بازدید 11222
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «گران ترین خودرو وارداتی در نیمه نخست امسال» تا «درآمد نیم میلیارد دلاری تهران از گردشگری»

این پیمانه تیترهایی همچون افت ۱۳۳ واحدی شاخص کل بورس، سهام ژاپن به بالاترین رکورد دو دهه اخیر رسید، نرخ سکه تمام بهار آزادی افزایش یافت، افزایش قیمت نفت با تنش های موجود در عراق، انگلیس یک بانک آمریکا را ۴۶ میلیون دلار جریمه کرد، سایه سنگین تصویب بودجه آمریکا بر قیمت طلا، معاملات مسکن در کدام منطقه بیشتر است و انتقاد یک نماینده از تنظیم بازار محصولات کشاورزی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 24 October 2017
از «گرانترین خودرو وارداتی در نیمه اول امسال» تا «درآمد نیم میلیارد دلاری تهران از گردشگری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون افت ۱۳۳ واحدی شاخص کل بورس، سهام ژاپن به بالاترین رکورد دو دهه اخیر رسید، نرخ سکه تمام بهار آزادی افزایش یافت، افزایش قیمت نفت با تنش های موجود در عراق، انگلیس یک بانک آمریکا را ۴۶ میلیون دلار جریمه کرد، سایه سنگین تصویب بودجه آمریکا بر قیمت طلا، معاملات مسکن در کدام منطقه بیشتر است و انتقاد یک نماینده از تنظیم بازار محصولات کشاورزی را در بر دارد.


افت ۱۳۳ واحدی شاخص کل بورس پس از ده روز سبزپوشی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، یکم آبان‌ماه 96 با کاهش 133 واحدی معادل 0.15 درصد به رقم 86 هزار و 346 واحد رسید. این افت شاخص پس از ده روز پیاپی رخ داد که نماگر بازار سرمایه روند صعودی را دنبال می کرد. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته شاهد روند نزولی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 43 واحدی به رقم 27 هزار و 872 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 76 واحدی، عدد 17 هزار و 499 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 57 واحدی به رقم 13 هزار و 224 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.22 درصدی معادل 207 واحد به سطح 93 هزار و 370 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 155 واحد کاهش به رقم 60 هزار و 60 واحد رسید، ولی شاخص بازار دوم همانند روز قبل با افزایش 25 واحد معادل 0.01 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 606 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «گرانترین خودرو وارداتی در نیمه اول امسال» تا «درآمد نیم میلیارد دلاری تهران از گردشگری»

سهام ژاپن به بالاترین رکورد دو دهه اخیر رسید

با پیروزی جناح حاکم شینزو آبه در انتخابات ژاپن و روشن شدن چراغ سبز برای سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر محرک‌های مالی بیشتر، ین افت کرد و سهام ژاپن به بالاترین رکورد دو دهه اخیر رسید. ین حتی در برابر یورو هم که خود به علت افزایش تنش‌ها بین دولت اسپانیا و ایالت کاتالونیا، دچار مشکل شده است افت کرد. دلار ۰.۴ درصد افزایش یافت تا به نرخ ۱۱۳.۹۹ ین برسد که بیشترین سطح آن از اواسط ماه جولای است که نرخ آن تا اندازه ۱۱۴.۴۹ ین هم بالا رفته بود. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم ۰.۲ درصد رشد کرد. در معاملات اول صبح دوشنبه، ام‌اس‌سی‌آی، گسترده‌ترین شاخص آسیا-اقیانوسیه در خارج ژاپن مقدار ناچیزی تقویت شد درحالی‌که کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳ درصد به ارزش خود افزود. جزئیات بیشتر

گران ترین خودرو وارداتی در نیمه نخست امسال

خودرو پورشه ماکان مدل 2017 گران ترین خودرو وارداتی در نیمه اول امسال است. گمرک ایران اعلام کرد: خودروی پورشه ماکان 2017 از امارات و از طریق گمرک شهید باهنر به ایران وارد شده است. ارزش دلاری که در گمرک برای این خودرو قیمت گذاری شد 101 هزار و 762 دلار و ارزش ریالی آن 3 میلیارد و 301 میلیون و 571 هزار ریال است که بر مبنای این قیمت حقوق و عوارض گمرکی از این خودرو دریافت شده است. این خودرو بنزینی 4 سیلندر، 1984 سی سی، دنده اتومات با سقف کشویی و تودوزی چرم است. خودرو سواری چانگان مدل نیوبنی تیپ 5MT ساخت چین هم ارزان ترین خودروی وارداتی به کشور در این مدت است. ارزش دلاری ارزان ترین خودروی وارداتی که از کشور چین و از طریق منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وارد کشور شده 5 هزار و 663 دلار و ارزش ریالی آن 183 میلیون و 762 هزار و 792 ریال بوده است و بر مبنای ارزش گمرکی یاد شده حقوق و عوارض گمرکی از این خودرو دریافت شده است.

نرخ سکه تمام بهار آزادی افزایش یافت

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۱۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم با سه هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۶۲ هزار تومان رسید. همچنین دلار هم از مرز ۴۰۰۰ تومان گذشت و به ۴۰۱۲ تومان رسید. به نقل از مهر، در عین حال، هر نیم سکه ۶۵۵ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۰ هزار تومان بود.

افزایش قیمت نفت با تنش های موجود در عراق و کاهش دکل های آمریکا

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت نفت افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت کاهش حفاری های آمریکا و کم شدن عرضه نفت عراق، گزارش شده است. صادرات نفت عراق به دلیل درگیری میان بغداد و دولت منطقه ای کردستان، کاهش یافته است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۱۹ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۷.۵۶ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۱.۸۶ دلار صورت گرفت.

فراز و فرود دلار آمریکا در مرز 4 هزار تومان

در پایان معاملات اولین روز از آبان 96، هر دلار آمریکا با افت 49 ریال نسبت به روز قبل، یه طور میانگین به قیمت 40 هزار و 8 ریال فروخته شد. هر یورو نیز 196 ریال رشد داشت و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 545 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 995 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 23 ریال گران تر فروخته شد. جدول

تصاویر ماهواره‌ای، از حجم واقعی ذخایر نفت چین پرده برداشت

بانک انگلیسی بارکلیز اعلام کرد: داده‌های به دست آمده از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که حجم ذخیره‌سازی نفت چین پایین‌تر از میزان گزارش‌های تولید نفت و آمارهای گمرکی این کشور است. کارشناسان بارکلیز اعلام کردند: اگر داده‌های ماهواره‌ای دقیق و حاکی از گستره وسیع‌تری از فعالیت‌ها در صنعت نفت چین باشند، می‌توانند سبب تقویت بنیادهای بازار نفت شوند؛ این داده‌ها نشان می‌دهند که سطح فعالیت پالایشگاه‌ها و مصرف سوخت از سوی مشتریان نهایی احتمالاً بیش از برآوردها هستند و فاصله بین عرضه و تقاضای نفت کمتر از ارزیابی‌هاست. طبق گزارش بارکلیز، سطح ذخیره سازی نفت چین در ماه‌های آوریل روزانه ۳۶۰ هزار بشکه افزایش یافته که حدود یک سوم رقم یک میلیون بشکه افزایشی است که آمارهای دولتی نشان می‌دهد. در ماه گذشته میلادی، واردات نفت چین به دومین سطح بالای خود در تاریخ رسید و با ۱۳ درصد رشد، به ۹ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این بانک پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت چین در سال جاری میلادی ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد. /بلومبرگ

انگلیس یک بانک آمریکا را ۴۶ میلیون دلار جریمه کرد

بانک مریل‌لینچ آمریکا از سوی مقامات قضایی انگلیس به پرداخت 35 میلیون پوند معادل بیش از 46 میلیون دلار جریمه محکوم شد. این بانک متهم است طی بیش از دو سال، 69 میلیون نقل و انتقال پولی گزارش نشده داشته است. مقامات قضایی انگلیس اعلام کردند: این نخستین بار است که بر مبنای قوانین مالی پس از بحران سال 2008 یک مؤسسه مالی را جریمه می‌کند. به گفته مقامات مالی انگلیس، با توجه به اینکه بانک مریل‌لینچ آمریکا در مراحل اولیه دعوی قضایی اقدام به مصالحه با مقامات قضایی انگلیس کرده است، جریمه آن را 30 درصد کاهش داده‌اند. 

سایه سنگین تصویب بودجه آمریکا بر قیمت طلا

پیتر هاگ از مدیران ارشد کیتکو متال در سخنانی تأکید کرد: تصور می کنم، تصویب بودجه آمریکا در سنا می تواند تأثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار شاخص سهام و قیمت کالاهای راهبردی به خصوص نفت و طلا در روزهای آینده داشته باشد. به نظر من قیمت طلا در روزهای آینده تحت تاثیر تقویت ارزش دلار با کاهش روبه رو خواهد شد. بر اساس این گزارش تصویب بودجه آمریکا در حالی است که تازه ترین آمارها نشان می دهد اقتصاد این کشور طی سال مالی گذشته با کسری بودجه 666 میلیارد دلاری روبه رو شده است. البته آدام باتون تحلیلگر ارشد بازار ارز بر این باور است که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده تحت تاثیر سیاست های پولی بانک های مرکزی بزرگ جهان و همین طور تنش های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص بحران کره شمالی با افزایش بیشتری روبرو خواهد شد. بیل باروش تحلیلگر برجسته موسسه بلولاین فیوچرز نیز گفت: پیش بینی من این است که احتمال افت قیمت طلا در کوتاه مدت وجود دارد ولی در بلند مدت روند قیمت این فلز زرد کاملا صعودی خواهد بود. ممکن است قیمت طلا در کوتاه مدت تا 1269 دلار در هر اونس کاهش یابد ولی افزایش قیمت تا 1293 دلار در روزهای آینده دور از دسترس نخواهد بود. رالف پریستون تحلیلگر ارشد مؤسسه سرمایه گذاری هریتیج وست نیز گفت: به نظر من قیمت طلا در روزهای آینده بین 1265 تا 1307 دلار در نوسان خواهد بود.

معاملات مسکن در کدام منطقه بیشتر است؟

بافت فرسوده تهران هم‌اکنون سهم چندانی از تعداد معاملات شهر تهران را در اختیار ندارد. با این حال رشد معاملات در این منطقه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است. در شهریورماه سال جاری نیز از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، طبق معمول منطقه ۵ با ۱۶.۹ درصد از کل معاملات شهر تهران، بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داد. هم‌چنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم ۱۰.۹ و ۹.۹ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجوع ۷۳.۶ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۷، ۱۰، ۱، ۳ و ۱۵) بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۶.۴ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص دادند. جزئیات بیشتر

اراده ای برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی وجود ندارد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اراده ای برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی وجود ندارد. علی محمد شاعری در استودیوی خبر 21 شبکه یک سیما افزود: مدیریت عرضه و تقاضا در محصولات کشاورزی به عهده دولت است، در حالی که وزارت جهاد کشاورزی ابزار لازم را برای کنترل بازار ندارد. وی با اشاره به تولید سه و نیم تا چهار میلیون تن سیب و چهارو نیم تا پنج میلیون تن مرکبات در سال در کشور گفت: 80 درصد این میزان مصرف داخلیست و اگر بتوان 20 درصد این میزان تولید را صادر کرد بازار به تعادل می رسد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مصوبه ای مجلس می تواند تا 300 میلیارد تومان جوایز صادراتی به صادر کنندگان بدهد افزود: با یک سوم این اعتبار هم می شود بازار محصولات کشاورزی را تنظیم کرد. شاعری افزود: سازمان تعاون روستایی که پیش از این مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را بر عهده داشت دیگر کارهای لازم را ندارد. وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی بیشتر در زمینه تولید فعال است افزود: زیر ساخت های لازم برای صادرات در کشور فراهم نیست و و دولت اساساً به صادرات اهمیت لازم را نمی دهد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: قوانین بالا دستی در مجلس تصویب شده است و دولت باید سیاست هایش را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر اساس آنها تنظیم کند. شاعری تصریح کرد: اساس نظام بازرگانی کشور بر واردات چیده شده چون تولید در خارج هزینه اش کمتر است.

درآمد نیم میلیارد دلاری تهران از گردشگری

تهران پس از شهرهای دبی، ژوهانسبورگ، ریاض و ابوظبی در رده پنجم ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۶ در منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا  قرار داشته و ۶۴/ ۱ میلیون نفر در این سال به آن وارد شده‌اند و بر اساس گزارش مسترکارت، نیم میلیارد دلار از محل هزینه‌کرد آنان در تهران به دست آمده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ این میزان با رشد ۹ درصدی روبه‌رو باشد و به این ترتیب به حدود ۷۹/ ۱ میلیون نفر خواهد رسید. در این منطقه، گردشگران خارجی ورودی به ژوهانسبورگ ۵۷/ ۴ میلیون نفر، ریاض ۴۳/ ۴ میلیون نفر و ابوظبی ۹۸/ ۲ میلیون نفر ذکر‌ شده‌اند که به ترتیب درآمدی معادل ۶/ ۲، ۷/ ۴ و ۱/ ۲ میلیارد دلار از محل ورود این گردشگران درآمد کسب کرده‌اند. با این حال پیش‌بینی می‌شود در میان شهرهای خاورمیانه، تهران بیشترین رشد را از نظر ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۷ داشته باشد. این در حالی است که مروری بر آمار مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد ابوظبی بیشترین رشد متوسط سال  را در ورود گردشگران خارجی به این شهر داشته است. پس از ابوظبی که رشد ۹/ ۱۸ درصدی در این خصوص داشته، شهرهای ریاض با رشد ۹/ ۱۵ درصد و تهران با ۲/ ۱۴ درصد در رتبه‌های دوم و سوم منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا قرار گرفته‌اند. /دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خوشحال شدم اما ایران علاوه برتهران زیبا که جاذبه هایش اگرواقع بین باشیم ازاستانبول و...خیلی بیشتراست گنجهای دیگری مثل اصفهان شیراز کرمان تبریز سواحل خزر وخلیج فارس و...هم دارد .می دانیداگرمیلیاردی (ازنظردرآمد) شوندچه می شود؟حال این گوی واین میدان این هم مدیران ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار