بازدید 16066

مساکن مهر باید در جاهای دیگر بازنگری شوند/ اعتراض نماینده ها به مسکن مهر، سیاسی نبود

مسکن مهری که قرار بود، سرپناه قشرهای کم درآمد شود، به محل دفن آن‌ها تبدیل شده است. آوار زلزله 7.2 ریشتری شب گذشته پس از خانه‌های خشتی و گلی، روی سر ساکنان مسکن مهر اسلام آباد غرب خراب شد.
کد خبر: ۷۴۷۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 15 November 2017
گزارش‌های میدانی و عکس‌های هوایی نشان می‌دهد که خسارات شدیدی پس از زلزله اخیر به مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب وارد شده و در این خسارات، اثری از مقاومت در برابر زلزله دیده نمی‌شود. همچنین اسلام آباد غرب دارای دو پروژه مسکن مهر با عضویت 2502 تن است که اکنون هر دو پروژه، آسیب‌های جدی دیده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ مسکن مهری که قرار بود، سرپناه قشرهای کم درآمد شود، به محل دفن آن‌ها تبدیل شده است. آوار زلزله 7.2 ریشتری شب گذشته پس از خانه‌های خشتی و گلی، روی سر ساکنان مسکن مهر اسلام آباد غرب خراب شد.

این میزان خرابی با واکنش نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون عمران مجلس روبه رو شده است، به گونه ای که برخی از نمایندگان گفته اند، هیچ یک از اعتراضاتی که پیشتر به ساخت این مسکن ها می شده، از روی بغض های سیاسی نبوده و همه در راستای مطالبات مردم بوده است.

عبدالکریم حسین زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: سال ها بود که فریاد می زدیم مسکن مهر ویژگی های واقعی یک مسکن را ـ چه به لحاظ پایداری، چه به لحاظ ستحکام و رعایت مقیاس انسانی و ارزش های انسانی ـ ندارد.
امروز این زلزله با این میزان ریشتر و تخریب وسیعی که در مساکن مهر ایجاد کرد، ثابت نمود، ما به دنبال تخریب جریان سیاسی و یا یک دولت نبودیم و در اصل پیگیر مطالبات مردم بودیم.

وی گفت: متأسفانه تخریب واحدهای مسکن مهر در پی این حادثه نشان داد که انتقادات وارده به این طرح، نه تنها حب و بغض سیاسی نیست، بلکه کاملا کارشناسی بوده است.

عبدالکریم حسین زاده افزود: اگر قرار است مسکنی در اختیار مردم گذاریم، باید مسکنی با شاخص و ویژگی های کامل یک خانه ـ که هم امنیت لازم و هم مقاومت کافی در مقابل حوادث غیر مترقبه را داشته باشد و هم به لحاظ طراحی، مکان یابی و امکانات مورد نیاز در اطراف آن ویژگی های یک مسکن را داشته باشد، نه ویژگی یک مسکن ارزان که فاقد کیفیت است ـ باشد.
 
مساکن مهر در جاهای دیگر باید بازنگری شوند/ اعتراض نماینده ها به مسکن مهر سیاسی نبود 
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مسکن مهر نواقص بسیاری داشته و در زیرساخت ها و نحوه ساخت با مشکلات عدیده ای روبه رو بوده است، تصریح کرد: عدم استحکام بناهای مشمول این طرح با زلزله اخیر و تخریب آنها مشخص شد، زیرا ساختمان های نوسازی که تحمل زلزله را نداشته باشند، حتما با معیارهای مهندسی روز ساخته نشده است.

حسین زاده با بیان اینکه مسئولان باید میزان آسیب پذیری واحدهای مسکن مهر را قبل از وقوع حوادثی همچون زلزله می سنجیدند، گفت: متأسفانه بسیاری از واحدهای مسکن مهر نمره قبولی از حیث استحکام بنا و رعایت اصول مهندسی نمی گیرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بسیاری از ساختمان ها از حیث ویژگی های ساخت در شرایط مناسبی نبوده و برخی دیگر در خطوط زلزله قرار دارند، یادآور شد: برای کاهش آسیب های ناشی از زلزله باید ساخت و سازهای ایمن در کشور افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه اگر زلزله رخ داده در شب گذشته در نیمه های شب به وقوع می پیوست، فاجعه می شد و به مرگ شمار بسیاری از هموطنانمان می انجامید، افزود: هنوز بسیاری از روستاها آواربرداری نشده و به طور حتم شمار کشته ها بیش از میزان اعلام شده خواهد بود.

همچنین شهرام کوسه غراوی، دیگر نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: نفس مسکن مهر خوب بود و بسیاری از کسانی که تمکن مالی آنچنانی نداشتند، می توانستند با مبالغ بسیار ارزان تری صاحب خانه شوند.

وی گفت: اما این مسکن ها از نظر مکان یابی و جایابی مشکلات اساسی داشت. از سوی دیگر و متأسفانه در ساخت این مساکن و در انتخاب پیمانکارها هم دقت لازم نشده است. همچنین نظام مهندسی نیز قصورات زیادی در مورد این مسکن ها داشته است؛ علاوه بر این، در ساخت مسکن به سیمای شهری هم دقت نشد و در شهرستانی که ساختمان دو طبقه بیشتر نبود، ساختمان های بلند بالای شش طبقه  ساختند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان ساخت: گویا باید بازنگری کلی در مسکن مهر همه کشور انجام شود. البته ممکن است جاهایی در کشور باشد که با زلزله های ریشتر پایین تر هم دچار مشکل شوند؛ بنابراین، باید حتی خانه هایی که ساخته شده اند نیز یک بار دیگر بازنگری شوند.

این نماینده مجلس گفت: وزارت راه و شهرسازی باید پیش از هر اقدام دیگر، دوباره مساکن مهری را که در سراسر کشور ساخته شده است، ارزیابی کند و اگر در جایی نیاز به بازنگری دارد، آنها را اصلاح کند تا اگر اتفاق دیگری در جای دیگری رخ داد، باز هم شاهد این گونه خسارات نباشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۲۵
با سلام
یادم است که یک جایی داشتیم چند واحد ساختمانی می ساختیم هرچند که پول زیاد در دسترس نبود و چند سالی طول کشید تا ساختمانها ساخته شدند تنها چیزی که یادم است اسکلتها حدود ۳۰ درصد از حد استاندارد بالاتر در نظر گرفته شد و دیگر چیزی که یادم است به پیمانکار گفتم این بود که ساختمان را طوری بساز که احتمال بدهید یک روز خودت و یا یکی از نزدیکانت صاحب این ساختمان شوند
در امار ها امده تعداد کشته شدگان ساکن در مسکن مهر 2 نفر بوده است حالا چرا همه زوم کردن رو مسکن مهر تازه خیلی از اینها تو دوره روحانی ساخته و یا تکمیل شدن چون سال گذشته هم دولت با افتخار از تحویل 5 هزار واحد مهر به مردم سخن میگفت حالا بازی چیه ؟
بنده خدا آقای آخوندی می گفتند مزخرف ، اما یک عده قبول نداشتند
تابناک خواهشا بحث های تخصصی با بحث های سیاسی قاطی نکنید.برای آقای جهنگیری واقعا متاسفم که در چیزی که تخصص ندارند حرف می زنند.بر اساس آیین نامه 2800 یا همان آیین نامه زلزه ایران که بر اساس آیین نامه کانادا و آمریکا هستش منزل مسکونی به گونه ای طراحی خواهد شد که اسکلت آن تخریب نشود و فرصت تخلیه برای ساکنان باشد.اسکلت مسکن مهر کرمانشاه بسیار خوب طراحی شده و تمامی تصویرها نشان می دهند که اسکلت ساختمان در مقابل زلزه مقاومت خوبی داشتند.تخریب دیوارهای دور نشان می دهد در این قسمت کم کاری فراوان شده و قطعا باید با مسببان آن برخورد شود.اگر اسکلت این سازه ها ضعیف بود آن وقت این افراد سیاسی متوجه می شدند فاجعه یعنی چی.بحث ها رو سیاسی نکنیم برای اثبات این صحبت من سایت شما می تواند از اساتید به نام ساختمان کشور دعوت کند و موضوع را تخصصی بررسی و به سمع نظر عموم مردم برسانید
حلا كه متخلفين مسكن مهر مجازات نمي شوند بعلت وابستگي به مراكز قدرت پيشنهاذ ميگردد ساكنين اين آپارتمانها را تنبيه كننذ چاره چيست اجراي عدالت بصورت معكوس
بیمارستان جدید التاسیس اسلام آباد غرب هم با خاک یکسان شده است. معلوم است که مشکل در جای دیگری است نه در مسکن مهر و نه در بیمارستان. مشکل نظام مهندسی عمران و نظارت های آبکی است!
چقدر غیبت می کنید
کل نظام ساختمانی کشور مشکل دارد نه فقط مسکن مهر
اپارتمان های غیر مسکن مهر که شرکت های عمرانی میسازند وضعیت بهتری ندارد
چقدر نامردی و استفاده سیاسی!؛؛ چرا بیمارستان رو نمیگین؟
دو چیز خیلی عجیب بود تو این زلزله یکی خرابی مسکن مهر و دیگری عدم تسلیت حسن نصرالله و فلسطینیها که اینقدر از پول ملت ایران خرجشون شده.
این خونه که چیزیش نشده. فقط گچاش ریخته. مردم رو خر فرض نکنید. با احمدی نژاد مشکل دلرید، ریشه به تیشه ی نظام می زنید.
خداروشکر در این دولت هیچ کاری انجام نشد
و در اینده نگران باز خواست تاریخ نخواهد بود
ولی چرا در مسکن مهرفقط دو نفر کشته شدند ؟ اگر ویرانی زیاد بوده پس اینها کجا کشته شدند . متاسفانه تمام اخبار دارای گرایشات سیاسی میباشد
هموطنان کشته شده ساکن در مسکن مهر 2 نفر گزارش شده یعنی کمتر از 0.5درصد
لطفا در شعار دادن رئیس جمهور و جانشین ایشان در گرفتن ماهی از اب گل الود شریک نشوید. همان خدای زلزله هنوز زنده است و حاکم بر جهان.سعی کنید ازادمرد و ازاداندیش باشید
چند نفر تو این مسکن های مهر فوت کرده اند؟ که به محل دفن آن‌ها تبدیل شده است؟
چرا مسکن مهر اوار نشد ...؟؟؟؟؟؟؟؟ستون ها که ماند
مساکن یعنی چی؟
7ریشتر زلزله ژاپن رو هم به هم میریزه چ برسه به مسکن مهر .
همه می دونستن و می دونند این شبه اپارتمانها مشکل داره و داشته باید از نظام مهندسی تا غیره محاکمه ها و خونه تکونی ها شروع بشه.
سلام. این خسارت به مسکن مهر طبیعی و معمولی هست و شما در حال تبلیغ غیر منصفانه مسکن مهر هستید. همانطور که در عکسها دیده می شود سقف هیچکدام از خانه های مسکن مهر فرو نریخته و ستونها و اسکلت خانه ها سالم است. این نشان دهنده ی استحکام کافی بنا هست و ریختن دیوارهای اطراف یا نازک کاری ها امری معمول در زلزله محسوب می شود.
با تشکر
متاسفانه این بحث ها کاملا سیاسی است وگرنه برای نظارت و سخت گیری بر پیمانکارها سالها وقت بود
حداقل واحدهایی را که هنوز تکمیل نشده اند با وجدان بیشتری به مردم محروم تحویل دهید
Alireza Najafi:
سخت است اما زیر این آوار غم
خود را نمی بازیم
بااین شرایط زیر چادر باز
پر امید می سازیم
ما قصر شیرین را دوباره باز می سازیم
مانند منجیل و طبس
مانند بم چون ورزقان
با عشق با نام خدا با نام ایران باز می سازیم

علیرضا نجفی
مگر در جایی توسط دولت مسکن ساخته می شود؟
کل افرادی که در دولت نهم ودهم پست وسمتی داشتند را همگی ببرید وساکن مسکن مهری که درست کردند اسکان بدهید .................
مساكن؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان