار منتشره درباره بازی «نهنگ آبی» در کشورمان، دو دختر نوجوان اصفهانی با این بازی خود را به کام مرگ پرتاب کردند تا مشخص شود، یک بار دیگر از قافله روزگار و مصائب همراه با آن جا مانده‌ایم!
 
به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته، خبری در اصفهان منتشر شد که حکایت از خودکشی دو دختر نوجوان با پریدن از بالای پل عابر پیاده داشت؛ خبری که برخی حتی تلاش داشتند «خودکشی» بودنش را منکر شده و با عناوینی مانند «سقوط دو نوجوان از پل»، آن را اطلاع رسانی کنند؛ اما حالا خبر می‌رسد که اوضاع وخیم تر از اینها بوده است.

آن گونه که کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داده، یکی از حادثه‌دیده‌های خبر پل عابرپیاده چمران به بیمارستان غرضی منتقل شده بود که شب گذشته چشم از جهان فروبسته و دیگری به بیمارستان امین اعزام شده که هنوز در قید حیات است و تلاش‌ها برای نجات وی ادامه دارد.

جهانپور در خصوص وضعیت دو نوجوان در زمان رسیدن نیروهای امدادی گفت: ایشان در اثر شدت حادثه دچار شکستگی‌های متعدد در نقاط مختلف بدن شده بودند و فرد بستری در بیمارستان به دلیل همین جراحات شدید هنوز به سطح هشیاری نرسیده است.

این در حالی است که خودکشی همزمان دو دختر نوجوان اتفاقی نیست که بتوان از کنار آن گذشت و در خصوص علت آن نپرسید. ابهامی بزرگ که جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان در خصوص آن به فارس می‌گوید: «دو نوجوانی که روز گذشته از پل چمران به پایین پریدند، پیش از اقدام صدای خود را ضبط کرده‌اند و در این فایل صوتی از خانواده خود خداحافظی کرده و دلیل اقدام خود را انجام بازی آنلاین نهنگ آبی در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود که شنیده ها در خصوص این بازی مرگبار، ظن و گمان نبوده و بر خلاف آنچه پیشتر رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا تأکید کرده بود، «هجمه رسانه‌ای» نیست، که کاش بود و به جایش خودکشی دو دختر نوجوان واقعی نمی‌شد! خودکشی مرگباری که معلوم نیست فکرش تا کنون در ذهن چند تن از نوجوانان و جوانان ایرانی پیوسته، به چالش نهنگ آبی جوانه زده باشد!

این در حالی است که کمتر از چهل روز از سخنان سرهنگ علی نیک‌نفس گذشته است؛ سخنانی که در آن، هشدارهای منتشر شده در خصوص گرایش نوجوانان و جوانان ایرانی در رسانه‌ها، «هجمه رسانه‌ای» قلمداد شده و این گونه نتیجه گیری شده بود: «بیش از آن‌که به واقعیت‌ها بپردازد دامنه شایعات را توسعه داده و باعث ایجاد هراس در جامعه و خانواده‌ها شده است.»

نیک نفس در ادامه گفته بود: «بیشتر اخبار این بازی مربوط به اوایل سال و فرودین ماه است که حتی برخی از اخبار آن در رسانه‌های فارسی زبان هم منتشر شده، اما اینکه چرا بعد از گذشت چهار تا پنج ماه یکباره این حجم از اخبار در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشته است، همان ترفندهای هوکس خبری است که ناشی از شیطنت برخی کاربران است.»

اظهاراتی که حالا با انتظار خبر خودکشی دو نوجوان، قابل تأمل جلوه کرده و ثابت می‌شود ترفند هوکس خطاب کردنشان، ساده‌انگاری بوده است؛ رویکردی که اگر بگوییم غفلت خانواده‌ها از خطراتی که جان فرزندان دلبندشان را تهدید می‌کند، یکی از نتایج آن است، به اغراق سخن نگفته‌ایم؛ غفلت مرگباری که امیدواریم پیش از تکرار این دست حوادث، جبران شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
با توجه به سن این نو جوانان غفلت سیستم آموزشی ما در پرورش فکری نوجوانان به خوبی واضح است، امری که خانواده ها هم باید با اموزش و پرورش در آن هماهنگ باشند.آخر چطور میشود نو جوانان در این سن گول چنین بازی هایی را خورده و خود کشی کنند مگر اینکه دچار عقب ماندگی فکری باشند .
متاسفانه در میهن ما ، به یک سطح گسترده و هرج و مرج و بی انضباطی و از دست خارج شده مدیریت روبرو شدهایم.
به یک بحران بزرگ بی تدبیری و روپوشی از حقایق و فقط پاک کردن مسئلها بدون پرداختن به حل و فصل مشکلات.
در این مقطع کنونی ، سوال اینه کجای کار را باید گرفت ؟ از کجا باید شروع کرد؟ وقت خیلی کمی داریم باید ریشه ای برخورد کرد ، باید نگذاریم مشکلات کوچک مثل کاه به کوه تبدیل شوند ، که تبدیل کوه به کاه خیلی ، خیلی مشکله!
شما پیگیر محاکمه و گرفتن حکم اعدام احمدی نژاد باشید. تمام تقصیرات بشر از قتل هابیل تا قیامت بر گردن اوست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
گل گفتی
با سلام به نظرم اکثر جوونای کشور افسرده شدن یه بهتر بگم مردم کشور/شما کافیه یه سر به مترو بزنید تا عمق فاجعه رو تو چهره مردم ببینید امار خودکشی رو به بالا رفتن با یه سرچ میتونید ببینید حالا چه با بازی نهنگ ابی چه بدون اون.
آیا همین تبلیغات گشتره این بازی در قالب هشدار نوجوانان مزبور را با آن آشنا نکرد و به سوی خود نکشید؟
آیا واقعا نرم افزارهایی مثل تلگرام که کنترل دقیقی بر محتوای آنها صورت نمی گیرد به مضراتشان می ارزند؟ وقت آن نرسیده که نرم افزار بومی و میهنی را جایگزین کنیم؟ واقعا ارزش دارد به ازای گذراندن وقت و خواندن جوکها و دیدن کلیپهای سرگرمی و رقص جان عزیزانمان از دست برود؟
همیشه کار این مسوولین ابتدا حاشا کردن است!!!!!
نمی دونم دم خروس رو قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را
« ه گزارش خبرگزاری ایرنا حسن کریمی قدوسی در نشست خبری بازی های رایانه ای اعلام کرد : نهنگ آبی بازی نیست بلکه یک چالش است مثل چالش سطل آب یخ. ایشان در ادامه این نشست خبری اعلام کردند ما در سه ماه گذشته از این چالش اطلاع داشتیم ، اما این موضوع به دلیل تاثیرات منفی اش در بین مردم این موضوع را رسانه ای نکردیم.
ایشان افزودند سازندگان این چالش همگی توسط پلیس دستگیر شده اند با توجه به اینکه این بازی نیاز به ادمین و تایید مراحل دارد و تمامی سازندگان آن دستگیر شده اند به همین دلیل این چالش دیگر وجود خارجی ندارد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای گفتند تاکنون هیچ موردی از این بازی در کشور ایران اتفاق نیافتاده است و از نظر علمی همچین چالشی در ایران وجود خارجی ندارد.»
نویسنده این مقاله این همه نوشتی که مردم را با کلمات بدرد نخور گیج کنی .خودت بخوان پیام این همه کلمه چیه؟ برای نوجوانان کاری نکردیم ومواظب بچه هاتان باشید .کسی به فکر انها نیست .والسلام
گفتن که فیلتر کردن و مدیراش رو هم دستگیر !!!!!!!!!!!!!!!!
بد نیست چون تعداد احمق ها کم میشود
ضمن احترام به دیدگاه نویسنده، بعیده که این خودکشی به خاطر بازی "نهنگ آبی" بوده باشه. سرورهای این بازی اندکی پس از انتشار گسترده اش بسته شدن و تمام راه های جایگزین ارتباط با اپلیکیشن بازی از طرق مختلف توسط کشورهای مختلف مسدود شده اند. جستجوی کنجکاوانه دوستان من هم، همین موضوع رو ثابت میکنه. احتمالا به دلایلی که هنوز برای ما نامعلومه، خانواده های بزرگوار این دو نفر، و یا عوامل انتظامی و پزشکی، علاقه دارن این موضوع رو به "نهنگ آبی" مرتبط بدونن.
برچسب زدن پلیس فتا واقعا اقدام سنجیده ای بود
اینکه عکس کوسه است
علت خود کشی نه بازی نهنگ آبی است ،بلکه سرخوردگی جوانان است که با عالیترین مدرک تحصیلی ،وتخصصی بیکار باید باشند ،وآینده ای نا امید کننده دارند ،تنها افراد دارای مناسبات و یا داشتن پدران پول دار میتوانند شغل ،و آینده ای داشته باشند؟ چرا صورت مساله را پاک میکنید ،خود کشی بهانه میخواهد ،که بازی نهنگ آبی بهانه آن شده اما در اصل همان نا امیدی از آینده ای است که تاریک ،ومبهم است ،،،،؟
همه اینها به دلیل رسانه هایی است که به دلیل کسب شهرت و خواننده بیشتر به این موضوع دامن زده اند . من خودم تا 4 ماه پیش چیزی از این بازی نمی دانستم که به دلیل وجود پاره ای آدمهای عقل کل حس کنجکاوی بنده درباره این بازی جلب شد.
اگه يادتون باشه پارسال در تهران دو دختر نوجوان خودشون رو از پنجره آپارتمان مسكوني شان پرت كردن كه گفته شد تحت تأثير يك كانال تشويق به خودكشي بودن . منظور نهنگ آبي علت نشد نهنگ غيرآبي نوجوان اين سرزمين را دريابيد كه اينقدر راحت به روشهاي مختلف از دست ميرن . از فرهنك عالي و كهن اين سرزمين چيزي نمونده نترسيد احياش كنيد . در اين اوضاع فرسايش مداوم و سخت اقتصادي
تا قبل از اینکه برنامه خبری بیست و سی این خبر رو کار نکنه و در رابطه با بازی نهنگ آبی حرف نزنه کسی تو ایران این بازی رو نمیشناخت و یا اگر شناختی بود بسیار کم بود. دقیقا بعد از اون برنامه بود که فضای مجازی هم پر شد از خبرهای مربوط به بازی و مراحل بازی. من به شخصه بعد از خبر بیست و سی فقط تاسف خوردم و پیش بینی این روزهارو میکردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
اون خبر فقط جهت آگاهی خانواده ها بود و گرنه بچه های این دوره زمونه شیطون رو هم درس میدن!
ناشناس
| Kazakhstan |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۳۰
بالاخره باید یه نهاد و سازمانی در این رابطه هشدار میداد دیگه! هیچی نمی گفتند که کسی نفهمه آروم آروم رخنه کنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
تو فیلم های امریکایی قهرمان ها سیگار میکشند و تو فیلم های ایرانی کسی حق سیگار کشیدن نداره .جالبه درصد.
سیگاری ها و معتادان در ایران از امریکا بیشتره.
ما آموزش دادن رو تو هیچ زمینه ای بلد نیستیم.با همین طرز فکر ها جامعه رو به اینجا رسوندیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
یعنی اگه اطلاع رسانی نشده بود اتفاقی نمیفتاد
خیلی ساده انگارانه است
به نظر فقط ترفندی بیش نیست و تبلیغ بازی های موبایل و سو استفاده برخی از این ماجرا .
بهترین هنر مسئولین پیدا کردن یک توجیه برای اشتباهات خودشان است .
آمار خودکشی در ایران خیلی خیلی بالاست

واقعا دردناک است

واقعا دردناک است
من در مورد این بازی مطلب خونده بودم اما تو اطرافیان کسی نمی دونست چیه ؟ دوستان اخبار لطف کردن اطلاع رسانی کردن.
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی پوچ گرایی و رفتارهای سبک و فساد در جامعه هستند همین است
تابناک پل چمران در اصفهان پل عابر پیاده نیست یک پل دو طبقه سواره رو هست زودی اصلاحش کن آبرومونو بردی!
یکی از خبرها گفته بودن که کلا این بازی به علت دستگیری مدیرانش دیگر کار نمی کند و بازی مراحلی ندارد که کسی پیگیری کند چون مدیران تائید کننده هر مرحله دستگیر شده اند پس چطوری این نوجوان ها به مرحله خودکشی بازی رسیدن ؟
بازی نهنگ آبی که بن شده و دیگه کار نمیکنه ! اینا از کجا آوردن ؟ من خودم این کارم آقا این بازی کلا جلوش گرفته شده و ادمین یازی هم دستگیر شده و دیگه نمی تونه دستورات مراحل بازی رو بده
مگه ادمین و سازنده این بازی در یکی از کشورهای خارجی بازداشت نشده؟!! چطور بدون ادمین اینها بازی رو ادامه دادند؟؟؟
هر دم از این باغ بری می رسد......
یکی میتونه توضیح بده تهدید ملی در حال حاضر چی میتونه باشه؟؟؟آیا آمار بالای طلاق،خیانت،آمار بالای افسردگی،خودکشی و هزار ناهنجاری دیگر تهدید محسوب میشه یا ....!!!!
بازی نهنگ آبی ...!!! این ها همه حرف پوچ است آمار خودکشی ، خشونت و جرم در جامعه به طرز وحشتناکی بالا رفته است یکی از دلایل اصلی اش بیکاری ، فقر ، نا امیدی در کشور است مسئولین یه فکری به حال جامعه بکنن
والدين امروزي در قبال فرزندانشان احساس مسئوليت ندارند . بچه هاي معصوم رو به حال خودشان رها مي كنند . نه با فرزندانشان رابطه دوستانه و صميمى دارند و نه نظارت و كنترلي بر روابط اجتماعي انها .
یه نتیجه اخلاقی که میشه گرفت اینه که هرچی مسئولین بگن برعکسش درسته!!!
بهتره تو تلویزیون خیلی شفاف درباره اش توضیح داده شود و حتی مراحلش هم نشون بدن و عاقبت را
این بازی عملا به این شکل وجود خارجی ندارد. اعلام وجودش برای افزایش کنترل والدین روی فرزندان در کشور روسیه و حالا در ایران است
پلیس فتا حواسش به همه چیز هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اخه ادم اینقدر احمق!!!!
باید در مدارس مرجعی برای تدابیر سریع برای امور مجازی تشکیل شود. در این موارد می توانند با روشنگری های به موقع دانش آموزان را از گرفتار آمدن در چنین فضاهایی نجات دهند.
نیت سازنده بازی خیر بوده، پاک کردن جامعه از آدم های بی عقل
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل