بازدید 9692
۳

غروب دلگیر اربعین در کربلا

کد خبر: ۷۴۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵ 10 November 2017
همزمان با غروب اربعین در عراق زائرانی که از سراسر جهان خود را به کربلا رسانده‌اند زیارت وداع می‌خوانند و با چشمانی اشکبار به سوی دیار خود باز می‌گردند.

به گزارش مهر، با نزدیک شدن به شام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شهر کربلا رفته رفته از حضور زائران اربعین خالی می‌شود.

بسیاری از زائران از شب و روز گذشته و بسیاری نیز از صبح امروز شهر کربلا را به سمت مرزهای ایران ترک کردند.


 
موکب داران کربلایی نیز از عصر امروز تقریباً در حال جمع‌آوری موکب‌هایشان هستند و برخی از آنان که نزدیک حرم هستند برای شام زائران نیز تدارک دیده‌اند و برخی دیگر نیز به پذیرایی چای و آب می‌پردازند.

بین‌الحرمین و حرم‌های شریف نیز همچنان شاهد حضور عزاداران حسینی(ع) است که از باب القبله راهی می‌شوند.

در خروجی شهر کربلا و در محل بزرگی که عراقی‌ها به آن گاراژ می‌گویند خودروهای حمل و نقل عمومی مستقر هستند و رانندگان نیز هر یک اسم شهر مورد نظر خود را با صدای بلند تکرار می‌کنند تا مسافران را به سمت خود بکشند.

انتقال زائران با خودرو سنگین


خودروهای سنگین نیز حرکت خود به سمت نجف را آغاز کردند و بسیاری از زائران از این کامیون‌ها و تریلی‌ها که به صورت رایگان در خدمت زائران هستند برای رفتن به نجف استفاده می‌کنند.

در حال حاضر تقریباً تمامی موکب‌های مسیر تا عمود ۱۲۰۰ جمع‌آوری و در حال جمع‌کردن هستند و ۵۰۰ موکب اول مسیر نجف به کربلا نیز از شب گذشته و صبح امروز به کار خدمت‌رسانی خود پایان دادند و برای زیارت راهی کربلا شدند.

برخی از موکب‌های ایرانی اعلام کردند همچنان به فعالیت خود در دو روز آینده ادامه می‌دهند چرا که هنوز برخی از زائران در کربلا حضور دارند که نیازمند خدمت‌رسانی هستند.

مرزهای زمینی امروز روز پرحجمی داشتند و به نظر می‌رسد بیش از ۹۰ درصد زائران تا فردا به ایران برگردند

این در حالی است که برخی از زائران از صبح امروز خود را از راه هوایی به نجف و بغداد رسانده‌اند چرا که نرخ بلیط هواپیما در این روزها از ایران به عراق به یک ششم کاهش یافته است.

برخی از زائران نیز به زیارت سایر اعتاب شریف در عراق از جمله بارگاه امامان معصوم در کاظمین و سامرا رفته‌اند.

فرودگاه نجف نیز که امسال شاهد تغییرات اساسی بوده و در حال انجام پروازها است؛ هر چند که برخی از پروازها تأخیرهای چند ساعته نیز دارد.

مرزهای زمینی نیز امروز روز پرحجمی داشتند و به نظر می‌رسد بیش از ۹۰ درصد زائران تا فردا به ایران باز گردند.

برخی از موکب‌های بزرگ ایرانی نیز گفته‌اند در سه روز آینده با جمع‌آوری وسایل و تجهیزات خود راهی ایران می‌شوند.

با همه توان خود در خدمت زائران هستیم

یکی از موکب داران عراقی نیز در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به عراق گفت: شنیده‌ایم که در بین ایرانی‌ها این‌گونه جا افتاده که پس از اربعین دیگر هیچ خدمتی به زائران داده نمی‌شود اما آن‌ها بدانند که ما با همه توان خود در خدمت زائران اباعبدالله(ع) هستیم و اگر می‌بینید که بسیاری از موکب‌ها فعالیت خود را به اتمام می‌رسانند به دلیل آن است که دیگر چیزی برای ارائه ندارند.

حاج بشیر عنوان کرد: موکب‌هایی که در مسیرهای مختلف برپا می‌شود اغلب به صورت عشیره‌ای و خانوادگی است و آنان در طول سال بخشی از درآمد خود را برای خرج در اربعین کنار می‌گذارند که امیدواریم امام حسین(ع) از همه ما قبول فرمایید و دعا می‌کنیم زائران نیز به سلامت به موطن خود بازگردند و ما وقتی شهر کربلا را خالی از جمعیت می‌بینیم دلمان می‌گیرد و ای کاش توان داشتیم تا در طول سال مانند ایام اربعین در خدمت زائران بودیم.

اربعین حسینی امسال نیز به پایان رسید اما خدمت خالصانه و بی‌منت اهالی عراق از اذهان پاک نخواهد شد، آنان که از پذیرایی محبین حسین(ع) دریغ نداشتند و از هر خدمتی حتی از دادن لیوان آبی به دست زائر چشم پوشی نکردند؛ آنان که حرمت زائر را نگه داشتند و سخاوت و مهربانی‌شان برای سایرین درس آموز بود.

از عراقی‌ها در ایام اربعین درس‌های بزرگی می‌توان آموخت، از حسن برخوردشان، از رعایت ادب در معاشرتشان، از پیشی گرفتنشان در دادن سلام به یکدیگر و از عشق بی پایانشان به حضرت سیدالشهدا(ع) و قمربنی هاشم(ع) و امیدواریم خداوند سایه ناامنی را از سر این کشور و مردمان بزرگوارش بردارد و با نابودی داعش روز با روز این کشور اهل بیت(ع) مسیر پیشرفت و آبادانی را در پیش بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
حسین تنهاست واویلا ، تک و تنهاست واویلا
مو انا بزائر هذه الایم مع الاسف لیکن نشکر العراقیین لکرمهم و خدمتهم بزوّار الحسین علیه السلام. انتم کرام الکرم انتم یا اخوه العراقیین اجرکم مع الحسین و رسول الله جده
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان