بازدید 41230
واكنش مجيدي به هتاكي اخير سروش:

فرياد هنرمند جهاني در سكوت مدعيان ديانت

اگر روزگاري كودكان و ديوانگان سنگش مي‌زدند و دندان و پيشاني مبارك پيامبر(ص) را مي‌شكستند، امروز انديشه‌ورزانِ دنياطلب، شاعر و نادانش مي‌خوانند و چون جاهليت پيشين، قرآن را «اساطير الاولين» مي‌دانند...از موضع يك مسلمان، يك هنرمند پيرو مكتب اهل بيت، انزجار خود را از آنچه يك به اصطلاح روشنفكر گفته اعلام مي‌كنم، و از همه آنان كه در مقابل اين جفاي بي‌نظير، سكوت پيشه كرده‌اند، گله‌مندم.
کد خبر: ۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۲ 05 March 2008
مجيد مجيدي، كارگردان برجسته و مستقل ايراني كه اكنون آوازه او در سراسر جهان پيچيده، با انتقاد شديد از هتاكي اخير عبدالكريم سروش به پيامبر اكرم(ص)، او را همنوا با كاريكاتوريست‌هاي دانماركي دانست.

به گزارش خبرنگار «تابناك»، در حالي كه مدعيان ديانت و اصولگرايي بيش از هر چيز در پي مقاصد سياسي خود و حذف رقيب هستند، مجيدي كه به تازگي با «آواز گنجشك‌ها» برنده جشنواره بين‌المللي برلين شد، با بيان هنرمندانه خود پاسخ «برداشت‌هاي سال 86» سروش را داد كه با تشبيه دريافت پيامبر اكرم(ص) از وحي به برداشت شاعران گفته بود: پیامبر نقشی محوری در تولید قرآن داشته است.

گفتني است، سروش كه حدود يك سال پيش عصمت امامان شيعه را زير سؤال برده بود، به تازگي در برداشت جديد ديگري از اسلام، وحي و قرآن را توليد پيامبر(ص) خوانده و گفته بود: آنچه قرآن درباره‌ وقايع تاريخي، ساير اديان و ساير موضوعات عملي زميني مي‌گويد، لزوماً نمي‌تواند درست باشد!
 
سال گذشته حجت‌الاسلام بهمن‌پور در يك مناظره قلمي پاسخ زيرسوال بردن عصمت امامان توسط سروش را داد و اين بار هم تاكنون درباره اين اظهارات، آيت‌الله سبحاني، بهاءالدين خرمشاهي و عطاءالله مهاجراني واكنش‌هايي نشان داده‌اند.
 
كارگردان فيلم «آواز گنجشك‌ها» شب گذشته در مراسم انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، گفت: خداي را شاكرم كه در هياهوي نغمه‌هاي ناساز، «آواز گنجشك‌ها» بر گوش‌هاي بسياري شنيدني آمد و بر چشم‌هاي فراواني ديدني. از انعكاس مثبت فيلم در اين مدت كوتاه در ميان گروههاي مختلف و مخاطبان گوناگون سخن نمي‌گويم، اما در مقابل آنان كه از تكرار و پيام تكرار ي ‌فيلم سخن گفته‌اند مي‌گويم، كه هيچ ابايي ندارم كه اعلام كنم، اين فيلم مانند آثار قبلي من، بچه‌هاي آسمان، رنگ خدا، باران و بيد مجنون بازهم بر فطرت و نهاد پاك انساني تأكيد مي‌كند.

مجيدي ادامه داد: بدون تكيه به معنويت، آنچنان كه در جاي‌جاي جهان مي‌بينيم انسانها، گرگهاي درنده‌اي خواهند شد كه درندگان وحشي نيز شرمنده ددمنشي‌هاي آنانند. در شرايطي كه جاي خالي «خدا» بيش از هر زمان و عصري احساس مي‌شود و تاريخ گواه آن كه بدون خدا، هر عملي مباح و آزاد است، بايد آزادگان نگران باشند، و از آن ميان، هنرمندان آزاده. در اين صورت چه باك از برچسب «تكرار» كه اگر تكرار «مذموم» بود و ناپسند بايد اولين اعتراض و بزرگترين اعتراض را به پيامبران نمود كه در طول اعصار و قرون، همه، سخن تكراري بر زبان رانده‌اند و پيام تكراري «بازگشت به معنويت» را سر داده‌اند.

وي گفت: وقتي «آواز گنجشك‌ها» در برلين به نمايش درمي‌آيد و استقبال تماشاگران گوناگون و منتقدان ريز و درشت، اين‌چنين بهت‌انگيز و حيرت‌آور مي‌شود، من بر اين باور استوارتر مي‌گردم كه، اخلاق و معنويت گمشده عصر ماست و اين مهم، جغرافيا و مكان نمي‌شناسد.

مجيدي يادآور شد: اعتراف مي‌كنم كه نگاه اين‌چنيني و موفقيت و اقبال آنچناني را وامدار مكتبي هستم كه در آستانه رحلت بزرگ پيامدارش رسول گرامي اسلام هستم. وامدار پيامبري كه از پس قرنها، ندايش را مي‌شنوم كه فرمود: من مبعوث شدم تا برتري‌ها و مكارم اخلاق را به اتمام رسانم. وامدار رسول رحمتي كه بر نهاد و فطرت پاك انساني تكيه مي‌كرد و مي‌فرمود: هر انساني برفطرت پاك زاده مي‌شود، حتي اگر پدران و مادراني كافر و مشرك داشته باشد. وامدار پيامبري كه نه تنها در عصر خود، كه امروز نيز مظلوم و جفا ديده است.

اين هنرمند سينما تصريح كرد: اگر روزگاري كودكان و ديوانگان سنگش مي‌زدند و دندان و پيشاني مبارك را مي‌شكستند و در برابر انديشمندان دور از خدا، شاعر و نادانش مي‌خواندند، در جاهليت نوين نيز مانند جاهليت اُولي داستان تكرار مي‌شود. نابخردان و كودك‌صفتان، با هَجو و كاريكاتور با او به ستيز برمي‌خيزند و انديشه‌ورزانِ دنياطلب، شاعر و نادانش مي‌خوانند و چون جاهليت پيشين، قرآن را «اساطير الاولين» مي‌دانند. آن روز كه جشنواره فيلم دانمارك را به خاطر بي‌حرمتي به پيامبر مهرباني كنار نهادم، بسياري ‌آن اقدام را سياسي و حكومتي خواندند. در دنياي آلوده امروز، كار به جايي رسيده است كه ارزش‌ها ضد ارزش شمرده مي‌شود و ضد ارزش‌ها، ارزش. هر عملي چون به مزاج ما خوش نيايد در توهم خويش، به جايي منسوبش مي‌كنيم.

مجيدي افزود: اگر كسي از اعتقاد و باورش دفاع كند، وابسته خوانده مي‌شود، و اگر آسوده بنشيند تا به مقدساتش بدترين توهين‌ها و ناروايي‌ها صورت گيرد، آزاده است. اينجا مي‌گويم كه من نه از موضِع دفاع از حاكميت و دولت، كه مي‌دانيد مرا با سياست و سياست‌پيشگي كاري نيست، كه از موضع يك مسلمان، يك هنرمند پيرو مكتب اهل بيت، انزجار خود را از آنچه يك به اصطلاح روشنفكر گفته است اعلام مي‌كنم، و از همه آنان كه در مقابل اين جفاي بي‌نظير، سكوت پيشه كرده‌اند، گله‌مندم.

وي ادامه داد: حالا بايد پرسيد اگر سياست‌پيشه نيستيم، چرا وقتي چند كودك صفت و ديوانه‌رفتار با كاريكاتور، به پيامبر ما توهين مي‌كنند، آن موج به راه مي‌افتد، اما امروز كه از زبان خودي، ناپسندترين نسبت‌ها به آن بزرگ و كتاب هدايتش قرآن داده مي‌شود، سكوت همه‌جا را در برمي‌گيرد و جز يكي دو صداي كم‌جان هيچ‌كس فرياد نمي‌زند كه چرا دوباره از پس قرن‌ها، به پيامبر نسبت به شاعري مي‌دهند و قرآنش را احساسات شاعرانه و خطاپذير مي‌خوانند؟

به گفته مجيدي اگر آن روز كه روشنفكران مذهبي، عصمت و علم غيب ائمه را زير سؤال بردند و نفي كردند، يا مُسَلّمات تاريخي چون غدير و شهادت حضرت زهرا (س) را افسانه خواندند يا مانند همين قلمِ منحرف، زيارت جامعه كبير را (مرامنامه شيعه غالي) برشمردند، سكوت نمي‌كرديم، امروز جسارت را به مرحله پيامبر و قرآن نمي‌رساندند، تا علناً پيامبر را فردي عامي و ناآگاه و هم‌سنگ افراد جاهلي بخوانند و قرآن، كلام الهي را محصول بشري بخوانند.

اين كارگردان در پايان اظهاراتش گفت: كسي كه ادعاي مولوي‌شناسي مي‌كند، و براي او بيش از معصومان ارج و اعتبار قائل است، بداند كه به حكم مُرادش مولوي، كافر است.
گرچه قرآن از لب پيغمبر است
هركه گويد حق نگفت، آن كافر است
اين همه آوازها از شَه بُوَد
گرچه از حلقوم عبداله بود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
مرحبا به اين عقيده و احسنت به اين بنيان كه ثابت كرد هنرمند متعهد يعني چه. حقا كه جاي امثال سيد شهيدان اهل قلم خالي نخواهد ماند.
آفرین بر استاد مجید مجیدی خداوند به حق حضرت رسول مکرم (ص) به ایشان در دنیا و آخرت مقام عظیم دهد.
افرین و صد افرین بر غیرت این هنرمند مسلمان و مومن که این سکوت رنج اور را شکست و با کلامی شیوا و خالصانه در دفاع از کتاب اسمانی قران کلام خداوند رحیم و دفاع از پیامبر اسلام دل مومنین را شاد کرد امیدوارم .خداوند بر توفیقاتش بیافزاید.
الحمدلله ...
خدارا شاکرم که هنوز در کنار روشنفکر نمایان آنچنان . آزاد مردان اینچنین بیدارند . و اگر آنان در حق دین خدا و رسول خدا آنگونه برخورد می کنند اینان با صدای رسا و گویا در جمع و جایگاهی بسیار مناسب اینگونه از حق و آزادی دفاع می کنند . با تشکر از شما و درود بر این هنرمند آزاده ایرانی ....
خدارا شاکرم که هنوز در کنار روشنفکر نمایان آنچنان . آزاد مردان اینچنین بیدارند . و اگر آنان در حق دین خدا و رسول خدا آنگونه برخورد می کنند اینان با صدای رسا و گویا در جمع و جایگاهی بسیار مناسب اینگونه از حق و آزادی دفاع می کنند . با تشکر از شما و درود بر این هنرمند آزاده ایرانی ....
نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مساله آموز صد مدرس شد
آفرین و صد آفرین بر غیرت این مسلمان هنر مند و مومن که در میان سکوت بی توجیه دیگران جرأت به خرج داده و آنچه را که در در دل خیلی از کسان دیگر که دسترسی به جایی نداشتند بود، با شجاعت زائد الوصفی بیان نمود. او و کسانی از این دست بهترین دلیل هستند که ثابت کنند ریشه های تفکر اسلامی و انقلابی در وجود فرزندانش سخت ریشه کرده و هر دوره ای که می گذرد دوره ای از تکاملش را طی می کند . وجود چنین انسان هایی که تفکر توحیدی را محور عمل خود قرار داده اند بسی برای جامعه ارزشمند است چه در لباس یک روحانی ، چه در لباس یک کارگر ساده یک مدیر شرکت و یا یک کارگردان سینمایی. باشد که این زنهار از سوی کسی که شاید از او انتظاری برای این هشدار نمی رفت باعث بیداری همه مسلمانان و آنانی که درد دین دارند اما آن را در پیچ و خم زندگی روز مره گم کرده اند گردد.
هنر عبارتست از دميدن روح تعالي در كالبد انسانها و اين معنا را كارگردان متعهد و برجسته كشورمان به خوبي در مرحله عمل نشان دادند و به ترس از سياسي خطاب شدن از وظيفه شرعي و مكتبي خود بازنماندند. راهتان پر رهرو باد
آفرین بر این غیرت.آفرین بر این بر این بیان شیوا .آفرین بر این عشق ودلدادگی به اسلام وخاندان ولایت. یک سخن کوتاه اما دلنشین و خالص بهتر از صدها مقاله در دفاع از حقیقت ،کارساز است که گفته اند:سخنی کزدل برآید
لاجرم بردل نشیند.
احسنت بر تو هنرمند باغیرت دینی که در این وانفسای دین ستیزی از حق پایمال شده پیامبر و جانشینان مظلوم او دفاع کردی. امید که خداوند متعال همواره تورا بر صراط مستقیم توفیق ارزانی فرماید.
آفرين بر آقای مجيدی با این غيرت حقيقتا از هنرمندان انتظار دفاع هست ولی تاکنون کسی از هنرمندان نديدم از اسلام دفاع کند
واقعا" از بیانات شیوا و خالصانه ایشان لذت بردم دفاع از حریم دین وظیفه همه ی مسلمانان بخصوص قشر روشنفکر مسلمان ودین باور است ایشان به وظیفه اش عمل کرده
سلام
این گفته ها را طلیعه دمیدن هنر برآمده از دل اسلام میدانم. افسوس که دیر اما در نهایت انقلاب عزیز ما در حال تولد فرزند هنری خویش است. فرزندی که حال، وظیفه رشد و شکوفایی و بلوغ و بالندگی اش بر عهده تمام هنرمندان متعهد است. باشد روزی را ببینیم که هنر اسلامی ناب و مستقل از هنر منحط و بدون مبدا و مقصد غربی بر تارک هنر ، فکر و فرهنگ جهانی بدرخشد.
الیس الصبح بقریب
آقاين محترم كه نظر داده ايد آيا هيچ كدام تان حرف آقاي دكتر سروش را خوانده ايد؟؟
من نخوانده ام و تا نخوانم نمي توانم نطر بدهم.
شما لطف كنيد مطلب كامل بدون دخل تصرف را بگذاريد تا بخوانيم.
ممنون.
سلام.خدای متعال را صد هزار مرتبه شکر که در کشور عزیزمان این چنین هنرمندان متعهد و روشنفکری داریم که دین خود به اسلام و مسلمین ادا می کنند.ای کاش در کشور ما از این دست هنرمندان متعهد و متخصص بیشتر داشتیم.اقای مجیدی در عرصه سینمایی کشورمان یک نعمت الهی است که باید قدر بدانیم.
استادمجیدی!از صمیم قلب دوستت دارم.
من نسبت به آقاي مجيدي به عنوان يك هنرمند متعهد و كاربلد احترام قايلم. اما فكر مي كنم جواب آقاي سروش را فردي در رده تخصصي خود ايشان بايد بدهد.
به صرف اینکه آقای مجیدی از روی احساسات خود وارد مقولات فلسفی می شود که کار ایشان به هیچ وجه نیست، نباید آه و ناله سر داد ما یاد گرفتیم که در حوزه معرفت استناد به غیر اهل آن نکنیم و همچون پیر زنان شكوه و ناله سر ندهیم حوزه معرفت با یک سخنرانی رونق نمی گیرد بهتر این است که آقای مجیدی یا کارش را با دوربین ادامه دهد یا اینکه دست از ان بکشد و بنشیند کتب فلسفی مطالعه کند .
درود بر جناب آقای مجید مجیدی که غیرت دینی اش باعث شعف و شادمانی ماست . ای کاش قدری از این غیرت نیز در میان مدعیان دین و روشنفکری نیز وجود داشت . امید آنکه ایشان در ظل عنایات حضرت بقیه الله عجل الله تعالی روز به روز موفق تر و پیروز باشند .
سلام
هر کسی به اندازه ی سروش بخواند باید در رد او بگوید . مجیدی هم می تونه یه فیلمساز خوب باشه ولی این به این معنی نیست که دین شناس خوبی هم هست .
جانا سخن از زبان ما می گویی.
از اينكه ايشان بدون اينكه ادعايي داشته باشد،‌اينگونه با غيرت و شجاعت و با تعصب بسيار زيبا به دفاع از پيامبر رحمت مي پردازند براي من بسيار جالب بود.
اميدوارم كساني كه ادعاي اسلام دارند كمي درس بگيرند...
کار آقای مجیدی جای تحسین دارد. اینکه بعضی دوستان گفته اند که مگر ایشان فیلسوف است که نظرات فلسفی می دهد !! بسیار تعجب برانگیز است. مگر دفاع از قرآن و پیامبر بحثی فلسفی است ؟
بدون دفاع از کسی و یا مذمت کسی ایکاش فضا طوری بود که صحبتها و دلایل طرفین ( نه فقط این بحث ) روشنتر و کاملتر به اگاهی علاقمندان میرسید تا باعث سوء برداشتها نشود و حتی بپذیریم اگر کسی در جایی حرفی نادرست و یابرداشتی نادرست داشت کلا ان فرد را طرد ویا نفی نکنیم ، فکر میکنم تاکید دین مبین اسلام هم همین باشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر