بازدید 3038

احتمال کودتا در زیمبابوه؛ خودروهای زرهی ارتش راهی پایتخت شدند

ساعاتی بعد از هشدار فرمانده ارتش زیمبابوه در مورد تحولات سیاسی این کشور، خودروهای زرهی ارتش راهی پایتخت شده‌اند.
کد خبر: ۷۴۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۸ 15 November 2017
ساعاتی بعد از هشدار فرمانده ارتش زیمبابوه در مورد تحولات سیاسی این کشور، خودروهای زرهی ارتش راهی پایتخت شده‌اند.

به گزارش تابناک، منابع محلی روز سه‌شنبه از حرکت خودروهای زرهی ارتش زیمبابوه به سمت «هراره» پایتخت این کشور خبر دادند.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از این خودروها جاده‌های منتهی به پایتخت را مسدود کرده و مانع تردد شده‌اند. هنوز دلیل این اقدام ارتش مشخص نیست، اما برخی منابع این اقدام را مقدمه «کودتا» یا نمایش قدرت ارتش با هدف فشار بر دولت توصیف کرده‌اند.

رسانه‌های محلی همچنین نوشته‌اند که خودروهای نظامی ساختمان تلویزیون دولتی این کشور را محاصره کرده‌اند.

«جبهه وطن‌پرست اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه» حزب حاکم زیمبابوه در واکنش به شایعه کودتا در توییتر نوشت: «از ابراز نگرانی شما متشکریم. کودتایی در کار نیست. به کار و زندگی خودتان برسید!»

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که فرمانده ارتش زیمبابوه هشدار داد که اگر روند برکناری‌ها در حزب حاکم این کشور ادامه یابد، ممکن است نظامیان مداخله کنند.

ژنرال «کنستانتینو چیونگا» فرمانده ارتش دیشب گفت: «تصفیه‌های اخیر که آشکارا افرادی را هدف قرار گرفته که سابقه آزادی‌طلبی دارند، باید فورا متوقف شود.»

«امرسون منانگاگوا» معاون رئیس‌جمهور هفته گذشته پس از اختلاف نظر با «گریس» همسر موگابه مورد توبیخ قرار گرفته و برکنار شد. گریس اصلی‌ترین گزینه جانشینی موگابه ۹۳ ساله است، اما نظامیان که روابط نزدیکی با معاون برکنارشده دارند، از منانگاگوا حمایت می‌کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، برکناری منانگاگوا و مداخله ارتش می‌تواند کنترل اوضاع را از دست موگابه خارج کند.

منانگاگوا ملقب به «کروکودیل» که سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی دارد، بلافاصله پس از برکناری، کشور را ترک کرده و با بیان اینکه «حزب و انقلاب دارایی شخصی موگابه و همسرش نیست»، از حزب حاکم خواست موگابه را از قدرت کنار بگذارند.

موگابه در واکنش به این اظهارات منانگاگوا، عضویت وی در حزب حاکم را لغو کرده است.

کنگره سالانه حزب حاکم زیمبابوه قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود. انتظار می‌رود گریس در این نشست به عنوان یکی از دو معاون رئیس‌جمهور منصوب شود. در صورت تحقق این پیش‌بینی، راه برای اینکه او جانشین همسرش شود، هموار می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان