بازدید 18546
۴
گزارش میدانی خبرنگار «تابناک» از مناطق زلزله زده؛

حضور مقامات در کرمانشاه، از رئیس جمهور تا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام/ میزان خسارات پدید آمده، فراتر از تصور است

گلایه های شهروندان ادامه دارد. آنها عقیده دارند مسئولان آن گونه که باید و شاید به آنها توجه نکرده اند و نیازهای آنها بیش از آن چیزی است که در اختیارشان قرار گرفته است. البته برای برخی روستاهای بخش گهواره شهرستان دالاهو و بخش قلعه شاهین سر پل ذهاب، آنچنان که حادثه دیدگان می گویند، هنوز اقدامات کافی و امدادی ارسال نشده است.
کد خبر: ۷۴۷۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰ 14 November 2017
حضور مقامات در کرمانشاه، از رئیس جمهور تا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام/ میزان خسارت های پیش آمده فراتر از تصور استزلزله 7.3 دهم ریشتری یکشنبه شب مناطق مرزی ایران و عراق ـ که بخش وسیعی از مناطق غرب کشور را به لرزه درآورد ـ به سرعت به مهم ترین خبر ایران و جهان تبدیل شد؛ حادثه ای غم انگیز و جانفرسا که هرچه زمان می گذرد، ابعاد بیشتری از عمق خسارات آن آشکار می شود و تا کنون صدها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش «تابناک»؛ استان کرمانشاه و شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، اسلام آباد غرب  و قصر شیرین، از جمله مهم ترین مناطقی بود که تحت تأثیر زلزله هفته جاری با ویرانی های فراوانی رو به رو شد و بسیاری از مردم و نیز مسئولان ارشد کشوری را برای رسیدگی هر چه سریع تر به حادثه دیدگان دست به کار کرد.

زلزله ای که از آن یاد شد، تا کنون بیش از 220 پس لرزه به همراه داشته و تحت تأثیر برخی اشکالات ساختاری در نحوه مدیریت انسانی منابع و امکانات و نیز ایرادهای زیرساختی برآمده از گذشته با حاشیه های فراوانی همراه شده است؛ حاشیه هایی مثل تخریب 100 درصدی خانه های هزاران روستا، مجتمع های مسکونی مثل مسکن مهر و حتی بیمارستان هایی که بعضاً کمتر از ده سال از زمان ساخت آنها می گذرد.

صبح روز دوشنبه، رهبر انقلاب ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان و آرزوی شفاعت برای مجروحان، دستورات ویژه ای را به همه نهادها برای پیگیری مباحث امداد رسانی صادر کردند و در همین راستا بلافاصله ستاد مدیریت بحران کشور زیر نظر «رحمانی فضلی» وزیر کشور تشکیل شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و رحمانی فضلی وزیر کشور از جمله مقامات ارشدی بودند که برای رسیدگی به مشکلات پدید آمده در مناطق زلزله زده حاضر شدند و بسیاری از نهادهای مسئول دیگر نیز با اتخاذ تدابیر ویژه، تلاش های خود را برای حل مشکلات آغاز کردند؛ مجموعه اقداماتی که آرام آرام حجم کمک های نهادی و مردمی را به سمت این مناطق زلزله زده افزیش داد.

پس از اینکه مقامات مسئولی مثل رئیس جمعیت هلال احمر کشور، سرپرست اورژانس کشور، رئیس بنیاد مستضعفان، فرمانده سپاه پاسداران، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله دیگر مقاماتی بودند که برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان خود را به غرب کرمانشاه رساندند، برای بازدید میدانی از این مناطق و اطلاع از آخرین وضعیت حادثه دیدگان و نیز فرایند خدمات رسانی به شهروندان به همراه دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهسپار مناطق زلزله زده شدیم و جست و جو برای اطلاع از احوال مردم را در دستور کار خود قرار دادیم.

حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دوشنبه در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب و همراهی با ایشان در این سفر، فرصتی را فراهم کرد تا آخرین وضعیت امدادرسانی به آسیب دیدگان و توزیع آب، نان و چادر را از نزدیک ملاحظه کنیم.


سرمای شدید هوا به ویژه در زمان تاریکی، توزیع نامتناسب خدمات به ویژه در مناطق روستایی و تخریب صد در صدی خانه های روستایی در کنار تخریب برخی مجتمع های مسکن مهر و بیمارستان ها، از مهم ترین مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

آب، برق و گاز مناطق زلزله زده قطع است و مردم حادثه دیده با امکانات بسیار محدود در حال گذران روزها هستند. روستاهای اطراف شهرستان دالاهو و سر پل ذهاب بیشترین آمار تلفات و خسارت ها را دارد و نمی توان عمق فاجعه در این مناطق را نادیده گرفت.

جاده های روستایی تخریب شده و فرایند ارسال کمک به این مناطق به سختی انجام می شود. مردم شب و روز خود را در سرما می گذرانند و نیاز به اقلام گرمایشی به ویژه چادر و پتو به شدت احساس می شود.

 با توجه به تخریب راه های روستایی، خدمات رسانی به روستاها با بالگردهای امدادی در جریان است و همین موضوع مشکلاتی را در رسیدن سریع خدمات به حادثه دیدگان با توجه به محدودیت های پرواز فراهم کرده است.

بسیاری از مردم استان کرمانشاه و مناطق زلزله زده در بهت کامل هستند و گویا هنوز باور نکرده اند که این بلای رخ داده حقیقت دارد؛ مردمی که وقتی پای حرف هایشان نشستیم آرزو می کردند آنچه می بینیم، تنها یک خواب آشفته باشد.

گلایه های شهروندان ادامه دارد. آنها عقیده دارند مسئولان آن گونه که باید و شاید به آنها توجه نکرده اند و نیازهای آنها بیش از آن چیزی است که در اختیار آنها قرار گرفته است. البته برای برخی روستاهای بخش گهواره شهرستان دالاهو و بخش قلعه شاهین سر پل ذهاب آنچنان که حادثه دیدگان بیان می کنند، هنوز اقدامات کافی و امدادی فرستاده نشده است.

احساس می شود، نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی در فرایند امدادرسانی وجود دارد و باید شرایط حاکم هرچه سریع تر به سامان برسد. این موضوع را از آن جهت می گوییم که مقایسه ورودی ها به استان و تلاش هایی که مسئولان می کنند، با خروجی کار که همان خدمات رسانی است، تناسب ندارد و با اینکه تلاش ها زیاد است، هنوز مشکلات اساسی مردم پابرجاست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴
قابل توجیه نیست....نیست.....نیست....
در کانادا در آخرین مورد پیمانکار ضمن پرداخت خسارات به پنج سال زندان محکوم شد. این مجازات خیلی سنگینی می باشد.مجازات قتل عمد 25 سال زندان می باشد.مسئله بیشتر فنی است و نباید سیاسی شود که اصل مشکل محو می شود
امیدوارم فقط جهت عکس گرفتن و وعده و وعید دادن نباشه
بلاتکلیفی وسردرگمی را خوب آمادی ، چون ما هیچوقت برای کاری برنامه نداریم . اصلن ما زاده شدیم برای بی برنامگی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان