بازدید 11233

هشدار بیوتروریستی یک فرمانده

کد خبر: ۷۴۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 23 October 2017
با توجه به رشد علمی فزاینده بشر، «بیوتروریسم» یا «ترور بیولوژیک»، به عنوان یک ترور نرم و بدون جنجال، از جمله شیوه‌های مورد علاقه تروریست‌ها در جهان امروز است.

به گزارش میزان، امروزه در کنار ترورهای مسلحانه که هرچند روز یک بار اخبار آن را از نقاط مختلف جهان می‌شنویم، شاهد نوع دیگری از ترورها هستیم. ترورهایی «خاموش» و «بدون هیاهو».

ترور بی‌صدا که در گذشته توسط کشورهایی نظیر آلمان (در جریان جنگ جهانی اول) با استفاده از مسموم کردن حیوانات انجام می‌شد، امروز شیوه‌های نوین‌تری پیدا کرده است. اسم آن نیز مترقی شده و بر آن واژه «بیوتروریسم» را اطلاق می‌کنند.

ابزار دشمنان برای حذف افراد و جریان‌ها، دیگر فقط به استفاده از سلاح و گلوله ختم نمی‌شود. با توجه به رشد علمی فزاینده بشر، «بیوتروریسم» یا «ترور بیولوژیک»، به عنوان یک ترور نرم و بدون جنجال، از جمله شیوه‌های مورد علاقه تروریست‌ها در جهان امروز است. بیوتروریسم عبارت است از «سوء استفاده از میکرو اُرگانیسم یا فراورده‌های آن‌ در جهت تولید جنگ افزار». به عبارت دیگر، «بیوتروریسم استفاده از عوامل بیولوژیک به منظور ارعاب یا هلاکت انسان‌هاست.»

ویژگی‌های بیوتروریسم
 
سلاح‌های بیولوژیک نسبت به دیگر سلاح‌های کشتار جمعی دارای مزایایی است که مستکبران را برای استفاده از آن‌ ترغیب می‌کند. تشخیص و شناسایی عوامل بیولوژیک به آسانی مقدور نیست و با حواس پنجگانه قابل دریافت نیستند. عوامل بیولوژیک در مقادیر بسیار کم، به مقدار زیاد کُشنده هستند. به‌راحتی می‌توان آنها را پنهان کرد و منتقل نمود. اثر عوامل بیولوژیک آنی و فوری نیست. فاصله زمانی آغاز بیوتروریسم یا همان ترور بیولوژیک تا زمان حصول نتیجه، ممکن است روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد. همین فاصله زمانی زیاد، امکان ردیابی تروریست یا تروریست‌ها را از دستگاه‌های امنیتی می‌گیرد و به آنها اجازه می‌دهد ردپاهای خود را از صحنه پاک کنند و دور شوند.

«اسرائیل» پیشگام ترورهای بیولوژیک
 
رژیم صهیونیستی را باید در راس کشورهایی دانست که از سلاح‌های بیولوژیک استفاده می‌کند؛ ترور «ودیع حداد» بنیان‏گذار جنبش ملی‌گرایان عرب و از رهبران آزادی‌خواه فلسطینی با خوراندن شکلات مسموم در سال 1978، ترور نافرجام «خالد مشعل» با اسپری کردن ماده فنتانیل در گوش او در اردن در سال 1997 که با دستگیری عوامل موساد پادزهر آن به اردن تحویل داده شد و ترور «محمود المبحوح» با تزریق ماده فلج کننده و خفه کردن با بالش در هتل دبی در سال 2010 از اقدامات بیوتروریستی بوده است که به طور رسمی رژیم صهیونیستی آن‌ها را قبول کرده است.

ایران به «ترور» متوسل نمی‌شود
 
سردار یدالله جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در پیشبرد اهداف خود به ترور توسل نخواهد کرد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک حرکت مردم‌خواهانه است و راه و روش آن با راه و روش نظام‌های سلطه‌گر متفاوت است.

وی همچنین گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با پوششی که در قالب ترور بیولوژیک صورت می‌گیرد، چهره جنگ‌جویانه و خشن آنها از دیده‌ها پنهان می‌ماند و آنها می‌توانند با یک چهره بشردوستانه، اهداف‌شان را به پیش ببرند. در حالیکه آنها غافل از این هستند که سرانجام باید پاسخگوی «خون‌های به ناحق ریخته شده» باشند.

هشدار فرمانده
 
امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش، هجدهم مهر امسال در سومین همایش سراسری بهداشت و درمان نیروهای مسلح، با تاکید بر اهمیت مقابله با جنگ ترکیبی دشمن گفت «دشمن امروز در زمینه بیوتروریسم سرمایه گذاری عظیمی انجام داده و جنگی پنهان و خاموش به راه انداخته است و حوزه بهداشت و درمان ما باید در این رابطه، بحث صیانت از نیروها و فرماندهان را بطور جدی مورد توجه قرار دهد.»

توصیه به فرماندهان
 
در همین زمینه علیرضا جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در مصاحبه‌ای که در تاریخ 6 اردیبهشت سال 1395 انجام داده بود، گفته بود «کمک و توصیه‌های مشاوره‌ای و امنیتی که از سوی بیمارستان بقیه‌الله و مراکز امنیتی کشورمان به فرماندهان ارائه می‌شود، باعث شده تا در بین نهادهای نظامی و امنیتی مشکلی از این قبیل موضوعات نداشته باشیم اما بیشترین مشکل در حوزه غیرنظامی و امنیتی است.»

پدافند غیرعامل
 
برای جلوگیری و مقابله با روش‌های مختلف بیوتروریسم، انجام «اقدامات پیشگیرانه» لازم و ضروری است. سازمان پدافند غیرعامل یکی از سازمان‌های مهمی است که با تأسیس آن قدم‌های بسیار مثبتی در زمینه «مبارزه با بیوتروریسم» برداشته شده است. برگزاری جلسات آموزشی در سطوح کلان مدیریتی، ارائه آموزش به آحاد مختلف جامعه و همچنین برگزاری رزمایش‌های «مقابله با بیوتروریسم»، از جمله اقدامات سازمان پدافند غیرعامل در طول سالیان اخیر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان