بازدید 8985
پیمانه اقتصادی؛

از «بی‌توجهی بورس به سیگنال‌های مثبت» تا «عبور نفت خام سبک ایران از مرز ۵۷ دلار»

این پیمانه تیترهایی همچون دومین افت شاخص کل بورس در آبان ماه، افزایش ۲۳ میلیارد دلاری GDP ایران در سال ۹۶، تورم یمن به ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، کارشناسان توتال برای فعالیت در ایران مجوز کار گرفتند، گرانی ۱۱۴ ریالی دلار در بازار آزاد، ستاد تنظیم بازار امروز قیمت شکر را نهایی می‌کند، افت قیمت جهانی طلا پس از انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و کاهش بی‌وقفه فروش خودروهای سواری در انگلستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴ 07 November 2017
از «بی‌توجهی بورس به سیگنال‌های مثبت» تا «عبور نفت خام سبک ایران از مرز ۵۷ دلار»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون دومین افت شاخص کل بورس در آبان ماه، افزایش ۲۳ میلیارد دلاری GDP ایران در سال ۹۶، تورم یمن به ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، کارشناسان توتال برای فعالیت در ایران مجوز کار گرفتند، گرانی ۱۱۴ ریالی دلار در بازار آزاد، ستاد تنظیم بازار امروز قیمت شکر را نهایی می‌کند، افت قیمت جهانی طلا پس از انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و کاهش بی‌وقفه فروش خودروهای سواری در انگلستان را در بر دارد.


دومین افت شاخص کل بورس در آبان ماه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه پانزدهم آبان‌ماه 96 با کاهش 61 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 87 هزار و 843 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته شاهد روند نزولی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با  کاهش 19 واحدی به رقم 28 هزار و 191 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 36 واحدی، عدد 17 هزار و 579 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 28 واحدی به رقم 13 هزار و 281 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.05 درصد، 49 واحد کاهش را رقم زد به سطح 94 هزار و 740 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 26 واحد کاهش به رقم 61 هزار و 464 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با کاهش 221 واحد معادل 0.12 درصد همراه بود و عدد 191 هزار و 998 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «»

بی‌توجهی بورس به سیگنال‌های مثبت

روز گذشته دو رویداد مهم اثرگذار بر بازار سرمایه از سوی فعالان بازار مغفول ماند. اول اینکه بازارهای جهانی پس از گذراندن  تعطیلات آخر هفته بازگشایی و طی معاملات در این بازارها قیمت فلزات مهمی از جمله مس و روی با رشد مواجه شد؛ بنابراین، قیمت جهانی هر تن فلز «روی» به ۳هزار و ۲۴۵ دلار و هر تن مس به ۶هزار و ۹۵۰ دلار رسید. این نرخ‌ها حکایت از رشد تقریبا یک درصدی قیمت نسبت به آخرین معاملات هفته قبل داشت. از طرف دیگر نرخ ارز مبادله‌ای (نرخ رسمی) برای اولین بار از محدوده ۳هزار و ۵۰۰ تومان عبور کرد و به ۳هزار و ۵۰۵ تومان رسید. همچنین نرخ دلار در بازار آزاد به ۴هزار و ۷۵ تومان رسید و بیشترین سطح خود از ابتدای سال جاری را تجربه کرد. این در حالی بود که نه تنها ارزش معاملات در بورس تهران رشد چندانی را تجربه نکرد، بلکه حتی قیمت‌ها در نمادهای فلزی و معدنی و پالایشگاه‌ها (که به ترتیب از بازارهای جهانی و نوسان نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند) بر مدار منفی قرار گرفتند. نکته دیگری که می‌توانست نمادهای گروه فلزات اساسی را مثبت‌ کند اما عملا تاثیری بر روند نسبتا منفی بازار نگذاشت، عرضه ورق گرم فولاد مبارکه در بورس کالا بود. به نقل از دنیای اقتصاد، رشد قیمت‌های جهانی فلزات اساسی، افزایش بهای نفت، رشد نرخ دلار آزاد، رشد دلار مبادله‌ای و عرضه‌ای که فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا انجام داد، عواملی بودند که می‌توانستند شاخص بورس تهران را در معاملات روز گذشته مثبت کنند.

افزایش ۲۳ میلیارد دلاری GDP ایران در سال ۹۶

صندوق بین المللی پول در گزارشی از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران امسال با افزایش حدود 23 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 427.7 میلیارد دلار برسد. ارزش تولید ناخالص داخلی ایران در سال قبل 404.4 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران که در سال 2016 بالغ بر 12.5 درصد بوده در سال 2017 به 3.5 درصد می رسد. نرخ تورم در ایران نیز از 9 درصد در سال قبل به 10.5 درصد طی امسال می رسد. این نهاد بین المللی رشد بخش نفتی ایران در سال جاری را 2.5 درصد و رشد بخش غیرنفتی را 3.7 درصد پیش بینی کرده است. بخش نفتی ایران در سال 2016 و در پی رفع تحریم ها رشد 61.6 درصدی را تجربه کرده بود. بخش غیرنفتی ایران نیز در سال قبل 3.3 درصد رشد کرده بود که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول وضعیت این بخش در سال جاری نسبت به سال قبل اندکی بهتر خواهد شد. بر این اساس تراز حساب های جاری ایران امسال به 21.6 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم نسبت به سال قبل 5.2 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت. تراز حساب های جاری ایران در سال قبل 16.4 میلیارد دلار اعلام شده بود.

تورم یمن به ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرد

با توجه به مطالعات انجام گرفته شده از سوی مؤسسات مالی و اقتصادی، قدرت خرید در سرتاسر یمن به دلیل افزایش نرخ تورم به ۵۰۰ درصد به بدترین وضعیت خود رسیده است. وضعیت تورم منجر به سقوط ارزش پول این کشور، دو برابر شدن مالیات و اعمال تعرفه بر روی برخی از کالاهای داخلی شده است. مطالعات نشان می دهد افزایش سرسام آور تورم به دو برابر شدن هزینه گمرکی، وضع تعرفه بر روی کالاهای داخلی و ورادات بخصوص واردات کالاهای قاچاق شده است. همچنین علت اصلی سقوط قدرت خرید یمنی ها به بیشتر شدن شکاف بین بخش خصوصی و دولتی بر می گردد که منجر به افزایش نرخ بیکاری و فقر به ۸۵ درصد شده است. در حال حاضر اقتصاد رسمی در یمن از بین رفته و جایگزین آن اقتصاد پنهان یا همان بازار سیاه شده است و آنچه امروز اقتصاد یمن را کنترل می کند بازار فرآوردهای نفتی و بازار ارز است. پیش بینی می شود اگر مقامات یمنی اقدامی را برای جلوگیری از بدتر شدن اقتصاد کلان این کشور برندارند تا ۲ ماه آینده هر ۵۰۰ ریال یمن معادل یک دلار خواهد بود. / الشرق الاوسط

افزایش قیمت نفت پس از دستگیری های گسترده در دربار سعودی

روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت. اواخر روز جمعه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۰۷ دلار رسید. به نقل از رویترز، روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل ۲۶ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۲.۳۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت افزایش، بشکه ای ۵۵.۸۹ دلار صورت گرفت. ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، با دستگیری اعضای دربار سعودی، برخی وزرا و سرمایه گذاران سعی بر تحکیم قدرت خود در پادشاهی سعودی داشته است. از اعضای دستگیر شده می توان به ولید بن طلال، سرمایه گذار ثروتمند و سرشناس، و شاهزاده متعب بن عبدالله رییس گارد ملی عربستان اشاره کرد.اتفاقات اخیر موجب افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه شده است. سیاست نفتی عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا، بر مبنای افزایش قیمت نفت خام تنظیم شده است. همچنین، عربستان در نظر دارد که بخشی از سهام دولتی شرکت نفت آرامکو را در سال آینده ی میلادی در بازار بورس به فروش برساند.

کارشناسان توتال برای فعالیت در ایران مجوز کار گرفتند

اداره کل اشتغال اتباع خارجی اعلام کرد: درخواست شروع به کار مدیران و کارشناسان شرکت نفتی «توتال ایران بی وی» روز یکشنبه ۱۴ آبان در هیأت فنی اشتغال اتباع خارجی مطرح و مورد موافقت این هیأت قرار گرفت. شرکت نفتی «توتال ایران بی وی» در مهرماه سال جاری در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات تجاری ایران به ثبت رسیده و در زمینه سرمایه گذاری پروژه های بالادستی، میان دستی و پائین دستی نفت و گاز فعالیت خواهد داشت.

گرانی ۱۱۴ ریالی دلار در بازار آزاد و عبور از مرز ۳۵۰۰ تومانی در بانک مرکزی

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه، هر دلار آمریکا با رشد 114 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 611 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 16 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 628 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد سومین روز هفته، 11 هزار و 104 ریال قیمت گذاری شد که نسب به رو یکشنبه، 17 ریال گران تر فروخته شد. همچنین روز گذشته براساس اعلام بانک مرکزی، هر دلار آمریکا با ۵۸ ریال افزایش، ۳۵ هزار و ۵۷ ریال قیمت خورد. 

از «بی‌توجهی بورس به سیگنال‌های مثبت» تا «عبور نفت خام سبک ایران از مرز ۵۷ دلار»


ستاد تنظیم بازار امروز قیمت شکر را نهایی می‌کند

امروز بعد از ظهر ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت و حضور بهمن دانایی رئیس انجمن کارخانجات قند و شکر، کاوه زرگران دبیر کانون انجمن صنایع غذایی و محسن بهرامی ارض‌اقدس دبیر ستاد تنظیم بازار و سایر اعضا تشکیل جلسه می‌دهد. با گذشت یک ماه و نیم از آغاز فصل برداشت چغندر و اعلام نشدن نرخ نهایی شکر، کارخانجات قند و شکر و کشاورزان با مشکل مواجه شده‌اند چرا که انبارها مملو از شکری است که نمی‌دانند آن را باید به چه قیمتی بفروشند و محاسبات مختل شده است. در عین حال دولت از 2-3 سال اخیر بیش از 100 میلیارد تومان بابت یارانه شکر به کارخانجات قند و شکر همچنان بدهکار است. /فارس

افزایش قیمت انواع سکه

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز دوشنبه قیمت انواع سکه افزایش یافت، براین اساس نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۸۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۳۳۶ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به یک میلیون و ۲۸۱ هزارتومان، نیم سکه با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۶۸۲ هزار تومان، ربع سکه با ۴۰۰۰ تومان افزایش به ۳۸۷ هزار تومان و ۷۰۰ تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان کاهش به ۲۵۲ هزارتومان رسید.  

افت قیمت جهانی طلا پس از انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا

قیمت هر اونس طلا در آغاز مبادلات دوشنبه با 0.2 درصد کاهش به 1268 دلار رسید. قیمت طلا روز جمعه نیز برای لحظاتی با کاهش 0.5 درصدی روبرو شد و تا 1265 دلار در هر اونس کاهش یافته بود. انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا موجب تقویت گمانه زنی ها درباره افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر شده و این مسأله ارزش دلار را بالا برده است. شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای معتبر بین المللی به بالاترین سطح خود در سه ماه و نیم اخیر رسیده است. شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز با رشد چشمگیری روبه رو شده است.

کاهش بی‌وقفه فروش خودروهای سواری در انگلستان

آمار فروش خودروهای سواری در انگلستان، برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت. به گزارش گاردین، مقایسه آمار فروش ماه اکتبر سال‌جاری با مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده کاهش ۱۲ درصدی است. انجمن تولید‌کنندگان و تجار خودروی انگلستان، این خبر را اعلام کرده و رکود کلی کسب‌و‌کار و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان را عوامل اصلی این پدیده دانسته است. در مجموع تقاضا برای خودروهای دیزلی بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. ثبت پلاک خودروهای جدید نیز در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/ ۴ درصد کاهش یافته است. ساموئل توم، از کارشناسان موسسه اقتصادی پانتئون، به گاردین گفت: «با وجود ارائه مشوق‌های بی‌سابقه، آمار فروش کماکان به طرز نگران‌کننده‌ای کاهش می‌یابد. با افزایش نرخ سود وام‌ها که هفته گذشته به تصویب رسید، این روند نزولی تشدید خواهد شد. به این ترتیب در سال ۲۰۱۸ نیز ثبت پلاک خودروهای جدید کاهش خواهد یافت.»

عبور نفت خام سبک ایران از مرز ۵۷ دلار

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲۷ اکتبر(جمعه، ۵ آبان‌ماه) با یک دلار و ۳۲ سنت افزایش به ۵۷ دلار و ۴۵ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۰ دلار و ۲۶سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در هفته مورد بررسی ۴۰ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۵۴ دلار و ۹۵ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۶ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته ۶۲ سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی در هفته منتهی به ۲۷ اکتبر، ۷۸ سنت افزایش یافت و به ۵۲ دلار و ۴۹ سنت برای هر بشکه رسید. قیمت برنت یک دلار و ۲۱ سنت در هفته مورد اشاره، افزایش یافته است و به ۵۸ دلار و ۵۹ سنت برای هر بشکه رسیده است. همچنین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ترتیب ۵۶  دلار و ۲۶ سنت و ۵۶ دلار و ۱۴سنت برای هر بشکه شد که نسبت به هفته گذشته به ترتیب ۳۵ سنت و ۲۶ سنت افزایش نشان می‌دهد. /شانا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان