بازدید 3778
طي سه ماه گذشته انجام شد؛

افزايش ۶۰۰۰ ميليارد ريالي ارزش سهام “وصندوق”

کد خبر: ۷۴۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹ 04 November 2017
اهم اقدامات انجام شده در جهت افزایش بازدهی و رشد عملکرد شركت سرمايه‏ گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدینگ انرژی) در بورس تهران در مصاحبه اي با سعيد محمدي مدير سرمايه گذاري اين شركت تشريح شد كه ماحصل اين گفت و گو را با هم مي خوانيم.

فعالیت شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در چه حوزه هایی است و بر روی چه صنایعی تمرکز دارد؟

شركت سرمايه‏ گذاري صندوق بازنشستگي كشوري درتاريخ ۱۳۶۷/۰۴/۲۵ در اداره ثبت شركت‏هاي تهران به ثبت رسيد و در تاريخ ۱۳۷۹/۰۶/۳۱ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذيرفته شده است.

به منظور افزايش بهره­ وري و بازدهي سرمايه، اين شركت از اواخر سال ۱۳۹۴ به عنوان هلدينگ انرژي صندوق بازنشستگی کشوری رسماً فعاليت كاري خود را روي موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاهي متمركز نمود تا با بهره ­گيري از ظرفيت­هاي ويژه نسبت به ايجاد ارزش افزوده بيشتر براي سهامداران خود اقدام نمايد.

اين شركت با دارا بودن فرصت­هاي بالاي جذب همكاري و سرمايه ­گذاري خارجي و قرار گرفتن در بين ۲۰ شركت برتر از نظر ارزش بازار سهام در بين ۴۵۰ شركت بورسي ايران، گامي بلند به سوي تبديل شدن به يكي از بزرگترين شركت­هاي سرمايه­ گذاري در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي و نيروگاهي در ايران برداشته و رويكرد جديدي در ارزش آفريني و ايجاد ارزش افزوده رقم زده است.

عملکرد شرکت در زمینه قیمت سهام شرکت و بازدهی به چه صورت بوده است؟ ارزش بازار شرکت طی چند ماه گذشته چه تغییری داشته است؟

در سال گذشته به دلیل تغییر سال مالی شرکت سرمایه‏ گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از ۳۱ شهریور ماه به ۲۹ اسفند ماه، به فاصله ۶ ماه دو مجمع عادی برگزار گردید که در هر یک از آنها ۲۴۰ ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران شرکت تقسیم شد. قیمت سهم بعد از برگزاری مجمع در انتهای تیرماه سال جاری روند رو به رشدی را طی نمود بطوریکه در یک بازه زمانی حدوداً سه ماهه ۱۸ درصد رشد داشته است.

ارزش بازار شرکت بعد از برگزاری مجمع در انتهای تیرماه سال جاری ۳۴،۰۴۷ میلیارد ریال بوده است که بعد از حدود سه ماه با عملکرد مثبت شرکتهای زیرمجموعه (بویژه شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی و فرآورده های نفتی) در اوایل آبان ماه به ۴۰،۱۲۲ میلیارد ریال رسیده است. این موضوع بیانگر افزایش بیش از ۶،۰۰۰ میلیارد ریالی در ارزش بازار شرکت و دارایی بازنشستگان در طی همین مدت می‏باشد. انتظار می‏رود با تثبیت یا افزایش قیمت نفت در محدوده بالای ۵۵ دلار، شاهد رشد قیمت سهام موجود در پرتفوی وصندوق باشیم.

با توجه به اینکه عمده پرتفوی بورسی شرکت متمرکز بر صنایع پتروشیمی و فرآورده های نفتی است؛ با توجه به تغییرات قیمت نفت، در مورد ارزش پرتفوی و تغییرات آن در چند ماه اخیر توضیح دهید؟

وضعیت پرتفوی بورسی شرکت بعد از برگزاری مجمع عادی سالیانه شرایط مطلوبی داشته است. ارزش پورتفوی بورسی شرکت در طی بازه زمانی سه ماهه گذشته بیش از ۲،۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است و مدیریت شرکت بر حفظ و افزایش این ارزش دارایی بازنشستگان تاکید دارد. افزایش قیمت نفت و همچنین رشد قیمت سهام پتروشیمی و همچنین شرکت های فعال در صنعت فرآورده های نفتی موجب رشد ارزش سهام موجود در پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ انرژی) شده است.

همانطور که می دانید انجام سرمایه ‏گذاری مطلوب از سوی صندوق‏های بازنشستگی نیاز به برنامه ‏ریزی بلندمدت دارد؛ شرکت سرمایه ‏گذاری صندوق بازنشستگی برای افزایش بازدهی و افزایش ثروت سهامداران چه اقدامات مهمی در بازه زمانی بلندمدت انجام داده است؟

مدیریت هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان بازوی صندوق بازنشستگی کشوری در سه سال گذشته، اقدامات متعددی را برای افزایش ثروت صاحبان سهام خود اعم از بازنشستگان و دیگر سهامداران خرد انجام داده و همچنین در حال اقدام دارد. اقداماتی از قبیل:

*اصلاح ساختار شرکت از سرمایه‏گذاری چند رشته‏ای به سمت هلدینگ انرژی
*خرید بلوک ۷۷/۵۱ درصدی شرکت پتروشمیران مالک ۵۱% سهام شرکت پلی پروپیلن جم
*کسب قبضه مدیریتی در شرکت پلی پروپیلن جم (مجموع ۷۵% سهام)
* تامین مالی و اتمام پروژه صبافولاد خلیج فارس به عنوان نخستین تولیدکننده آهن اسفنجی به شکل بریکت گرم در ایران
*خرید بلوک ۵۱ درصدی پتروشیمی مسجد سلیمان
*فعال‏سازی مجدد و تسریع در پروژه ABS Rubber پتروشیمی جم با سرمایه‏گذاری ۱،۲۰۰ میلیارد تومانی
* مدیریت بهینه شرکت‏های سرمایه‏پذیر هلدینگ
*وصول مطالبات از شرکت‏های سرمایه‏پذیر و کاهش مطالبات به حداقل ممکن
*وصول مطالبات بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان از شرکت سرمایه‏گذاری رنا و استرداد ۶/۹ درصد از سهام شرکت ایران خودرو به مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان
*تعامل سازنده با شرکت نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و هم ‏افزایی با شرکت سرمایه ‏گذاری تامین اجتماعی و وزارتخانه متبوع
*تهاتر بدهی سنواتی ناشی از سود سهام دریافتنی شرکت‏های نفت پاسارگاد، نفت ایرانول و پتروشیمی فن‏آوران با مطالبات شرکت تاپیکو از پتروشیمی جم
*انتقال سهام شرکت پتروشیمی جم از بازار فرابورس به بورس
*کسب قبضه مدیریتی پتروشیمی جم با اخذ سهام ۷۵/۳ درصدی از تاپیکو و کسب مالکیت ۷/۵۰ درصد توسط گروه
* تولید گریدهای جدید محصول در مجموعه‏ شرکت‏های پتروشیمی اصلاح ساختار مالی و تولیدی شرکت لوله سازی اهواز و رفع مشکلات مجموعه -*اخذ بیش از یک میلیون تن قرارداد تولید لوله از شرکت ملی گاز
*افتتاح خط تولید لوله اسپیرال در شرکت لوله ‏سازی اهواز
*مذاکرات بین المللی و انعقاد تفاهم نامه با شرکت های بزرگ دولتی ژاپن، کره جنوبی و چین جهت اجرای پروژه ها به صورت EPC+F
* پرداخت دوبرابری نقدینگی به صندوق بازنشستگی کشوری جهت تامین بخشی از مستمری بازنشستگان فرهیخته نسبت به سال قبل
* تکمیل زنجیره ارزش، حفظ و افزایش ثروت بین نسلی در خانواده صندوق بازنشستگی کشوری و جلوگیری از خام فروشی در راستای تحقق سیاست‏های اقتصاد مقاومتی
*تحویل و بهسازی نیروگاه برق حرارتی تبریز از وزارت نیرو به میزان ۶۵/۶۳ درصد، تعمیرات اساسی دو واحد بخار و اخذ قسمتی از مطالبات معوق از وزارت نیرو در قالب اسناد خزانه اسلامی.
*توجه ویژه به موضوع HSE و عدم بروز حادثه در مجتمع های پتروشیمی وابسته به هلدینگ انرژی
*مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‏های سرمایه ‏پذیر در راستای حفظ ارزش دارایی‏ های هلدینگ
*افزایش رشد NAV هلدینگ انرژی به میزان ۲۵ درصد طی یکسال اخیر

هلدینگ انرژی برای آینده چه برنامه هایی را دنبال می کند؟

در حال حاضر در بازار بدهی، اوراق منتشره از سوی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ انرژی) یا زیرمجموعه های آن نداریم؛ ولی برنامه ریزی های صورت پذیرفته تا جهت سرمایه ­گذاری­ها و تامین مالی پروژه های این هلدینگ و شرکت­های زیرمجموعه از منابع مالی بازار سرمایه بویژه بازار بدهی استفاده بهینه صورت پذیرد. در این رابطه مذاکراتی نیز با شرکت­های تامین سرمایه انجام شده است.

همچنین پس از توافق برجام، مذاکرات متعددی در جهت جذب سرمایه گذار خارجی و صاحب تکنولوژی صورت پذیرفت. از نتایج مذاکرات می توان به جلب نظر سرمایه‏ گذار چینی برای اجرای پروژه عظیم پتروشیمی مسجد سلیمان به صورت EPC اشاره نمود. شرکت های دیگر گروه نیز مذاکراتی را در حال انجام دارند.

ارزش بازار هلدینگ انرژی در حال حاضر حدود ۴۰.۱۰۰ میلیارد ریال می باشد. ارزش NAV بورسی شرکت در حال حاضر ۲۴۱۰ ریال و در محاسبه آن از ارزش افزوده شرکت های غیربورسی استفاده نشده است. در حال حاضر قیمت سهم در حدود ۶۱ درصد NAV معامله می شود که در مقایسه با سایر شرکت های سرمایه گذاری رقم پایین‏تری است. به عبارتی می توان گفت در شرایط فعلی سهام وصندوق تقریباً در کف قیمتی خود قرار دارد. امیدواریم با بهبود بیشتر اوضاع شرکت‏های نفتی و پتروشیمی و رشد سودآوری آنها در سال جاری، تعدیل مثبت در سود هر سهم سال جاری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (هلدینگ انرژی) داشته باشیم. افزایش سودآوری نیز با استقبال سرمایه گذاران مواجه خواهد شد و در نتیجه قیمت سهام و ارزش بازار افزایش خواهد یافت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان