بازدید 3932

کریمی: سهم ایران از صادرات جهانی؛ ۳۴ صدم

رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد که باید جوایز صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود تا آنها به سمت رقابت در بازارهای جهانی بروند.
کد خبر: ۷۴۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ 22 October 2017
علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بااشاره به روز ملی صادرات اظهار داشت: با توجه به اهمیت بسزایی که صادرات در اقتصاد ملی و کشورهای جهان دارد نکات مختلفی در این حوزه قابل طرح است، اولا اینکه سهم صادرات ایران از مجموعه صادرات جهانی  0.34 درصد است که کمتر از نیم درصد محسوب می شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با عنایت به اینکه سهم جمعیت و وسعت ایرن از کره زمین بالای یک درصد است، قطعا این سهم با ظرفیت های طبیعی و اقتصادی و تولیدی ما به هیچ وجه سنخیت ندارد و جا دارد صادرات به مراتب بیشتر داشته باشیم و سهم خودمان را از صادرات جهانی کسب کنیم.

نماینده مردم اراک و کمیجان درمجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به آمار و ارقام گفت: از رقمی که ذکر شد اگر صادرات نفت را خارج کنیم، صادرات غیر نفتی به0.24 درصد بالغ می شود که رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: سیاست کلی حاکم بر اقتصاد در صادرات نقش مهمی دارد، در دهه های گذشته سیاست، جایگزینی واردات بود و تاکید می شد فعالیت تولیدی و صنعتی در کشور صورت گیرد و بلافاصله گزارش داده می شد که از میزان خروج از ارز جلوگیری و باعث خود کفایی شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما رویکردی که امروز دنبال می شود و ما هم باید به طور اجتناب ناپذیر به آن سمت حرکت کنیم تغییر رویکرد جایگزینی واردات به رویکرد توسعه صادرات است، ما باید صنایع و تولیدات را با هدف صادرات تولید شود،به نحوی که نباید تامین نیازهای داخلی به تنهایی مورد توجه نباشد.

کریمی درادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، بااشاره به وضعیت صادرات درکشورهای دیگر، بیان داشت: در کشورهای دیگر محصولات متنوعی تولید می کنند که مصرف داخلی ندارند در آلمان ماشین آلات برداشت نیشکر تولید می شود در حالی که در کل آلمان نیشکر کشت نمی شود این نشان می دهد که از ابتدا ماشین آلات را با هدف صادرات تولید و بازاریابی می کنند.

وی با بیان اینکه ایران در بخش های مختلف صنایع ظرفیت خوبی برای صادرات دارد، گفت: در خودروسازی، مواد صنایع تبدیلی غذایی، صنعت نفت و پتروشیمی از ظرفیت های بسیار خوبی برخورد داریم اما متاسفانه رویکرد ما عمدتا رویکرد جایگزینی واردات و تامین داخل بوده این رویکرد باعث شده است که ما یک دیواری دور کشور کشیده ایم و همواره تولید کنند را از رقابت با کالاهای خارجی بترسانیم به همین خاطر اعتماد به نفس لازم را تولیدکنندگان برای حضور و رقابت در بازارها خارجی ندارند باید تلاش کنیم با تغییر این رویکرد شرایط عوض خواهد شد و تولیدکننده از ابتدا تولید را برای صادرات و تامین نیاز داخلی انجام دهد.

جوایز صادراتی از بودجه دولتی جدا شود

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعتقاد دارد که اگر این اتفاق بیافتد تولیدکننده مجبور خواهد بود بالاترین سطح فناوری را به کاربگیریم، بهترین کیفیت و بهره وری و کارایی را داشته باشیم، کمترین قیمت تمام شده را ارائه  و بهترین بسته بندی و بازاریابی را مناسب داشته باشیم تا بتوانیم در بازار رقابتی بین المللی حاضر شویم.

وی با بیان اینکه باید بسته های تشویقی برای صادرات درنظر گرفته شود، گفت: صادرات کنندگان باید مورد حمایت و تشویق قرار بگیرند، بحث جایزه صادراتی موضوع مهمی است که سالهای گذشته مطرح اما اجرا نشده است، جوایز صادراتی به بودجه های دولتی متصل شده است در حالی که با توجه به مشکلات که بودجه های دولت در سنوات گذشته داشته عملا پرداخت صادراتی مختل شده است.

تامین منابع جوایز صادراتی از دریافت عوارض از واردات

کریمی با بیان اینکه مجلس برای حل این موضوع پیشنهادی دارد، توضیح داد:با اخذ مالیات یا عوارض مشخصی از کالاهای وارداتی منبع مالی مطمئن برای تشویق صادرات فراهم می شود، حدود 40 میلیارد دلار واردات داریم که بخشی از این واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی است که برای تولید مفید نیازمند آن ها هستیم بنابراین باید عوارض از این بخش واردات معاف شود اما از باقی کالاهای مصرفی وارداتی درصد مشخصی عوارض دریافت شود تا منبع قابل توجهی ایجاد و این منبع مالی برای پرداخت جوایز صادراتی در نظر گرفته شود.

رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر چنین مکانیزمی شکل بگیرد از یک طرف باعث محدود شدن واردات خواهیم شد و از سوی دیگر صادرکننده را تشویق می شود صادرات با دریافت جوایز صادراتی کالای خود را با قیمت کمتری در بازارهای جهانی عرضه کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها