بازدید 3074
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به هیئت اروپایی:

مشکلات بانکی از جانب اتحادیه اروپاست نه ایران

وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات کنسرسیوم کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا گفت: دستگاه‌های دولتی و تجار ما برای تجارت با اروپا رنج می‌برند اما این مشکل از طرف شماست و از طرف ما نیست.
کد خبر: ۷۴۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸ 11 November 2017
وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات کنسرسیوم کشاورزی و توسعه روستایی اتحادیه اروپا گفت: دستگاه‌های دولتی و تجار ما برای تجارت با اروپا رنج می‌برند اما این مشکل از طرف شماست و از طرف ما نیست.

به گزارش تسنیم، محمود حجتی امروز در دیدار با هیئت بلندپایه اتحادیه اروپا در محل وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات کنسرسیوم کشاورزی اتحادیه اروپا تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی و تجار ایرانی برای تجارت با کشورهای اروپایی رنج می‌برند و برخلاف اظهارات شما مشکل از طرف ما نیست بلکه مشکلات بانکی ایجاد شده از طرف شماست.

وی افزود: ایران آمادگی همکاریهای مشترک برای تحقیق، توسعه و بهره‌وری از علوم کشاورزی و انجام حمایتهای لازم در این زمینه را دارد و استقبال می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از اتحادیه اروپا به خاطر استقبال از محصولات کشاورزی ایران تقدیر به عمل می‌آید و امیدواریم مسائلی را  که پیش روی توسعه  صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد برداشته شود.

حجتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به مشکلات بهداشتی پسته‌های صادراتی ایران گفت: شما مسائلی را در رابطه با صادرات پسته ایران مطرح کردید که ما نیز آن را قبول داریم اما در سالهای گذشته پیشرفتهای خوبی داشته و محصول برگشتی ایران سال به سال کمتر می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده مشکلات برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران به صفر برسد.

حجتی با اشاره به مذاکرات انجام شده برای صادرات شترمرغ به ایران گفت: امروز ما دومین تولید کننده شترمرغ در جهان هستیم در حالی که این محصول تولید بومی کشورمان به حساب نمی‌آید.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران اولین تولید کننده ماهی قزل‌آلای پرورشی در دنیاست، گفت: امیدواریم بتوانیم بازارهای مشترکی در این زمینه ایجاد کنیم کما اینکه ما اکنون واردات تخم چشم‌زده قزل‌الا  را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه چند نژاد اسب اصیل ایرانی در کشورمان وجود دارد گفت: اسب عرب خواستگاه آن خوزستان است، اسب ترکمن از شمال شرق ایران و اسبچه خزری در شمال ایران و اسب کرد مربوط به غرب کشور است. تولیدکنندگان ما در این سالها فعالیت زیادی برای تولید و حفظ نژاد اسبهای اصیل ایرانی انجام داده‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بیشترین همکاریهای ایران در بخش کشاورزی با اتحادیه اروپا است در زمینه بذور اصلاح شده گفت: ظرفیت زیادی برای تولید بذر در کشور ما وجود دارد که ما از آن استقبال می‌کنیم.

حجتی ادامه داد: ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده بذر در جهان است و به صورت انحصاری 94 درصد تولید زعفران در جهان را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه مصرف زعفران در ایران و جهان در حال افزایش است گفت: استقبال جهانی از مصرف زعفران نیز زمینه همکاری ایران با کشورهای اتحادیه در تمام مراحل رهگیری، برندسازی و ثبت با این کشورها ایجاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نگاه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی برای استفاده بهینه از آب وجود دارد گفت: کشور ما در منطقه‌ای از بحران آب رنج می‌برد؛ ایران در حالی در شرایط گرم و خشک قرار دارد و میزان بارندگیها یک سوم متوسط جهانی است که میزان تبخیر بیشتر از متوسط‌های جهانی است.

وی گفت: در سالجاری شمسی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشورمان از سقف 200 هزار هکتار عبور کرده و امیدواریم به 250 هزار هکتار برسد.

حجتی ادامه داد: براساس برنامه‌های 10 ساله ایران به طور کامل از سیستمهای نوین آبیاری بهره خواهد گرفت و در حال حاضر آبیاری بارانی در کشورمان بکنار گذاشته شده و به سمت آبیاری نواری رفته‌ایم و به تدریج به سمت آبیاریهای هوشمند می‌‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌های همکاری ایران و اروپا در زمینه گیاهان دارویی است گفت: تولید، فراوری، عصاره‌گیری و تبدیل به فرآورده‌های دارویی از کشت گیاهان دارویی زمینه‌هایی است که امکان فعالیت کشاورزی ایران در اروپا وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای پیگیری تفاهمنامه‌ها و اقدامات مشترکی که قرار با اتحادیه اروپا انجام شود کمیته کاری مشترک ایجاد شود.

وی در واکنش به درخواست اروپاییها برای صادرات گوشت قرمز به کشورمان گفت: در صورتی که بتوانیم با برزیل رقابت کنیم ما ترجیح می‌دهیم که گوشت مورد نیاز خود را از اروپا وارد کنیم.

حجتی همچنین در واکنش به درخواست دیگر رئیس کنسیوم اتحادیه اروپا  درباره صادرات لبنیات ایران گفت: ما مطلع‌ایم که تولیدکنندگان اروپایی به دلیل قیمت پایین شیرخام خود با تراکتور به خیابانها می‌آیند ما نیز این مشکلات را داشته‌ایم و حل و فصل کرده‌ایم. 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: موانع پیش روی همکاری ایران با کشورهای اروپایی رفع شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر