بازدید 20277

زمان تصمیم‌گیری برای بازگشایی زاینده‌رود

کد خبر: ۷۴۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰ 11 November 2017
تصمیم برای بازگشایی زاینده رود اواخر آبان اتخاذ می شود
 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: دومین جلسه شورای هماهنگی حوضه زاینده ‌رود به منظور تصمیم گیری برای زمان بازگشایی این رودخانه اواخر آبان برگزار می شود.

شورای هماهنگی حوضه زاینده رود به ریاست وزیر نیرو برگزار می شود و متشکل از استانداران اصفهان و چهارمحال و بختیاری، نماینده وزارت کشور، نماینده جهاد کشاورزی و نماینده سازمان محیط زیست است.
زمان تصمیم‌گیری برای بازگشایی زاینده‌رود
' علی بصیرپور ' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش آب خروجی از سد زاینده رود به منظور کشت پاییزه کشاورزان و جاری شدن رودخانه در کلانشهر اصفهان منوط به تصمیم شورای هماهنگی زاینده رود است و تصمیم های این شورا نیز به میزان بارش های دهه سوم آبان و مقدار ورودی آب به سد زاینده رود بستگی دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای پاییز تاکنون میزان بارش ها در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان صفر گزارش شده و این شرایط ، وضعیت قرمز را برای سد زاینده رود رقم زده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود 160 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 میلیون متر مکعب بیشتر، اما نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 74 درصد کاهش داشته است.

بصیرپور با اشاره به برگزاری نخستین جلسه ' تشریح و ارائه مطالعات حقآبه اراضی آب خور زاینده رود '، هدف از برگزاری این جلسه را تعیین حقآبه های کشاورزی محدوده آبخور حوضه این رودخانه بیان کرد و افزود: مدیران و متولیان شرکت آب منطقه ای، نمایندگان کشاورزان، کارشناسان حوزه آب و مسئولان قضایی در این جلسه حضور داشتند.

وی اضافه کرد: این جلسات بطور ادواری برگزار و جمع بندی می شود و نتایج این جلسات برای وزارت نیرو ارسال می شود تا بر اساس آن، مقادیر حقآبه های کشاورزی و شرب و صنعت حوضه زاینده رود تعیین شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: تعیین مقادیر حقآبه های کشاورزی طوماری و غیر طوماری نیز بر عهده وزرات نیرو است.

به گزارش ایرنا، رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان، امسال از هفته دوم فروردین در اصفهان جاری شد و این جریان تا خرداد ادامه داشت.

سال گذشته نیز رهاسازی آب زاینده رود بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و به مدت حدود 22 روز ادامه داشت.

سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.

شرایط ناگوار خشکسالی امسال دامنگیر حوضه آبریز زاینده رود نیز شده تا جایی که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی 12 مهر امسال اعلام کرد: در سال آبی جدید، این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است.

مهرزاد احسانی همچنین با تاکید براینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده است تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه به عنوان یکی از حوضه‌های مهم مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور، در سال آبی 95-96 شاهد بارش‌های متفاوت در بالادست و پایین دست خود بوده است.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده ‌رود 54 میلی متر بوده و این اعداد و ارقام از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی منطقه نسبت به متوسط بلندمدت و اُفت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر