بازدید 20547
۹
مروری بر روزنامه‌های شنبه بیستم آبان؛

آیا عربستان اشتباه صدام در قبال ایران را تکرار خواهد کرد؟ /فرمان ضد فساد ربیعی به مدیران «شستا» /واکنش‌ها به توقیف دو روزه کیهان/رفع فیلتر توئیتر نزدیک است؟ /گزارشی از دلایل خودکشی سربازان

سرعت خطرناک تغییرات در منطقه، قربانیان مناطق جنگی پاک‌سازی نشده از مین، فرمان ۹ گانه ضد فساد ربیعی به مدیران شستا، پایان داعش در سوریه، گزارش‌هایی از بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی اربعین در عراق، فراکسیون امید به نام اصلاح‌طلبان و به کام فرصت‌طلبان، سکانس‌هایی از سناریوی بن سلمان، افت و خیز قیمت‌ها و نوسانات در بازار و خطر بزرگ‌ترین قحطی در یمن، از محورهایی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۴۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱ 11 November 2017
سرعت خطرناک تغییرات در منطقه، قربانیان مناطق جنگی پاک‌سازی نشده از مین، فرمان ۹ گانه ضد فساد ربیعی به مدیران شستا، پایان داعش در سوریه، گزارش‌هایی از بزرگ‌ترین گردهمایی مذهبی اربعین در عراق، فراکسیون امید به نام اصلاح‌طلبان و به کام فرصت‌طلبان، سکانس‌هایی از سناریوی بن سلمان، افت و خیز قیمت‌ها و نوسانات در بازار و خطر بزرگ‌ترین قحطی در یمن، از محورهایی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»، بیشتر روزنامه‌های امروز شنبه بیستم آبان، موضوع تحولات اخیر منطقه به‌ ویژه رفتار‌ها و اقدامات تنش آلود عربستان و تحلیل‌هایی درباره آن را مورد توجه ویژه قرار داده و گزارش‌ها، سرمقاله‌ها و یادداشت‌های خود را به این مسأله اختصاص دادند.
 علاوه بر روزنامه جوان و چند روزنامه دیگر که بخشی از سخنان رئیس‌جمهور روحانی در پاسخ به رفتارهای اخیر دولت سعودی را تیتر اول خود کرده است، جمهوری اسلامی در سرمقاله امروزش با تیتر «دربار سعودی و بن‌بست دشمنی با ایران» نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و کارگزاران رسانه‌ای و سیاسی وی همچنان بر طبل تقابل با ایران می‌کوبند و باهدف قدرت‌نمایی هنوز هم تلاش می‌کنند برای ایجاد کانون‌های جدید بحران و دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بی‌تابی نشان دهند. مطابق طرحی که این روز‌ها در رسانه‌های نزدیک به دربار سعودی منتشرشده، استراتژی سیاسی – نظامی – امنیتی آل سعود برای مقابله با ایران ترسیم و منعکس‌شده است که مؤلفه‌های آن به‌وضوح عبارت است از اینکه دربار سعودی عملاً خود را در «موقعیت جنگی» با ایران می‌بیند. این نکته را ولیعهد سعودی اخیراً به شیوه خود نیز اعلام کرده است.

روزنامه قانون هم در گزارشی از ماجراجویی‌های دربار سعودی نوشت: آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید، حکام عربستان به دنبال ماجراجویی به‌مراتب بزرگ‌تری از سوریه در سطح منطقه هستند. سناریوسازی برای آغاز جنگی دیگر بیش از هر زمانی دیده می‌شود. در ابتدای این سناریو گویا، فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران گام نخست است تا با استفاده از آن، افکار عمومی را با خود همراه کنند. ماجرا از استعفای سعد الحریری آغاز شد. در حالی که لبنان در آرامش سیاسی به سر می‌برد، بناگاه خبر استعفای سعد الحریری آن هم در خاک عربستان، مردم منطقه به‌ویژه لبنان را دچار بیم و دلهره کرد. از طرف دیگر پرتاب موشک انصارالله یمن که در پاسخ به حملات جنایت‌کارانه عربستان و ائتلاف عربی منطقه صورت گرفته‌بود، به نا حق از سوی سعودی‌ها به نام ایران نوشته‌شد.

روزنامه شهروند در گزارشی با عنوان جنگ ریاض با خودش به مسأله تحولات داخلی عربستان از زاویه‌ای دیگر نگاه کرده و می‌نویسد: بازداشت‌ها و راه‌اندازی پرونده‌های فساد همزمانی عجیبی با اقدام سعد حریری در استعفا از نخست‌وزیری لبنان و هشدار دولت‌های عربستان، بحرین و کویت به اتباع خود برای خروج از لبنان دارد. از پشت پرده قضایا چیزی نمی‌دانیم، اما آنچه واضح است این است که تغییراتی اساسی در سیاست داخلی و خارجی عربستان‌سعودی درحال وقوع است؛ تغییراتی که از سوی خاندان سلمان در مراحل مختلف و در بازه‌های زمانی معین درحال وقوع است.

روزنامه ابتکار دیگر روزنامه‌ای است که نقش عربستان سعودی در ارتباط با تحولات منطقه را در شماره امروزش با عنوان «سرعت خطرناک تحولات منطقه» بررسی کرده و در بخشی از آن می‌نویسد: احتمال چرخش سعودی‌ها به سمت حزب‌الله لبنان در شرایط فوق‌العاده ملتهب کنونی می‌تواند برای آن‌ها پیامدهای قابل توجهی داشته باشد. به طور کلی مقابله با حزب‌الله نوعی مقابله نیابتی با ایران محسوب شده و دقت نظر بر اتفاقات اخیر می‌تواند شمه‌ای از این درگیری احتمالی را به نمایش بگذارد. حملات تند و بی‌سابقه دونالد ترامپ به ایران و ادعاهای وی در خصوص نقش منطقه‌ای ایران که هم اکنون هم‌نوایی‌هایی نیز در اروپا برای خود دست و پا کرده است با اتخاذ سیاست خارجی تهاجمی‌تر سعودی‌ها در منطقه می‌تواند دارای یک ربط و پیوند مشخص باشد.

فرمان ۹ گانه ضد فساد ربیعی به مدیران «شستا»
 
ایران در خبری نوشت: «از انتصاب اقوام، نزدیکان و خویشاوندان ذی‌نفوذان سیاسی، اقتصادی به سمت‌های مدیریتی پرهیز شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه در مقابل فشارهای بیرونی و تحمیل‌های غیرکارشناسی و زیاده‌خواهی‌های سیاسی اقتصادی خواهد ایستاد، دستورات ۹ گانه زیر را خطاب به مدیران هلدینگ‌های شستا ابلاغ کرد.
عناوین اخبار روزنامه ایران در روز شنبه ۲۰ آبان :  مسیر طی ‌شده انقلاب نشانه‌هایی امیدبخش نشان می‌دهد ؛ روحانی:حضور میلیونی مردم در اربعین پیام جدی به توطئه‌آفرینان در منطقه است ؛ خروش وحدت ؛ حریری در بازداشت خانگی سعودی هاست ؛ دیگر صفحه‌ها ؛ فرمان 9 گانه ضد فساد ربیعی به مدیران <شستا> ؛ وزیر ارشاد: بررسی لایحه نظام رسانه‌ای در هیأت دولت متوقف شد ؛ شاخص های اقتصاد ایران در آینه آمار شش ماهه ؛ راهپیمایی اربعین: جلوه‌گاه وحدت احسان و حماسه ؛ مثلث شوم علیه محور مقاومت ؛ بازی تازه عربستان در جهان عرب ؛ سیدحسن نصرالله: حریری در بازداشت خانگی سعودی‌هاست ؛ سفیر روسیه در لبنان: ابهام استعفای حریری به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌شود ؛ به نظر می رسد کنگره مایل است امریکا در برجام باقی بماند ؛
دکتر علی ربیعی در جلسه‌ای چندساعته با مدیران شستا که تا پاسی از شب در سالن جلسات شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ادامه داشت، دستورات ۹ گانه زیر را خطاب به مدیران هلدینگ‌های شستا ابلاغ کرد که به شرح زیر است:
 ۱ - کاهش تصدیگری بنگاه‌ها در راستای مصوبات جلسات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت
 ۲ - اصلاح و ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش و افزایش بازدهی از دارایی‌ها
 ۳ - تقویت انضباط مالی و نظارت مستمر بر هلدینگ‌های تابعه
 ۴ - پایبندی به شفافیت و گردش صحیح اطلاعات و پاسخگویی به افکار عمومی
 ۵ - اتکا به مدیریت با ثبات و شایسته‌سالار، اقتصادی و مشورت‌پذیر
 ۶ - اولویت قرار دادن جذب سرمایه‌گذاری خارجی و گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در ابعاد سرمایه‌گذاری
 ۷ - به کارگیری نخبگان علمی، شایستگان گمنام بویژه نخبگان دانشگاهی در سطوح مدیریتی و هیأت‌مدیره‌ها
 ۸ - جلوگیری از اتلاف سرمایه توسط ذینفعان من غیرالحق
 ۹ - پرهیز از انتصاب اقوام، نزدیکان و خویشاوندان ذی نفوذان سیاسی، اقتصادی به سمت‌های مدیریتی.

آیا عربستان اشتباه صدام در قبال ایران را تکرار خواهد کرد؟
 
مسعود نصرآبادی در قانون نوشت: آن‌ گونه که از شواهد برمی‌آید، حکام عربستان به دنبال ماجراجویی به‌مراتب بزرگ‌تری از سوریه در سطح منطقه هستند. سناریوسازی برای آغاز جنگی دیگر بیش از هرزمانی دیده می‌شود. در ابتدای این سناریو گویا، فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران گام نخست است تا با استفاده از آن، افکار عمومی را با خود همراه کنند. ماجرا از استعفای سعد الحریری آغاز شد. در حالی که لبنان در آرامش سیاسی به سر می‌برد به ناگاه خبر استعفای سعد الحریری آن هم در خاک عربستان، مردم منطقه به‌ویژه لبنان را دچار بیم و دلهره کرد. از طرف دیگر پرتاب موشک انصارالله یمن که در پاسخ به حملات جنایت‌کارانه عربستان و ائتلاف عربی منطقه صورت گرفته‌بود، به نا حق از سوی سعودی‌ها به نام ایران نوشته‌شد.
عناوین اخبار روزنامه قانون در روز شنبه ۲۰ آبان :
 جدای از اینکه چه میزان عربستان در فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران موفق بوده یا خیر، آنچه که در این بین خودنمایی می‌کند مسئله توالی این رخداد‌ها در کنار یکدیگر و برنامه‌ریزی آن‌ها در جهت تخریب جمهوری اسلامی ایران در نگاه مردم منطقه است.
 
با خروج اتباع عربستان از لبنان و پیروی برخی کشورهای حاشیه‌نشین از این طرح، بیم آنکه برنامه‌ریزی شومی برای خاورمیانه در راه باشد بیش از پیش احساس می‌شود. مسئله دیگری که در این بین مطرح می‌شود این است که آیا عربستان و ائتلاف عربی حامی آن آمادگی آتش‌بازی جدید آن هم در منطقه‌ای به‌مراتب خطرناک‌تر از سوریه را در خود دیده اند یا تحریک کنندگان فرامنطقه‌ای با برنامه‌هایی در جهت خالی کردن جیب عربستان، آن‌ها را به این کار خطرناک سوق داده‌اند. انبارهای پرشده از سلاح‌های غربی، این تصور را در سعودی‌هاایجادکرده که می‌توانند از نتیجه این بازی خطرناک، هدف بزرگی را دنبال کنند.
 
مشابه این مسئله سال‌ها پیش در جنگ تحمیلی رخ داد. زمانی که عراق با لشگری آماده و مجهز به سلاح‌های روز با این امید که ایران را به زانو درخواهدآورد دست به آغاز جنگ و اقدامی غیرقابل پیش‌بینی زد. بعث عراق بی‌خبر از آن بود که جهان بین‌الملل تا زمانی او را دنبال خواهدکرد که منافعش را در پی داشته باشد و به این داستان آگاهی نیافته بود که آن‌ها هیچ‌گاه دم به تله نخواهندداد و در خدمت بلندپروازی‌های شخص قرار نمی‌گیرند. با تمام تفاسیر، صدام حسین که آن زمان سرخوش از قدرت پوشالی خود بود، تصمیم گرفت دست به بازی خطرناکی بزند که در نهایت نیز پایانی تلخ برایش در پی داشت. شاید ابهامی در ذهن پیش بیاید که مقایسه این دو قدرت عربی آن هم با فاصله نزدیک به چهل سال، چندان به واقعیت نزدیک نباشد ولی اگر لحظه‌ای شخصیت صدام‌حسین بلندپرواز با ولیعهد جویای نام سعودی را کنارهم قرار دهیم، پی خواهیم برد که این مشابهت سازی چندان دور از ذهن نیست.

واکنش‌ها به توقیف دو روزه کیهان
 
 اعتماد در گزارشی از واکشن‌ها به توقیف دو روزه کیهان نوشت: «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی»، تیتر جنجالی روز ۱۵ آبان روزنامه کیهان بود. کیهان دوشنبه هفته گذشته در گزارشی از اصابت موشک اسکاد دور‌برد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه بین‌المللی پایتخت عربستان نوشته بود، اما نگارنده در این گزارش صرفا به شرح ماوقع و تحلیل آن بسنده نکرده و پیش‌بینی کرده‌بود «در هر صورت، الان این انصارالله و انقلابیون یمن هستند که تعیین می‌کنند کجا باید هدف موشک بالستیک دوربرد قرار بگیرد؛ شاید ریاض، جده، طائف و آرامکو هدف بعدی باشد یا شاید هم انصارالله سر موشک را به سمت بندر شیشه‌ای‌تر و تمیز دوبی بچرخاند. در هر حال، اختیار در دست انقلابیون یمن است که چه بکنند!» از دل همین جملات پایانی کیهانی‌ها تصمیم گرفتند که پیش‌بینی خود را تیتر یک روزنامه کنند؛ پیش‌بینی که خلاف مصالح و منافع ملی تشخیص داده‌شد و واکنش‌های رسانه‌ای گسترده‌ای به دنبال داشت. البته حامیان و همفکران شریعتمداری در تقبیح این توقیف دست به کار شدند و با کمک رسانه‌ای مانند خبرگزاری فارس علیه این تصمیم واکنش‌های تندی بروز دادند.

عزت‌الله ضرغامی، رییس پیشین صدا و سیما در توییتر خود نوشت: تخم دو زرده امنیت‌ملی‌ها در توقیف دو روزه کیهان مبارک! و مهدی محمدی، عضو جمنا در کانال تلگرامی‌اش در واکنش به توقیف دو روزه کیهان گفت: «اشکالی ندارد که یکی دو روزی کیهان را تعطیل کنند. فدای سر حاج حسین. یکی دو روز استراحت می‌کند...» و البته کیهانی‌ها هم در واکنش به خبر توقیف دو روزه به جای دفاع راه حمله و اتهام‌زنی پیش گرفتند از جمله مازیار بیژنی کارتونیست این روزنامه که نوشت: «آقایان دست‌شان نمی‌رسد وگرنه به جای کیهان شریعتمداری خود عبدالملک حوثی را توقیف می‌کردند به جهت رضایت شیوخ دوبی.»
 
پیش از این، اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه این تیتر را یک تخلف آشکار رسانه‌ای دانست و خبر داد «برخورد قانونی با این تخلف در حال اجرا است که آرزو می‌کنیم با قاطعیت بیشتری انجام شود. هیچ چیز برای ما مهم‌تر از منافع ملی نیست. البته برخی افراد مواضع شخصی خود را می‌نویسند تا آن را به جای مواضع نظام جا بزنند، درحالی که نظام طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، بنابراین با اینگونه اقدامات که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد، برخورد می‌شود.».
اما ماجرای کیهان از ابتدا با توقیف گره نخورده‌بود. همان روز انتشار سید علاالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات اعلام کرد در نشست این هیات مقرر شد به روزنامه کیهان بابت تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی»، که خلاف مصالح و امنیت ملی تشخیص داده شد، تذکر داده شود.
 
این تیتر البته همزمان بود با واکنش دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا که در سفر آسیایی خود به سر می‌برد و در ادامه اتهام‌زنی به ایران عنوان کرد که حمله موشکی به فرودگاه ریاض کار ایران بوده است.
 
کیهان، اما همچنان بر پیش‌بینی‌های پرهزینه خود تاکید داشت تا آنجا که روز بعد از تذکر هیات نظارت بر مطبوعات عبارت «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی» را به عنوان تیتر یک روزنامه انتخاب کرد و گزارش روز قبل خود را «پیش‌بینی» و نه «خبر» توصیف کرد که «بر اساس مواضع قبلی مبارزان یمنی» صورت گرفته. البته نگارنده بر‌ای باور بود «این تیتر به مذاق عده‌ای خوش نیامد و برخی مدعی شدند تیتر کیهان خلاف مصالح و منافع ملی است!»
 
روز بعد، اما تذکر کیهان به توقیف دو روزه مبدل شد. دادستانی تهران، بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اقدام روزنامه کیهان بر خلاف سیاست‌های اصولی و بین جمهوری اسلامی ایران در مسائل و امنیت منطقه‌ای، این روزنامه را برای دو روز (شنبه و یکشنبه) توقیف کرد. با این حال پس از انتشار خبر توقیف دو روزه کیهان حسین شریعتمداری، مدیر مسوول این روزنامه مدعی شد که این خبر را از رسانه‌ها شنیده و حکمی به روزنامه ابلاغ نشده است.
 
پیش از این یک بار سال ۸۸ شایعه توقیف روزنامه کیهان از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد که البته بلافاصله از سوی مشاور حقوقی مدیر مسوول کیهان تکذیب شد. همچنین بر اساس آنچه پایگاه خبری فرارو منتشر کرده کیهان یک بار در سال ۸۲ نیز توقیف موقت شده است. 

رفع فیلتر توئیتر نزدیک است؟
 
آرمان در گزارشی نوشت: در چند سال اخیر عضویت برخی مسئولان ارشد کشور در توئیتر و در عین حال فیلتربودن آن برای بسیاری از مردم محل سوال بوده است. محمود واعظی در روزهایی که هنوز وزیر ارتباطات بود، در نوبت‌های متعدد به تلاش برای رفع فیلتر توئیتر اشاره کرد. او در فروردین امسال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عضویت بسیاری از مسئولان کشور در شبکه‌های مجازی به‌خصوص توئیتر آیا بنا ندارید این شبکه‌ها را از فیلتر خارج کنید، گفت: «در مورد این شبکه‌ها که شبکه‌های اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند، ما با رفع فیلتر آن‌ها موافق هستیم.» آذری جهرمی، وزیر فعلی ارتباطات نیز روز چهارشنبه با بیان اینکه مسئله رفع فیلتر این شبکه اجتماعی در حال پیگیری است، اظهار داشت: «پیگیر رفع فیلتر توئیتر هستم.» حال پیش از رفع فیلتر از توئیتر حجت‌الاسلام احمد خاتمی نیز در کنار اینستاگرام و تلگرام به این شبکه اجتماعی پیوست.
عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز شنبه ۲۰ آبان :
حجت‌الاسلام خاتمی در ویدئویی که باهدف توضیح دلایل آغاز فعالیت خود در فضای مجازی منتشر کرد، گفت: با توجه به گستردگی شبکه‌های اجتماعی و تاثیرگذاری این‌ها و اینکه دیدم بدخواهان بی‌رحمانه بدون آنکه ابائی داشته باشند تهمت‌ها و سخن‌های دروغ بسیاری در رابطه با اینجانب می‌گویند، تصمیم گرفتم من هم در این شبکه‌ها حاضر باشم. وی افزود: مدیریت این شبکه با عزیزانی است که به آن‌ها مطمئنم؛ آن‌ها هستند که مواضع اینجانب را استخراج و استقرا کرده و به سمع و نظر شما عزیزان می‌رسانند. ان‌شاءا... که رضای خدا در این کار باشد. حجت‌الاسلام خاتمی گفت: در این شبکه‌ها پاسخگوی سوالات عزیزان در زمینه‌های مختلف خواهم بود. امیدوارم این حضور تاثیرگذار باشد. در ادامه نیز تصاویر و متونی در تجلیل از راهپیمایی اربعین در این سه شبکه اجتماعی منتشرشده است. حضور حجت‌الاسلام احمد خاتمی از آن جهت قابل توجه است که وی در سال‌های اخیر موضع‌گیری‌های بسیاری در مورد برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی داشته است. خاتمی موضع‌گیری‌های متعددی علیه فضای مجازی داشته است.
 
او در جایی با انتقاد از گسترش فضای دروغ گفت: «عرصه دروغ در گذشته محدود بود و تنها به گفتن و نوشتن محدود می‌شد، اما در این دوره عرصه دیگری به نام فضای مجازی پیدا شده است که می‌تواند توان گسترش دروغ را صد، هزار و هزاران برابر کند.» همچنین در نوبتی دیگر با اشاره به ریل مسیر انقلاب بیان کرد: «حقیقت این است که دنیای غرب به کمک فضای مجازی درصدد تغییر این ریل است، فضای مجازی که در دسترس همه هست، حتی از طریق تلفن همراه. خانواده‌ها بدانند که آمریکا در فضای مجازی در حقیقت جنگ نرم تمام‌عیار به راه انداختند و دنبال این هستند که فرهنگ زندگی دینی خانوادگی را تبدیل به زندگی غربی کنند. در این تغییر فرهنگ، حجاب رنگ می‌بازد و جای خود را به بدحجابی و بی‌حجابی می‌دهد و اختلاط محرم و نامحرم عادی می‌شود.» البته وی استفاده از شبکه‌های مجازی را به‌طور مطلق رد نکرده است. حجت الاسلام خاتمی در این مورد گفت: «در فضای مجازی نیز دم‌به‌دم لجن‌هایی ازاین‌دست پراکنده می‌شود. فضای مجازی عرصه و میدانی است که می‌تواند هم بحران باشد و هم فرصت تلقی شود.» آن‌گونه که خود وی در ویدئو منتشرشده می‌گوید، قصدش از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مقابله با تصویری است که از وی به نمایش گذاشته می‌شود. خاتمی پیش از این هم در این باره گفته بود: «بیش از ۹ درصد حرف‌هایی که از من در فضای مجازی نقل می‌شود برای تخریب چهره است.»
 
حضور او در تلگرام و اینستاگرام با توجه به فیلتر نبودن این دو شبکه اجتماعی و حضور بسیاری از مسئولان در آن‌ها قابل انتظار است، اما توئیتر هنوز برای بسیاری به دلیل فیلتر بودن قبح دارد. از همین رو اعلام موجودیت صفحه‌ای به نام حجت‌الاسلام احمد خاتمی در شبکه‌ای اجتماعی که سال‌هاست فیلتر شده و حضور در آن به لحاظ قوانین رسمی کشور پذیرفته‌شده نیست، اصلا قابل انتظار نبود. این غیرمنتظره بودن به‌دلیل مواضع جدی خاتمی در انتقادات پی‌درپی از شرایط حاکم بر فضای مجازی دوچندان شده است. اکنون اکثر مسئولان کشور با دیدگاه‌های مختلف در توئیتر فعال هستند، اما هنوز اقدامی عملی برای رفع فیلتر آن دیده نشده و کاربران برای فعالیت خود در این شبکه اجتماعی با محدودیت روبه‌رو هستند.

گزارشی از دلایل خودکشی سربازها
 
روزنامه ابتکار گزارش اجتماعی شماره امروز را به بررسی دلایل خودکشی سرباز‌ها در ایران اختصاص داد و در بخشی از آن نوشت: «فرار از خدمت»، موضوعی که در همه سال‌های گذشته جزو لاینفک مقوله «سربازی» بوده است. مشاور معاون رفاه اجتماعی وزیر کار در این‌باره توضیح‏ می‏دهد: «درباره تلاش‌ها و رفتارهای عجیب برای دریافت معافیت پزشکی در سال‌های گذشته، گزارش‌های زیادی نوشته شده، اما همچنان نزدیک به ۲ میلیون مشمول در شرایط «فرار از خدمت» به سر می‌برند؛ جوانانی که درصد بالایی از آنها، از دهک‌های پایین جامعه هستند. 
عناوین اخبار روزنامه ابتکار در روز شنبه ۲۰ آبان :
«پرویز» یکی دیگر از سربازانی است که به دلیل تاخیر در رفتنش به خدمت ۶ ماه اضافه خدمت خورده است. او به «ابتکار» می‏گوید: بار‌ها و به دلایل و ترفندهای مختلف برای معافیت از خدمت اقدام کردم، اما هیچ نتیجه‏ای نگرفتم. تحت هر شرایطی نمی‏خواستم به خدمت بروم. به گفته «پرویز»، «۲ سالی که اختصاص داده شده به خدمت سربازی، مهم‏ترین دوران زندگی هر جوانی است. دورانی که خودِ جوان در یک سردرگمی و سرگشتگی به سر می‏بَرَد، اما در این وضعیت باید راهی این مسیر شود. پس از مدتی می‏بینید که سرباز به رفتارهایی نامتعادل روی می‏آورد. به مواد مخدر و سیگار کشیدن و عاداتی که پیش این شاید ناپسند بوده و در چارچوب ارزش‏های او تعریف نشده باشند، روی می‌آورد، این سرآغاز راهی است که بازگشت از آن سخت است.».

اما «خودکشی» در میان سربازان انگیزه‌های مختلفی دارد. فشارهای ناشی از فضا و محیط پادگان، دوری از خانواده، مشکلات مالی، درگیری‌های عاطفی و عشقی از جمله این انگیزه‌هاست. «امین» سرباز دیگری است که در این‌باره به «ابتکار» می‏گوید: «خودکشی در بین سربازان تصادفی نیست، این اتفاق می‌تواند در مشکلات خانوادگی، جریان‏‌ها و اندیشه‏های فرد و قبل از ورود او به محیط سربازی ریشه داشته باشد. خیلی از این افراد در همان ماه‌های اول با فشار ناشی از تنهایی روبرو می‌شوند حالا به این شرایط، وضع سخت پادگان را اضافه کنید. این به افرادی که سبک زندگی آن‌ها وابستگی به خانواده بوده است یک تنش ایجاد می‌کند و این مخصوص یک طبقه خاص نیست و در همه خانواده‌ها تا اندازه‌ای وجود دارد.» او در ادامه به روایت خودکشی یکی از هم‏خدمتی‏هایش می‏پردازد و می‌گوید: «رضا مشکلات زیادی داشت و درخواست مرخصی داده بود که با آن موافقت نشد. ۲ روز دنبال مرخصی بود. خیلی اذیتش کردند. روز سوم جسد او را روی برجک پیدا کردند. اکثر این سرباز‌ها وضع مالی و شرایط خانوادگی درستی ندارند. در پادگان سیگار می‌کشند. وقتی هم کسی آن‌ها را ببیند و اطلاع دهد مرخصی آن فرد لغو می‌شود یا زمان نگهبانی آن‌ها را بیشتر می‌کنند، می‌توان گفت: خیلی از خودکشی‌ها هم در زمان نگهبانی اتفاق می‌افتد.» به گفته او، «رعایت مواردی از قبیل: حفظ شان، شخصیت و احترام به سربازان، کاهش مدت زمان خدمت، مهارت‏آموزی و زمینه‏سازی برای حضور در بازار کار پس از دوران خدمت برای سربازان متقاضی و موارد اینچنینی می‏توانند در کاهش این ناهنجاری موثر واقع شوند تا جایی که جوانان خودشان مایل به گذراندن دوران سربازی باشند.»
 
با همه این صحبت‏‌ها به نظر می‏رسد نارضایتی‏‌ها در مورد خدمت سربازی که منجر به این آسیب‏اجتماعی شده، بیشتر معطوف به ۲ موضوع است؛ یکی مدت زمان در نظر گرفته شده برای گذراندن دوره سربازی و دوم شرایط خدمت در داخل پادگان‏‌ها و نحوه برخورد با سربازان. این در حالی است که امروزه در امور مختلف نظامی شاهد به‌روز شدن نیروهای نظامی و مجهز شدن آن‌ها به علم و تجهیزات روز دنیا هستیم، اما هنوز تصمیمی جدی برای تغییر ماهیت و ساختار سربازی و سربازگیری صورت نگرفته است. 
 
در این میان، تابستان امسال بود که سربازی، هم‌خدمتی‌های خود را در پادگان آمادگاه (ارتش) آبیک قزوین به رگبار بست و خودش را هم کشت. در واقع، به نظر می‌رسد زنگ خطر این پدیده اجتماعی به صدا درآمده بنابراین بعید نیست باز هم شاهد اتفاقات اینچنینی باشیم، با این حال رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «تعداد زیادی از نمایندگان موافق تغییر وضعیت سربازی هستند، اما عزم جدی در خارج از مجلس دیده نمی‌شود. تا جایی که من اطلاع دارم هیچ طرح، لایحه یا برنامه خاصی برای سامان دادن به وضع کنونی سربازی در مجلس دهم وجود ندارد.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۹
عربستان سعودی نزدیک 4 دهه است که با ما در حال جنگ است. این کشور، مشوق و تامین کننده اصلی هزینه جنگ صدام حسین علیه ایران بود. بعد از خاتمه جنگ، در هر جایی که ایران حضور داشت، تلاش نمود جبهه جدیدی علیه ایران ایجاد نماید. خلق داعش با برنامه ریزی آمریکا و تامین هزینه ها و حتی نیروی انسانی اولیه، توسط عربستان سعودی و هم پیمانان آن، انجام گرفت و حال که داعش در حال فروکش است، مجددا در حال ایجاد جبهه جدیدی علیه کشور ما است. تا اینجا عربستان تلاش نموده تا با برنامه ریزی و تامین هزینه، دیگران را به جنگ ایران بکشاند و اگر تمام دیگران شکست خوردند، تنها گزینه باقی مانده برای جنگیدن، جنگیدن مستقیم عربستان و هم پیمانانش علیه ما خواهد بود و این نکنه معمهی است که باید به فکر آن بود و آن را مدیریت کرد.
جناب آقای ربیعی متاسفانه دیر به فکر احترام به افکار عمومی درزیر مجموعه خود افتاده اید درسازمان بازنشستگی کشوری آنچه کوچکترین اهمیتی ندارد توجه واحترام به بازنشستگان است خودکامگی واجرای گزینشی حتی احکام دیوان عدالت اداری در معاونت فنی سازمان را خودتان بهتر میدانید دراین زمینه ۵ نامه به شما ومشاور وزیر ورییس حقوقی ورارت ومدیر حقوقی سازمان ورییس سازمان ارسال شده وهیچکدام پاسخی دریافت نکرده اند بارها تقاضای ملاقات حضوری بارییس سازمان کردیم ایشان شان ومرتبه خود را بالاتر از این دانستند که با متقاضی روبروشوند تازه به فکر نصیحت کردن این مدیران افتاده اید
و از همه مهمتر به خاطر فروش سربازی ، سربازان فشار روحی زیادی تحمل میکنند چون میبینند که در این مورد هم تبعیض و جود دارد کسانی که از سر بازی فرار کرده خارج رفته اند درس خوانده بعد چند سال بر میگردند و سربازی را می خرند و در زندگی هم جلو افتاده اند در حالیکه سربازی باعث میشود یک جوان امکان وارد شدن به دانشگاه را برای همیشه از دست بدهد .چون به خاطر سربازی امکان شرکت در کلاسهای کنکور را ندارد و به خاطر دور افتادن از درس دیگر توان رقابت و قبولی را ندارد.از طرف دیگر سربازان در پادگان تحقیر میشوند تا به اصطلاح فرمان پذیر و مطیع شوند و در جامعه هم به انها نگاه تحقیر امیزی دارند. و اینها به اضافه تغییر شرایط زندگی و دوری از خانواده را هم اضافه کنید .
دوران سربازی یک دوره گذر و برزخی بین دوران قبل وبعد از آن است که معمولاً هرکس آن را می گذراند دوست دارد بقیه جوانان هم به آن دچار شوند !خصوصا افراد نظامی و کادر ارتش، مرد شدن و پخته شدن جوانان را فقط در همین سیاق و روش جستجو می کنند در صورتیکه با تکنولوژی و امکانات امروزی دیگر نگهبانی برجک و درب پادگان معنی خود را از دست داده ونوعی دُگم و واپس گرایی محسوب می شود ! الآن با یک اتاق کنترل و مونیتورینگ دوربین صدها کیلومتر مرز را میتوان در همه شرایط شبانه روزی مراقبت نمود ولی امان از افکار متحجر و غیر قابل تغییر که جان عده ای جوان را به خطر می اندازند ، از این نوع بروز رسانی ها استقبال نمی کنند.
با سلام، آیا بستن یا نبستن یک روزنامه مهم است یا فساد اقتصادی که کل جامعه را در برگرفته و متاسفانه اگه نگویم همه اکثریت ..... شده اند. بابا فساد روز افزون جامعه را در یابید که بلای شوروی روی سر ما خواهد رفت(هرچند میدانم که این مطلب را ارائه نمیدهید و لی حداقل سبک میشوم).
درگیری نظامی با ایران توسط سعودی ها واذنابش اشتباه نخواهد بلکه یک حماقت محض است وشاهزاده های سعودی را درخیابانهای ریاض کشته ومقتول میبینم وپرچم اسلام را افراشته میبینم
جواب یک بند است (هرکه با ال علی درافتاد ورافتاد.)
با اینکه بستن هیچ روزنامه ای را حتی اگر حرف خلاف منافع ملی را نمی پسندم آنهم از این طریق نه روش معمولش ولی این برای حسین خوب است.
سربازی همیشه سخت بوده ولی قبلا امید به زندگی بهتر بعد از سربازی بسیار قویتر از حالا بود اضافه کنید خرید سربازی وکسرخدمتهای رایج که به شدت حسادت ایجاد می کند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان