بازدید 5214
۳

سونامی سیب‌های سرگردان

کد خبر: ۷۴۷۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 14 November 2017
ماجرای به فروش نرفتن محصولات کشاورزی و ماندن آنها روی دست کشاورزان شاید یک قصه تکراری در باغ‌ها و مزارع باشد اما وقتی این موضوع را از چشم کشاورزی ببینیم که برای به ثمر رساندن محصولش یک سال تمام روز و شب، چشم به لطف خدا، تغییرات جوی، احتمال شیوع آفت، بارش بموقع و ده‌ها عامل دیگر دوخته آن وقت نمی‌توانیم از کنار این مسأله به سادگی بگذریم.

به گزارش ایسنا، وجود مشکلات سیب روز به روز باغداران بیشتری را زمین گیر می کند و هر لحظه صدای ناله و فریاد تعداد بیشتری از کشاورزان را در می آورد. صادر نشدن این محصول باعث شده کشاورزان محصولات باغی بویژه سیب را پیش از موعد چیده و آن را کنار جاده‌ها بریزند تا به نام زیر درختی به نازل‌ترین قیمت آن را بفروشند و گاهی با شرایط نسیه چندین ماهه محصولات خود را وارد بازار کنند.

تعدادی از باغداران می‌گویند که محصول تولیدی آنها امسال اگرچه مرغوب هم هست ولی به فروش نمی رود و آنها مجبورند محصولاتشان را با قیمت بسیار پایین به دلالان بفروشند و نیز برای جلوگیری از فاسد شدن و نبود انبار آن را با پرداخت هزینه از باغ خود دور کنند.

بسیاری از باغداران امسال به خاطر نبود بازار فروش ضرر و زیان فراوان دیده‌اند و بسیاری نیز در حال ورشکسته شدن هستند.

هر یک از شغلها مشکلات خاص خود را دارد، باغداری از شغلهاییست که باید در آن ریسک کرد و مشکلاتی که از قبیل برف  پیش خواهد آمد رو تحمل کند. یکی از این معضلات وجود سیب درختی و برخی از محصولات کشاورزی در دست کشاورزان و سیاست بسیار غلط و نامناسب مسئولان مربوط به این بخش در خصوص قیمت گذاری و بررسی این محصول و ایجاد فرصت برای دلالان و سلف خرهاست که بسیاری از باغداران و کشاورزان منطقه را با مشکل اساسی مواجه ساخته است.

به گزارش ایسنا، اقتصاد معیشتی مردم آذربایجان غربی برپایه کشاورزی و باغداری است و اغلب مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شغل کشاورزی و باغداری اشتغال و از این طریق امرار و معاش می‌کنند.

آذربایجان غربی سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و 200 هزار تن سیب قطب اصلی کشور را از آن خود کرده اما این افزایش تولید با وجود کیفیت بالا نه تنها سودی برای اقتصاد کشاورزی و باغداران استان نداشته بلکه به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان تبدیل شده است.

کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب ، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول هر سال از بزرگترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی به شمار می رود .

تولید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب در آذربایجان غربی

در این رابطه اسمعیل کریم زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:  امسال  بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید  شده است که میزان تولید سیب در استان نسبت به سال گذشته بیش از 453هزار تن افزایش داشته است.

کریم زاده افزود: آذربایجان غربی با داشتن 53 هزار و 88 هکتار باغات سیب بارور، همزمان با اینکه از نظر سطح رتبه اول را به خود اختصاص داده، در راندمان تولید نیز حایز رتبه اول کشوری است.

وی سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار تن از سیب تولیدی استان به صورت تازه خوری از زمان برداشت محصول، مصرف و یا به کشورهای همسایه صادر می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به قیمت سیب گفت: در حال حاضر هر کیلو سیب از ده هزار ریال تا 30 هزار ریال با توجه به کیفیت محصول به فروش می‌رسد.

وی گفت: 50 درصد واحدهای تبدیلی، تکمیلی و تولیدی بخش کشاورزی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد، از این رو، سالانه به طور میانگین ۳۵۰ هزار تن از سیب تولیدی استان در این واحدها مصرف می شود. قسمتی از سیب تولید شده در استان نیز به مصرف تازه خوری رسیده، بخشی از آن هم به پوره و چیپس میوه استفاده می شود و همچنین قسمتی از سیب آذربایجان غربی نیز سهم صادرات است.

وی با اشاره به اینکه اهم مشکلات کشاورزان استان در زمینه محصول سیب بالا بودن حجم تولید این محصول در سال جاری و نبود سورت و بسته بندی مناسب است تصریح کرد: افزایش صادرات سیب با ایجاد سورتینگ و بسته بندی مناسب با سلیقه بازار هدف، میسر می شود .

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال سال باروری درختان میوه در استان مخصوصا سیب درختی بوده و میوه تولیدی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و همچنین بدلیل شرایط اب و هوایی و وزش تند باد شدید و بادهای گرم در روزهای اخیر سیب های درجه یک و دو بر روی درختان به میوه های صنعتی و زیر درختی تبدیل شده است که باعث افزایش میزان  تولید سیب صنعتی نسبت به سال های گذشته شده است .

خرید بیش از 32 هزار تن سیب صنعتی از باغداران آذربایجان غربی

شهریار حیدری، رئیس سازمان تعاون روستایی  آذربایجان غربی گفت: سازمان تعاون روستایی استان ازطریق تشکل های باغداران با ایجاد 50 مرکز خرید در استان نسبت به خرید سیب صنعتی باغدارن اقدام کرده است .

وی با اشاره به میزان سیب  صنعتی خریداری شده در استان افزود: تاکنون بیش از 32 هزار تن سیب زیر درختی توسط تعاون روستایی آذربایجان غربی خریداری و تحویل صنایع تبدیلی استان شده است .

رئیس سازمان تعاون روستایی  آذربایجان غربی با بیان اینکه باغداران سیب صنعتی باقی مانده  خود را به مراکز خرید تعاون روستایی استان عرضه کنند گفت: قیمت مصوب برای هرکیلو سیب صنعتی خریداری شده 290 تومان است که  امکان افزایش قیمت خرید نیز وجود دارد .

حیدری گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی خرید سیب های صنعتی استان  در کیسه های 20کیلویی نایلونی، توری  انجام می‌شود  که این خرید بهداشتی و به نفع باغدار و صنایع تبدیلی استان خواهد بود.

افزایش دوبرابری صادرات سیب درختی آذربایجان غربی در سال جاری

جعفر صادق اسکندری، رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی گفت: میزان سیب صادراتی استان طی سال گذشته 7 هزار و 500 تن بوده که با افزایش دو برابری صادرات سیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این میزان در 6 ماهه نخست سال جاری در حدود 20 هزار تن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه سیب آذربایجان غربی به کشورهایی از جمله افغانستان، پاکستان،ترکمنستان صادر می شود تصریح کرد: بزودی هیاتی برای مذاکره به قندهار برای بررسی و افزایش مبادلات تجاری اعزام می شوند.

اسکندری درخصوص وضعیت سیب های زیردرختی در استان اظهار کرد: تاکنون 200 هزارتن سیب صنعتی از باغداران خریداری شده و با ادامه روند خرید پیش بینی می شود 300 هزار تن سیب صنعتی از باغداران استان خریداری شود .

رئیس سازمان صنعت معدن وتجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال خرید تضمینی سیب صنعتی توسط دولت و شرکت های تعاون روستایی انجام شده اما بدلیل محدودیت امکانات، جمع آوری سیب های خریداری شده یکجا و گسترده فراهم نشده و متاسفانه در کنار جاده ها دپو شدند.

اسکندری ادامه داد: سیب های صنعتی استان روزانه توسط بیش از 20 کامیون توسط سازمان تعاون روستایی به استان های دیگر نیز صادر می شود .

وی با اشاره به فعالیت 3 شیفته کارخانجات کنسانتره آذربایجان غربی گفت: بسیاری از کارخانجات کنسانتره استان محصول تولیدی خود را پیش فروش کرده و روند خرید برای تولید کنسانتره ادامه دارد .

تفکیک محصولات با توجه به کیفیت و بسته بندی مناسب به نفع کشاورزان است

آقابالازاده، رییس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان غربی گفت: یکی از مهمترین راهکارهای صادرات محصول کشاورزی در قالب بازارپسند و صادراتی آن، نبود بسته بندی و چینش تفکیک شده و مناسب محصول است .

وی افزود: کشاورزان باید با تبلیغ مؤثر بیاموزند که تفکیک محصول با توجه به کیفیت و بسته بندی مناسب در نهایت به نفع کشاورزان خواهد بود ولی در حال حاضر تفکیک محصول نداریم .

وی ادامه داد: درباره بسته بندی سیب در کارتن مقوایی که به درخواست کشور امارات، قطر و عمان بود، به صورت مجزا عمل کرده ایم. اما کشورهای دیگری که خواهان سیب در بسته های پلاستیکی بودند این محصول را در بسته بندی پلاستیکی دریافت کردند. البته اگر برای بسته بندی فقط از کارتن مقوایی استفاده کنیم، مقرون به صرفه نخواهد بود، کما اینکه بازارهای هدفی مثل پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و هندوستان و بازارهای داخلی از ما بسته بندی در جعبه های پلاستیکی را طلب می کنند.

مقصر اصلی معضل سیب در ارومیه، وزارت جهاد کشاورزی است

نادر قاضی پور  نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقصر اصلی معضل سیب در ارومیه، وزارت جهاد کشاورزی است .

وی با اشاره به اینکه امسال 1میلیون و 300 هزار تن سیب تولید شده است گفت: 700 هزار تن محصول به سردخانه رفته است. چون نمی گذارند این میوه صادر شود. وزیر جهاد هیچ اعتقادی به کشاورزی آذربایجان غربی ندارد و دنبال وارد کردن محصولات تراریخته است .

قاضی پور گفت: باید به داد آذربایجان غربی رسیده شود؛ ما نه کوچ می‌کنیم، نه کویرنشین می‌شویم، با دستهایمان زمین را می کنیم و غذایمان را به دست می‌آوریم!

قیمت پایین سیب درختی سریال تکراری برای باغداران

محمد قره باغی باغدار ارومیه ای گفت: امسال برداشت محصول سیب بسیار خوب بوده است  ولی در این میان قیمت پایین این محصول مشکلات زیادی را برای باغداران منطقه به وجود آورده است .

وی با بیان اینکه قیمت پایین محصول سیب درختی برای ما عادت شده است افزود: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سیب درختی برداشت‌ شده از باغات خود هستیم و مسئولان نیز در این زمینه حمایت آن‌چنانی انجام نمی‌دهند .

باغدار گفت: در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب  در استان تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امر نگرانیهای زیادی را برای ما به‌همراه دارد .

این باغدار ارومیه ای  اظهار کرد: از مسئولان استان به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی استان تقاضا داریم با توسعه صنایع تبدیلی محصول سیب در منطقه بتوانند بازار این محصول را متعادل کرده و رونق بخشند که در این زمینه تاکنون اقدامات آن‌چنانی انجام نشده است .

بااین اوصاف امسال مثل سالهای قبل سیب درختی باز در دست کشاورزان و باغداران مانده است و به لحاظ عدم بازار یابی و عدم توجه مسئولان امر و نبستن قرار داد با کشورهای همجوار و نبود یک برنامه ریزی مدون وکارآمد الان که فصل برداشت محصول است باغدار با مشکل فروش ودپو این محصول در کنارجاده ها روبروست .

حتی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش خواستار توجه بیشتر به مشکلات باغداران این استان و حمایت از آنان شدند و دست آخر اینکه حال با این وضعیت باید دید مسئولان چه تدابیری برای حل این معضلات و مشکلات اندیشده‌اند وبا توجه به اینکه کشاورزی و تولید سیب در استانی که قطب تولید این محصول است، همچنان باید مورد کم لطفی وبی مهری قرار گیرد .

در آیات قرآن و احادیث اشارات فراوانی به اهمیت و جایگاه کشاورزی در فراوانی نعمت برای مردم شده است که نشان از فضیلت این فعالیت در به کمال رساندن انسان دارد و در برخی موارد از کشاورزی بعنوان شغل مقدس الهی به واسطه تامین طعام مردم نام آورده شده است این در حالیست که در سایه بی تدبیری ارگانها و دستگاههای ذی ربط در چرخه اقتصاد کشاورزی استان، این شغل مقدس نه تنها عایدی برای صاحبان این مشاغل ندارد بلکه پای سودجویان و فرصت طلبان را به این حوزه را باز می کند تا اندک سودی که از این راه نصیب کشاورزان می شود، به جیب دلالان برود .
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
از باغداران مي خواهيم محصولات خود را بجاي اينكه به دلالان سودجو بفروشند ، با همان قيمت به دولت بفروشند تا دولت بين مردم زلزله زده توزيع نمايد. دولت هم از محل كمك هاي مردمي جمع آوري شده بودجه آنرا تامين نمايد. بدينوسيله يك قلم ميوه با ارزش غذايي بالا با قيمت مناسب بين مردم زلزله زده توزيع شده است.
خوبه احتمالا دوباره دلالان دنبال افزایش قیمت میوه های مفت خریداری شده از کشاورزان هستن
مردم ایران بیشترشون زیر خط فقر رفتن. من خودم اگر سال قبل می تونستم روزی سه کیلو میو بخرم الان هفته ای سه کلیو میخرم اونم فقط واسه بچه ها. سال 91 پرتقال کیلویی 500 بود الان کیلیویی 4000 تومان هست یعنی مردم 8 برابر فقیر شدند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر