بازدید 8597
۵
بررسی چگونگی امکان جایگزینی پول ملی با دلار در مبادلات بین‌المللی؛

فلاحت‌پیشه: برخی اقدامات روسیه در تباین با «همکاری راهبردی» با ایران است/ آمریکا از اول هم برجام را اجرا نکرد/دو اشتباه جدی گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام

ایران تلاش می‌کند به عضویت گروه بریکس درآید، ایران و روسیه کاری کردند که آمریکا و 44 کشور دیگر در آن ناتوان بودند، برخی اقدامات روسیه با موضوع «همکاری راهبردی» ایران و روس‌ها تباین دارد، جایگاه بین‌المللی ایران می‌تواند به حذف دلار از مبادلات بین‌المللی کمک کند، آمریکا از اول هم برجام را اجرا نکرد، تجدید نظر در روابط ایران و آژانس و خروج از پروتکل الحاقی اشتباه است و دلیل حمایت اروپایی‌ها از توان دفاع ایران، مهمترین بخش های سخنان «حشمت الله فلاحت پیشه» است.
کد خبر: ۷۴۵۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰ 07 November 2017

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ارائه توضیحاتی در خصوص چگونگی امکان جایگزینی پول ملی با دلار در مبادلات بین المللی، به برخی راهکارهای مورد نظر جمهوری اسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: ایران در برجام هر چند مورد ظلم آمریکا قرار گرفت، دنیا ایران را کشوری شناخت که پای تعهدات بین المللی خود ایستاده و به آن پایبند است.

این مسائل باعث تقویت جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی شد. حالا ما باید بتوانیم از این جایگاه استفاده کرده و ضرورت های بین المللی خودمان را برای مقابله به مثل با آمریکایی ها پیش ببریم.

«حشمت الله فلاحت پیشه» در گفت و گو با با خبرنگار «تابناک» به پرسش های مختلفی از نتایج نشست سه جانبه اخیر ایران، روسیه و آذربایجان گرفته تا مسائل دیگری از جمله چگونگی امکان جایگزینی پول ملی با دلار در مبادلات بین المللی، آینده روابط ایران و روسیه، تلاشی که سابقا برای جایگزینی یورو با دلار انجام شد، سخنان ترامپ در مورد برجام و گزارش اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پاسخ گفت.
 
آنچه در ادامه می خوانید، متن کامل گفت و گو با «حشمت الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با «تابناک» است.
فلاحت‌پیشه: برخی اقدامات روسیه در تباین با «همکاری راهبردی» با ایران است/ آمریکا از اول هم برجام را اجرا نکرد/ 2 اشتباه جدی گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام 

حاصل نشست اخیر ایران، روسیه و آذربایجان چه بود و امکان جایگزینی پول ملی با دلار در گسترش مناسبات ما با هم پیمانان مان چگونه محقق خواهد شد؟

ایران تلاش می‌کند به عضویت گروه بریکس درآید

روسیه عضو گروه بریکس است. این گروه 24 درصد گردش مالی دنیا را در اختیار دارد؛ برزیل، روسیه، چین، آفریقای جنوبی و هند اعضای آن هستند. جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در گروه بریکس درخواست خود را ارائه کرده است، ولی هنوز این درخواست مثل استقبالی که سازمان همکاری شانگهای از عضویت ایران کرده، با استقبال مواجه نشده است.

ایران کشوری است که از لحاظ عملی در حال در پیش گرفتن رویه جایگزینی دلار است؛ چراکه آمریکایی ها بواسطه دلار با عنوان کارت اعتباری در دنیا ظلم می کنند. جمهوری اسلامی ایران و روسیه 2 کشوری هستند که تحت تحریم های شدید از سوی آمریکایی ها قرار گرفته اند. در گروه بریکس یکسری مقرراتی نظیر پرهیز از سیاسی کردن این گروه وجود دارد که این مساله متاسفانه مانع از این است که بریکس در حوزه راهبردی به جنگ دلار برود.

ایران و روسیه کاری انجام دادند که آمریکا و 44 کشور دیگر در آن ناتوان بودند

یک واقعیتی که آقای پوتین هم آن را اعلام کرد، در پیش گرفته شدن روابط راهبردی میان ایران و روسیه است. این دو کشور برای اولین بار در تاریخ مناسبات شان را به نحوی تنظیم کرده اند که بر این اساس توانسته اند یک بحران بین المللی را در سوریه به کمک یکدیگر برطرف کنند که آمریکا با کمک 44 کشور دنیا نتوانستند در مقابل آن اقدام مثبتی انجام دهند و حتی متهم به نقش منفی و حمایت از تروریسم هم شدند.

وقتی آقای پوتین در سفر به تهران گفت برقراری روابط راهبردی میان ایران و روسیه، معنایش این است که ابتدا باید زمینه های عملی این همکاری شکل گرفته است؛ ولی ما بر این عقیده هستیم که باید نتیجه عینی در این زمینه شکل بگیرد. نتایج عینی اینگونه است که به عنوان مثال در حوزه فناوری، همکاری های مشترک پولی و مالی، در حوزه ترانزیت و به ویژه در بخش دفاعی کار مشترکی انجام بشود.

برخی اقدامات روسیه با موضوع «همکاری راهبردی» ایران و روس‌ها تباین دارد

اینکه روس ها سامانه دفاع موشکی اس 400 را به راحتی در اختیار متحدان آمریکا در منطقه قرار می دهند، اما در زمینه واگذاری سامانه موشکی اس 300 به ایران مشکل ایجاد می کنند، با سخنان آقای پوتین مبنی بر در پیش گرفتن همکاری های راهبردی روس ها با جمهوری اسلامی ایران تباین و تفاوت دارد.

در حوزه همکاری راهبردی بنده بر این عقیده هستم که جمهوری اسلامی ایران و روسیه باید بتوانند نتایج ایجاد زمینه همکاری های راهبردی فی ما بین را به اثبات برسانند و فقط شاهد حرف در این زمینه نباشیم.

در دولت قبل، تلاشی برای حذف دلار و جایگزینی یورو انجام شد، اما این روند ادامه نیافت، امروز جمهوری اسلامی ایران اگر پروسه حذف دلار و انجام مبادلات از طریق پول ملی را دنبال کند، این را به عنوان یک سیاست دائمی ادامه خواهد داد؟

جایگاه بین‌المللی ایران می‌تواند به حذف دلار از مبادلات بین‌المللی کمک کند

ببینید، جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی ایران متفاوت از آن زمانی است که برای جایگزینی یورو به جای دلار کار شد. ایران در برجام هر چند که مورد ظلم آمریکا قرار گرفت، اما دنیا ایران را به عنوان کشوری شناخت که پای تعهدات بین المللی خود ایستاده و به آن پایبند است؛ این مسائل باعث تقویت جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی شد. حالا ما باید بتوانیم از این جایگاه استفاده کرده و بتوانیم ضرورت های بین المللی خودمان را برای مقابله به مثل با آمریکایی ها پیش ببریم.

اینکه ترامپ می گوید اگر سنا با نظر او در مورد برجام مخالفت کند، او بازهم برجام را کنار خواهد گذاشت و مدام سعی می کند ایران و کشورهای طرف مذاکره را از اقدام احتمالی خود بترساند و از طرفی هم اقدام عملی در این زمینه صورت نمی دهد، ادامه همان سیاست چماق و هویچ سابق با یک رویکرد و رویه جدید نیست؟

آمریکا از اول هم برجام را اجرا نکرد

ببنید آمریکایی ها از اول هم برجام را اجرا نکردند؛ یعنی نه تنها ترامپ، بلکه اوباما هم بر خلاف شعارهایی که می داد و حرف هایی که می زد، برجام را اجرا نکرد. الان ما باید بتوانیم از زمینه های بین المللی که از طریق حضور ما در مذاکرات و توافق هسته ای ایجاد شده است، استفاده کنیم.

اما در گزارش کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس برخی زمینه های بین المللی که ایجاد شده محلی برای تسویه حساب و تلافی اقدامات آمریکا خوانده شده است.

با بخش‌هایی از گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره برجام مخالف بودم

من در ارتباط با گزارشی که از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه شد، برای سخنرانی ثبت نام کردم، اما اسمم در قرعه کشی در نیامد، اگر می توانستم سخنرانی کنم، حتما با بخش ها و یکی دو تا از نتایج این گزارش مخالفت می کردم. ما باید اختلافات مان را با آمریکا جهت بدهیم، نه با جامعه جهانی که از رویکرد مشارکت جویانه جمهوری اسلامی در مناسبات بین المللی استقبال کرده است.

تجدید نظر در روابط ایران و آژانس و خروج از پروتکل الحاقی اشتباه است

آژانس بین المللی انرژی اتمی 8 بار پس از انعقاد برجام گزارش منصفانه ای به نفع جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد و اقدامات ما را در اجرای برجام مورد تائید قرار داد، لذا ما نباید تجدید نظر در خصوص ارتباط با آژانس را در گزارش کمیسیون امنیت ملی مطرح کنیم یا اینکه به طرح موضوع خروج از پروتکل الحاقی دامن بزنیم و به آن بپردازیم.

ما این مسائل را در حالی مطرح کردیم که آمریکایی ها به دلیل ارائه گزارش های منصفانه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اقدامات ایران پس از اجرای برجام، به شدت آژانس را تحت فشار قرار داده است. ما باید مقابله را به سمت آمریکا ببریم و تحت عنوان مقابله با آمریکا موضوعات و راهکارهای مختلف را دنبال کنیم.

دلیل حمایت اروپایی‌ها از توان دفاع ایران

کشورهای اروپایی امروز به جایی رسیده اند که از توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند، دلیلش هم این است که اگر ایران نبود، داعش به مرز اروپا می رسید و امروز اقدامات خود را در کشورهای اروپایی دنبال می کرد. در حقیقت باید گفت که ایران خود را از لحاظ مولفه های عملی به دنیا اثبات کرده است؛ بنابراین ما باید با تاکید بر این حوزه با دنیا صحبت کنیم. چالش ایران با آمریکا، یک چالش جدی است، ولی در عین حال در حوزه های دیگر باید با دنیا کار کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
۲۰‎٪ نفت را در بورس تهران به ریال عرضه کنید.
خریداران باید ریال را جمع آوری کنند و نفت بخرند.
تورم کاهش می یابد.
پول ملی تقویت میشود.
62درصد ذخایر ارزی بانک های جهان دلار و 22درصد هم یورو هستند.
آقاي فلاحت پيشه حالا تمام كارهايمان را انجام داديد فقط مانده عضو بريكس شويم برادر عزيز دست بكش از برج بيا پاين داخل جامع شو ببين چه خبره مردم درانجام امور روز مره خود مانذند آنوقت تو از سهراب ميگوي جوابم آيا به ويزيت پنجاه هزار توماني فكر كردي يا قرص 5هزار توماني نه امكان ندارد
این نظر یکی از اعضای کمیسیون امنیت مجلس در مورد وقایع واقعیه
وای به حال ما با این نظرات.
همين است ديگر كه مجلس 20 دقيقه اي برجام را تصويب ميكنند و الان ميان ميگويند كه از اولش هم نقض كردند و بعدش هم ميان ميگن كه نبايد هيچ گونه واكنشي نشون بديم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل