بازدید 40201

«کوئیک»؛ روستایی که در مقیاس ملی دیده شد اما نه در زلزله!

روستانشینانی که فعلا حنجره ای برای سخن گفتن ندارند، چراکه چند روزی است عزادارند، مویه می‌کنند، بر صورت خنج می‌کشند و فکر و ذکرشان نه فلان خودرو یا حتی اموال از دست رفته شان در زلزله، که امکانات اولیه ای است که اگر نرسند، مجبورند دقایق و ثانیه های شب را گرسنه و در سرما تا صبح بشمارند و انتظار طلوع فردا را برای گرم شدن بکشند!
کد خبر: ۷۴۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 15 November 2017
موافق گرفتن عوارض از خودروهاي شخصي در بزرگراه هاي تهران هستم/ بايد مطلوبيت سفر با خودروهاي شخصي را كاهش دهيم
لابه‌لای اخبار فراوانی که از زلزله دردناک و مهیب غرب کشورمان مخابره می‌شود، حکایت «کوئیک» بسیار قابل تامل است؛ حکایت روستایی که به تازگی در ابعاد ملی دیده شده اما اکنون به شرایطی مبتلاست که گویی قرار نیست دیده شود!

به گزارش «تابناک»، چند ماه پیش زمانی که یکی از خودروسازان مشهور وطنی از محصولی جدید رونمایی کرد و وعده ارائه آن به بازار در آبان ماه را داد، بحثی در گرفت که به نوعی تازگی داشت؛ بحث پیرامون نام محصول جدید که برخی از مسئولان معتقد بودند فرنگی‌ست و می‌بایست تغییر کند.

از آنجا بود که «کوئیک» با گوش ایرانیان آشنا شد؛ این در حالی است که وقتی نامه اعتراض غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به انتخاب این نام برای یک خودرو منتشر شد و پای نقض صریح قانون «منع به‌کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه» به ماجرا باز شد، برخی گمان می‌کردند که «کوئیک» رفتنی ست و نامی جدید برای محصول جدید خودروساز وطنی برگزیده خواهد شد.

اتفاقی که با واکنش خودروساز و انتشار چند مستند برای اثبات ایرانی بودن این نام مواجه شد تا همگان دریابند که «کوئیک» نام روستایی واقع در غرب کشورمان است!استدلالی توانست نام خودرو جدید را از تغییر مصون کرده و سایه اعمال قانون «منع به کارگیری عناوین و اصطلاحات بیگانه» را از سر خودروساز وطنی دور نماید.
 

اما بشنوید از روستایی که نامش به این خودرو سنجاق شده،برای اهالی این روستا، دست کم در روزهای اخیر هیچ اهمیتی ندارد چراکه ایشان فعلا مشغولیت های بزرگتری دارند؛ مشغولیت هایی از جنس تامین سرپناه و آب و غذا برای ادامه حیات و فرار از سوز و سرمای شب های پاییز.

چند روزی است که اهالی روستای کوئیک در دل داغدارند و در سر فکری جز رفع و رجوع مایحتاج اولیه زندگی، فکر نمی‌پرورانند چراکه زلزله به بهار زندگی شان زده و دست برخی شان را از دنیا کوتاه کرده است. زلزله‌ای که هر طرف را نگاه کنی، هنوز زنده و کامل مقابل اهالی کوئیک ایستاده و با آوارهای دست نخورده و زجه و زاری روستانشینان، عرض اندام می‌کند.

مصیبتی که با پس لرزه هایش نمی‌گذارد کسی فراموشش کرده و برای دمی نفس به راحتی بکشد، که اگر این هم شود، داغ عزیزان از دست رفته مانع از آرامش اهالی می‌شود. مردمانی اهل کوئیک که وجودشان، وجود این روستا را موجب شده و وجود روستایشان، نام آن خودرو را خاص کرده و مانع از تغییرش بر اساس قوانین شده اما به قدر دریافت آب خوردن و غذای گرم هم توسط خودروسازان دیده نشده اند.

روستانشینانی که فعلا حنجره ای برای سخن گفتن ندارند، چراکه چند روزی است عزادارند، مویه می‌کنند، بر صورت خنج می‌کشند و فکر و ذکرشان نه فلان خودرو یا حتی اموال از دست رفته شان در زلزله، که امکانات اولیه ای است که اگر نرسند، مجبورند دقایق و ثانیه های شب را گرسنه و در سرما تا صبح بشمارند و انتظار طلوع فردا را برای گرم شدن بکشند!
 
 
کوییک عرصه مسئولیت اجتماعی سایپا شد

واقعیت این است که ایران یکی از ١۰ کانون حادثه خیز در جهان است، از ۴٣ نوع حادثه شناخته شده در جهان، ٣٣ نوع آن را در ایران شاهد بوده یا خواهیم بود. معنای دیگر این جمله چنین است که خطر هر لحظه در کمین شهروندان ایران است و هر آینه باید منتظر خبرهای تلخی، چون حادثه اخیر زلزله کرمانشاه باشیم.

یکی از شئون فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ توجه ویژه به بحثی تحت عنوان «مسئولیت‌های اجتماعی» است. عنصری که می‌تواند به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه پایدار مطرح شود. زیرا در برگیرنده اصولی است که شناخت، تحقق و حتی درک آن‌ها، آینده‌ای روشن و بهتر را به ارمغان می‌آورد و ندانستن آن‌ها، نابودی محیط زیست و حتی بشریت را به دنبال دارد.

مسئولیت اجتماعی، تعهد تصمیم‌گیران برای اقداماتی است که علاوه بر تأمین منافع خود، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم می‌آورد. در این تعریف، چندین عنصر وجود دارد: اولاً، مسئولیت اجتماعی، یک تعهد است که مؤسسات باید در قبال آن پاسخگو باشند. ثانیاً، مؤسسات مسئولند از آلوده‌کردن محیط زیست، اعمال تبعیض در امور استخدامی، بی توجهی به تأمین نیازهای خود و تولید کردن محصولات زیان آور که به سلامت جامعه لطمه می‌زنند، بپرهیزند و سرانجام، سازمان‌ها باید با اختصاص منابع مالی و با اقداماتی از قبیل: کمک به فرهنگ کشور و مؤسسات فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی، در بهبود رفاه اجتماعی بکوشند. در نهایت، مقصود از مسئولیت اجتماعی این است که، چون سازمان‌ها تأثیر عمده‌ای بر اجتماع دارند، لاجرم چگونگی فعالیت آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد و در صورت رسیدن زیان، سازمان‌های مربوطه ملزم به جبران آن باشند.

بر این اساس مسئولیت اجتماعی هر سازمان برگرفته از چهارعامل زیر است:

۱. سازمان‌ها موظف هستند نیازهای اقتصادی جامعه را برطرف کنند، کالا و خدمات مورد نیاز آنان را برآورده و انواع گروه‌های مردم را از فعالیت خود بهره‌مند نمایند.

۲. سازمان‌ها وظیفه دارند به بهداشت و ایمنی کارکنان و مشتریان خود توجه نمایند، فعالیت آن‌ها محیط‌زیست را آلوده نکند، از معاملات صوری اجتناب کرده، به دنبال انحصار نباشند و هیچ‌گونه تبعیض اعم از تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی قائل نشوند.

۳. سازمان‌ها باید خود را ملزم به رعایت اخلاق کسب و کار بدانند و اصولی هم‌چون: صداقت، انصاف و احترام را سر لوحه کار خود قرار دهند.

۴. سازمان‌ها باید در انجام فعالیت‌های بشر دوستانه مشارکت داشته باشند، یعنی مشارکت سازمان در انواع فعالیت‌هایی که به کاهش کنترل معضلات اجتماعی می‌انجامد و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

آخرین عامل یعنی «مشارکت در فعالیت‌های بشر دوستانه» سازمان‌ها را وادار می‌کند که این سازمان‌ها به ویژه در مواقع اضطراری به کمک و امداد رسانی به مردم بشتابند. در واقع این شرکت‌ها با انجام اینگونه اقدامات می‌خواهند این پیام را منتقل کنند که: همانطور ما در شرایط معمولی از قِبل مردم و مشتریان ارتزاق کرده‌ایم، باید در شرایط سخت و دشوار نیز در کنار آن‌ها باشیم. در حادثه اخیر زلزله استان کرمانشاه ما شاهد تعهد برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی بودیم؛ که نشان می‌داد سازمان‌های ایرانی نیز به نوبه خود در این مسیر گام‌های مهمی برداشته‌اند به به عنوان مثال: اقدامات شرکت اپراتوری رایگان کردن مکالمات تلفنی منطقه غرب کشور، اقدامات خودروسازان و امداد رسانی سریع و به موقع آنها.

«کوییک» عرصه مسئولیت‌های اجتماعی سایپا

انتخاب نام کوییک توسط سایپا بسیار هوشمندانه بوده است. واژه‌ای انتخاب شده واژه‌ای کاملا ایرانی است که در تلفظ انگلیسی معنای سریع و چابک هم می‌دهد.

امروزه متاسفانه کوییک آسیب دیده است، برنامه‌ریزی گروه خودروسازی سایپا به منظور مشارکت فعالانه در بازسازی روستای کوییک و اعزام هئیتی به منظور دلجویی از مردم این روستا و برنامه‌ریزی چگونگی مشارکت این شرکت در بازسازی «کوییک» نمونه بارزی از تعهد این شرکت به مسئولیت‌های اجتماعی خود است. تصمیم سایپا به مشارکت در بازسازی این روستای قدیمی چند پیام مهم در پی داشت، یکی توجه این سازمان به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی بود؛ دیگر آنکه سایپا خواسته این پیام را بدهد که «اگر نام محصولش را از این روستا گرفته؛ متعهد است که نهایت سعی خود را در مراقبت از این روستا مبذول نماید» و در انتها خواسته با این اقدام پیام دهد که برای قدمت ایران زمین احترام قائل است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۳
این مضخرفات چیه می نویسی فعلا مسکن مهرو بچسب که خوب نون روغنی براتون داره
این ساختمانه مسکن مهر بوده ریخته؟
مطلب بی ربطی است! مگر مثلا اگر شرکت نیسان نام محصولش را نیسان قشقایی گذاشته در برابر حوادث طبیعی که برای ایل قشقایی پیش بیاید مسوول است؟ یا شرکت هیوندای در مقابل مردم منطقه سانتافه در آمریکا تعهدی دارد؟؟ این که خودرو سازها از نام برخی مناطق برای نامگذاری محصولشان استفاده کنند یک عرف است. البته سنت نیکوی کمک به هموطنان حادثه دیده هم جای خود را دارد و شایسته است همه شرکتها و تولیدکنندگانی که امکانات مالی مناسبی دارند و به هر شکلی از مزایای امکانات عمومی بهره مند هستند دین خود را به هموطنان حادثه دیده ادا کنند.
یا من درست متوجه نشدم که ربط اسم یک خودرو به درد مردم زلزله زده چیه یا اینکه نویسنده داره چیزی میبینه که واقعا از درک من خارجه!
به بهانه زلزله دارید از خودروساز انتقاد میکنید؟انتقاد از خودروساز وارد هست ولی اینجا آخه؟
به نظرم سردبیر محترم یکم بیشتر نظارت داشته باشن روی تیترهای اصلی سایت.
با سلام شرکت سایپا حداقل تلاش کرد که نام یک روستای ایران عزیزمان را بر زبانها جاری نماید که قبل از آن شناخته شده نبود. لذا انتقاد سایت تابناک بر این مقوله قابل قبول نیست و این پرسش ایجاد میگردد که آیا آن سایت حاضر است, نام یکی از صفحات مهم خود را به نام یکی از روستاهای ناشاخته ایران تغئیر دهد؟
درود بر شرف مدیران ، کارکنان و هر مسئولی که به کار و حرفه اش متعهد است . در لابلای اخبار بد و اوضاع نامناسب ، این اخبار بسیار دلگرم کننده ست ...
اﻧﺸﺎﻟﻠﻪ, ﺁﻓﺮﻳﻦ
تبلیغات مجانی
بلاخره یک کار خوب هم دیدیم خدا را شکر راستی اینا که مسکن مهری نبودن چرا تخریب شدن
سایپا حداقل یه کمک سوری هم شده انجام ده هم تبلیغه هم ...
رنو کوئیک اسمی هست که کمپانی رنو روش گذاشته است نه سایپا خودرو سازهای وطنی همچین هنری ندارن
سایپا با تولیداتش نسل ایران زمین و منقرض نکنه
حفظ قدمت ایران زمین پیش کش
دیگه چه خبر ؟
تابناک در جریان باش ، الان موقع کمک هست که سایپا تا الان کمکی نکرده.... چون بنده در همین روستا و اطراف آن مشغول کمک رسانی هستم ... تنها نهادی که اینجا داره کمک رسانی میکنه و به داد مردم میرسه بنیاد مسکن استان همدان هست که دارن آواربرداری و بازگشایی مسیر های روستایی و دسترسی رو انجام میدن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان