بازدید 12562
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش چشمگیر بلیت پرواز تهران ـ مشهد» تا «خودروهایی که ایران خودرو گران کرد»

این پیمانه تیترهایی همچون هواپیماهایی که به آسمان ایران نزدیک می‌شود، دلار در بازار آزاد ۴ هزار و ۱۱۰ تومان قیمت خورد، شاخص کل بورس دوباره به یک قدمی 88 هزار واحد رسید، سکه طرح قدیم گران شد، قیمت نان گران می‌شود، کاهش ۱۱ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران، افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه و هم‌پیمان شدن پنج خودروساز بزرگ ترکیه برای تولید خودروی برقی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۷۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 15 November 2017
از «افزایش چشمگیر بلیت پرواز تهران ـ مشهد » تا «خودروهایی که ایران خودرو گران کرد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون هواپیماهایی که به آسمان ایران نزدیک می‌شود، دلار در بازار آزاد ۴ هزار و ۱۱۰ تومان قیمت خورد، شاخص کل بورس دوباره به یک قدمی 88 هزار واحد رسید، سکه طرح قدیم گران شد، قیمت نان گران می‌شود، کاهش ۱۱ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران، افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه و هم‌پیمان شدن پنج خودروساز بزرگ ترکیه برای تولید خودروی برقی  را در بر دارد.


هواپیماهایی که به آسمان ایران نزدیک می‌شود

مدیر شرکت هواپیما سازی ای تی آر در نمایشگاه هوایی دوبی گفت: سفارش های جدید این شرکت در سال جاری میلادی در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مدیر ای تی آر افزود: انتظار می رود تحویل هواپیماهای خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۰ فروند یا کمی متجاوز از آن برسانیم تا به توازن بازار کمک کنیم. در حال حاضر ای تی آر با شرکت هواپیمایی بامباردر کانادا رقابت می کند و در تعداد سفارشات خود در سال جاری میلادی بهبود پیدا کرده است؛ در حالی که سفارشات این شرکت در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از نصف و به رقم ۳۶ فروند کاهش پیدا کرد که کمترین رقم در هفت سال اخیر محسوب می شود. «شرر» در ادامه گفت: تا پایان سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای دیگر به ایران تحویل خواهیم داد. البته پیش از این ای تی آر تحت مجوز صادرات اخذ شده از سوی آمریکا ۶ فروند هواپیما به ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی تحویل داده است. همچنین به دلیل اینکه بیش از ۱۰ درصد از قطعات هواپیماهای ای تی آر آمریکایی هستند، فروش آنها نیاز به صدور مجوز از سوی وزارت خزانه داری آمریکا دارد و پیش از این به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران چنین مجوزی صادر نمی شد؛ اما با برداشته شدن تحریم های بین المللی در سال ۲۰۱۶ میلادی علیه ایران، وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیمای های آی تی آر به ایران را صادر کرد.

دلار در بازار آزاد ۴ هزار و ۱۱۰ تومان قیمت خورد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 187 ریال نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین به قیمت 41 هزار و 100 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 40 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 48 هزار و 12 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد چهارمین روز کاری هفته، 11 هزار و 221 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 20 یرال گران تر فروخته شد.

از «افزایش چشمگیر بلیت پرواز تهران ـ مشهد » تا «کاهش ۱۱ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران»

شاخص کل بورس دوباره به یک قدمی 88 هزار واحد رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه چهاردهم آبان‌ماه 96 با افزایش 117 واحدی معادل 0.13 درصد به رقم 87 هزار و 949 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 37 واحدی به رقم 28 هزار و 223 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 18 واحدی، عدد 17 هزار و 540 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 14 واحدی به رقم 13 هزار و 247 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.14 درصد، 130 واحد افزایش را رقم زد به سطح 94 هزار و 685 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 93 واحد افزایش به رقم 61 هزار و 469 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با افزایش 196 واحد معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 192 هزار و 597 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص کل بورس بیشترین پیشروی را در ساعت 11:05 داشت و در سطح 87 هزار و 976 واحد قرار گرفت. 

از «افزایش چشمگیر بلیت پرواز تهران ـ مشهد » تا «کاهش ۱۱ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران»

بلیت پرواز تهران ـ مشهد؛ ۵۶۰ هزار تومان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر که با ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) مصادف است، برخی آژانس ها، چارترکننده ها و شرکت های هواپیمایی اقدام به افزایش نجومی نرخ بلیت هواپیما به مقصد مشهد مقدس کرده اند. به نقل از مهر، بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد برای روز جمعه ۲۶ آبان ماه از سوی برخی شرکت های هواپیمایی به نرخ های بالایی در حال فروش است. به عنوان نمونه یک شرکت هواپیمایی بلیت چارتری پرواز ۷:۱۵ دقیقه صبح جمعه (۲۶ آبان) را ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کرده است. همچنین در همین روز بلیت سیستمی پرواز ۸:۱۵ صبح یکی دیگر از ایرلاین ها به نرخ ۳۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان قابل خریداری است. یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی هم بلیت چارتری پرواز ساعت ۱۳:۳۰ روز جمعه را به قیمت ۳۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می رساند. از سوی دیگر تنها ایرلاین دولتی بلیت پرواز سیستمی ساعت ۱۷:۰۵ روز جمعه ۲۶ آبان را به نرخ ۵۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت گذاری کرده است. همچنین قیمت بلیت سیستمی پرواز ساعت ۱۹:۵۰ همین روز از سوی یک شرکت هواپیمایی دیگر به قیمت ۳۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است. این شرکت هواپیمایی دولتی همچنین نرخ بلیت سیستمی پرواز تهران ـ مشهد روز شنبه ۲۷ آبان ساعت های ۰۷:۰۰ و ۰۸:۵۰ صبح را با همان نرخ روز قبل (حدودا ۵۶۰ هزار تومان) عرضه کرده است. یک ایرلاین دیگر نیز قیمت بلیت سیستمی پرواز تهران ـ مشهد روز شنبه ۲۷ آبان را ۴۷۰ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش می رساند. پرواز ساعت ۱۴:۰۵ همین روز با ایران ایر ۴۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است. یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی قدیمی نیز نرخ بلیت سیستمی پرواز شنبه هفته آینده ساعت ۱۴:۳۰ را ۳۶۱ هزار تومان اعلام کرده است. از آنجا که موج تقاضای سفرهای برگشت هوایی در روز یکشنبه ۲۸ آبان از مشهد به سمت تهران است، قیمت بلیت مسیر مشهد ـ تهران برای این روز نیز بسیار بالاست. به عنوان نمونه یک شرکت هواپیمایی قیمت بلیت چارتری مشهد ـ تهران روز یکشنبه ۲۸ آبان ساعت های ۰۶:۴۵ و ۰۷:۳۰ صبح را ۴۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ گذاری کرده است. جزئیات بیشتر

سکه طرح قدیم ۷ هزار تومان گران شد

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ هزار تومان، طرح جدید ۴ هزار تومان، نیم سکه ۶ هزار تومان و ربع سکه ۵ هزار تومان افزایش یافت. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۴۰۷ تومان، طرح جدید یک میلیون و ۳۹۶ هزار و ۴۳۲ تومان، نیم سکه ۶۹۷ هزار و ۲۱۶ تومان، ربع سکه ۳۹۷ هزار و ۱۲۳ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۷ هزار و ۷۹ تومان قیمت گذاری شد.

ثبات نسبی قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا و کاهش عرضه‌ی نفت اوپک

روز سه شنبه قیمت نفت نسبتا ثابت ماند. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت کاهشی نسبی یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۰۶ دلار رسید. دلیل ثبات نسبی قیمت نفت، احتمال افزایش بیشتر میزان صادرات نفت خام آمریکا علیرغم ادامه ی کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک، که موجب تعادل بین تقاضا و عرضه ی نفت خام شده، بوده است. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۱۱ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۱۳ سنت کاهش، بشکه ای ۵۶.۶۳ دلار صورت گرفت. در هفته های گذشته، قیمت نفت برنت با رسیدن به ۶۴.۶۵ دلار در هر بشکه به بالاترین میزان خود از ماه ژوئن ۲۰۱۵ رسید. تا کنون میانگین قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۷، بشکه ای ۵۴.۵ دلار بوده است. همچنین، در هفته های گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت با رسیدن به بالاترین حد خود در دو سال گذشته به بشکه ای ۵۷.۹۲ دلار رسیده بود.

قیمت نان گران می‌شود

رئیس اتاق اصناف ایران از افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان خبر داد. علی فاضلی در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوب شدن این تصمیم در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: اصلاح وزن چانه نان که از انتقادات موجود در این بخش نیز هست انجام خواهد شد. وی با انتقاد از دو نرخی بودن قیمت نان گفت: این روند نیز باید اصلاح و نرخ نان در بازار تک نرخی ارائه شود. فاضلی با اشاره به ضایعات قابل توجه نان در کشور ادامه داد: با افزایش قیمت و اصلاح وزن چانه نان ضایعات این کالا کاهش خواهد یافت.

کاهش ۱۱ هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد، تولید نفت ایران در ماه اکتبر 2017 برابر با مهر ماه 1396 به 3 میلیون و 823 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 11.3 هزار بشکه در روز کمتر است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه سپتامبر برابر با شهریور 96 روزانه 3 میلیون و 835 هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی آگوست (مرداد 96) 3 میلیون و 833 هزار بشکه در روز بوده است. بر اساس آمارهای اوپک، ایران در سه ماهه سوم سال 2017 یعنی ماه‌های جولای، آگوست و سپتامبر روزانه 3 میلیون و 833 هزار بشکه نفت تولید کرده است. متوسط تولید نفت ایران در سال 2016 برابر با روزانه 3 میلیون و 515 هزار بشکه و در سال 2015 برابر با 2 میلیون و 836 هزار بشکه در روز بوده است. جزئیات بیشتر

افزایش صادرات گاز روسیه به ترکیه

الکسی‌میلر مدیرعامل شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد: این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی تا روز 13 نوامبر 24.8 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21.7 درصد افزایش داشته است. میلر ادامه داد: با توجه به اطلاعات موجود تقاضای گاز روسیه در ترکیه بسیار بالاست و این شرکت از ابتدای سال 2017 تا روز گذشته 24.8 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده است. وی ادامه داد:‌ این در حالی است که در کل سال 2016، روسیه 24.8 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کرده بود و طی سال جاری این میزان گاز تنها در مدت 10 ماه و نیم به ترکیه تحویل داده شده است. به نقل از فارس، وی گفت: این نتیجه خوبی است و یکی دیگر از دلایل ضروری بودن ساخت خط لوله انتقال گاز ترکیش‌استریم است که ساخت آن با تمام سرعت در حال انجام است. ساخت این خط لوله در سال 2014 و در سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ترکیه نهایی شد.

پنج خودروساز بزرگ ترکیه برای تولید خودروی برقی هم‌پیمان شدند

پنج خودروساز بزرگ ترکیه برای تولید خودروی ملی این کشور که یک خودروی برقی است، هم‌پیمان شدند. بر این اساس مدیرعامل تسلا به تازگی به ترکیه سفر کرده است.  او در حاشیه این سفر با رجب طیب اردوغان دیدار کرد و پروژه خودروی ملی ترکیه به تفصیل مورد بررسی قرار داد. دولت ترکیه دو سال قبل امتیاز تولید نسل دوم خودروی ساب۹-۳ را از سازمان ملی خودروهای برقی سوئد خریداری کرده است و بناست این خودرو تحت برندی تازه تولید و به کشورهای همسایه ترکیه صادر شود. علاوه‌ بر موتور برقی، یک موتور بنزین‌سوز کوچک نیز در این خودرو گنجانده خواهد شد تا مشکل برد مسافتی کوتاه آن برای مصرف‌کنندگان آزاردهنده نباشد. به نقل از دنیای اقتصاد، این خودرو با هر بار شارژ کامل بیش ۱۰۰ کیلومتر را با استفاده از موتور برقی خود خواهد پیمود. نخستین نمونه این خودرو سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌شود تولید انبوه این مدل پیش از سال ۲۰۲۱ محقق نشود.

کدام محصولات ایران خودرو گران شدند؟

گروه صنعتی ایران خودرو ۱۲ محصول خود را گران کرد. طبق بخشنامه ابلاغی این شرکت به نمایندگی‌های فروش قیمت‌های جدید از روز (سه‌شنبه ۲۳ آبان) به شرح زیر است؛

۱- پژو ۴۰۵ GLX معادل ۲۹ میلیون و ۸۶۹ هزار تومان

۲- پژو ۲۰۶  تیپ ۵ معادل ۳۸ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان

۳- پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۸ معادل ۳۹ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان

۴- پژو ۲۰۷ آی جدید معادل ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

۵- پژو ۲۰۷ آی اتوماتیک جدید معادل ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

۶ – سمند LX سال معادل ۳۱ میلیون و ۳۸ هزار تومان

۷- سمند LX EF۷ معادل ۳۱ میلیون و ۷۹۲ هزار توماذن

۸- تندر ۹۰ E۲ معادل ۳۹ میلیون و ۹۶۸ هزار تومان

۹- تندر ۹۰ پلاس معادل ۴۱ میلیون و ۹۳۴ هزار تومان

۱۰- تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک معادل ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

۱۱- رانا LX معادل ۳۴ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان

۱۲- دنا پلاس معادل ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر