بازدید 8707

بازار گرم شیادان از زائران ساده‌دل در آستانه اربعین

کد خبر: ۷۴۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 25 October 2017
شیادان از هر فرصتی برای فریب مردم استفاده می کنند، عده ای از اعتماد خویشان خود سوء استفاده و به راحتی اموال و سرمایه های آن را بر آب می دهد و راه فرار را در پیش می گیرد، عده ای دیگر از فضای باز مجازی استفاده کرده و از ترفندهای مختلف برای کلاهبرداری استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا، عده ای هم از اعتقادات دینی و مذهبی مردم استفاده کرده و در ایام خاصی دست به کار می شوند مثل این روزها که بازار کلاهبرداران با توجه به نزدیک شدن اربعین ، داغ داغ است و بسیاری که مشتاق رفتن به این زیارت هستند به هر دری می زنند تا به این زیارت مشرف شوند.
 
با توجه به اینکه کمتر از 20 روز به اربعین حسینی باقی مانده، بسیاری از هموطنان مشتاق رفتن به کربلا هستند و از آن جایی که شرط ورود به کشور همسایه داشتن ویزای معتبر است و عده ای شرایط لازم برای رفتن به این زیارت را نداشته و یا دیر اقدام به گرفتن ویزا می کنند، شاید به راه های غیرقانونی متوسل شوند و فریب شیادانی که درسایت ها و فضای مجازی اقدام به تبلیغات کاذب در مورد صدور ویزای سریع به عتبات عالیات می کنند را بخورند.
 
 
 
صرف نظر از اینکه مراجع تقلید، رعایت نکردن قوانین ایران و عراق، مانند اخذ ویزا و پرداخت خروجی وغیره را جایز نمی دانند، با این حال باید مراقب آن دسته از افرادی بود که از احساسات مذهبی مردم سوء استفاده کرده و به دنبال کلاهبرداری و شیادی هستند.
 
مهمترین شیوه و شگرد کلاهبرداران را می‌توان به راه اندازی سایت‌های جعلی فروش بلیت، صدور سریع ویزای اربعین، ارسال لینک‌های آلوده برای زائران در طول مسیر و کمک برای جمع آوری نذورات ذکر کرد.
 
جمع آوری کمک‌های مردمی برای اعزام افراد نیازمند و کم بضاعت به کربلا یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران سایبری است.
 
در مناسبت‌های مختلف مذهبی شاهد انتشار پیام هایی با مضمون یادشده در شبکه‌های اجتماعی هستیم که شیادان خود را افراد موجه و از طرف موسسه های مجاز معرفی کرده و سایت‌هایی با این هدف در فضای سایبر بارگذاری می‌‌کنند.
 
بارها و بارها مسئولان ذی ربط در این زمینه توصیه کرده اند که شهروندان باید برای ثبت نام سفر اربعین حتما به سامانه‌های معرفی شده از سوی سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و به هیچ عنوان به پیام‌ها و تبلیغاتی که در فضای مجازی مبنی بر ثبت نام، اعزام کاروان و غیره که به صورت ناشناس و از منابع نامعتبر ارسال می شود، اعتماد نکنند و همواره بدانند شکارچیان آنلاین در این فضا به دنبال فرصت برای اهداف شوم خود هستند.
 
با توجه به افزایش قابلیت‌های فضای مجازی و توسعه استفاده کاربران از امکانات این بستر، سبب شده تا هموطنان مراحل قبل از سفر اعم از ثبت نام را در این فضا انجام دهند و زائرین نیز در طول مسیر از امکانات این فضا به صورت گسترده استفاده کنند در حالی که زائرین باید با مراجعه به سامانه معرفی شده توسط سازمان حج و زیارت اقدام به ثبت نام کنند و از مراجعه به صفحات، پروفایل‌ها وغیره که از طرق مختلف از جمله شبکه‌ های اجتماعی معرفی می شوند جدا پرهیز کنند.
 
از سوی دیگر کاربرانی که به صورت انفرادی قصد سفر دارند مراقب صفحات جعلی (فیشینگ) در زمان خرید اینترنتی بلیط وسیله نقلیه باشند، زیرا برخی افراد فرصت طلب و کلاهبردار ممکن است با بهره برداری از این موقعیت، با طراحی صفحات جعلی اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانک کاربران کنند.
 
پلیس همواره توصیه می کند، روادید و گذرنامه را از مراکز معتبر و تعریف شده تهیه کنند و به هیچ عنوان به تبلیغات منتشره در فضای مجازی برای دریافت روادید و گذرنامه اعتماد نکرده و اطلاعات خود را در این سایت‌ها وارد نکنید.
 
پلیس همچنین همواره توصیه می کند که زائران اطلاعات مهم و شخصی موجود در تجهیزات هوشمند همراه مثل تبلت، تلفن هوشمند را قبل از سفر تخلیه کرده و در حافظه‌های جانبی ذخیره کنند و از واگذاری تجهیزات هوشمند خود به دیگران در طول سفر خودداری کنند.
 
همچنین از نصب برنامه‌های غیر ضروری و دریافتی از منابع نامعتبر برای سیستم‌های هوشمند خود در طول سفر جدا خودداری کرده و زائران می ‌توانند از برنامه‌های ردیاب و کنترلی برای مواقع ضروری به خصوص سرقت یا مفقودی گوشی استفاده کنند.
 
در ذیل به مواردی از انواع کلاهبرداری ها در این زمینه اشاره می شود:

کلاهبرداری به بهانه کمک به عتبات عالیات
 
سرهنگ حسین بیات مختاری فرمانده انتظامی نیشابور گفت: 2 نفر که به بهانه کمک به عتبات عالیات اقدام به جمع آوری کمک از سطح روستاهای این شهرستان می کردند شناسایی و دستگیر شدند.
 
وی افزود: در پی گزارش شهروندان مبنی بر جمع آوری مشکوک کمک برای عتبات و عالیات از سوی 2 مرد جوان در سطح روستاهای بخش سرولایت بلافاصله ماموران انتظامی پاسگاه کلاته محمد جان بخش سرولایت به محل اعزام شدند.
 
بیات ادامه داد: در تحقیقات میدانی مشخص شد این افراد که بومی خراسان نیستند با یک دستگاه پیکان وانت در مراجعه به روستاها با چرب زبانی و برانگیختن احساسات اهالی کمک و نذری آنان را شامل وجه نقد و احشام برای عتبات و عالیات جمع آوری می کنند.
وی گفت: ماموران این 2 نفر را برای ادامه تحقیقات به مقر انتظامی منتقل کردند و متهمان در مواجهه با ادله و مستندات پلیسی تاکنون به چهار فقره کلاهبرداری با شگرد جمع آوری کمک به عتبات عالیات اعتراف کرده اند و تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

کلاهبرداری از 80 شهروند با فروش بلیت های جعلی پرواز به عتبات عالیات
 
سال گذشته دو سود جو با فروش بلیت های جعلی پرواز های مشهد - نجف از 80 شهروند مشهد بیش از 800 میلیون ریال کلاهبرداری کردند.
مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی اعلام کرد: در پی شکایت شهروندان مبنی بر کلاهبرداری با فروش بلیت جعلی، تیمی از پلیس آگاهی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داد.
 
کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پس از بررسی دقیق اظهارات مالباختگان و جمع آوری مستندات کافی پرونده را به دادسرا ارسال و با دستور مراجع قضایی عملیات دستگیری افراد کلاهبردار آغاز شد.
 
اعضای تیم رسیدگی کننده به پرونده مزبور پس از چند روز کنترل نامحسوس، متهمان را دستگیر کردند ، متهمان 39 و 43 ساله در بازجویی های به عمل آمده به جرم خود اعتراف کرده و اعلام داشتند مدت یک سال است یک آژانس مسافربری را اجاره نموده و از طریق سایت اینترنتی اقدام به جعل و فروش بلیت به مبلغ 10 میلیون ریال کرده اند.
 
تاکنون 80 شاکی در این زمینه شناسایی شده و دفتر آژانس مزبور نیز با هماهنگی مراجع قضایی پلمپ و متهمان به دادگاه عمومی و انقلاب مشهد معرفی شده اند.

کلاهبرداری با شگرد برنده شدن کمک هزینه سفر به عتبات عالیات
 
عامل کلاهبرداری از شهروندان به بهانه برنده شدن کمک هزینه سفر به عتبات عالیات، توسط پلیس شهرستان تربت جام خراسان رضوی شناسایی و دستگیر شد.
کارشناسان پلیس فتا با دریافت شکایت کشاورزی مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی اش، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
 
در بررسی اظهارات شاکی مشخص شد شخصی ناشناس طی تماس تلفنی با وی خود را کارمند صدا وسیما معرفی کرده و اعلام داشته شما در قرعه کشی صدا وسیما استان، برنده کمک هزینه سفر به عتبات عالیات شده اید، براین اساس برای دریافت جایزه خود به عابر بانک مراجعه کنید تا جایزه به صورت نقدی به حسابتان واریز شود.
 
فرد مالباخته به پای دستگاه خود پرداز مراجعه کرده و عملیات دیکته شده از آن طرف خط را مو به مو اجرا می کند که بعد از دریافت صورت حساب متوجه شد، سه میلیون تومان از حسابش کسر شده است.
 
کارشناسان پلیس فتا شهرستان تربت جام پس از یک سری تحقیقات فنی متوجه شدند ابتدا وجوه سرقتی به شماره حسابی در جنوب تهران واریز و بعد از دقایقی در حسابی دیگر در شرق تهران منتقل شده و پس از یک سری انتقال وجه بمنظور گم کردن رد پا، به حساب خانمی ساکن یکی از شهرستان های استان تهران واریز شده است.
 
با هماهنگی مقام قضائی، دستور انسداد حساب دو متهم اصلی از سوی دادستان صادر و تحقیقات برای دستگیری آنها ادامه دارد.

انهدام باند جعل ویزای عتبات عالیات در تهران و کشف 100هزار ویزای جعلی
 
سردارحسین رحیمی رییس پلیس تهران بزرگ از انهدام باند بزرگ جعل ویزای عتبات عالیات و کشف 100 هزار ویزای جعلی در آستانه مراسم اربعین حسینی خبر داد.
وی پیش از این اعلام کرد: نیروهای اطلاعاتی پلیس پایتخت در آستانه مراسم اربعین حسینی در اقدامی عملیاتی ضمن انهدام باند بزرگ جعل ویزا و دستگیری اعضای آن، 100 هزار ویزای جعلی از این باند کشف کردند.
 
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: عوامل اطلاعاتی پلیس پایتخت در اقدامی غافلگیرانه موفق به شناسایی و دستگیری 6 عضو این باند جعل اسناد دولتی و ویزای عتبات عالیات شدند.
سردار رحیمی اظهار کرد: در سالهای گذشته شاهد بوده ایم که تعدادی جاعل اسناد دولتی با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی (ع) و سفر مردم به عتبات عالیات با سوء استفاده از موقعیت ایجاد شده اقدام به جعل و فروش ویزای جعلی کشورعراق می کردند.
 
وی با اشاره به اینکه با پایش های تخصصی صورت گرفته و پیگیری های انجام شده همکاران ما موفق به شناسایی و دستگیری یک باند جاعل شدند، افزود: در این عملیات باند 6 نفره جاعل که اقدام به چاپ و فروش ویزای جعلی کشور عراق می کردند دستگیر و به مرجع قضایی معرفی شدند.
 
به گفته وی، در این زمینه 2 چاپخانه به عنوان محل چاپ ویزاهای جعلی نیز پلمپ شد.
رئیس پلیس پایتخت با تاکید براینکه هموطنان برای دریافت ویزا باید به مراکز رسمی و معتبر مراجعه کنند، افزود: فروش اینگونه ویزاهای جعلی می تواند آثار نامطلوبی در روند سفر زائران به عتبات عالیات داشته باشد و چه بسا به دستگیری زائران منجر شود.

برای ثبت نام در مراسم اربعین به سایت های مجاز مراجعه کنید
 
سرهنگ محمد مهدی کاکوان رئیس پلیس فتا تهران گفت: مردم برای ثبت نام مراسم اربعین، به سایت‌های غیر مجاز مراجعه نکنند.
 
وی با بیان اینکه مردم باید توجه داشته باشند سودجویان همواره در شرایطی که برنامه‌های خاص مذهبی یا موارد دیگری در جریان است در کمین هستند تا از احساسات پاک مردم سوء استفاده کنند، گفت: با نزدیک شدن به مراسم و راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی متقاضیان بسیاری علاقه‌مند به شرکت در این سفر معنوی هستند، از این رو مجرمین سایبری اقدام به راه‌اندازی سایت‌ها در فضای مجازی یا اپلیکیشن‌هایی در موبایل برای ثبت‌نام و پرداخت وجه از جانب مردم در این خصوص کرده‌اند.
 
سرهنگ کاکوان هشدار داد: از مردم تقاضا داریم برای ثبت‌نام این سفر مذهبی حتما به سایت سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و به تبلیغات و توصیه‌هایی که در فضای مجازی و موبایل‌ها صورت می‌گیرد توجه و اعتماد نکنند.‌
 
رئیس پلیس فتا تهران درباره چگونگی صدور ویزای جعلی برای سفر به کربلا گفت‌: متاسفانه مردم به افرادی اعتماد می‌کنند که به هیچ عنوان ارتباطی با مراجع صادر کننده ویزا ندارند سودجویان گذرنامه‌های افراد را می‌گیرند و با اخذ مبالغی ویزای جعلی به آنان می‌دهند که این ویزاها برای کشور عراق نیست.
 
وی ادامه داد: این ویزاهای جعلی در صورت خروج از مرز فقط برای این عزیزان مشکل ساز می‌ شود و می‌تواند در کشور عراق باعث به زندان افتادن آنان شود.

14 آژانس هواپیمایی اجازه فروش بلیت ایام اربعین دارند
 
پیام اخوان رئیس رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اکیپ های بازرسی هر روز بر روند فروش بلیط ایام اربعین نظارت می کنند، گفت: در حال حاضر فقط 14 آژانس هواپیمایی اجازه فروش بلیت دارند.
 
وی پیش از این در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با تاکید بر رعایت حقوق زائران اربعین حسینی، افزود: ابتدا 23 آژانس هواپیمایی به عنوان عامل توزیع و فروش بلیط اربعین، معرفی شد که برخی از آنها تخلفاتی انجام دادند و با وجود معرفی سازمان هواپیمایی کشوری از لیست آژانس های امین، حذف شدند.
 
اخوان خاطرنشان کرد: فهرست اسامی این آژانس ها در سایت سازمان و انجمن هواپیمایی کشوری قرار دارد تا مردم با خیال آسوده و به راحتی از این آژانس ها خرید کنند ضمن اینکه فروش اینترنتی در سایر سایت ها ممنوع اعلام شده است.
 
وی اظهار کرد: در این ایام بلیت تهران- نجف (کربلا) و برگشت یک میلیون و 200 هزار تومان و قیمت بلیط مشهد- نجف (کربلا)، یک میلیون و 500 هزار تومان مصوب شده است.
 
رئیس رسیدگی به شکایات سازمان هواپیمایی با اشاره به تعداد محدود آژانس های هواپیمایی معرفی شده در این ایام، یادآور شد: سال گذشته افراد سودجو با کپی برداری و استفاده از نرم افزارهای مختلف، اقدام به تکثیر بلیط های تقلبی کردند و در نتیجه آن، عده زیادی از مسافران در فرودگاه نجف و یا امام خمینی (ره) سرگردان و معطل شدند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا تعداد محدود آژانس های دارای مجوز فروش بلیط در ایام اربعین باعث تخلف بیشتر می شود، گفت: بیشترین حجم مسافر در شهرهای تهران، مشهد و اصفهان قرار دارد و به همین دلیل در این شهرها نمایندگانی معرفی کردیم و به شرکت های هواپیمایی هم اعلام کردیم تا تعداد آژانس ها را بیشتر کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.
 
اخوان با اشاره به اینکه در طول سال قانون آزادسازی نرخ وجود دارد، افزود: شرکت های هواپیمایی با توجه به تسهیلات و خدماتی که می توانند ارائه دهند، امکان ارائه قیمت های مختلف دارند و در ایام اربعین به دلیل بعد معنوی این سفر، شرکت های هواپیمایی توافق کردند تا نرخ مصوب و ثابتی را اعلام کنند.
 
رئیس بازرسی سازمان هواپیمایی اضافه کرد: نرخ بلیت های هواپیما برای نجف و کربلا در زمانی غیر از دوره اربعین، باتوجه به رتبه بندی و کلاس هواپیما تفاوت دارد با این وجود قرار است شرکت های هواپیمایی از 13 تا 22 طبق نرخ مصوب، بلیط بفروشند و این درحالیست که خارج از این ایام، قیمت بلیت هواپیما (رفت و برگشت) از 700 تا 1800 است.
 
وی با اشاره به همکاری با پلیس فتا در راستای مقابله با تخلفات سایت های فروش بلیت گفت: تاکنون هفت سایت متخلف به پلیس فتا معرفی شدند که این سایت ها بسته می شوند.
اخوان به هموطنان توصیه کرد در صورت برخورد با هر گونه مشکل در زمینه بلیت های هواپیما در ایام اربعین به سایت سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنند همچنین از طریق سایت انجمن شرکت های هواپیمایی برای بررسی اصالت بلیت دریافتی با شماره پرواز و تاریخ، به سامانه www.ariya.ir اعتبار بلیط خود را بررسی کنند.

کلاهبردان چگونه دام می گسترانند؟
 
1-عجله افراد برای اعزام به حج و رسیدن به هدفی معنوی و موجه از طرق غیر موجه و بر خلاف قوانین.
2- بی اطلاعی افرادی که به خاطر طمع اقدام به فروش فیش حج خود می کنند و از اشکالات شرعی و قانونی که این کار دارد بی خبرند.
 
در تمام دنیا جعل و کلاهبرداری وجود دارد و با گسترده شدن دامنه تکنولوژی، جرائم و شگردها در این زمینه نیز گسترده و پیچیده تر می شود با این حال با افزایش سطح آگاهی و هوشیاری می توانیم با اقدامات پیشگیرانه در دام شیادان گرفتار نشویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار