بازدید 2591

۸۰ درصد شهر‌های بزرگ در معرض زلزله است

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر را در کشور تجربه می‌کنیم.
کد خبر: ۷۴۴۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 04 November 2017
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:: باید در بازآفرینی شهری به مسئله زلزله توجه کنیم، زیرا هر ۱۰ سال یک بار زلزله بیش از ۷ ریشتر را در کشور تجربه می‌کنیم.

محمد شکرچی زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت : کیفیت ساختمان های کشور از جنبه های معماری، هویت فرهنگی و کالبدی باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد شهرهای کشور در معرض زلزله است ، تاکید کرد : باید ساختمان ها را با رویکرد حفظ هویت معماری اسلامی توسعه دهیم و از حیث سازه ای و پایایی ساختمان، در برابر حوادثی مانند زلزله ، مقاوم باشد.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل هایی را برای مقاوم سازی در برابر حوادثی مانند زلزله اماده کرده ایم ، تاکید کرد: فعالیت جدی را در بحث بازآفرینی شهری و مخاطرات طبیعی اغاز کردیم و برای بافت ها و بناهای تاریخی مسئله زلزله را مورد توجه قرار دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بنایی مانند ارگ بم با تاریخ چند هزار ساله در 20 ثانیه فروریخت ، بنابر این باید برای بازآفرینی منطقه تاریخی تلاش کنیم.

شکرچی زاده ادامه داد : ضوابطی را تهیه می کنیم تا بازآفرینی ها با در نظر گرفتن مسئله مقاومت در برابر زلزله باشد.

شکرچی زاده گفت : زلزله های مهمی از دهه 40 اتفاق افتاد و ساختمان هایی که با مصالح خشتی بود ، فرو ریخت و نوعی بدبینی به این نوع ساختمانها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در استانداردها و مقررات ملی اجازه نمی دهیم ساختمانی با خشت ساخته شود ، تاکید کرد : در بازسازی های بعد از زلزله و نوسازی بافت های فرسوده که بنیاد مسکن انجام داد این امر را رعایت کردیم.

وی گفت : باید در بهسازی و ساخت و سازها به وجه فرهنگی و معماری توجه کنیم و مخاطرات طبیعی را هم مد نظر قرار دهیم.

شکرچی زاده تصریح کرد : بازآفرینی ساختمان ها در شهر تاریخی یزد به ثبت جهانی یونسکو رسید و آنها بر اساس دستورالعمل ، بهسازی ها و بازآفرینی را انجام می دهند و حتی در ساختمان هایی که می خواهند بسازند ، می توانند از خشت های مقاوم استفاده کنند تا ویژگی بومی را ایجاد کند.

وی افزود: بسیاری از نقاط کشور مسئله جدی زلزله را دارد و در استان کرمان یا آذربایجان شرقی آثار فرهنگی ارزشمندی دیده می شود اما مخاطرات زلزله هم جدی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل