بازدید 13593
۳
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت نیرو؛

دولت لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی را به مجلس بدهد/ تنها ۴۲ درصد برنامه «اردکانیان» با اسناد بالادستی مطابقت دارد/اردکانیان وزیر نیرو شد

مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو را بررسی می کند./ در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع کرد.
کد خبر: ۷۴۲۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 29 October 2017
مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم پرداخت و پس از آن کار بررسی صلاحیت وزیر نیرو را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش «تابناک»، در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن پرداختند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع کرد.
 
اردکانیان متولد سال ١٣٣٧ در شهر یزد و دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی سازه از دانشگاه صنعتی شریف، ‏کارشناسی ارشد از دانشگاه مک مستر کانادا و دکترا در رشته مدیریت آب از انگلستان است‎.‎‏

او در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله ‏خامنه‌ای (مقام معظم رهبری) معاون عمرانی وزارت کشور بود و در دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معاونت برنامه‌ریزی ‏وزارت نیرو شد. پس از آن و در دوران اصلاحات اردکانیان چهار سال قائم مقام وزیر نیرو شد و چهار سال دیگر هم مسوولیت ‏معاونت امور آب را برعهده گرفت.

او همچنین نایب‌رییسی انجمن آب‌شناسی ایران و مدرس در دانشگاه شریف بوده است و طرح‌ها و ‏پروژه‌های مختلفی را به انجام رسانده. اردکانیان در مدیریت مجامع مختلف علمی و تخصصی بین المللی مرتبط با آب از جمله ‏فرهنگستان بین المللی آب، شورای حکام موسسه آموزشی آب یونسکو، انستیتوی آب و محیط زیست دانشگاه ملل متحد فعالیت کرده و ‏مسوولیت داشته است. ‏
 
در جریان معرفی اعضای کابینه دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور حبیب الله بیطرف را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد اما مجلس به او رای اعتماد نداد و با گذشت کمتر از سه ماه رضا اردکانیان به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت نیرو به مجلس معرفی شد که مجلس با آن موافقت کرد. 

گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر نیرو؛
اردکانیان وزیر علوم شد
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۵:۵۳
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز (یکشنبه) پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۲۵ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۷۶ رای اخذ شده با تصدی وزارت نیرو توسط رضا اردکانیان موافقت کردند.
اردکانیان در دفاع از برنامه های خود
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۵:۴۰
سند جامع آب کشور را تدوین می‌کنیم
 
رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو اظهار داشت: از رئیس‌جمهور به دلیل اعتمادشان به این جانب و معرفی به عنوان وزیر نیرو تشکر می‌کنم و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری شما نمایندگان که به تعبیری اعتماد ملت ایران است، بزرگترین افتخار و سنگین ترین مسئولیت زندگی خود را آغاز کنم.

وی افزود: پیش از این در نظر داشتم که راجع به اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم در ارتباط است و همچنین ضرورت اقدامات اصلاحی زیست محیطی و مدیریت مصرف و تقاضا صحبت کنم. واقعیت این است که در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب به صورت رسمی و غیررسمی در جلسات، کمیسیون‌ها و مجامع استانی با شما نمایندگان صحبت کرده‌ و برنامه‌هایم را اعلام کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی نیرو همچنین بیان کرد: بنده به عنوان یک کارشناس بین‌المللی در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط‌ زیست بیش از ۴۶ کشور دنیا چه در حال توسعه و چه برخی کشورهای در حال توسعه را بررسی و با مدیران و سیاستمداران آنها نشست و برخاست داشته و در جلسات پارلمانی آنها مسائل آب و محیط‌ زیست را به بحث گذاشته‌ام.
گیلانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۵:۳۹
در برنامه‌های وزیر نیرو به موضوع مدیریت آب توجه نشده است

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 7 آبان) در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: وزارت نیرو بسیار مهمتر از وزارت نفت است و توسعه زیرساخت‌های آب و برق می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

وی افزود: در حوزه وزارت نیرو، مهمترین ضعف ما مدیریت آب است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو به صورت جدی به آن توجه نشده است. یکی از اثرات نامطلوب مدیریت وزارتخانه نیرو در گذشته، احداث سد گتوند است که امروز تبدیل به بحرانی‌ترین مسئله برای خوزستان شده است.

گیلانی با اشاره به میزان نمک جمع شده در پشت سد گتوند، اظهار داشت: بیش از 7 میلیون متر مکعب نمک در آب دریاچه پشت سد گتوند حل شده که یک خطر بزرگ برای خوزستان است و وزیر محترم باید توجه خاصی به این موضوع داشته باشد.

نماینده مردم شوشتر در مجلس تصریح کرد: آقای اردکانیان چگونه این مقدار نمک را که مثل بمب ساعتی در آمده و در حال انفجار است، می‌خواهد مدیریت کند؟ انتظار مردم این است که به این موضوع به صورت جدی توجه شود. وزیر محترم با توجه به نقش این وزارتخانه در بسترسازی برای اشتغال چه برنامه‌ای برای این حوزه دارد؟

وی افزود: نابرابری و ظالمانه بودن رفتارها با کشاورزان در حوزه انتخابیه من گاهاً باعث می‌شود آنها 7 برابر قیمت معمول آب را بپردازند و همچنین در طی سال دو بار و به دو دستگاه مختلف آب بها بپردازند آن هم در منطقه‌ای که بیش از 70 درصد زندگی مردم متکی به آب است.

گیلانی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من موضوع مدیریت آب یکی از مسائل مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است که باید با هوشمندی و به دور از مسائل سیاسی به آن پرداخته شود.
یوسفی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۵:۲۱
نگرش غلط انتقال آب بین حوزه‌ای از سرشاخه‌های کارون و دز و دریای خزر در زمان مسئولیت اردکانیان پیگیری می‌شد

همایون یوسفی در در مخالفت با رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: موضوع آب مهمترین چالش دوران معاصر کشور است که عمده مساحت فلات ایران شامل مناطق گرم و خشک است و ایران از نظر ناپایداری شاخص‌های محیط زیستی در رتبه نخست جهانی قرار دارد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت حل مشکل آب باید توسعه همزمان در سایر بخش‌ها رخ دهد، افزود: آنچه که امروزه با آن مواجه هستیم بیشتر عمران نقطه‌ای است و با معنای توسعه همخوانی ندارد و ما مفهوم توسعه را به درستی درک نکرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه آنچه در برنامه‌ریزی کشور به عنوان توسعه ذکر می‌شود بیشتر توهم توسعه است، ادامه داد: امروزه ساختار تصمیم‌گیری در نظام آب کشور با نگاه از بالا به پایین و بدون توجه به جوامع محلی و دانشگاهی است و در مدیریت آب تمامی ساختارهای قبلی که مبتنی بر ساختارهای محلی بوده کنار گذاشته و دولت‌ها فکر کردند که با برنامه‌ریزی تحکمی و نگاه از بالا به پایین و استفاده از پول و تکنولوژی می‌توانند جوابگوی این توازن باشند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمرکز بر مدیریت عرضه سبب شده که زمان زیاد و غیرقابل جبرانی را برای مدیریت تقاضا از دست دهیم، یادآور شد: برای بازسازی وضعیت کنونی نیازمند تجدیدنظر در حاکمیت آب و اتخاذ رویکرد نو و استفاده از سرمایه‌های اجتماعی هستیم.

یوسفی افزود: اگر قرار است غفلت‌های گذشته را جبران کنیم ناچار هستیم نقشه راهی مبتنی بر یک دوره ریاضت آبی را ترسیم کنیم و حاکم بودن یک تفکر صرفا مهندسی دلیل بحران امروز آب کشور است و بدون اجتماعی کردن موضوع اب نمی‌توان راه‌حل مناسبی پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آب ترکیب در هم تنیده‌ای از مسائل طبیعی و اجتماعی است، ادامه داد: در دهه‌های اخیر با غفلت معنادار در استفاده از حوزه‌های علوم انسانی در کنترل منابع آب مواجه بوده‌ایم و در نقطه مقابل شاهد توجه افراطی و کاریکاتورگونه به مسائل حوزه آب و با نگاه صرفا مهندسی بودیم و امروزه با سیاسی شدن موضوع آب، مشکل آب پیچیده‌تر شده است.

یوسفی با تأکید بر اینکه مخالفت جامعه‌شناسان با طرح های توسعه به معنای مخالفت با اصل توسعه نیست، اظهار داشت: این مخالفت با ناپایداری توسعه است چرا که اجرای این طرح‌ها ممکن است در جامعه ایجاد گسست اجتماعی کند و شرایط به گونه‌ای است که گویی طرح‌های توسعه سوار بر ما شده‌اند اما ما سوار بر تفکر توسعه‌ای نشده‌ایم.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیتی کردن موضوع آب یکی از خطرات مدیریت حوزه آب است، افزود: باید بین ابعاد امنیتی آب و امنیتی کردن آن تفاوت قائل شد.

وی ادامه داد: با توجه به چالش جهانی آب دیپلماسی آب باید جزو برنامه‌های سیاست‌ خارجی قرار گیرد و در نهایت حل مشکل آن با درگیر کردن جامعه و تبدیل مسئله آب به مسئله اجتماعی به همراه جلب مشارکت اجتماعی به همراه جلب مشارکت مردم و نخبگان انجام می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فشار فقر و نابرابری سبب تعرض مردم به محیط زیست و منابع آبی می‌شود، تصریح کرد: علت‌های کمبود آب در ایران شامل رشد جمعیت، کشاورزی غیرموثر و مدیریت نامناسب آب بوده است و موضوعاتی مانند انتقال آب نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه سبب از بین رفتن حیات در مبدأ و ایجاد عارضه در مقصد می شود.

یوسفی با اشاره به اینکه استان خوزستان در حال حاضر به شدت درگیر مسائل محیط زیستی است، افزود: ریشه اصلی تمام مسائل زیست محیطی کمبود منابع آب است لذا حیات خوزستان که شیشه عمر ایران بزرگ است به شدت در معرض تهدید است و پروژه‌های انتقال آب نفس‌های خوزستان را به شماره انداخته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: با توجه به نکات ذکر شده بنده به عنوان یکی از نمایندگان ملت شریف ایران و خوزستان درخواست تجدیدنظر در سیاست‌های آبی کشور را دارم چرا که حیات مردم شریف ایران و خوزستان وابسته به این تصمیمات است.

یوسفی با بیان اینکه بر همه مسلم شده که مسئله آب در کشور به حد بحرانی رسیده است، یادآور شد: در این حوزه باید نگرش سازه‌ای که تاکنون حاکم بوده به سمت نگرش مدیریت منابع آب و مدیریت تقاضا تغییر یابد و عرصه آب کشور از سیاست‌زدگی به دور ماند و نگرش علمی غالب شده و به مسائل زیست محیطی طرح‌ها اهمیت داده شود.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگرش غلط انتقال آب بین حوزه‌ای از سرشاخه‌های کارون و دز و دریای خزر که در زمان مسئولیت اردکانیان در وزارت نیرو پیگیری می‌شده تبدیل به مسئله اجتماعی بین چند استان شده است، افزود: حضور فردی در صدر وزارت نیرو که شبهه پیگیری انتقال آب به عنوان یک دغدغه شخصی و منطقه‌ای برای وی مطرح بوده است، می‌تواند تحریک‌کننده بوده و اعتماد مردم را کم کند.

وی ادامه داد: کمبود آب در خوزستان و فعال شدن کانون‌های ریزگرد و خشک شدن چشمه‌های آب و چاه‌ها در چهارمحال و بختیاری و کاهش شدید آب در پایین دست کارون و مشکلات دریاچه ارومیه و هزینه‌های سرسام‌آور آب و بی‌اثر بودن طرح‌های انتقال آب در حل مشکل استان‌های مقصد تنها گوشه‌ای از مشکلات انتقال آب بین حوزه‌ای است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ممکن است بر این نوشته ایراد قصاص قبل از جنایت وارد شود، اظهار داشت: تا پیش از مشاهده تغییر نگرش و یا ابراز نظرات رسمی و برنامه‌های اردکانی تکیه بر برنامه‌ها و عملکرد گذشته تنها راه ترسیم چشم‌انداز آینده است.

یوسفی با اشاره به اینکه بر اساس گزارشات جهانی تغییر اقلیم از عرض‌های میانی کره زمین آغاز شده است، افزود: پدیده تغییر اقلیم از جنوب غرب ایران یعنی خوزستان در حال ورود به فلات ایران است که در صورت عدم توجه به مدیریت منابع آب کشور مشکلات امروز زیست محیطی خوزستان در آینده نه چندان دور به کل فلات ایران تسری پیدا می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس آمار آورده سالیانه کارون بزرگ به یک سوم کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: پروژه‌های انتقال آب نفس کارون و نفس مردم خوزستان را به شماره انداخته است مگر ما چند کارون در ایران داریم که وضعیت آن به این شکل درآید.

یوسفی یادآور شد: حیات کارون به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشخصات شناسنامه تمدن اسلامی به شدت به خطر افتاده است و متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که بر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسبکارانه وجود دارد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهمیت آب برای حیات زمین همانند خون برای بدن است، افزود: ما پزشکان هیچ وقت در برابر جریان خون سدی نمی‌زنیم و آن را به جای دیگری منتقل نمی‌کنیم چرا که سبب از بین رفتن حیات در مبدأ و ایجاد عارضه در مقصد می‌شود  پس چرا با پروژه‌هایی همانند انتقال آب برخلاف نظام آفرینش گام برمی‌داریم.

وی ادامه داد: مخالفت امروز بنده نه با یک شخص که فردی علمی و سوابق مثبت در عرصه جهانی بلکه بیان دغدغه محیط زیستی ملت ایران است که اغلب ریشه در کمبود آب دارد و مخالفت بنده، مخالفت با یک تفکر است که ممکن است با مدیریت ناصحیح آب حیات را در سراسر ایران به خطر بیندازد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مخالفت خود با اردکانیان را اعم از سوابق پررنگ وی در مدیریت آب کشور که اکنون آثار و صدمات آن پدیدار گشته است، عنوان کرد.

یوسفی سوابق غیرقابل انکار اردکانیان در طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای را دلیل دوم مخالفت خود عنوان کرد و افزود: نقش جدی اردکانیان در دستور اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد در سال 1384 بدون داشتن مطالعات کار و مجوز زیست محیطی برگزاری سمیناری با انتقال آب بین حوزه‌ای و نقش آن در توسعه پایدار در بهمن 1383 به منظور جا انداختن انتقال آب بین حوزه‌ای، شعاری بودن برنامه‌ها و نداشتن برنامه اجرای مشخص، عدم شفافیت  در خصوص پروژه‌های انتقال آب، عدم راهکار اجرایی در خصوص مدیریت منابع، موضوع احداث سد گتوند در زمان مدیریت اردکانیان که همانند یک بمب عمل نکرده حیات را در خوزستان تهدید می‌کند از دیگر دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو است.
موافق وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۵:۱۵
دولت لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی را به مجلس بدهد

محمدعلی وکیلی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (یکشنبه) مجلس و در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: موضوع آب مسئله مشترک مطالعات پیرامون چالش‌های کشور است و مخالفین هم این دغدغه مشترک را دارند. بحران آب آنچنان است که فقط استان‌های یزد و کرمان نگران آن نیستند بلکه استان‌های دیگر نیز دغدغه یکسانی دارند و همه ملت دل نگران این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه «بیم تسری بحران آب به همه حوزه های انرژی وجود دارد» یادآور شد: این نگرانی هست که بحران آب به یک بحران امنیتی برای کشور تبدیل شود و این توصیف خوشایندی نیست که بگوییم که این بحران برآیند سوءمدیریتی است که ما را به اینجا رسانده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سوابق بین‌المللی و تخصص رضا اردکانیان اظهار داشت: این سوابق و تجارب ما را امیدوار به حل چالش‌های حوزه آب و انرژی می کند چراکه این حوزه نیازمند شخصیتی با حداکثر مشروعیت است تا بتواند گامی در جهت بهبود بردارد. این مشروعیت زمینه را فراهم کرده که ایشان بتواند گام‌های اساسی در حوزه انرژی بردارد.

وکیلی ضمن قدردانی از رئیس‌جمهور برای معرفی رضا اردکانیان خواستار ارائه سند دراز مدت پنجاه ساله آب از سوی وی شد و گفت: با توجه به ظرفیت تعاملی و شناخت آقای اردکانیان انتظار داریم برای مسئله آب، محیط‌ زیست و خاک به عنوان یک پکیج یک جا درمانگری شود و از دولت می خواهیم لایحه تاسیس وزارتخانه انرژی، آب و محیط‌ زیست را به مجلس بدهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه «نگاه‌های بخشی در وزارت نیرو کارآمدی و پاسخگویی این وزارتخانه را به حداقل رسانده» یادآور شد: البته نوع ساختار این وزارتخانه در این امر بی تاثیر نبوده است. وزارت نیرو ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران بخش خصوصی برق است. امیدواریم همانطور که در برنامه آقای اردکانیان عنوان شده از پتانسیل انرژی برای حل مسئله آب استفاده شود و ایشان با اتکا به مشروعیت خود قدم‌های ملموسی در حوزه وزارت نیرو بردارند.
موافق وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۴:۵۶
بدنه وزارتخانه اردکانیان را قبول کرده است 
تاکنون برای موافقت با هیچ وزیری صحبت نکرده ام اما وقتی اردکانیان معرفی شد احساس تکلیف کردم و از روحانی هم به خاطر معرفی او تشکر می کنم

دوستان مخالف! به همان دلایلی که شما مخالفت خود را اعلام کردید باید اردکانیان وزیر بشود چون یک شخصیت ملی است و محصور در جغرافیا نیست

از ابتدای انقلاب بسیاری از چاه های غیر مجاز با حمایت مسئولین دولت، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه حفر می شد و یک وزیر علمی باید این مشکل را حل کند

اردکانیان از 35 سال پیش در وزارت نیرو کار می کرده و بدنه وزارتخانه او را قبول کرده است، اگر بدنه وزارتخانه ای یک وزیر را قبول نکند، با سریش هم نمی توانیم او را بچسبانیم
آغاز بررسی صلاحیت اردکانیان در جلسه نوبت عصر مجلس
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۴:۱۸
جلسه نوبت عصر امروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد که قرار است به ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو پرداخته شود.

در جلسه نوبت صبح مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم و منصور غلامی به ایراد سخنان خود پرداختند. همچنین یک مخالف و یک موافق وزیر پیشنهادی نیرو نیز اظهارات خود را مطرح کردند. بنابراین در جلسه نوبت عصر قرار ست یک مخالف و یک موافق وزیر پیشنهادی نیرو صحبت‌های خود را عنوان کنند.

بعد از آن مجلس وارد رای گیری از نمایندگان خواهد شد.
پایان جلسه نوبت صبح مجلس برای بررسی صلاحیت غلامی و اردکانیان
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۱۸
مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که اداره بخشی از جلسه علنی امروز (یکشنبه) را بر عهده داشت، دقایقی پیش اعلام تنفس کرد و گفت که مجلس مجددا در ساعت ۱۴ برای ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو تشکیل جلسه خواهد داد.


موافق وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۱۸
اردکانیان اعتبار بین‌المللی خوبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی دارد

عبدالله رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.

وی ادامه داد: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد. اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معان مجلس سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.

وی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس صیانت از ذخائر آب کشور، جبران طراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان برشمرد و افزود: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.

رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب شیرین کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.

وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش فاحشی روبروست، ادامه داد: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.

رضیان در پایان از نمایندگان خواست تا به دلیل وضعیت نامناسب صنعت و وضعیت آب و برق کشور  با رای بالا به اردکانیان این مسئله را حل کنند.
مخالف وزیر پیشنهادی نیرو
۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۱:۵۵
تنها ۴۲ درصد برنامه «اردکانیان» با اسناد بالادستی مطابقت دارد
سید رضی نوری در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: مهمترین مسئله‌ای که کشور با آن مواجه است، آب و خشکسالی است و یکی از دلایل مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی نیرو این است که علیرغم سوابق و تجربیات ۲۰ ساله وی در وزارت نیرو، برنامه مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی که اردکانیان در دو سال آخر دوران اصلاحات مسئولیت در وزارت نیرو داشت، مشکلاتی در مدیریت آب به ویژه در استان‌ها به وجود آمد. همچنین سدسازی‌های زیادی انجام شد. همچنین عدم کنترل بر برداشت غیرمجاز از سفره‌های آب زیرزمینی به وجود آمد.

نماینده مردم شوش در مجلس همچنین بیان کرد: اگر امروز تنش و بحران کم آبی در کشور وجود دارد، انتظار داریم که برنامه مشخص و قاطعانه‌ای ارائه شود. باید همراهی بین مجلس و دولت جوابگوی مشکلات زیست محیطی باشد. اگر فکری به حال ریزگردها و تالاب‌ها نکنیم، می تواند برای نسل آینده خطرآفرین باشد.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: ۹۷ درصد کل آب جهان شور، دو درصد یخی و یک درصد شیرین است. سوال می کنم برای اینکه بتوانیم آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم وزیر پیشنهادی نیرو چه برنامه‌ای دارد؟

نوری ادامه داد: در برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی نیرو ارائه کرده است تنها ۴۲ درصد با اسناد بالادستی مطابقت دارد. لذا معتقدم عدم برنامه ریزی برای تخصیص آب مطابق الگوی کشت و انجام تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب شیرین کن می تواند مشکلاتی را به وجود آورده و تنش آبی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه آب شیرین کن‌ها باید در راس برنامه ها و در دستور کار قرار گیرد، گفت: این همان موضوعی است که در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو دیده نمی شود.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به برنامه ریزی برای بازگردانی و چرخش آب گفت: در کشورهای پیشرفته که نزولات آسمانی‌شان بالا است، اقداماتی را برای بازگردانی آب انجام می دهند اما در برنامه های وزیر چنین موضوعی دیده نمی شود.

نوری در پایان بیان کرد: نباید امنیت غذایی را جدا از امنیت آب بدانیم و اگر می خواهیم رشد و توسعه پایدار داشته باشیم باید امنیت آبی را جدی بگیریم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
در صورتیکه اردکانیان رأی لازم برای تصدی وزارت نیرو را کسب کند امروز قطعاً روز فاجعه و عزای خوزستان و نابودی بخش وسیعی از محیط زیست کشور خواهد بود .
اقا دیگه تعامل نکن شما فقط برابر اوامر عمل کن و با این لغات نمتوانی سر مردم را شیره بمالی
سلام
ان نماینده که جلوی ردیف ۲۵۱ و ۲۵۲ با کت ابی رنگ نشسته بفرمایید انجا باید تمرکز داشت و برنامه را گوش نداد نه اینقدر خودزنی کنید و بکوبید روی پای خود ت . مردم این صنه ها را دارند می بینند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر