بازدید 10755
۷

نان دام و داغ کباب

نان‌هایی که این روزها در خبازی‌ها می‌پزند بیش از 30 درصد آن از گندم دامی و خاک درست شده است و کباب‌های ارزانی که به مردم می‌فروشند، اصلاً گوشت یا حتی دنبه نیست!
کد خبر: ۷۴۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 13 November 2017
نان‌هایی که این روزها در خبازی‌ها می‌پزند بیش از 30 درصد آن از گندم دامی و خاک درست شده است و کباب‌های ارزانی که به مردم می‌فروشند، اصلاً گوشت یا حتی دنبه نیست! یعنی مردم «نان دام» می‌خورند و با بوی کباب گیاهی، داغ کباب بره می‌بینند!

به گزارش روزنامه جوان، این خلاصه سه خبری بود که دو خبر آن در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آرد و نان از سوی رئیس کانون صنایع غذایی و رئیس اتحادیه نانوایان سنتی درباره وضعیت نان و آرد کشور بیان شد و خبر سوم را رئیس اتحادیه آشپزخانه‌ها، کترینگ‌ها و غذاهای سنتی داده که کباب‌های ارزان را سرطان‌زا دانسته است!

نکته قابل تأمل در این سه خبر ضعف نظارتی و حداکثر شدن سوءاستفاده از وضعیت موجود فضای اقتصادی است که سلامت خوراکی‌های اکثر مردم با انگیزه‌های غیرمنصفانه اقتصادی به خطر افتاده است‌؛ مردمی که در غیاب نظارت و اقدامات لازم دولت به دلیل کاهش قدرت خرید ناتوان از مصرف غذاهای سالم هستند!

ورود گندم دامی وارداتی به آرد خبازی
 
در این باره رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گندم با اشاره به ورود گندم‌های دامی وارداتی به چرخه تولید گفته است‌: گندم وارداتی درجه 3 و برای مصرف دام است که آرد و نان می‌شود!

قاسم زراعت‌کار درباره کیفیت آرد خبازی تصریح کرده است: 35 درصد از گندم دریافتی نانوایی‌های کشور درجه یک، 35 درصد درجه 2 و 30 درصد آن درجه 3 است.

زراعت‌کار گفته: گندمی که از خارج از کشور وارد می‌کنیم و به داخل خطوط تولید وارد می‌شود گندم درجه 3 است که برای نان پختن مناسب نیست.

وی گفته: به کشاورزان داخلی نیز برای تحقق خودکفایی گندم باید خسته نباشید گفت اما باید توجه داشت که گندم‌های تولیدی داخل نیز کیفیت مناسبی ندارند. وی همچنین از کوچک شدن وزن نان‌ها نیز خبر داده و افزوده است‌: چانه نان‌های تولیدی در کشور از حد استاندارد خارج شده است و نانوایان برای تأمین هزینه‌های خود مجبور هستند که خودشان را به این شکل هماهنگ کنند.

زراعت کار در واکنش به مسئولیت گرفتن وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه گندم،‌ آرد و نان گفت: وقتی که آشپز دو تا باشد غذا شور می‌شود یا بی‌نمک، این مثلی است که هم‌اکنون نیز در بحث نان مطرح است.

در این باره رئیس کانون صنایع غذایی نیز از وجود 7 درصد خاک و شن‌های آکواریومی در گندم‌هایی که به کارخانه‌های آرد می‌رسد، خبر داده و گفته است‌: دولت‌های مختلف هرساله بر لزوم خودکفایی گندم در کشورمان تأکید کرده‌اند اما به آن اندازه که به مسائل کمی آن توجه داشته‌اند به کیفیت آن توجه نکرده‌اند.

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: دولت به دنبال آن است که میزان خاک موجود در گندم از ۷درصد به ۵درصد کاهش دهد اما باید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم 0/2 درصد است.

محمدرضا مرتضوی دیروز در نشست خبری با اشاره به مخلوط کردن خاک با گندم عرضه شده در چرخه تولید گفت: وزارت جهاد کشاورزی جدولی درست کرده به نام جدول پاکی گندم اما این جدول در واقع جدول نجسی است. وی افزود: می‌گویند گندم را با 7درصد خاک و 10درصد افت مفید بخرید، یعنی گندم حدود 17درصد ضایعات داشته باشد و کسی به کارخانه‌های آرد نیز اعتراض نکند و نگوید که آن را نمی‌خرد. مرتضوی با طرح این سؤال که آیا گندم برداشت شده به طور طبیعی 7درصد خاک دارد، گفت: این حجم از خاک و آشغال موجود در گندم طبیعی نیست که این امر نشان‌دهنده آن است که در گندمی که فروخته می‌شود خاک و ضایعات ریخته می‌شود.

دولت برای خرید هر کیلو خاک 1300تومان می‌دهد
 
وی افزود: اشغال(ضایعات) گندم به حدی است که مجبور شده‌ایم آنها را به قیمت هر کیلوگرم 100تومان بفروشیم و این در حالی است که این خاک و ضایعات را دولت هزارو300تومان برای خریدش پول می‌دهد و اگر هم تحویل نگیرد با سنگ می‌زنند و شیشه‌هایش را می‌شکنند. رئیس انجمن آردسازان کشور با بیان اینکه کار ما گرفتن آشغال گندم در کارخانه‌های آرد شده است، گفت: دولت‌های مختلف هر ساله بر لزوم خودکفایی گندم در کشورمان اصرار کرده‌اند اما به آن اندازه که به مسائل کمی آن توجه داشته‌اند به کیفیت آن توجه نکرده‌اند. وی در پاسخ به این سؤال تسنیم که چه کسی خاک را وارد گندم کرده و به دولت به صورت خرید تضمینی می‌فروشد، گفت: دلالال‌ها، کشاورزها و... این کار را می‌کنند، وقتی بانک‌ها 28 درصد بهره می‌گیرند این افراد نیز در گندم تحویلی خود، خاک می‌ریزند. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه در واکنش به اعتراضات ما وزارت جهاد کشاورزی امسال گفته است در حال اصلاح رویه جلوگیری از ورود خاک به گندم است، ادامه داد: گفته‌اند (وزارت جهاد کشاورزی) میزان خاک موجود در گندم از 7درصد به 5 درصد کاهش می‌یابد اماباید توجه داشت در تمامی دنیا میزان خاک موجود در گندم2/0درصد است. وی افزود: این حجم از ناخالصی گندم ظلم به تولیدکنندگان نان، آسیابان و مردم و حتی خود کشاورز است.

مرتضوی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد می‌گوید که برای تشخیص خلوص گندم باید با توری 2/0درصد اندازه‌گیری شود اما دولت برای خرید گندم آن را با توری 2/2درصد اندازه می‌گیرد.

مرتضوی گفت: این جدول به اصطلاح پاکی، دستپخت دور شدن از انصاف است و ریشه آن بهره‌های بانکی است که اقتصاد کشور را نجس کرده است. وی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت درباره بی‌کیفیت بودن گندم و نان‌های تولیدی در کشور گفت: وزیر بهداشت می‌تواند بگوید که نان‌های کشور شور است اما اینکه بیاید بگوید گندم یا نان بی‌کیفیت است در حیطه اختیارات وی نیست.

وی افزود: گندم تولیدی کشورمان در استان‌های فارس، ‌گلستان، خوزستان و آذربایجان در وضعیتی عالی تولید می‌شود و حتی گندم دوروم مورد نیاز کشور در داخل قابل تأمین است اما یکسری از کارخانه‌داران تولیدکننده ماکارونی علاقه‌مند به واردات گندم دوروم خارجی هستند که قیمت پایین‌تری دارد تا هزینه تمام شده آنها کاهش یابد. مرتضوی گفت: بخش‌های مرتبط با تولید گندم، آرد و نانوایی‌های کشور خصوصی هستند اما چرا دولت برای همه آنها تصمیم‌گیری کرده و بعد از اصل 44 و خصوصی‌سازی صحبت می‌کند. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: تا بنده می‌گویم داخل گندم خاک می‌ریزند، به من اینطور می‌گویند که می‌خواهی گندم خارجی بیاوری؟

مرتضوی گفت: شما (دولت) که قیمت گندم را دو برابر استاندارد جهانی خریداری می‌کنید، چرا برای خاک و ضایعات موجود در آن پول می‌دهید؟

رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران اضافه کرد: در زمان برداشت گندم نیز هوای کمپاین‌ها را نمی‌بندند و اجازه می‌دهند خاک بیشتری در زمان برداشت وارد این محصول شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۷
واقعا شرم اوره برای کشورمان
در فرآیند تولید آرد خاک مخلوط شده با گندم و سایر ضایعات زدوده و بوجاری میشوند و تنها مشکل این است که دولت بابت ضایعات مخلوط شده با گندم پول اضافی پرداخت میکند. باید روش خرید تضمینی به شکل فعلی تغییر کند. باید پارامترهای کیفی مورد بازبینی قرار گیرند و حد استاندارد افتهای 10 و 7 باید حتما کاهش داده شوند. در مورد تولید گندم هم نظارت بیشتری توسط کارشناسان کشاورزی صورت گیرد و از همه مهم تر دلال هایی که بین کشاورزان و دولت قرار گرفته اند باید حذف شوند . در مورد مباشرین خرید گندم و سیلوداران بخش خصوصی باید یک فکر اساسی بشود وگرنه این اختلاط که عمدتا توسط این سه گروه دلال و مباشرین خرید و سیلوهای بخش خصوصی انجام میشود تا ابد ادامه دارد.
خودکشی کنیم بمیریم از این مملکت شاید خلاص بشیم
بهترین راه برای بهبود کیفیت نان نخریدن از نانوایی است که نان بی کیفیت تولید میکند
گلوتن گندم براي تهيه نان با كيفيت بسيار مهم است كه متاسفانه با اين وضعيت آرد مناسبي براي توليد نان با كيفيت به نانواها نميدن
وای خدا
البته اگر از گندم دامی هم نان کباب درست کنند این نان خوشمزه تر از نان نانوایی هاست که از آرد دست اول نان تهیه میکنند. همین کار هم هنر میخواهد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر