بازدید 30078

آغاز موج گسترده بازداشت‌ها و برکناری‌ها در دربار سعودی/ ۱۰ شاهزاده و ۳۸ مقام سابق بازداشت شدند

از روز گذشته تا کنون، عربستان سعودی آبستن تحولات چشمگیری بوده است. اعلام استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان از ریاض، نخستین و مهم‌ترین تحول بود؛ اما از ساعتی پیش، موجی از بازداشت‌ها و برکناری‌ها در پادشاهی سعودی به وجود آمده است.
کد خبر: ۷۴۴۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸ 05 November 2017
از روز گذشته تا کنون، عربستان سعودی آبستن تحولات چشمگیری بوده است. اعلام استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان از ریاض، نخستین و مهم‌ترین تحول بود؛ اما از ساعتی پیش، موجی از بازداشت‌ها و برکناری‌ها در پادشاهی سعودی به وجود آمده است.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از رسانه های سعودی، 10 شاهزاده و حدود 38 وزیر سابق دربار سعودی از سوی کمیته مبارزه با فساد که زیر نظر محمد بن سلمان فعالیت می کند بازداشت شدند.
 
آغاز موج گسترده بازداشت ها و برکناری ها در دربار سعودی/ 10 شاهزاده و 38 مقام سابق بازداشت شدند 

در همین زمینه و پس از گزارش این کمیته، پادشاه عربستان با صدور فرمانی، شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیزآل سعود، وزیر گارد ملی این کشور را برکنار کرد.

منابع سعودی همچنین اعلام کردند، شاهزاده خالد بن عیاف به جای متعب به عنوان وزیر گارد ملی منصوب شده است.

زید العیسی، کارشناس امور سعودی، در لندن گفت: متعب بن عبدالله آخرین مانع در برابر محمد بن سلمان جهت عهده دار شدن کامل زمام امور بود.

رسانه های عربستان سعودی همچنین اعلام کردند که عادل فقیه، وزیر اقتصاد این کشور برکنار شد و محمد التویجری به جای وی منصوب شده است.

بنا بر اعلام رسانه های سعودی، سرلشکر عبدالله سلطان، فرمانده کل نیروی دریایی عربستان سعودی نیز از سمت خود عزل و فهد الغفیلی به جای وی منصوب شده است.

به گفته ناظران، ملک سلمان با برکناری «متعب بن عبدالله» از سمت گارد ملی، به عنوان یک شاهزاده قوی و با نفوذ بجا مانده از زمان شاه سابق (ملک عبدالله)، زمینه را برای رسیدن فرزندش محمد بن سلمان به پادشاهی آینده عربستان مهیا ساخته است.

این ناظران معتقدند، سلمان از این نگرانی داشته که متعب ممکن است با انجام کودتایی علیه بن سلمان وی را در صورت رسیدن به پادشاهی، از قدرت برکنار سازد.

البته هنوز معلوم نیست که فرماندهان گارد ملی عربستان هوادار متعب در قبال تک روی های ملک سلمان و فرزندش آرام خواهند نشست یا دست به اقدامات تلافی جویانه خواهند زد، به ویژه که این فرماندهان احساس می کنند با برکناری متعب، به حاشیه رانده خواهند شد.
 
در جمع بازداشت شدگان، نام افراد و شاهزاده‌های معروفی چون «ولید بن طلال بن عبدالعزیز» ثروتمندترین شخص در عربستان و رئیس شبکه روتانا، «خالد تویجری» رئیس پیشین دادگاه سلطنتی عربستان، «ولید الابراهیم» رئیس مرکز رسانه‌‌ای خاورمیانه (MBC) و «عادل فقیه» وزیر پیشین بهداشت و شهردار سابق جده دیده می‌شود.
 
لازم به ذکر است، پادشاه عربستان روز شنبه دستور تشکیل کمیته مبارزه با فساد به ریاست پسرش محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را صادر کرد.

رسانه های سعودی گزارش کردند، به موجب فرمان ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، این کمیته در خصوص موضوعات مربوط به فساد اموال عمومی فعالیت خواهد کرد.

اعضای این کمیته را هیأت نظارت و تحقیق، رئیس هیأت ملی مبارزه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت عربستان تشکیل می دهند.

از جمله مأموریت های این کمیته مقابله با فساد و برخورد با دست اندازی به اموال عمومی اعلام شده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۵
این تعداد وزیر و شاهزاده به جرم فسادهای اقتصادی برکنار و سپس دستگیر شدند
کشوری که میخواهد از تک محصولی بودن نجات یابد و در زمینه های مختلف فعالیت کند باید با فساد اقتصادی مبارزه جدی کند تا کشورهایی که میخواهند در آنجا سرمایه گذاری کنند هراسی از بابت چپاول اموالشان نداشته باشند
کودتا شکست خورده.گویا محمد بن سلمان پیش دستی کرده.
به شخصه کاری ندارم تو عربستان چه خبره اما یه جورایی از این بن سلمان خوشم میاد .
بالاخره بخت عربستان خوابید و تجزیه اش شروع شد
اگر ایران این پیچ تاریخی را مدیریت کند انتظار 1400 ساله اش به پایان خوش میرسد
گودبای پارتی آل سقوطه
بخوبی میتوان اضطراب را در روی ماهش دید
لا حول ولا قوه الا بالله
یه جهان سوم واقعی
و مکروا و مکرالله والله خیر ماکرین
آه یمنی ها دامن شاهزاده ها رو خواهد گرفت
مانور موشکی دریایی در بعد وسیع الان لازمه بسیار بسیار مهم. به گوش باشید.
مبارزه با فساد در یک همچو سطحی؟؟ بازم عربها از ما پیش افتادن ! چه باور بکنیم چه نکنیم. و ما همچنان در حسرت...
هرچقدر دراین کشور به زعم ما متحجر و عقب مانده از این دست اتفاقات بیفته - به خاطر همسایگی و وابستگی های جغرافیایی مذهبی فرهنگی و ... به نفع مردم ایران هم خواهد بود. (انشاءالله)
دیگه چیزی به پایان حیات آل سقوط نمانده است ، انشا الله ...........
شاید استعفای حریری با برکناری ها ارتباط داشته باشد ، یعنی سیاست داخلی و نه سیاست خارجی عربستان
خوبيش اينه که شاما مردم عاديشون نميشه ! تيتر رو مي گم
"از جمله ماموریت های این کمیته مقابله با فساد و برخورد با دست اندازی به اموال عمومی اعلام شده است"
فکر کنم از این جمله مضحاتر و خنده دارتر اون هم از شاه عربستان که خبر هزینه های میلیاردی عیش و نوشش و دست اندازی به اموال عمومی اش گوش همه را کر کرده وجود ندارد
خوب دارند جلوی فتنه را ‌می گیرند، ایرادی داره؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل