بازدید 35307

چرا در رقابت جدید در عراق ممکن است بازنده شویم!؟

حال باید از خودمان بپرسیم، ما (ایران) در کجای این رقابت قرار داریم؟ دولت عراق چه سهمی برای ما در نظر گرفته است؟ آیا سهم ایران تنها کمک های بلاعوض به دولت عراق خواهد بود!؟ آیا قرار است بار دیگر در رقابت های اقتصادی عقب بمانیم و چیزی عایدمان نشود؟
کد خبر: ۷۴۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۸ 26 October 2017
ژوئن سال 2014 میلادی را به یاد بیاوریم؛ زمانی که داعش به صورت گسترده ای شهرهای عراق را درنوردید و در کوتاه ترین زمان ممکن، یکی از مهم ترین شهرهای عراق یعنی موصل را به تصرف خود درآورد و در ادامه نیز با استفاده از هم گسیختگی و ضعف ارتش عراق، شهرها و استان های دیگری این کشور را نیز تحت کنترل خود درآورد.
 
مصطفی نجفی ـ به گزارش «تابناک»؛ در این زمان، دولت عراق دست یاری به سوی بسیاری از کشورها برای مقابله با داعش در این کشور و پیشروی های گسترده آن دراز کرده است. جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری بود که به درخواست کمک دولت عراق پاسخ مثبت داد و تاکنون نقش بی بدیلی در شکست داعش و اعاده حاکمیت عراق بر مناطق از دست رفته داشته است.
 
اکنون داعش در عراق شکست خورده و رقابت جدیدی در این کشور آغاز شده است. رقابت برای کمک و سرمایه گذاری جهت بازسازی این کشور؛ رقابتی که صرفا جهت کسب منافع اقتصادی دنبال نمی شود و ملاحظات و منافع سیاسی و امنیتی زیادی نیز در آن نهفته است.
 
حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق گفته است، برای بازسازی ویرانی های به جای مانده از داعش، عراق به 100 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. در همین راستا نیز بغداد دیپلماسی فعال و چندجانبه ای را برای جذب این سرمایه هنگفت آغاز کرده است و در پاسخ به این تلاش های دولت عراق، شصت کشور برای حضور در کنفرانس کمک به بازسازی عراق اعلام آمادگی کرده اند.
 
در میان این اشتیاق بین المللی برای سرمایه گذاری در عراق، آمریکایی ها نخستین بازیگری بودند که برای بازسازی عراق اعلام آمادگی کردند. آن ها نخستین کسانی بودند که طرح مدونی برای بازسازی این کشور و کسب منافع اقتصادی حاصل از آن ارائه دادند.
 
چند ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طرحی را به مجلس نمایندگان با نام «بازسازی عراق در برابر نفت» پیشنهاد داد. رئیس جمهور آمریکا اصرار زیادی بر اجرای این طرح دارد که براساس آن، واشنگتن در قبال کمک برای بازسازی عراق، قانونی عواید زیادی از نفت این کشور به دست خواهد آورد. در عین حال این کار سبب می شود که بعضی شرکت های امریکایی در عراق فعالیت داشته باشند و در بازسازی اقتصادی این کشور سهیم شوند.
 
این طرح اولویت بازسازی را به مناطق آزادشده از دست داعش به اضافه مناطق بیابانی می دهد تا از آنها برای بهره برداری صحیح استفاده شود، تمرکز بازسازی نیز بیش از همه در بخش های اسکان و بیمارستانی و هتل داری خواهد بود.
 
این تلاش ها برای کسب منافع اقتصادی در عراق پسا داعش فقط به آمریکا منحصر نمی شود و همان طور که رجب  طیب اردوغان روز گذشته اعلام کرد، ترکیه نیز آماده مشارکت گسترده برای بازسازی عراق است.
 
به غیر از تلاش آمریکا و ترکیه، عربستان سعودی نیز بی سابقه گام هایی برای سرمایه گذاری در عراق برداشته و در سفر چند روز پیش العبادی به عربستان نیز مذاکرات و توافقاتی میان دو کشور برای مشارکت عربستان در بازسازی مناطق ویران شده عراق که عمدتا نیز سنی نشین هستند حاصل شد. ریاض نیز اشتیاق وافر خود را برای مشارکت در بازسازی عراق اعلام کرد.
 
حال باید از خودمان بپرسیم که ما (ایران) در کجای این رقابت قرار داریم؟ دولت عراق چه سهمی برای ما در نظر گرفته است؟ آیا سهم ایران تنها کمک های بلاعوض به دولت عراق خواهد بود!؟ آیا قرار است بار دیگر در رقابت های اقتصادی عقب بمانیم و چیزی عایدمان نشود؟
 
باید گفت، هرچند هیچ کشوری جز ایران در سال 2014 حاضر نشد، هزینه های تأمین امنیت عراق و مبارزه با داعش در این کشور را بپردازد، اکنون همگی برای کسب منافع اقتصادی به بهانه بازسازی مناطق آسیب دیده این کشور قدم برداشته اند.
 
دولت عراق نیز بدون در نظر گرفتن ملاحظه ای، از همه کشورها برای سرمایه گذاری در عراق دعوت کرده است. در واقع، دولت عراق بر خلاف مسائل امنیتی، می خواهد یک فضای رقابتی اقتصادی را در عراق پسا داعش برای بازسازی این کشور ایجاد کند.
 
بنابراین اگر تصورمان این باشد که سهمی را جداگانه برای ایران در نظر گرفته است، سخت در اشتباهیم. باید به صورت جدی دیپلماسی اقتصادی مان را در عراق را فعال کنیم تا از رقابت عقب نمانیم. عقب ماندن از این رقابت، نه تنها هزینه هایی را که در سالیان اخیر برای امنیت عراق پرداخت کرده ایم، جبران نمی کند، بلکه هزینه های سیاسی و امنیتی بیشتری را بر ما تحمیل خواهد کرد.
 
باید یادآور شد که واردات عراق از کشورهای دنیا ۶۵ میلیارد دلار است، اما ایران حدود ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به عراق صادرات دارد و سهمی‌ اندک از این بازار را از آن خود کرده است. در مقابل، ترکیه در امر صادرات به عراق موفق عمل کرده و میزان صادرات آن پنج برابر ایران است. ترکیه به دلیل حضور سنتی اش در بازار عراق طی پانزده سال گذشته، همچنان در رتبه اول تجارت با عراق حضور داشته و ۲۲ درصد سهم این بازار را به خود اختصاص داده است.
 
از ترکیه که با فاصله زیاد عقب هستیم. حال عربستان نیز در حال تلاش برای وارد شدن به رقابت اقتصادی در عراق است. نیاز کنونی دولت عراق این اجازه را به عربستان می دهد که در این مسیر رقابتی جایگاه خود را به دست آورد و ما نیز اگر به مانند گذشته، راهبرد مشخصی برای رقابت اقتصادی نداشته باشیم، شکست سختی در عراق خواهیم خورد!
 
باید متوجه باشیم که عراق پسا داعش بسیار متفاوت از آن چیزی که تصور می کنیم. مردم و مسئولان این کشور، از شیعه و سنی و ترکمن و کرد، می خواهند زیرساخت های ویران شده کشورشان و خانه و کاشانه تخریب شده خود را خیلی زود آباد شده ببینند؛ بنابراین، آن کشوری که زودتر وارد میدان شود و انتظارات آنها را برآورده کند، جایگاه سیاسی و قدرت نرم افزون تری را از آن خود خواهد کرد. حال این کشور ایران، عربستان، آمریکا و یا ترکیه باشد تفاوتی ندارد.
 
این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که انتخابات پارلمانی عراق نیز در پیش است و بازیگران منطقه ای و بین المللی تلاش دارند با استفاده از این فرصت و تجهیز و تقویت احزاب و جریانات سیاسی طرفدار خود، زمینه های نفوذ بیشتر در محیط سیاسی عراق را فراهم کنند. در همین زمینه، بسیاری از ناظران نیز بر این باورند که حیدرالعبادی نیز قصد دارد با فراهم آوردن فرصت سرمایه گذاری برای حضور عربستان جهت بازسازی عراق، حمایت اهل تسنن از خود و حزب متبوع اش را به وجود آورد.
 
چگونه از رقابت عقب نمانیم؟ چه باید بکنیم؟
 
طبیعی است که دولت عراق از ظرفیت و توان اقتصادی همه بازیگران منطقه ای و بین المللی برای بازسازی این کشور استفاده کند و شاید ما نیز نباید انتظار داشته باشیم که آن ها سهم ویژه ای را به ما در این رقابت اختصاص بدهند.
 
حال تا جایی که به خودمان مربوط می شود، چگونه می‌توان با رقبا در این بازار رقابت کرد؟ عمده ترین سیاستی که باید در پیش بگیریم این است که بخش خصوصی و شرکت های ایرانی را برای این رقابت تقویت و تجهیز کنیم. بدون شک اگر ما نیز به مانند دولت های ترکیه و عربستان مبالغی در اختیار شرکت‌های خودمان قرار دهیم تا در بازسازی عراق مشارکت کنند، مطمئنا در این بازار سهم بزرگ‌تری خواهیم داشت. در حال حاضر بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، آمریکا و انگلیس و... مبالغی برای بازسازی در اختیار عراق قرار داده‌اند، به شرطی که این کشور از شرکت‌هایی خرید انجام دهد که این مراکز معرفی می‌کنند.
 
از سوی دیگر، باید ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی موجود در عراق را شناسایی کرد و برای سرمایه گذاری در آنجا، تعاملات و مذاکراتی عمده ای با دولت عراق آغاز شود. نکته مهم اینکه سرمایه گذاری در عراق نباید صرفا منحصر به مناطق شیعه نشین شود و نواحی سنی نشینی که بیشترین آسیب را از حضور داعش در این کشور متحمل شدند نیز باید مورد هدف برای سرمایه گذاری باشند.
 
با این حال باید در نظر داشت که بافت فرقه ای (سنی-عربی) مناطق آسیب دیده نیز چالش هایی پیش روی جمهوری اسلامی ایران برای سرمایه گذاری و حضور در این مناطق قرار خواهد داد و این مناطق در معرض سیاست های ایران هراسی آمریکا و عربستان قرار دارند. اما با مذاکره و تعامل با دولت عراق و مقامات سنی مذهب این کشور می توان بر این چالش فائق آمد.
 
در نهایت باید به این نکته توجه کرد که مشارکت در بازسازی عراق صرفا از بعد اقتصادی اهمیت ندارد، بلکه ابعاد امنیتی و سیاسی قابل توجهی نیز خواهد داشت، چون یکی از مهم ترین اهداف بازیگرانی مانند عربستان سعودی بیش از آنکه کسب منافع اقتصادی باشد، نفوذ سیاسی و امنیتی در عراق و به ویژه در مناطق سنی نشین است. به همین جهت به جرأت می توان گفت، هر بازیگری که سهم بیشتری در این رقابت اقتصادی به خود اختصاص دهد، می تواند اثرگذاری بیشتری در تحولات آینده عراق داشته باشد.
کارشناس مسائل خاورمیانه
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۲۰۰
شعار ندیم بهتره ...
با وضعیت فعلی مملکت و تحریم هایی که انگار تا ابد مهمان ما خواهند بود ، بهتره شعار ندیم ...
پول ، تکنولوژی ، کالا و ... مانند آب می مانند ، خودشان راهشان را پیدا می کنند و نیاز به کارهای اضافی مانند دیپلماسی اقتصادی نیست که البته اینها لازم هستند اما فقط به عناون تسهیل کننده کارایی دارند و نه بیشتر .
وقتی امکانات اصلی برای حضور در عراق رو نداریم بازنده ایم هر چند تلخ است اما بازنده ایم .
هزینه از ایران تجارت برای دیگران
پول مردم ایرانو به شرکتای ایرانی بدیم عراقو بسازن ؟
نمیشه بیاین ایرانو بسازین که 40 ساله بافت فرسوده شده؟ اخه فکر کنم این پول مردم ایرانه نه عراق!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
دلم ازاین بی عدالتی برای ملت و کشورم خونه :(
جنس بنجل تولید نکنید دنیا التماس تون میکنه
بنام خداوند دانايي
كويت خسارت جنگ رو از عراق گرفت !!!!
ما چي ؟؟؟؟؟
فاصله کمه، قوم هایی هستن که کاملا با ما هم عقیدن
مشکل تنبلی شرکتای دولتی و ناتوانی بخش خصوصی و بی عرضگی بانکها توی شناخت سرمایه گذاری سود ده و یکسری از دوستان داخلیست که مطمئنا با هر سرمایه گذاری چه از بعد اقتصادی چه از بعد امنیتی برای عراقی ها مخالفن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
و من یک نکته به بحث شما اضافه کنم، فروش اجناس بنجل توسط یه عده سواستفاده چی که باعث از بین رفتن آبروی کشور تو عراق شده! متاسفانه در کشور در زمینه اقتصادی و تولید اعتماد به نفس ملی وجود نداره و اینو از تعداد مثبت و منفیهایی که به پیام شما دادن کاملا میشه متوجه شد
هرجا هزینه کردن باشه ایران جلو میفته
هرجا صادرات و سرمایه گذاری و بهره برداری باشه عقب میفته
ایران خودش محتاج سرمایه گذاری خارجی و بازسازی است کارشناس گرامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
این حرف شما به دلیل عدم فهم شما از موضوع سرمایه گذاریه! اینکه کشورها جذب سرمایه گذار کنن لزوما به وضعیت سرمایه گذاری در داخل کشور خودشون نداره! چرا در مباحثی که تخصص لازمو ندارید اینجور بی مهابا اظهار نظر میکنید؟!!! و چرا عده ای هم بی حساب و کتاب و فقط از روی احساسات نظرات اینچنینی رو تایید میکنن؟! مشکل مملکت ما از همین اظهار فضلهای بی حساب و کتاب شروع میشه
در بعد اقتصادی شرکت هایی ایرانی حتی درخاورمیانه هم حرفی برای گفتن ندارند چطور میخواهند در عراق با شرکت های امریکایی سعودی و ترکیه ای رقابت کنند؟در داخل هم فقط از بازار انحصاری استفاده می کنند.در بعد سیاسی هم خیلی سخت است که ترکیب پارلمان بنفع ایران رقم بخودبسیاری از شیعیان عراق هم دنبال تقابل با سیاست های امریکا نیستند و نمی خواهند بار تقایل و تحریم را به دوش بکشند
با سلام حمایت ایران از دولت و ملت عراق به خاطر منافع اقتصادی نبود که اگر منافع اقتصادی اولویت اول بود با آمریکا و اسرائیل دوستی می کردیم. در ثانی باید پرسید ما چه محصول با کیفیتی داریم که بخواهیم به عراق صادر کنیم. با کمال تاسف باید بگفت محصولات با کیفیت ما اندک است حتی مردم کشور خودمان هم از محصولات ایرانی رضایت چندانی ندارند.
تنها برداشت بنده از این متن این بود که با خوی استعماری نوشته شده یعنی چون ما به برادرانمان کمک کردیم حق داریم صاحب اقتصاد عراق شویم.
بله اگر انتظار این باشد که عراق کمک های ایران را جبران کند ایرادی نیست اما روش های جبران کمک تنها ایجاد انحصار برای ایران در عراق نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اینو نگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
کدوم برادر؟همان هایی که جوانان رشید ایرانی را در هشت سال شهید کردند.از این برادر برادر گفتن مسیولین حالم بهم میخورد.
از اولشم نبايد اينقدر پول و سرمايه بلاعوض ميريختيم تو عراق.عراقي ها از ما بدشون مياد..صدام كه يه نفره به ايران حمله نكرد.پشت سرش يه ملت بودن.حقمونه مثل حماس كه اين همه پول ريختيم توش رفت تو بغل عربستان.
در حال حاضر بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، آمریکا و انگلیس و... مبالغی را برای بازسازی در اختیار عراق قرار داده‌اند «به شرطی که»!! این کشور از شرکت‌هایی خرید انجام دهد که این مراکز معرفی می‌کنند.

مشکل شما اینه تصور خود غول پنداری از خودتون دارید درحالی که جوجه هم نیستید
کشورهای دیگه برای کمک شرط میزارن و زورش هم دارن که اون شرط ها رو اجرا کنن ولی چون ما اون زور رو نداریم کمک هامون همیشه میشه بلا عوض و خرج از جیب مردم

اول ویرانی های ایران که جنگ با همین عراق به جا مونده رو بسازید بعد برسیم به بقیه
کوردها را هم دشمن خود کردید
کل کوردهای ایران خیلی دلخور هستند
هیچ کشوری اینجوری بدون پیش شرط نمیاد هزینه کنه و بعدش اینجوری ضایع بشه دولت عراق هم خجالت نمیکشه
ببین تابناک میدونم خوشت نمیاد ولی به نظر من هر عراقی یک صدام در وجودش پنهان کرده است .
جواب سوال رو دقیقا خودتان میدونید. بازنده خواهیم بود چون توان مقابله اقتصادی با اتحاد کشور های عربی و امریکا رو در عراق نداریم
مثل همیشه هیچی سهم ما نیست هیچی
تشکر از تابناک که واقعا مطالب پر محتوا ارایه می دهید
متاسفانه ما بازنده محض خواهیم شد در روزهای بد عراق در کنارش بودیم ولی افسوس...
نمونه اش تاجکستان دو دستی دادیم عربستان،
جیبوتی و.... بسیاری از کشورها که کمکهای بلاعوض زیادی کردیم ولی ما را بیرون کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
علت اساسی این است که سیاستمداران ما سیاستمدار نیستند .طبیعی است که ما همیشه بازنده باشیم
موقع سختی ما به عربهای عراق کمک میکنیم اما وقت راحتی میرن به آغوش عربستان
داعش نظامی در عراق شکست خورد اکنون زمان نبرد با داعش اقتصادی در عراق است و با توجه به توانمندی عراقی ها و ایرانی هااین امر امکان پذیر است و نه دست یاری خواستن از داعشی های اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
خیلی سرخوشی بابا.ما فقط بلدیم جون بدیم و پول
ما همیشه بازنده ایم چون منافع ملی برای سیاستمداران ما اهمیت ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
احسنت.منافع هم کیشی برای هم کیشان خارجی مهمتر از منافع همکیشان داخلی برای مسیولان است.
ول کنید ما تاحالا کجا سرمایه گذاری کردیم عراق مونده عمده سرمایه های ما میرن به کانادا و اروپا اونهم ازطریق اختلاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
همین ها میخواهند با بقیه پول ما سرمایه گذاری کنند بعد سودش ببرند اروپا و کانادا و مالزی و سنگاپور
اصلا چرا باید وارد رقابت شیم؟ اصلا به ماچه ربطی داره؟ تولبنان وسوریه ویمن وفلسطین وغیره وارد رقابت شدیم چه خیری واسه ملت ایران داشته غیر از هدر دادن منابع کشور که میتونه خرج داخل کشور شه وشهرهارو باهاش اباد کرد بابا به خدا قسم شهر ما 120هزار نفر جمعیت داره ولی هنوز یه مرکز سی تی اسکن وام آر ای نداره به کی بگی آخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
گوش شنوا وجود ندارد زیا به علت کهولت سن اکثر آقایان مشکل شنوایی دارند.
ایران که در عراقو سوریا دنبال منافع اقتصادی نیست اگه هم باشه، اولویت درجه چندمش هست
ولا رو عربا زیاد حساب باز نکنین
هران احتماد نارو زدنشان هست متاسفانه
آفرین به این کارشناس و تحلیلگر مطلع و مبرز
لطفا ایشان را معرفی فرمایید و فازی را ابراز نظر
خوانندکان در این صفحه باز کنید
از چشم بد رقیب بترسیم که سوخت مانند سپند ، دانه د ر خرمن ما
صدر صد ایران بازنده هست در این رقابت اقتصادی. فقط برای این که ایران نمی تواند در این کشور باز به لحاظ سیاسی امنیتی موفق ظاهر شود
به نظر من مسکن مهر عراق رو راه اندازی کنیم.یا وام مسکن بدیم. یا از خانه اولی ها حمایت کنیم. یا هم کلا بی خیال بشیم شاید آبرومون حفظ بشه.
سهم ما مثل همیشه کمک به دیگران و بعد تهمت زدن و ناسزا به ماست متاسفانه
آیا از مردم سوال کرده اید مایلند در بازسازی عراق کمک کنند؟ مملکت ایران دچار هزار فقر و بدبختی است انوقت آقایان فقط بخاطر سیاست، ثروت این مملکت را می بخشند. این همه .به شهرهایمان خسارت زدند. مردم را آواره کردند. حالا هم هزینه بازسازی را باید پرداخت کنیم. من که به سهم خود راضی به اینکار نیستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
من هم به سهم خودم تا به الان دولت به هر کشوری بلا عوض کمک کرده راضی نیستم امیدوارم آب خوش از گلویشان پایین نره
مادام که تبعیض در داخل ایران برداشته نشود، نفوذ پایدار و موفقیت اقتصادی و سیاسی ایران در کشورهای مسلمان که اکثر جمعیتشان سنی هستند امکان ندارد. این مطلب مهم را باید سیاستمداران ما بفهمانند.والسلام
خسارت ایران از عراق بابت جنگ ۸ ساله چی شد؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
همه خسارت رو گرفتن جز ایران. خیانت مسئولین در تاریخ خواهد ماند
آقا اینجور داستانها نیاز به مسئولان فهمیده داره ، نه مثل مملکت ما که همه درگیر جنگهای جناحی هستن و پولهای مملکت رو غارت میکنن و دیگه چیزی برای سرمایه گذاری نمی مونه !!! در این قضیه هم مطمئنا کلاهمون پس معرکه ست چون خودمون نیاز به سرمایه گذاری داریم پس چطور در کشور دیگه ای سرمایه گذاری کنیم ؟!؟!؟!
وقتی نمیدونیم منافع ملی چیه میخواهید سهم ما از عراق چی باشه؟؟؟؟
تابناک حرفهای کفر آمیز نزن.ما برای رفتن به بهشت برای عراقیا خرج کردیم دنیا که ارزشی نداره.فقر مردم که مهم نیست.بیکاری که مهم نیست.خودکشی که مهم نیست
ایران هیچ سهمی نمی خواهد , همینکه شر تروریست ها کم شده , از هر سهمی بهتر است, البته باید مراقب باشیم یه وقت اسراییل یا عربستان همسایه مون نشن, یعنی نیان در عراق و حاکمیت این کشور حضور پیدا کنند,
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
کشور ما با اکثریت شیعه از اول هم جایی برای تروریستها نداشت. برای توجیه هزینه های جانی و مالی ما را می ترسانند.
شما ایران رو آباد کنید بعد برید سمت عراق
سهم خیلی جالبه .......سهم ماسیستان وبلوچستان .سهم ما فقرمردم خودمان .سهم مابیچاره کردن هموطنانمان .سهم مابیکاری جوانانمان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
سهم ما فقیرترین استان در مرکز ایران یعنی لرستان
خیلی این مقاله احمقانه است. اگر با نیت خالص و کمک به عراق و محو داعش رفتید این سهم خواهی اوج رذالت و دو رویی و نفاق است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اصلا چه لزوی داشته برای کمک اعراب برویم.
مثلا خواستین با این خبر ذهن مردم رو آماده کنین و پذیرای این کنین که همچنان باید به اعراب پول بدیم؟؟؟!!!!!

مثلا خواستین با ایجاد یک نگرانی تو اذهان مردم ایران کاری کنین که خود مردم بخوان دولتشون پول بده به عراق؟؟؟؟!!!!

عجب کلک هایی هستین دمتون گرررررررررم!!!

معکوس گفتین تا این مردم باشن که دغدشون باشه!!! ایول لاااااااااایک!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ملت دیگه حتی به همسایه گرسنه خود هم توان مالی ندارند کمک کنند تا چه برسد به عراق که دشمن دیرین ماست.
حالا این ته مونده ای اگر مونده باشه رو به شرکت های خصوصی بدین تا مثل جریان خاوری و زنجانی بشه . خوب راهارو بلدین . جمهوری اسلامی با این همه ثروت حقوق باز نشسته هارو که تازه پول خودشونه رو نمی تونه بده . این ملت واقعا کناه دارن‌ .
هر وقت ان هزار میلیارد تومان خسارت جنگ را گرفتیم برای خودمان سهمی در نظر بگیریم ضمنا بزودی بشار اسد را در عربستان ملاقات کنید
با چی رقابت کنیم؟ ما که خودمون را نمیتونیم اداره کنیم؟ با پراید؟ ما که دل ورودمون آویزونه؟ اولین نیاز بانکه که نداریم . بعد کالاست که نداریم فرهنگ کار و تجارت نداریم. اول باید بتومیم خودمونو اداره کنیم بعد عراق و جهان....
هر کاری عرضه میخواد.
... ملت گرسنه تو میخوای بری عراق..... اگه پول برای ما بود نه همسایه.....
سهم ما خون دادن است و حسرت خوردن و ضرر دادن و بی توجه بودن به اقتصاد. هر روز لاغرتر می شویم و به شعارهایمان دلخوشیم و آنگاه که از فرط فقر و انزوا برچیده شدیم به زمین و زمان فحش می دهیم. جه گویم که سودی ندارد.
فردا که عربستان در موصل و یا شهر سنی نشین دیگر یک ورزشگاه یا برج و ... ساخت اونموقع کدومش ماندگاری و اثر بیشتری دارد؟؟
کی سود خواهد برد؟
ما اینهمه هزینه کردیم و شهید دادیم... اونا طرف مقابل ما بودند حالا راحت نبض اصلی اقتصاد و تجارت دست ترکیه و عربستان و... میفته.
صحنه های سیاسی اغلب با تغییر افراد تغییر زیادی میکند. واقعیت اینه که ما در این زمینه مهم که میتواند شغل درست کنند سودآور باشد خیلی از دیگران عقب افتاده ایم .
هدف ایران عدم اسیب به حرمین بود...ذهنیت ایران اقتصادی نبود و نیست..خب اینم هدفیه.ب هدفشم رسیده..حالا این عراق و اینم استکبار جهانی! بفرمایین بخورین!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
مگه شیعیان عراق وظیفه نداشتند که جلوی آسیب را بگیرند که باید ما میرفتیم.
.وسهم ما کشته شدن جوانمان در مقابل داعش برای مالکی وعربها وحالا حمله به کردستان وبازگرداندن نفت کرکوک به عبادی ما فقط الت دستیم
اینو میدونیم که تا کنون ایران در همه کشورها مثل فلسطین افغانستان بوسنی تاجیکستان سوریه سودان عراق و سایرین فقط همه گونه هزینه داده و دیگران بهره برداری کرده اند . . . . .
مردم عراق و سوریه بخشی از تخریب کشورشان را به دخالتهای ایران نسبت می دهند و الان منتظر ورود عربستان با ثروت کلان بعنوان ناجی هستند .
ایران از طرف اعراب (تمام کشورهای عربی) بجز ضرر هرگز منفعتی نصیبش نخواهد شد. پس بهتر است همه آنها را به حال خودشان رها کنید و سعی کنید با کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا رابطه ای بر اساس احترام متقابل برقرار کنید. با دادن شعارهای الکی هم به جایی نخواهیم رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
گل گفتی
هزينه بازسازي عراق رو كه داريم ميديم،خسارت مادي جنگ تحميليم كه شوراي امنيت هم عراق رو محكوم كرد رو كه اصلا درخواست نميكنيم!خسارت معنوي وشهدامون پيشكش !داريم براشون اين همه زائر هم ميفرستيم(توريسم مذهبي)!!از دست داعشم كه نجاتشون داديم! نگذاشتيم تجزيه هم بشن!!به جاي اين همه حمايت از عراق از شيرمردان وزنان كرد، عرب ، تركمن،سيستانيءو.. ساير مرز نشينانمون اگه حمايت ميكرديم وشهروند درجه ٢ و ٣ نبودن، امنيت ايران عزيزمون روهيچكس نميتونست تهديد كنه. تابي جون نامردي اگه انتشار نديش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
آخه چطوری از برادران عزیز عراقیمان خسارات جنگ را بگیرن؟
"ممکن است " نه!!
" صددرصد " بازنده ایم!!
هر کشوری رو توی دنیا نگاه کنید میبینید مهمترین دغدغه فکری شان "منافع ملی " مملکتشان است, چرا عراق نباید به فکر "منافع ملی " خودش نباشه ؛ شما دقت کنید در زمان صدر اسلام هم "منافع حکومت اسلامی " وجود داشت ؛ حالا بیاید "ایران " رو ببینید؛ تنها چیزی که هیچوقت اولویت مسؤولین مملکتی نبود "منافع ملی " و حتی "منافع حکومتی " بود!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
برای اینکه ایرانی بودن برای مسیولین در درجه دوم اهمیت قرار دارد غافل از اینکه برای ملت در درجه اول اهمیت است.
ما حرم رو داریم

و مدافعینش رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ببخشید ما که پول نداریم به حرم برویم.هر روز هم عراقی ها مبلغ بیشتری طلب میکنند و این به آن معنی است که حرم متعلق به آنان است پس خودشان هم باید مدافعش باشند..
تاریخ نشان داده عراقیها مردمی بی وفا و بسیار نامطمن برای شرکایشون هستند. تا می تونید پوال ازشون بگیرید
جون کندنش مال ماست ، استفاده اش مال دیگران
غیر از نفت و گاز بعیده چیزی برای حضور در بازار عراق داشته باشیم.اگر هم صادراتی داشته باشیم یا مجانی توزیع میکنیم یا از جیب ملت نصف قیمت میفرستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
نفت و گاز؟ عراق خودش روی چاه های نفت و گاز نشسته
بهتر نیست سرمون به کار ومملکت خودمون باشه.............به داد ودرد مردم ومملکت خودمون باشید ..................ایرانی غیرت داره بسم االله..............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
کاش به علت کهولت سن گوش شنوا داشتند.
چه بهتر.. به فرض ایران سرمایه گذاری هم بکند و درآمدی هم حاصل بشود فقط میره جیب یه عده خاص. عموم ملت سهمشان همان گرانی و تحریم و برهه همیشه حساس خواهد بود.
مردم عراق خیلی از ما خوششان نمی آید، دولتمردان عراق را معیار نگیرید. آنها خودشان یک دیکتاتوری را پشت سر گذاشته اند و الآن نگاهشان به سیستمهای غربی است. فعالیت های ما باید در عراق به سرعت از فاز نظامی به اقتصادی تبدیل شود.
ما تو اداره مملکت خودمون ماندیم بابا دلت خوشه ها!
با کدام تکنولوژی و فن آوری بریم عراق سرمایه گذاری کنیم؟
ما فقط بلدیم بجنگیم. ما را چه به رقابت اقتصادی!!!!
بلد نیستیم!!!
سالها انزوا و جدایی از دنیا و پول نفت بی حساب و کتاب از ما ملتی راحت طلب ساخته که حوصله کار نداریم.ما فقط دنبال راحتی هستیم.یادش بخیر اونموقع هم که مدرسه میرفتیم بهمون میگفتن درس بخونید که در آینده راحت زندگی کنید.یعنی بخورید و بخوابید.بهمین خاطر توان رقابت اقتصادی با هیچ کشوری رو نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
شما با مسیولین حتما نسبتی داری ما که از ثروت بیکران نفت و گاز فقط محرومیت اقتصادی دیدیم.
ما تو اقتصاد فلک زده خودمون موندیم هیچکی هم به اینجا نمیاد و سرمایه گذاری نمی کنه الان خیلی وقته 5 سال چشم به راه ایم.
ما اقتصاد و رقابت اقتصادی سرمون می شد الان اوضاع مون این نبود.
ما فقط جنگ بلدیم و هزینه جانی و مالی دادن. ما اقتصاد و رقابت اقتصادی تو سرمون نمی ره. بلد نیستیم.
متاسفانه ايران هميشه هزينه داده به اين كشورها و هيچ گاه دنبال منافع اقتصادي نبوده
این جور چیزها آدم خودش را می خواهد. ما و این جور رقابت ها!! ابدا. مزاح نفرمایید!
اقتصاد مقاومتی اگر همراه با رقابت نباشد جواب نمی دهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اقتصاد مقاومتی که شالوده و پایه علمی نداشته باشد در حد شعار باقی خواهد ماند . البته فعلا دارد به فراموشی سپرده می شود چون از اول هم چیزی نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
اقتصادی مقاومتی پشکش شما، فقط جلوی دزدی و اختلاس ها را بگیرید بزگترین خدمت به اقتصاد کشور است.
متاسفانه وقتی مساله جنگ و هزینه دادنه خیلی خوب و عالی می جنگیم و حسابی هم هزینه می دهیم: هزینه جانی -هزینه اقتصادی- پول بیت المال را می دهیم برای جنگ حالا هرجا بخواد باشه! اما وقتی مساله بازگشت و بازگرداندن هزینه ها به سبد اقتصادی کشور هست،بلد نیستیم. راهکارش را نیاموخته ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
آخه عزیز من وقتی اکثر مسیولین طراز اول این مملکت در دهه 80 عمر خود میباشند توقع داری بر اساس علم اقتصاد روز عمل کنند. اگر خدا خواست و این ها بازنشسته شدند و جوانان امور مملکت را در دست گرفتتن شاید بتوان امید وار بود .فعلا که امیدی نیست.
ما مرد روزهای جنگیم. اقتصاد مرد خودش را می خواهد!!!!!!!!!
چقدر دلت خوشه حاجی!
ما همیشه در طول تاریخ بازنده بوده ایم، حتی به خودمون هم باخته ایم، به خودمون گل زده ایم! الان هم همینطور. اون همه هزینه مالی و جانی داده ایم در عراق، الان که وقت، وقت بازگرداندن حدافل بخشی از هزینه هایی هست که داده ایم اما بلد نیستیم توانایی اش را نداریم. چون هیچ وقت به این جور مسایل فکر نکرده ایم. همیشه به جنگ فکر کرده ایم. هیچ برنامه ای برای پایان جنگ، برای بعد از جنگ نداشته ایم.
هروقت تونستین بلوچستان و کردستان را اباد کنید اونوقت عراق برید و اونجارو آباد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
فکر نکنید بقیه ایران آباد است سری به ایلم -لرستان -هرمزگان-حراسان-خوزستان و...بزنید کل ایران ویران است.-
عراق خسارت ههههههههههههههشت ساااااااااااااااااااال جنگ رو به ایران داد؟! چرا باید تا قیام قیامت به اعراب باج بدیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
آخه مسیولان در ایران همکیش ندارند باید در کشور های دیگر دنبالش بگردند.یار در خانه و مسیولین تشنه لب میگردند.
زمانی که درگیر جنگ و تلفات جانی دادن برای داعش بودیم ای کاش به این روزها هم ذره ای فکر کرده بودیم!!!!!
همینکه عتبات متبرکه با افتخار سرپا وداعش به مرز نرسیده نابود شد ما سود بردیم از اقتصادی که نداریم چه توقعی دارید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
حق گفتی.خلاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ما ملت متحد و اکثرا شیعه هستیم و داعش هیچوقت نمی توانست و نخواهد توانست در ایران کاری بکند.وگرنه امریکا آنها را از ابتدا به ایران می فرستا د.
ممکن نه!!!!شک نکنید بازنده ایم
ما خودمون نیاز به بازسازی داریم و کسی نیست به دادمون برسه!
اقتصاد مقتصاد سرم نمیشه حاجی؛ من مرد روزهای جنگ ام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا جای تاسفه
نفوذسیاسی و جنگ و جدلهای آن بخاطر اینکه که منافع اقتصادی حفظ بشه، مثال: حکومت تورکیه با اون همه شاخ و شونه ای که بر علیه روسیه بخاطر حمله به سوریه بروز میداد همینکه کشور روسیه گردشگرهاشو از ورود به آنتالیا منع نمود، خیلی سریع دست از اون رجزخوانی کشیدند و پیوندها را با روسیه محمکتر هم کردند؛ ولی نفوذ و حضور سیاسی و امنیتی ایران در عراق یا سوریا بخاطر مسائل دیگریست و منافع اقصادی چندان مهم نیست
شما ایران را اباد کنید. برای جوانان جویای کار کار ایجاد کنید. نی خواد حالا برید عراق رقابت اقتصادی کنید بلد نیستید ابروی مون میره. مثل اون صادرات هندونه تون به قطر نشه یه وقت!!!!!!!!
یکی از سرمایه های بزرگ مملکت ما شرکتهای خدماتی است که در خارج از مرزها کسب سرمایه ودرآمد میکند مثل مپنا و شرکتهای ساختمان سازی پل سازی و... نگران نباشید آنها فعالند و کلیه تجهیزات و نیروی تخصصی آنها در داخل مملکت خودمان مهیا میشود نعمتی که بعد از انقلاب نصیب ایران شد همین است و کشورهای اروپایی و امریکا بشدت از فعال شدن شرکتهای خدماتی ایران در منطقه بیمناکند
تا زمانی که اقتصاد مملکت مون را درست نکنیم هرگز نمی توانیم تو این جور رقابت ها موفق ظاهر شویم. چون ما هیچ وفت اقتصادی فکر نکرده ایم و برای همین هم بلد نیستیم وارد رقابت اقتصادی شویم.
بازسازی عراق فرصت خوبیه برای ایران تا سرمایه گذاری انجام بده. البته باید خیلی سریعتر شرایط لازم و امکانات را برای شرکت ها جهت حضور در عراق را فراهم کنه.
الان دیگه وقتشه که دولت یک تیم اقتصادی قوی هرچه سریعتر تشکیل داده تا پیرامون سرمایه گذاری در عراق مطالعات لازم را انجام داده و زمینه های لازم را برای حضور شرکت و کمپانی های ایرای برای بازسازی عراق را بدون توجه به مذهب و ... انجام بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
دلت واقعا خوشه هر یک از مسیولین رده بالا و متوسط بعد از پایان مسیولیتشان به عنوان مشاور در دیگر ارگان های مهم مثل شورای مصلحت و... دوباره به کار گمارده میشوند و آدم از دیدن این همه تکرار سرگیجه میگیرد حالا شما فکر میکنید آدم های وارد به اقتصاد را به کار میگیرند؟پس تکلیف جهل سال نمایندگان و روسای جمهور و... که همچنان تا لب گور باید سمت داشته باشند چه می شود؟
امریکایی ها دقیقا برای عراق برنامه دارند بدون هدف که صدام را برنداشتند مهمترین دستاورد برداشتن صدام برقراری یک دموکراسی پیشرفته و با حضور احزاب فراوان از جمله حزب های شیعیان العراقیه کردها و...در انجاست. ما فقط به امید انکه انجا شیعیان هستند دست رو دست بگذاریم به اهداف خود نمی رسیم.همه ملت ها دنبال رفاه هستند و از هر سیاستی که منجر به تنگنای اقتصادی می شود گریزانند و ملت عراق هم از این قاعده مستثنی نیست.بعید است عراق از سیاست خارجی ایران که خود تحریمی می آورد پیروی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
پیامبر (ص) هم با دشمنانش پیمان صلح و دوستی می بست .حالا چرا ما نمی توانیم با امریکا دوست شویم.فقط خدا میداند و مسیولین
در سال 61 چون نمیخواستند ایران 90میلیارد خسارت را بگیرد صلاحدیدند عراق جنگ را ادامه دهد
ما چهارتا هندونه رو نتونستیم به قطر صادر کنیم! میخوایم چه چیزی به عراق صادر کنیم؟؟
برادران مسلمان و کفارایران را فقط برای دوشیدن دوست دارند.
ما 35 ساله سرمایه گذاری! بلاعوض برای اعراب کردیم
چرا خون اعراب رو رنگین تر از هموطنان دردمند خودمون میدونه این دولت؟
تو را به مقدساتتون قسم کافیه کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
ای داد از همکیش پنداریییییییییییییییی
شکی ندارم که کامنت من را سانسور می کنید ولی همین که تابناک ببینه کافیه. متاسفانه در برخورد با عراق منافع استراتژیک را فدای پیوندهای لحظه ای کردیم. اشتباه بزرگ و استراتژیک ایران بخشیدن خسارت های جنگ و ... کردهاست. در مقابل هیچ تظمینی گرفته نشد. عراق همیشه دشمن ایران بوده و خواهد بود. به عنوان کسی که دوستان عراقی زیادی دارد هشدار می دهم که اکثریت عراقی های عرب افکار عمیق پان عربی دارند و به راحتی قابل تبدیل شدن به صدامی دیگر را دارند. عراق ضعیف بسیار بهتر از عراق بعثی و نوکر امریکاست. لطفا بگویید فریب دشمنان را نخورند.
اگر ما ايرانيها دستمان را با عسل دهان عربها بگذاريم فقط گاز ميگيرند واين اولين تجربه ما نيست .صبر كنيد عراق كمى دوباره جون بگيرد وببينيد چگونه با ما رفتار ميكند دوست وهم نژاد وهم فرهنگ ما در عراق كردها بودند كه با يورش به انها محبوبيت خود را بطور كامل در كردستان از دست داديم واين اشتباه بود باور كنيد هيچكدام از عربهاى خاورميانه چه عربستانى چه سورى ويا فلسطينى ويا لبنان، ويا عراقى وهمچنين عربهاى خليج فارس مطلقا مطلقا از ايران وايرانيها خوششان نميايد.موقع گرفتارى واحتياج دوست ميشوند وپناه مياورند رفع احتياج كه شد دوباره برايمان بقول عامه دم در مياورند
نباید خود را دست کم بگیریم ما باید شعار ما می توانیم را معنا بدیم
مگر نمی گفتی که اگر در عراق و سوریه جلو داعش را نگیریم باید در داخل مرزها با آنها جنگ کنیم؟
آخه بیسواد، اونا بخش خصوصی دارن و کارشون هم کاره.اردوغان وقتی صربستان میرفت دو هزار سرمایه گذار بخش خصوصی کنارش بودند، خدایی شما کیو دارین؟ ما بخش خصوصی مون هم دولتی هستند. بس کنید دیگه...
متاسفانه ملت ما از اول انقلاب چوب بی سیاستی دولتمردان را میخورد به یاد داشته باشید کمکهای بی حساب و کتاب به حماس - به مجاهدین افقان - و به عراق و کردهای شمال عراق بعد از جنگ افقانستان شرکتهای ترکیه ای و اماراتی بیشترین قرار دادها را برای بازسازی افقانستان با دلولتهای افقان بستند . در موضوع عراق کاملا واضح است بعد از جنگ با داعش دوباره این عربستان و ترکیه هست که میان سود خودشونو میبرن ما کشور تامین هزینه هستیم نه کشوری که از معادلات سیاسی و مناقشات نفعی داشته باشیم طرح این مسایل توضیح واضحات هست اقای تابناک .....
اردوغان لشگر سرمایه داران و سرمایه گذاران بخش خصوصی داره که کل کارهای دولت رو انجام میدن، ما هم لشگر مدیران بی خاصیت و دزد رو داریم.
سلام
تاریخ، سیاست مردم عراق را بخوبی نشان داده و با ورق زدن دفتر تاریخ و مشاهده رفتارشان در جنگ هایی که امام علی ع با معاویه نمودند و خوارج ، و آب بستن بر امام حسین ع و به شهادت رساندن ایشان و یاری نرساندن مناسب به امام حسن و شهادت چندین امام شیعه در این کشور به راحتی می توان نتیجه گرفت این ها قابل اعتماد نیستند و حیف پول ایرانی برای اینها. عراقی ها در طول تاریخ از نظر قدرت و ثروت در جایگاه پایین تری نسبت به ایران و عربستان داشته اند لذا طبیعی است از هر فرصتی برای بالا رفتن از نردبان ترقی استفاده کنند حتی به قیمت پا گذاشتن بر روی همسایگانشان. لذا این نوع رفتار در وجودشان نهادینه است و اعتماد به آنها سادگی است برای پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی نیاز نیست پول ایران در عراق سرمایه گذاری شود کافی است ایران آباد و پیشرفته بسازیم و زندگی اجتماعی ایران را در وضعیت مطلوب قرار دهیم آن وقت خواهید دید تمام خاورمیانه التماس مان خواهند نمود. نماد بارز آن پزشکی پیشرفته ایران و سفر تمام خاور میانه به ایران برای امور پزشکی است کافی است مثل آلمان عمل نماییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
پزشکی پیشرفته ایران !اره پیشرفته هست امادر خالی کردن جیب مردم بدبخت ایران
بیایید خرمشهر و آبادان مخروبه از جنگ را بازسازی کنید پول نفتو تو هدر ندهید
ما فقط جاهایی برنده ایم که رقیب نداریم. مثل اعزام نیروی پیاده برای جنگیدن در عراق و سوریه! چیزی که کشور دیگری آن را انجام نداد.
کارهای سخت تر مانند ساخت و ساز و ترمیم در ایران هم پیش نمی رود چه برسد به عراق! عراقی ها را بدبخت نکنید. بگذارید آنها که کننده کارند برایشان بسازند. در ایران شرکتهایی که می توانند در حد بین المللی کار کنند به نهادی وابسته اند که به شدت تحت نظارت تحریمی قرار دارد و تجربه خوشایندی در پروژه های قبلی از خود به جا نگداشته است مانند پارس جنوبی.
اگر مقامات ما سال٢٠١٤هنگام دفاع از عراق دربرابر داعش و هنگام بازپس گيري كركوك از كردها سهمي را از عراقي ها در مقابل كمكهاي ايران مطالبه و درخواست نكردنه، شك نكنين غائله را باختيمه و كردستان عراق رو هم باخودمون دشمن كرديمه
اخه کارشناس عزیز با کدام توان اقتصادی با کدام پول , خودمون داریم التماس می کنیم یکی بیاید در کشورمان سرمایه گذرای کنه آن وقت می خواهیم با ترکیه و عربستان و امریکا که اتفاقا هیچکدامشان هم دوست ندارند به اندازه یه سر سوزنی در عراق پست داعش حضور داشته باشیم و با تمام دنیا هم ارتباط دارند رقابت کنیم در ثانی ما تا بحال در کدام کشور سرمایه گذرای کرده ایم و مهم‌تر از منفعت اقتصادی این سرمایه گذاری استفاده کرده ایم که این دومیش باشه.
عجیب است از اینهمه کامنت کههیچکدام امیدواری نداشته و همه بدبین هستند ؟؟!! عمق فاجعه همیمجاست !!!!که همه باالاتفاق میگویند شکست خواهیم خورد و زیانهای هنگفتی خواهیم داد ؟؟ بااین بینش تا امیدانه و مشکوک و این وضع مدیریت در مملکت که بحران ساز است و بی تجربه و بی هدف و مدیرانی ثروت اندوز و وکیل و وزرائی بی برنامه و ناکار امد ؟؟؟ بحث این موضعات را نکنیم بهتر است تا یک مشت افراد مایوس و بدبین و و نه مآل اندیش ؟؟؟!!بااین تولید و صنعت به شدت وارداتی از چین و ...و.. ؟؟ تصور نمیرود موفق باشیم !! هرگز !! و هزین هائی کلانی هم مثلا باهمین روش های اربعینی که سالیانه میلیارد ها دلار به عراق سرازیر کرده و میکنیم ؟؟ فقط جیب سرمایه داران و کاسبان امثال غرب و ترکها و چینی ها را فراهم آورده و خواهیم اورد !!تا شاخص بهبود در صنعت و تولید ما رخ نمائی نکند و درب باین پاشنه بچرخد !! خدا به داد ما برسد ؟؟ فقط خدا !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
حتما شما خوشبین از یقه سفید ها هستی.این یاس و نا امیدی نیست در واقع نظر مردم در باره عملکر غلط مسیولین است و تابناک بدرستی میداند که چگونه نظر مردم را غیر مستقیم در باره عملکرد مسیولین دریافت کند.این همه منفی برای مسیولان است.
در حوزه اقتصادی مملکت ما اختلاس حرف اول رو میزنه به اسم کمک به بازسازی عراق چندین میلیارد اختلاس ميشه وسر از آمریکا و کاناد درمياره! بسم اله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
آخه کدوم آدم حسابی پول برای بازسازی عراق میدهد؟
اگردانی که نان دادن صواب است خودت بخور خرمشهر آبادان سومارت خراب است
مگر ما در کمک به کشور مسلمان دنبال منافع خود بوده ایم؟!!!
تنها و تنها هدف ما بایستی اتحاد مسلمانان با همزیستی مسالمت آمیز باشد نه تفکر خوکی داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
برو بینیم بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
به ما چه ربطی دارد که مسلمانان دیگر کشور ها متحدند یا نه؟ فقط تو دنیا یک کشور مسلمان وجود دارد آنهم ایران که مملکت خود را رها کرده به دنبال اتحاد مسلمین دنیاست.عملکرد ایران را باید جزو عجایب هفتگانه به شمار آورد.
بهتر است ما کلاه خودمان را بگیریم که باد نبرد
تجربه ۱۰ سال کار بنده در عراق اینست که عراقیها تا سهم خود رانگیرند پروژه ای را به کسی واگذار نمی کنند.سهمشون را هم اول می گیرند.از ادای این درخواست هم ابایی ندارند.هر پروژه در عراق بنام یک حزب است ومستقیما بنام حزب دریافت می کنند.ما هم‌که یا اهل اینکارها نیستیم یا واقعا اینقدر که آنها می خواهند نداریم که بدهیم.عرض ارادت واحترام آنها به ایرانیها هم واقعا بی نهایت است ولی چه کنیم که سر سید الشهدا علیه السلام هم با همین پولها بر سر نیزه رفت
اگر عراقیها یک نخود عقل داشته باشین وبیان از مناطق جنگ زده که سی سال پیش جنگ تمام شده بازدید کنند حتما باز سازی را فقط به ایران واگذار میکنند و بس!!!!!!
اینها میروند تو اوگاندا بیمارستان می سازند در حالیکه شهر ما ۱۴۰کیلومتری تهران با ۳۰هزار جمعیت فاقد بیمارستان هست بعد توقع دارید از عراق دست بردارند خیر تا میتوانند از کیسه این مردم هزینه می کنند تا مثلا ابراز قدرت کرده باشند البته ما ملت همیشه در صحنه حقمان هست
خخخخخخ
چی واسه خودت بلغور میکنی چه سهمی چه کشکی اینهمه ثروت مردم ایران رو خرج این اعراب کردین بس نبوده حالا پر رو پرو اومدی میگی سریعتر دست به کار شید برید تو عراق باز اتیش بزنید به ثروت مردم ایران خجالت هم نمیکشید اینهمه خرج عراق کردین از ساخت نیروگاه برق بگیر تا جاده کشی بیمارستان سازی وابرسانی به شهر ها چی شد نتیجه اش عراق حتی حاضر نشد ویزای رو برای اربعین لغو کنه برا هر فرد 40 دلار میگیره
از عراق تا بحال بجز شر و بدبختی و مدیران نادان و سود جو ، چیزی نصیب ایران نشده و نخواهد شد .
دولت باید بودجه کشور را صرف استانهای محروم خودمان کند و با ارتقا رفاه و دانش ،مردم را شاد و سلامت و امانت دار سرزمین نگه دارد . و همه مقاماتی را که متولد عراق و یا دو تابعیتی هستند از پست های مهم خارج کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
حرف دل ما را زدی.اگه اینطری بشه که ملت جشن میگیرند.
سلام
شد ما یه روز بیدار بشیم و خبری از اختلاس نباشه
عریستان ترکیه و آمریکا مردمش مثل ایران تو شرایط بد زندگی نمیکنند اونا حق دارند تو رقابت باشند چون به همون دینی که دارند بهشون اجازه اختلاس نمیده اجازه نمیده مردم کشورش تو شرایط بد باشند و پولی که حق مردم خودشه را برای کشوری دیگه هزینه کنه
ما باید بریم با افغانستان و ونزوئلا رقابت کنیم توی اختلاس و تورم مارو چه به این این کشور های جهان اولی
باسلام
همانگونه که دربوسنی موفق نبودیم همانگونه که درافغانستان موفق نبودیم و.......... ما درزمان جنگ ومشکلات تلاش وازخودگذشتگی میکنیم برای هرملتی که نیازمندباشد واین اثبات شده شاید بدون چشم داشت ولی موقع بهره برداری سودش را دیگران می برند شاید دردیپلماسی باید دلیلش را جستجو کرد البته مردان دیپلماسی مان شایسته ولایق وکاربلد باشند بهرحال رقیبان بدخواهان ابزارهای پیشرفته دراختیاردارند وسبقت می گیرند
خدایا خودت کمک کن
مردم ایرانو فراموش نکنید
اقایان دولت مردان ، حکومت کنندگان فکری به حال مردم خودمان کنیم ، برسنی، سودان سوریه عراق ، کومور ......... همه را با سرمایه های این مردم ساختیم و موقع چیدن میوه به دامان عربستان رفتند، والله ظلم به خودتان میکنید
با اين رويكرد هميشه و همه جا بازنده هستيم
حکمرانی یک کشور امانتی است که به یک عده واگذار شده
مسولان ايراني لطف كنن غرامت جنگي كه سازمان ملل در ان زمان 100 ميليارد دلار براورد كردن با سودش بگيرن هنر كردن تا كي مثل نوكران ملت ايران واسه اين و اون كار كنه خرج كنه خون بده جون بده اخرش عربستان وهابي بياد جلوتر از ما بيسته
اين يعني بازي دوسر باخت واسه ما برد واسه عربستان
کسانی که نفت کرکوک را از کردها گرفتند و تقدیم اعرابی کردند که 8سال سرسختانه علیه ایران جنگیدند چه تضمینی می دهند که عراق پول همین نفت را در راستای سیاست های ضد ایرانی سعودی و ترکیه خرج نکند؟
ببین آمریکا برای جنگ عراق و ازبین بردن صدام در عراق، ملیاردها دلار هزینه کرده است این هزینه ها بی هدف نبوده است. الان آمریکایی ها برای عراق بر نامه دارند و بر اساس همون برنامه پیش می روند. آنها به دنبال دولتی برای عراق اند که دموکراسی سرش بشه. حقوق اقلیت ها را به رسمیت بشناسه. و در واقع به دنبال یک دولت نزدیک به غرب اند. و همه اون هزینه ها را هم بر می گردانند. انها مرد عمل اند.
آنها مثل ما اقلیت گرا نیستند. انها همه را با یک دید می بینند.
متاسفانه ماها فقط بلدیم بمیریم و خون مان را پایمال کنیم.
بی هدف و برنامه ایم.
ما باید برای یک بار و برای همیشه این سیاست خارجی مان را کنار بگذاریم و لحظه ای درنگ کنیم. ببینیم در کجای کاریم.ببینیم اصلا قصد و هدفمان از حضور در این جنگ ها و کمک های بلاعوض چیه؟ هدف مان از این همه تلفات جانی و مالی دادن چیه؟ ایا برنامه ای برای بعد از جنگ و باز گردانندن این هزینه ها داریم؟ حالا که داعش ازبین رفته برنامه ای داریم اصلا؟ یا نه داعش ازبین رفت و کلی هزینه جانی و مالی برای مان رو دست مون باقی گذاشت؟
الان دیگر داعش در عراق ازبین رفته و زمان، زمان بازسازی عراق و رقابت دولت ها برای شرکت در این بازار اقتصادی است. ما ببینیم برنامه ای داریم برای شرکت در این رقابت اقتصادی داریم؟ ایا اصلا توانایی شرکت در این گونه رقابت های اقتصادی پس از جنگ را داریم؟ اگر جواب بله هست یعنی ما می توانیم بگوییم برنده جنگ بوده ایم. اگر جواب منفی هست متاسفانه بازنده جنگ بوده ایم و فقط هزینه مالی و جانی باقی گذاشت برایمان.
متاسفانه جنگیدن و خون دادن و هزینه دادن برای ما، سود اقتصادیش برای بقیه.
ما شکست خورده ایم.
ما همیشه بدبخت و بیچاره بوده و هستیم. همیشه گل زده ایم به خودمان اما فکر کردیم که برده ایم.
جهت اطلاع هموطنان عزیزم، هم اکنون که هنوز مشکلات امنیتی عراق به پایان نرسیده و ایران در حال کمک رسانی به عراق میباشد، تعرفه صادرات فولاد به عراق برای هر تن فولاد ایرانی حدود 52 دولار، برای عربستان 15 دلار و فولاد وارداتی از اکراین صفر می باشد، جالب است که بازار فولاد عراق در کنترل جریانهای صدر و حکیم می باشد ، اگر بازار عراق برای کارخانه های فولاد گروه ملی و کاویان که در اهواز قرار دارند ، بازار پر رونقی بود، این شرکتها از ورشکستگی نجات پیدا می کردند، در حالیست که جوانان ایران در این کشور جانشان را برای حفظ این کشور فدا میکنند
به نظر من سیاست خارجی ما اصلا هیچ هدف و برنامه ای ندارد. نگاه کنید متوجه می شوید. الان دیگر داعش نیست. تقریبا به طور کامل در عراق نابود شده است ما هنوز داریم راجع به داعش و این که بعدا به کجا می ره برنامه میذاریم. در صورتی که همه کشورها اکنون به دنبال بازسازی اقتصاد عراق برای کسب ثروت و درامدند.
اکنون زمان باز سازی عراق و رقابت دولت ها برای نفوذ در بازارهای اقتصادی عراق شروع شده است. همه به فکر بردن سهم از این بازارند.
اما ما داریم به چی می اندیشیم؟ در یکی از برنامه های تلویزیونی داشتند به این فکر می کردند که خب غرب برای منطقه بعد داعش چی تدارکی دیده است!!!!!!!!!!!!!

کلا ما ........................
اگروضعیت واقعی کار،معیشتو بهداشت ورفاه اجتماعی مردم ایران را گزارش کنید سیل کمکهای بشر دوستانه به ایران سرازیر میشه ، ایران در همه زمینه ها از عراق محتاج تره ، خوبه تحقیق کنید بهره بانکی در عراق از کردستان تا بصره چقدر است بعد ببینید در ایران چقدر است؟ ای کاش این کارشناسها قدری به واقعیتها نگاه میکردند . شما برو توی روستا ها ببین چند خانوار نان نسیه میخرند تا سربرج که با یارانه تسویه کنند آقای کارشناس کدوم کشور برای خرید نان پول نداره ، این همون در آمد سرشاری هست که آقای روحانی وعده داد.
البته بهره برداری از موقعیت بازسازی عراق مهم است اما مهمتر از آن جلوگیری از تشکیل دولت تروریست ها در همسایگی ایران بود.ناامنی در مرزها به داخل کشور کشیده می شد و ما را درگیر می کرد.ایران سنگر مبارزه با تروریست ها را در سوریه و عراق قرار داد و نقشه دشمن برای ناامن کردن کشور را بهم زد.
خیلی ساده بازنده ایم ؟
با سلام
از دوستان عزیزی که دید منفی دارن می پرسم ایا کشورهایی که اعلام امادگی کردن ایا دوستان واقعی امریکا هستن اونها امروز بخاطر سود خوبی که در بخش عمران هست وارد شدن و حتی براشون مهم نیست دولت عراق اونها رو دوست داره یا نه فقط برای پول میان انها اولین دشمن عراق هستن و خودشون عراق را با برنامه به دست داعش ویران کردن اگر عراق بدست داعش می افتاد پیروز بودن و حالا که ویران شده دوباره سود باز سازیشو خودشون میبرن . دولت نباید اونجا پولی سرمایه گزاری کنه فقط باید از سرمایه گزارهای بخش خصوصیش حمایت کنه. من خودم شرکت عمرانی دارم و قبل از داعش هم توی عراق کار کردم اگه کسی سرمایه گذاری کنه سود خوبی داره.
این بخش خصوصی ماست که باید با شجاعت واردبشه
جان؟
فعلا که ما منفعتی از عراق ندیدیم که بخاطرش تو رقابت ببازیم یا ببریم فرقی نمیکنه بیشتر این عراقی ها هستند که از ما منفعت گرفتتد متاسفانه واقعییتی تلخ ودردناک هشت حمله و تجاوز و حالا هم بار امنیت و ابادی کشور عراق.
خوبه بفرمایید کجا موفق بودیم ، توی چالش خلیج فارس توی چالش سهم خواهی دریای مازندران ، توی فروپاشی جمهوری های تازه استقلال یافته ، توی چه چیزی ، جذب جوانان ، نخبگان ، جامعه زنان ؟؟؟؟توی چی ؟؟؟؟؟ فقط خوب تاوان میدیم و هزینه اونم گزاف برای هیچ .
مساله اینجاست آیا شرایط اقتصادی ما اجازه آباد کردن یک کشور با این خجم عظیم خرلبی و جمعیت رو بتنهایی میده؟ چرا نباید وافع بین باشیم؟ خوب مثلا کسی از کشور تاجیکستان انتظاز داره توی عراق سرمایگذاری عظیم بکنه یا از کشوری مثل فرانسه یا عربستان بدلیل داشتن سرمایه های مالی؟؟ البته عراق به هیچ وجه نمیتواند به ما پشت کند و نیاز به ما دارد ولی نباید بعنوان یک استان خودمان به اون نگاه کنیم و انتظار داشته باشیم با هرکشوری ما اجازه بدهیم ارتباط داشته باشد
الان ما کلی محصولات کشاورزی به عراق صادر میکنیم و بخش بزرگی از درامدهای کشاورزی صادراتی به عراق میباشد
این همه هزینه در دخالت در کشورهای منطقه با توهم برد وباخت !!!
واقعا آیا از تاریخ درس نگرفته اید که این اعراب اگر قرار به انتخاب باشد ، ایران انتخاب آنان نیست و نمک می خوردند و نمکدان می شکنند
نمونه اش همین سوریه و با آن تیم فوتبالش که از اسرائیلی ها بدتر رفتار کردند با ایران و ایرانی
ول کنید این حرفهای بی ارزش و دل به اعراب بستن را
وضع اقتصادی خراب وضع صنعتی نامناسب صادرات نفت پایین ، با چه توانی میخواهیم در مقابل رقبا منطقه ای و جهانی دست به رقابت بزنیم.
کشور ویران خودمان را بسازید عراق و بقیه پیشکش
منابع انرژی در اینده تغییر خواهند کرد و سوخت فسیلی بسیار ارزان خواهد شد نفت را حراج و ایران رابسازید تا شرکتهای پیمانکار بیکار نمانند
هر روز يه خونه رو سر اهوازي ها بدبخت به خاطر بافت فرسوده و عدم توانايي مالي براي بإزسازي خراب ميشه بعد به فكر سرمايه گذاري تو عراق هستيم
حالا وقتشه اگه بتونیم چندمیلیارد دلاری از خسارت جنگ عراق با ایران را بگیریم و در خود عراق برایشان هزینه کنیم تا در رقابتهای مد نظر عقب نمونیم
من از عراقی ها دل خوشی ندارم. چه شیعه و چه سنی
چقدر خوبیم ما!
کمک بلاعوض به کشوری که فقط کمک ما را می خواهد و سهمی از بازار خود برای ما قائل نیست.
متأسفانه ما ساختار اقتصادیمان برپایه واردات استوار است تا صادرات
عراقو ولش کنید
تنها راه ایران فاصله گرفتن از آرمان گرایی و نگاه محض به منافع ملی است .
واقعا باید به حال نویستده این مقاله تاسف خورد که تمام سرمایه گذاری را خلاصه در مسائل اقصادی کرده است...
این همه بحث وجدل برا چی
عزیز من اون زمانی که کمک نظامی و لجستیکی کردیم چزا از اونها هزینه اش رو طلب نکردیم.
الان کارش راه افتاده دیگه به ما احتیاجی نداره.
فقر و بدبختي چندين ساله .
فقط شما بفرمائید ما کجا بازنده نبودیم
تا وقتی خرشون رو پله پرچم ایران را می گذارند روچشم
ولی وقتی خرشون از پل گذشت ...
و در این مدت مردم بی نوای ایران بچه ها و جوانان معصوم و بدبخت ایران هستند که تاوان می دهند و ظلم می کشند و وقتی کسی لب می گشاید زود برچسب می چسبانید و خفه اش می کنید و پاداش ایرانی بودنش می دهید.
پاسخ ها
منفرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
دمت گرم با جوابت
البته حضور ما در عراق به دليل جلوگيري از تسلط داعش بر عراق بود كه اگر اتفاق مي افتاد امنيت مرزهاي ما شديدا به خطر مي افتاد
تابى جون به جاى مقاله نال وار يه چيزى بنويس اين جونا تشوق بشن به سازندگى و صادرات.

روحيه مردم و ضعيف نكن
ابتدا باید شبکه گسترده و پیچیده جاسوسان اقتصادی و صنعتی را در کشور نابود کرد تا مجالی برای عرض اندام شرکتهای ایرانی فراهم گردد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان