بازدید 19669
۴
لحظه به لحظه با تحولات لبنان:

رئیس جمهور لبنان: عربستان باید در مورد وضعیت حریری به ما توضیح بدهد/ منابع لبنانی: مکالمات حریری محدود شده است/ احتمال شکایت لبنان از عربستان برای روشن شدن سرنوشت حریری/ واشنگتن پست: حریری در حصر خانگی در ریاض به سر می برد

بحران در لبنان وارد هفتمین روز خود شده است. بحرانی که نگرانی های زیادی را به وجود آورده و تحلیل های زیادی نیز پیرامون آن به وجود آمده است.در همین راستا، با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه خبرها، تحلیل ها و رویدادهای این بحران را به صورت لحظه به لحظه دنبال خواهیم کرد.
کد خبر: ۷۴۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰ 11 November 2017
بحران در لبنان وارد هفتمین روز خود شده است. بحرانی که نگرانی های زیادی را به وجود آورده و تحلیل های زیادی نیز پیرامون آن به وجود آمده است.
 
به گزارش تابناک، در همین راستا، با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه خبرها، تحلیل ها و رویدادهای این بحران را به صورت لحظه به لحظه دنبال خواهیم کرد.

***
15:55

رئیس جمهور لبنان: عربستان باید در مورد وضعیت حریری به ما توضیح بدهد

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان از دولت عربستان خواست تا دلایل ممانعت از بازگشت سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت را توضیح دهد.

به گزارش المیادین، رئیس جمهور لبنان افزود: بیروت نمی تواند قبول کند که نخست وزیر لبنان در شرابطی به سر ببرد که با توافقات بین المللی مغایرت دارد.

سعد الحریری روز جمعه گذشته استعفای خود را از عربستان اعلام کرد و همچنان در این کشور تحت اقامت اجباری در ریاض به سر می برد.

***
15:04
 
رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با میشل عون همتای لبنانی: فرانسه از وحدت، حاکمیت، ثبات سیاسی و امنیتی لبنان حمایت می کند.

***
13:15
 
 منابع ارشد لبنانی به سی ان ان گفتند که معتقدند عربستان تحرکات و مکالمات نخست وزیر (مستعفی) سعد حریری را محدود ساخته است.
 
***
12:47
 
 محسن رضایی:

عربستان جبهه جدیدی را علیه لبنان شروع کرده و فعلا قصد حمله نظامی ندارد.

در این مرحله سعودی‌ها کلیه سرمایه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کویت، امارات و عربستان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند و با این کار پروژه‌های عمرانی را در لبنان متوقف می‌کنند.

در مرحله بعد عربستان به آشوب داخلی در لبنان دامن می‌زند و سپس برای حمایت از شورش‌گران ممکن است خود یا رژیم صهیونیستی در صورت تضعیف حزب‌الله وارد جنگ شوند.
 
***
11:30
 
 روزنامه «الجمهوریه» لبنان:

روزنامه «الجمهوریه» به نقل از مقامات آگاه اعلام کرد میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به هیأت‌های دیپلماتیکی که با او دیدار کرده‌اند؛ گفته است بیشتر از یک هفته برای روشن شدن سرنوشت سعد الحریری  نخست‌وزیر مستعفی و بازگشت وی به بیروت صبر نمی‌کند پیش از آنکه مجبور شود این پرونده را به شورای امنیت ببرد.

بر اساس این گزارش، میشل عون در اشاره‌ای به آمادگی روسیه و دیگر کشورها برای حل این موضوع، افزود: آمادگی‌های بین‌المللی برای کمک به لبنان در این خصوص وجود دارد.

میشل عون در دیدار جمعه (دیروز) خود با «ولید بخاری» کاردار عربستان در لبنان خواستار بازگشت سعد الحریری شد.

 
 واشنگتن پست: حریری در حصر خانگی در ریاض به سر می برد
 
 روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بامداد به صف رسانه‌های غربی پرداخت که مدعی شده‌اند «سعد الحریری» نخست‌وزیر سابق لبنان پس از استعفا از سمتش تحت فشار عربستان سعودی در ریاض بازداشت شده است.

«دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس مشهور این روزنامه بامداد شنبه به نقل از برخی منابع لبنانی نوشت «حریری» در شرایط حصر خانگی در ریاض نگه داشته می‌شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه نوشته روایت جدیدی که منابع آگاه در بیروت نقل کرده‌اند، حاوی شواهد تازه‌ای درباره تاکتیک‌های «محمد بن سلمان» برای محکم کردن پایه‌های قدرت خود با راه‌اندازی تبلیغات علیه ایران در داخل و خارج از عربستان است.

«ایگناتیوس» نوشته حریری حدود ساعت هشت صبح شنبه هفته گذشته برای ملاقات با ولیعهد عربستان فراخوانده شد و ساعاتی بعد پس از قرائت بیانیه‌ای علیه ایران و حزب‌الله از سمتش کناره‌گیری کرد.

او به نقل از منابع آگاه نوشته سعودی‌ها احتمالاً به دنبال آن هستند تا «بهاء حریری»، برادر سعد را به عنوان نامزد بعدی تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان معرفی کنند.
 
 هشدار تیلرسون درباره استفاده از لبنان برای جنگ نیابتی
 
 «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای عنوان داشت که واشنگتن قویا از استقلال و حاکمیت ملی لبنان حمایت می کند. وی همچنین هشدار داده که لبنان نباید به صحنه جنگ نیابتی کشورهای منطقه تبدیل شود.

وی تاکید کرد که ایالات متحده وضعیت لبنان را با دقت زیاد زیر نظر دارد و از دولت قانونی لبنان حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد «سعد الحریری» نیز گفت: اگر او می خواهد از مقامش کناره گیری کند، تا آنجا که من می دانم، می بایست به لبنان بازگردد و این اقدام را از طریق قانونی انجام دهد. من بسیار امیدوارم که اگر او چنین قصدی دارد، این کار را انجام دهد تا دولت لبنان بتواند کارهایش را درست انجام بدهد.

 
واشنگتن پست: حریری در حصر خانگی در ریاض به سر می برد/ هشدار تیلرسون درباره استفاده از لبنان برای جنگ نیابتی 

به گزارش مهر، حریری در وضعیتی مبهم در عربستان به‌سر می‌برد و رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام بلندپایه لبنان، یک سیاستمدار نزدیک به حریری و یک منبع آگاه دیگر این‌گونه گزارش داد که سعد الحریری «برخلاف میل خود» در عربستان نگه داشته شده است.

تیلرسون همچنین درباره وضعیت لبنان گفت: ایالات متحده قویا از حاکمیت ملی و استقلال جمهوری لبنان و نهادهای سیاسی آن حمایت می کند. واشنگتن همچنین از همه طرف ها چه درلبنان یا خارج از این کشور می خواهد به تمامیت و استقلال نهادهای ملی مشروع لبنان، از جمله دولت لبنان و نیروهای مسلح لبنان احترام بگذارند.

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به حزب الله لبنان، عنوان داشت: هیچ نیروی خارجی، شبه نظامی و دیگر عناصر در لبنان از مشروعیت برخوردار نیستند و تنها نیروهای امنیتی دولت لبنان و ارتش این کشور نیروی مشروع تامین امنیت لبنان محسوب می شوند.

تیلرسون در ادامه گفته است که آمریکا به همه نیروها چه در داخل لبنان یا خارج از آن هشدار می دهد که «لبنان نباید صحنه جنگ نیابتی آنها شود» و برای مقاصد خود این کشور را بی ثبات کنند.

 یک کارشناس زبان بدن: حریری موقع خواندن متن استعفا به شدت تحت فشار بود

 

یک کارشناس زبان بدن در راستای وضعیت حریری هنگام قرائت متن استعفایش در شهر ریاض تاکید کرد که او تحت فشار بوده و این مساله از حرکات بدنی آشفته او مشخص بود.

به گزارش روزنامه رای الیوم، نزار نصرالله، کارشناس زبان بدن در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌ بی ‌سی اظهار داشت: زبان بدن حریری نشان می‌دهد که او هنگام قرائت متن استعفا تحت فشار و در شرایط روانی بود و این امر از حرکات بدنی آشفته حریری مشخص است.

این کارشناس ابتدا به ساعت مچی آبی و مشکی که حریری همیشه در دست چپش داشت، اشاره کرد و گفت: آن ساعت مچی آبی و مشکی در جریان سخنرانی استعفای حریری در دستش نبود و احتمالا این ساعت از او گرفته شد تا نتواند هیچ گونه تماسی داشته باشد، در حالی که این ساعت همواره در تمامی محافل رسمی و غیررسمی در دست حریری دیده می‌شد.

این کارشناس در ادامه به وضعیت شانه‌های حریری در زمان قرائت متن استعفا اشاره کرد و گفت: شانه‌های حریری کاملا به سمت جلو خم شده بودند.

واشنگتن پست: حریری در حصر خانگی در ریاض به سر می برد/ هشدار تیلرسون درباره استفاده از لبنان برای جنگ نیابتی 

نزار نصر الله افزود: حالت طبیعی آن است که شانه‌های انسان زیر فشار خم شود و این کاملاً طبیعی است، انحنای شانه‌های حریری نشان می‌دهد که او در جریان قرائت متن استعفایش احساس راحتی نداشته است، به ویژه که او به عنوان یک چهره سیاسی تمامی آموزش‌های سخنرانی را گذرانده و اما حالت او در این سخنرانی ما را به یاد روزهای اولی می‌اندازد که در پست نخست وزیری مشغول به کار شده بود و با حضور حرفه‌ای در رسانه‌ها آشنایی نداشت.

این کارشناس در ادامه به حالت چشم‌های حریری اشاره کرد و گفت: حریری در طول این ویدیو دو چشم خود را باز نگه داشت و مشخص است که بر حرکات چشم‌هایش کنترلی ندارد، این امر بیانگر آن است که یا دروغ می‌گوید و یا مجبور به گفتن دروغ شده است چرا که حریری پیش از این چنین به سخنرانی‌ نمی‌پرداخت.

این کارشناس در ادامه گفت: حریری در طول این سخنرانی چند بار زبان خود را از دهان بیرون آورد که این نشان می‌دهد او دچار خشکی دهان شده در حالی که لیوان آبی در کنارش وجود دارد، خشک شدن دهان یکی از نشانه‌های وجود استرس و تنش بالا در فرد است، علاوه بر این حریری در طول سخنرانی دهان خود را برای ادای کلمات به اندازه کافی باز نمی‌کند و این مساله در زمان گفتن عبارت "استعفای خود را اعلام می‌کنم" نمایان شد، حریری این جمله را با صدای بسیار پایین و بدون هیچ گونه اطمینانی ادا کرد، زمانی هم که قرائت متن به پایان رسید، حریری کاغذها را روی میز رها کرد که نشان می‌دهد او می‌خواهد هر چه سریعتر این کار را به پایان برساند و احتمالا شخصی در کنار او بوده که این جملات را به او دیکته کرده و یا او را تهدید می‌کرده است.

نزار نصرالله افزود: علاوه بر این حریری نتوانست از جملات طولانی در این سخنرانی استفاده کند که این نشان می‌دهد او تحت فشار بوده و سعی دارد از جملات کوتاه برای رساندن پیام خود استفاده کند.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
لعنت به نفت.خاورمیانه روی آرامش به خودش نمیبینه.
نتايج مرگ مشكوك پدرش را وقتي فهميد بايد توبه ميكرد الان حقش كه با قاتلين پدرش كنار امده
نفرین بر جنگ و خونریزی
لعنت بر عربستان وهابی
من به شخصه فکر نمی کنم توی شرایط فعلی حمله خارجی به لبنان بشه. اینا امیدشون به تحولات داخلی اونجاست و میخوان با ترسوندن مردم اونجا، مسبب این اوضاع رو حزب الله نشون بدن و باعث نارضایتی گروه های دیگه بشن. کلا طرحشون بلند مدت تره. شاید تا سه چهار ماه دیگه یه کاری کنن. وقتی که خوب بلندگوهاشون سم پاشی کردن. اون موقع هم باید دید از چه راهی باید شروع کنن. امیدی به ترکیه ندارن. اسرائیل هم بعیده خطر کنه. چون منطقی نیست که اسرائیل بیاد برا کمک به مردم لبنان. عربستان هم با این اوضاعی که داره بعیده بتونه مستقیم کاری کنه. میمونه مصر و اردن. باید دید چی میشه...
مطمئنا آمریکا حاضر نیست این همه هزینه رو که کرده بی خیال بشه و شکست رو قبول کنه. ولی تا اون موقع بهتره دوستان رسانه هم بر این هیجان که خواست اوناست اضافه نکن. آخرش یه طوری میشه ولی مطمئنم قهرمانان کشورمون و حزب الله از پسش برمیان ان شاءلله. جنگ فراگیر هم نمیشه. چون کل منافعشون به خطر می افته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان