بازدید 13061
۱

تایید حمله به ۲۰ کامیون امدادی به زلزله‌زدگان

سخنگوی سپاه می‌گوید: مسئولان هلال احمر مدعی هستند که دیشب مردم امکانات امدادی 20 کامیون حامل اقلام امدادی را قبل از رسیدن به شهر برده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 14 November 2017
 سخنگوی سپاه می‌گوید: مسئولان هلال احمر مدعی هستند که دیشب مردم امکانات امدادی 20 کامیون حامل اقلام امدادی را قبل از رسیدن به شهر برده‌اند.

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران در مصاحبه ای به بیان جزئیات اقدامات سپاه پرداخت و وضعیت امداد رسانی به منطقه زلزله‌زده پرداخت.

اهم صحبت های او از این قرار است:

* بعد از جریان زلزله بم و تجربه خوبی که سپاه در امدادرسانی در بم کسب کرد، دستورالعملی برای نحوه مقابله با حوادث طبیعی و همین‌طور امدادرسانی به مردم در بحران‌های طبیعی تهیه شده است و تقریبا هم بعد از هر اتفاقی این دستورالعمل به روز می شود.

*خوشبختانه در غرب کشور به دلیل مباحث امنیتی و مرزها یگان های نیروی زمینی و قرارگاه حمزه سپاه معمولا نیروهای انسانی قابل توجهی در اختیارشان هست و همچنین حضور قرار گاه سازندگی برای ساماندهی به آب‌های غربی کشور خوشبختانه تجهیزات مهندسی قابل توجهی در منطقه حادثه وجود داشت. حدود 300 دستگاه از بیل مکانیکی گرفته تا بلدوزر وجود داشت.

*در فاز اول نیروها تلاش کردند برای آوار برداری و انتقال مجروحان و همچنین برپایی بیمارستان صحرایی برای امداد به مردم. همچنین مجموعه قرارگاه سازندگی برای بازگشایی مسیرهای اصلی وارد عمل شد. این اقدامات اولیه تا نزدیک صبح طول کشید. در گزارشی که دوستان ما و مسئولین شهر دادند این اقدامات اولیه خوشبختانه خیلی در کاهش تلفات موثر بوده است.

*دو دلیل از تلفات این زلزله کاسته شد یکی اینکه زلزله در ساعات اولیه شب اتفاق افتاده بود و همچنین قبل از زلزله اصلی یک پیش لرزه ای وقوع پیدا کرده بود و باعث شده بود جمعیت زیادی از خانه خارج شوند و همین باعث شده بود که تلفات نسبت به ابعاد حادثه کم باشد.

*با تقسیم کاری که ساعات اولیه انجام شده مجموعه روستاها و بازگشایی‌ها و تلاش برای امداد رسانی و همچنین کمک رسانی از سایر استان ها به مجموعه سپاه واگذار شد و همچنین سر و سامان دادن به سر پل ذهاب به دوستان ارتش سپرده شد.

*متأسفانه مردم ما وقتی گفته می شود که آمار تلفات 100 یا 300 نفر بوده اند خیلی مورد اعتنای افکار عمومی قرار نمی گیرد که همکاری و همدلی شود انگار حتما باید یک آمار بالایی در تلفات باشد گفت: شب اول و شب دوم خیلی سخت گذشت با توجه به این که هوا بسیار سرد بود.

*امروز صبح موقع نماز دوستان اطلاع دادند حدود دوهزار چادر توزیع شده است. البته نارسایی هایی هم به دلیل «فرهنگی» که در این شرایط وجود دارد، ممکن است باشد. اگر حجم امکاناتی که وجود داشت به در شرایط عادی و به صورت دقیق توزیع شده بود من فکر می کنم همه جمعیت برخوردار می شدند ولی به دلیل متأسفانه به دلیل «فرهنگی» که حاکم است و سوء استفاده ای که فکر می کنم مربوط به آن منطقه هم نبودند باعث نارسایی‌هایی شده است. امروز تأمین امنیت محموله ها به سپاه واگذار شد و امروز صبح سردار جعفری از مسیربازدید کردند که انشاءالله مشکلی وجود نداشته باشد. من فکر می کنم از امروز مردم استقرار مختصری را پیدا کردند.

*در ساعات اولیه کار خوبی که هوافضای سپاه انجام داد پل هوایی بین مناطق زلزله زده و فرودگاه کرمانشاه و بعد فرودگاه تهران ایجاد کرد تا هرچه سریع تر مجروحین منتقل شود. من فکر می کنم که در مجموع برای کاهش تلفات کار جمعی خوبی انجام شده است.

واکنش به گلایه های مردم

*در ساعات اولیه به دلیل امنیتی که در غرب کشور برقرار است هیچ احتمالی برای این اتفاق داده نمی شد. در زلزله بم و یا ورزقان که سپاه تجربه داشت نمی گویم که این اتفاق نمی افتاد اما معمولا در شهر و بعد از دپوی امکانات اتفاق می افتاد. اما در این زلزله بر اساس آنچه عده ای مدعی می شوند که امکانات دیر رسید یک شایعه و یک نوع حرص و ولع در شهر ایجاد شد که هرکس زودتر بتواند امکانات را بگیرد اما بعد دیگر چیزی به دستش نمی رسد. از طرف دیگر مطمئنم که یک عده سوء استفاده‌گر از مناطق دیگر در ورودی شهر ریختند و این کار را انجام داده اند چون من منش مردم این شهر را دیده ام.

* دوستان هلال احمر به سردار جعفری اطلاع دادند که به داد ما برسید که ما امکانات را می آوریم ولی این امکانات به شهر نمی رسد. بر این اساس از صبح تیم حفاظت برای تأمین امنیت محموله ها داده شد. این اتفاق برای کامیون‌های هلال احمر افتاده است چون کامیون های سپاه تیم حفاظت داشته اند.

*مسئولان هلال احمر مدعی هستند که دیشب 20 کامیون دچار این مشکل شده است حالا بخشی از این 20 کامیون بالاخره به دست مردم رسیده است.

*اینکه بخواهیم تشخیص بدهیم که مردم هستند و یا سوءاستفاده کنندگان در این شرایط کار سختی است.

*هیچ نقطه کور و صعب العبوری وجود ندارد. همه روستاها جاده آسفالت و خوبی دارد و به دلیل وقوع جنگ اکثر این روستاها بازسازی خوبی داشتند. بخش عمده مناطق روستایی سالم است و اکثر قریب به اتفاق خانه ها سالم هستند هرچند ترک هایی جزئی دارند البته روستاهایی هستند که به دلیل شدت زلزله تخریب 90 درصد هم دارند. البته گستردگی منطقه زلزله‌زده و شوک اولیه که وارد می شود تا نیروهای امدادی بتوانند کمک کنند احتمالا گلایه هایی که در این ویدئوها می شود صحیح است چون روز بعد زلزله تا بخواهد امکانات از مرکز منتقل شود نارسایی‌هایی وجود دارد.

*خوشبختانه در مقیاس جغرافیایی که این زلزله گسترده اتفاق افتاده تقریبا سرعت امدادرسانی خوب بوده است. البته کسی منکر نارسایی ها نیست. چون باید در نظر گرفت که تقریبا صدهزار نفر در یک زمان تقریبا همه چیز را از دست می دهند شما فرض کنید که دپوی بزرگی هم دارید با این حال سامان‌دهی برای توزیع هم کار سختی است. من احساسم این بود که از صبح امروز مسئولان بر کار مسلط بودند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱
وقتی مردم خودشان به هم رحم نمیکنند چرا همه تقصیرات رو گردن مسوولین میندازند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر